Titta

En rolig historia - syntolkat

En rolig historia - syntolkat

Om En rolig historia - syntolkat

Hur luktade man på medeltiden? Hur var det att vara kär under vikingatiden? Och innan det fanns några klockor - hur kom man i tid då? Ann Söderlund och Henrik Ahnborg tar oss med genom olika epoker för att ta reda på hur människors vardag har sett ut genom tiderna. De resonerar med sketcher och musikalnummer kring begrepp och fenomen i historien och får hjälp av den fiktive historikern Greger Herrlich som dyker upp med korrekt fakta och insiktsfulla synpunkter. Programmen syftar till att skapa en nyfikenhet på historia och ge tittarna perspektiv på nutiden och en relation till dåtiden.

Till första programmet

En rolig historia - syntolkat : Modets historiaDela
  1. Modet uppstod när vi hade tid och
    pengar över till mer än att överleva.

  2. Det har inneburit stora besvär,
    men också stora nöjen.

  3. Jag är Greger Herrlich,
    och det här var min historia.

  4. Det måste ha varit skönt förr-

  5. -när man inte behövde bry sig om
    vad man hade på sig.

  6. -Har du sett min svarta kavaj?
    -Nej.

  7. Gud! Den röda...

  8. -Den här kan jag inte ha.
    -Färgen på kavajen spelar ingen roll.

  9. Jo. Svart signalerar alltid
    att man är seriös och pålitlig.

  10. -Inte alltid, väl?
    -Jo, i alla tider.

  11. -Ja, jätteviktigt på stenåldern...
    -Då hade ingen färg på sig.

  12. Nähä. Men varför hade man kläder alls
    på stenåldern?

  13. -Var det inte skönare att vara naken?
    -Jo, men här i Norden är det kallt.

  14. Tänk om du var en jägare
    för 10 000 år sen.

  15. Då behövde man kläder
    mot regn och kyla.

  16. Så då tog man vad man hade
    och svepte in sig i päls och hudar?

  17. Man tog det som fanns i naturen
    som löv och gräs.

  18. Va? Klädde man sig i gräs och löv?

  19. Snyggt.

  20. -Hej.
    -Varför sitter dina kläder så bra?

  21. Jag har uppfunnit nålen.
    Inte en av metall, utan en av ben.

  22. -Den uppfann inte du.
    -Nej, men nån uppfann den.

  23. Kan du hjälpa mig
    så att mina kläder sitter bättre?

  24. Kanske började modets historia nu.

  25. Kläderna skulle ju vara praktiska,
    men man började smycka dem.

  26. Det har man sett i gamla gravar.
    Så. Skitsnygg.

  27. -Tack.
    -Huvudet på spiken, Ann.

  28. Låt oss nu lämna forntidens dimma-

  29. -och följa modehistoriens röda tråd
    vidare.

  30. Förbi egyptierna, deras hårda linjer
    och kronformade huvudbonader-

  31. -vidare förbi grekernas draperingar-

  32. -till en senmedeltida stad
    på 1400-talet eller 1500-talet.

  33. Nu började en del i Europa
    flytta till städer.

  34. De förnämsta kunde lägga pengar på
    kläder som inte bara var praktiska.

  35. De behövde inte stå i en leråker,
    utan kunde snofsa till sig...

  36. Hallå! Du har ett eget program,
    varför tar du över det här?

  37. Herregud!
    Vad har du på dig, människa?

  38. Det var stränga lagar vid den här
    tiden om vad man fick ha på sig.

  39. Det kunde inte jag veta.

  40. I Sverige fanns det fyra stånd.

  41. Adel, präster, borgare och bönder.

  42. Det var otroligt viktigt att man såg
    ut som de andra i ståndet.

  43. Textilerna blev lättare
    att arbeta med-

  44. -och klädmodellerna
    blev fler och fler.

  45. -Har du inget mer figurnära?
    -Du måste dölja dina former.

  46. -Va? Vem har bestämt det?
    -Kungen. Adeln.

  47. -Är du gift?
    -Ja.

  48. Då måste du ha huvudduk.

  49. Kyrkan anser
    att fåfånga är en dödssynd.

  50. -Ha! Ska du ha den på dig?
    -Ska du ha den på dig?

  51. -Den är väl jättefin?
    -Nej.

  52. Jag gillar inte när andra bestämmer
    vad jag ska ha på mig.

  53. -Vad får man inte ha på sig?
    -Bara adeln får ha lila och sammet.

  54. Får du inte ha lila?
    Vänta ska de få se på lila.

  55. Gud vad snyggt! Sen fick bara kungen
    ha en fin cape med hermelinpäls.

  56. -Va?
    -Här får du. Gud vad snyggt!

  57. -"Me like."
    -Guld får vi inte heller ha.

  58. Guld? Nu ska de få se på guld.

  59. -Det var fint. Jag gillar det här.
    -Guld och allt.

  60. -Jag gillar verkligen det här...
    -Stopp här! Följ med.

  61. Släpp mig!

  62. Kan ni tänka er?

  63. Under Medeltiden fanns det noggranna
    regler om hur man fick klä sig.

  64. De rika skulle vara rika
    och de fattiga skulle vara fattiga.

  65. -Greger, min hjälte!
    -Kära vänner.

  66. Följ med till en annan tid.

  67. Låt oss vandra vidare
    genom historiens källarvalv.

  68. Följ med till en tid när flärd och
    prakt nådde en av sina höjdpunkter.

  69. Där har vi rätt nyckel.

  70. På 1600-talet-

  71. -började man lägga otroligt mycket
    pengar på kläder och utseende.

  72. Det gjorde man för att visa
    att man hade pengar och makt.

  73. Ungefär så här, alltså.
    Tjusigt var det.

  74. Männen tycker man kanske såg lite
    fåniga ut med allt krås och rosa.

  75. Men det här var manligt.
    Så här skulle man se ut.

  76. Men det är nåt som saknas.

  77. Man kunde alltså
    ha tavelfärg i ansiktet.

  78. Men det var bly i den.
    Inte så nyttigt för huden.

  79. Det är snyggt, men jag kan knappt
    andas för korsetten.

  80. Det här modet var inte praktiskt,
    men det var inte poängen.

  81. Poängen var att visa
    att man visste vad som gällde.

  82. Man skulle följa den med mest makt
    och pengar: kungen.

  83. Mäktigast av alla kungar
    i hela Europa var Ludvig XIV.

  84. Louis Quatorze av Frankrike.
    Fåfäng som en tupp.

  85. Är det han med den löjliga peruken?
    Gud så stilig.

  86. -Ofånig.
    -Han har viss stil och finess.

  87. -Ann!
    -Bara se, inte röra.

  88. Mycket elegant, lite mer guld.
    - Lite mer lockar.

  89. Upp med hakan.

  90. Det är så chict.

  91. Ludvig XIV var
    en sjutusan till karl

  92. Han hade pengar och makt,
    stil, takt och överdådig prakt

  93. Vi vill va' som han,
    vi älskar hans stil

  94. Vi vill ha klackar med kil,
    spets och kravatt och en grön hatt

  95. Vi måste få med oss Ann
    innan hon råkar illa ut.

  96. Jo, jag tror att du har rätt.

  97. En, två, tre, fyra.
    En, två, tre.

  98. Ann! Ann!

  99. -Vi måste gå nu.
    -Det går inte. Jag står i skuld.

  100. Jag lånade pengar av kungen
    till de här skorna.

  101. Det är bra.

  102. Gode gud!

  103. Vart tar hon vägen?

  104. Hon är skyldig mig pengar. - Vakter!

  105. -Skynda dig, då!
    -Det är inte lätt i en klänning!

  106. Förbaskat också!

  107. Stoppa henne!

  108. -Nära ögat.
    -Varför ska man ha klänning?

  109. Modets historia har bjudit på
    krångliga konstellationer.

  110. Särskilt för kvinnan.

  111. Hallå! Stopp.
    Det här är roligt och knasigt.

  112. Men det här är kläder för rika.
    När fick fattiga nåt snyggt på sig?

  113. När fick tjejer bekväma kläder
    som byxan?

  114. En sak i taget. En av de viktigaste
    sakerna från modets utveckling-

  115. -var när industrialiseringen
    kom i gång på allvar i Sverige-

  116. -på 1800-talet. Man uppfann maskiner
    som kunde spinna och väva tyget.

  117. Innan hade man sytt själv
    eller fått gå till en skräddare.

  118. Nu hände också nåt annat.
    I stället för att sy upp nya kläder-

  119. -kom fabrikerna där man
    masstillverkade kläder-

  120. -som folk inte ens visste att de
    behövde. Kläderna såldes billigt-

  121. -så att vanligt folk plötsligt hade
    en hel garderob att välja på.

  122. Vad fin. Jag tar alla tre.

  123. -Vad fin du blir.
    -Jag kan ha dem olika dagar.

  124. -Perfekt.
    -Har du tagit mina byxor?

  125. -Ja. Jag är Coco.
    -Jag märker det.

  126. Non. Jag är Coco Chanel.

  127. Det var jag som kom på att kvinnor
    kunde bära mer bekväma kläder...

  128. -...precis som ni män.
    -Det var på tiden. När var detta?

  129. Ungefär 1930.

  130. Under 1900-talet blir modet friare.

  131. Men kvinnans kläder har ändå fortsatt
    vara mer dekorativa än bekväma.

  132. Ni tjejer har inte haft det lätt.
    Männen har bestämt era kläder.

  133. -Jag vet. Det är inte rättvist.
    -Nej.

  134. Jag har bestämt vad du ska sova i:
    nattsärk och sovmössa.

  135. -Nattis.
    -Ingen har väl nattmössa numera?

  136. I morgon ska du ha
    rosa strumpbyxor och en blus.

  137. Undrar vad Pettersson på jobbet
    säger då.

  138. -Skyll på mig.
    -Får jag sova på saken?

  139. God natt. Gud vad varmt det var.

  140. Mössan är jättevarm.

  141. -Vad du klagar.
    -Den korvar sig.

  142. -Sluta nu.
    -Den här kittlas.

  143. Du får kanske ha korsett i morgon
    om du inte slutar klaga.

  144. -Måste jag ha det här på mig?
    -Ja.

  145. Textning: Jussi Walles
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Modets historia

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över kläder och mode. Hur blev kläder mer än bara något man har på sig för att slippa frysa? Har man alltid fått ha på sig vad man vill? Och varför har kvinnor ofta haft så opraktiska kläder? Henrik och Ann beger sig till stenåldern och uppfinner nålen. Var det nu det första modet uppstod? De reser sig vidare till medeltiden men har inte riktigt koll på lagarna som reglerade vad man fick ha på sig. Vid den franske kung Ludvig XIV:s hov betydde kläderna allt för hur man bedömdes. Ann och Henrik provar klänningar, smink och klackskor, och får också se hur klädindustrin växer fram på 1800-talet.

Ämnen:
Historia, Slöjd > Textil och mode
Ämnesord:
Historia, Kläder, Kulturhistoria, Mode
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i En rolig historia - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Tidens historia

Avsnitt 1 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över det där med tid. Hur höll man reda på tiden innan man hade klocka? Vem uppfann klockan? Och vad är egentligen tid? Ann och Henrik färdas till järnålderns bondesamhälle för att ta reda på hur man kom i tid utan klocka. De reser till medeltidens städer för att spekulera i hur de första klockorna introducerades, och fortsätter till 1800-talets industrisamhälle för att undersöka hur det kom sig att tid blev pengar. Varför har man sett på tiden så olika?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Kärlekens historia

Avsnitt 2 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över det där med kärlek. Hur var det förr, fick man leva ihop med den man var kär i? Eller har man haft olika syn på kärleken under olika tider i historien? Ann och Henrik färdas till 1600-talets bondesamhälle där Henrik får prova hur det känns att bli bortgift mot sin vilja. De gör också nedslag i antikens Grekland där Ann inte alls trivs utan försvinner till vikingatiden. De provar också på medeltidens heroiska kärlek där man fick se men inte röra. Vi följer också familjens utveckling från bondesamhälle fram till industrisamhälle och som vanligt dyker historikern Greger upp och ger en del svar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Smutsens historia

Avsnitt 3 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över det där med smuts och hygien. Hur gjorde man för att tvätta sig förr? Hur illa luktade det egentligen, och när upptäckte man bakterierna? Ann och Henrik färdas till en medeltida stad för att se om det faktiskt var så där smutsigt som man tänker sig. De besöker också ett badhus innan de färdas vidare till Ludvig XIV:s hov där smutsen doldes under puder och peruker. På 1800-talet träffar de Florence Nightingale och tar reda på hur det där med hygien växte fram.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Kommunikationens historia

Avsnitt 4 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över hur man skickade meddelanden till varandra förr i tiden. Hade Facebook fungerat på medeltiden? Och varför började man plötsligt skicka massor av brev på 1800-talet? Ann och Henrik färdas till stenåldern för att testa grottmålningar och till Mesopotamien där kilskriften uppfanns. När Gustav II Adolf dog 1632 tog det sex veckor för budet om hans död att nå Stockholm. Vad höll den budbäraren på med egentligen? Henrik och Ann undersöker också hur postväsendet växte fram och testar 1800-talets uppfinningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Modets historia

Avsnitt 5 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över kläder och mode. Hur blev kläder mer än bara något man har på sig för att slippa frysa? Har man alltid fått ha på sig vad man vill? Och varför har kvinnor ofta haft så opraktiska kläder? Henrik och Ann beger sig till stenåldern och uppfinner nålen. Var det nu det första modet uppstod? De reser sig vidare till medeltiden men har inte riktigt koll på lagarna som reglerade vad man fick ha på sig. Vid den franske kung Ludvig XIV:s hov betydde kläderna allt för hur man bedömdes. Ann och Henrik provar klänningar, smink och klackskor, och får också se hur klädindustrin växer fram på 1800-talet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Dödens historia

Avsnitt 6 av 6

Efter att ha sett ett historieprogram på tv börjar Ann och Henrik fundera över döden. Har man alltid varit rädd för döden? Eller har man mer funderat över vad som händer efteråt? Och hur begravde man folk förr i tiden? Greger visar hur krångligt det var att dö under medeltiden med alla de sakrament som skulle utföras. Ann och Henrik möter liemannen och får vara med om en offentlig obduktion på 1800-talet. Men hur är det egentligen med Greger? Är han döende på riktigt eller spelar han bara?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Historiepolisen

Leif Eriksson

En person som utger sig för att vara vikingen Leif Eriksson tas in för förhör. Han berättar om sin resa till Nordamerika, om vikingatiden och runstenar. Men talar han sanning?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Rasismens historia

Skulle de vara fransmän säger ni?

Vid mitten av 1900-talet höll Frankrike på att förlora sina kolonier. Kriget mot algerierna som ville bli fria pågick i Algeriet - men också på gatorna i Paris.

Fråga oss