Titta

En rolig historia - syntolkat

En rolig historia - syntolkat

Om En rolig historia - syntolkat

Hur luktade man på medeltiden? Hur var det att vara kär under vikingatiden? Och innan det fanns några klockor - hur kom man i tid då? Ann Söderlund och Henrik Ahnborg tar oss med genom olika epoker för att ta reda på hur människors vardag har sett ut genom tiderna. De resonerar med sketcher och musikalnummer kring begrepp och fenomen i historien och får hjälp av den fiktive historikern Greger Herrlich som dyker upp med korrekt fakta och insiktsfulla synpunkter. Programmen syftar till att skapa en nyfikenhet på historia och ge tittarna perspektiv på nutiden och en relation till dåtiden.

Till första programmet

En rolig historia - syntolkat : Dödens historiaDela
  1. Människan har dött i alla tider, men
    sättet att se på döden har varierat.

  2. Frågan är om vi inte
    är som mest rädda för döden i dag?

  3. Jag är Greger Herrlich
    och det här var min historia.

  4. Läskigt det här med döden. Tänkte man
    verkligen annorlunda om den förr?

  5. -God natt.
    -Du...

  6. -Ja?
    -Vet du hur du vill bli begravd?

  7. Va? Nej! Gud, vilken läskig fråga!

  8. Vad är det för läskigt med det?

  9. Jag skulle vilja bli begravd
    på en kulle med utsikt.

  10. Ha med lite favoritgrejer.
    Min brödkavel och min kofta.

  11. -Varför då? Du är ju redan stendöd.
    -Det vet man väl inte.

  12. Jag gillar inte bilden av dig,
    att du ligger död på ett berg.

  13. -Men så gjorde man förr!
    -Nej.

  14. Jo! Tänk dig tidig järnålder,
    för 1 500 år sen.

  15. -Okej...
    -Här blir perfekt.

  16. -Var har vi hamnat nu?
    -En gravplats.

  17. Säg att du är lite finare,
    att du är hövding.

  18. Då blir du begravd på en kulle, så du
    är lite höjd över vanliga människor.

  19. -Vem har sagt att du är en hövding?
    -Va? Det vet jag inte.

  20. -Jaha. Skulle man ha saker med sig?
    -Det var en resa till en annan plats.

  21. Då vore det bra med packning.
    Smycken och blommor...

  22. Blommor har man hittat i gravar
    sen jättelänge tillbaka!

  23. -Här får du en blomsterkrans.
    -Varför det?

  24. -Du är död.
    -Nej!

  25. Nu låtsas vi! Det är 70 000 år sen
    och du är en död neandertalare.

  26. -Va?
    -Det är en sorts människosort.

  27. De levde för länge sen
    och var noga med begravningar.

  28. Titta, vad fint! Lite blommor.

  29. Jag vill inte vara död neandertalare,
    jag var ju hövding på järnåldern!

  30. Så där. Bra.

  31. Vad synd! Du var så gullig
    som död neandertalare.

  32. Några hundra år senare, mot slutet
    av järnåldern, när de var vikingar...

  33. -Är vi i vikingatiden nu?
    -Ja, ungefär.

  34. -Då måste vi ha vikingakläder. Ta-da!
    -Men! Inga vikingar såg ut så där!

  35. Man hade samma kläder som på
    järnåldern, men lite annorlunda.

  36. Vet du att mäktiga vikingar kunde
    ta med sig sin tjänare i graven?

  37. -Tjänaren?
    -Eller träl. Slav.

  38. Om du var min favoritträl fick du dö
    och följa med mig i graven.

  39. -Men fy så hemskt!
    -Nej, det var inte så farligt.

  40. Det betydde bara att du var den träl
    som jag tyckte bäst om! Bra, va?

  41. Sen kunde man få bli begraven på sin
    favoritbåt och så brände man kroppen.

  42. Är inte det nästan vackert?
    Vi brinner upp tillsammans.

  43. -Nej, det är jättehemskt.
    -Nu ska vi elda...och hitta en båt.

  44. -Och så ska jag binda fast dig.
    -Hjälp!

  45. -Han har blivit galen!
    -Stanna!

  46. -Attende Domine.
    -Hjälp! Hjälp! Han har blivit galen!

  47. Men fattar du inte vanligt skoj?

  48. Åh, Greger! Det är du!
    Henrik försöker bränna upp mig!

  49. Nej! När Sverige blev kristet
    höll vi inte på med likbränning.

  50. -Vilket år blev Sverige kristet?
    -Det var ju en långsam process.

  51. Då ändrades vår syn på döden
    och begravningar ordentligt.

  52. Ja, och kära små vänner, tänk er att
    vi är i ett hus hos en vanlig man-

  53. -nån gång på 1400-talet i Sverige.

  54. -Aj, aj, aj!
    -Vad gnäller du om?

  55. -Jag är döende!
    -Han stod ju upp alldeles nyss!

  56. Nej! Det är ju jättehemskt! Greger
    är döende. Vi måste hämta en präst.

  57. -Det är väl bättre med en doktor?
    -Det är viktigt med sista smörjelsen.

  58. -Va? Vad pratar du om?
    -Så här var det:

  59. Antingen hamnade man i himlen...

  60. -...eller i helvetet.
    -Usch! Vilket ställe!

  61. Men Henrik, innan dess hamnade
    alla människor i skärselden.

  62. Ett slags väntrum där man ibland
    fick stanna i flera tusen år!

  63. Ja. Var är den där prästen?
    Allt får man göra själv!

  64. Nattvarden. Då ska vi se.
    Brödet, varsågod. Lite vin.

  65. -Sista smörjelsen.
    -Henrik, jag vill ha öl med mig.

  66. Ett par ostmackor tycker jag om.
    Men nu dör jag.

  67. Vigvattnet!

  68. -Oj! Men...
    -Sluta, jag dör ju!

  69. Du är ju redan död, din dummer!

  70. -Ska vi gräva ner honom nu?
    -Nej! Det är en massa saker att göra!

  71. Likvaka, likskådning, välsignelse,
    åminnelsebön och gravvälsignelse.

  72. Sen blir det fest!

  73. Herregud, vilket jobb att dö!
    Vilken fest. Nu är han i jorden.

  74. Farväl, Greger. Du kommer alltid
    att bo i mitt hjärta.

  75. -Det finns inga gravstenar nånstans.
    -Nej.

  76. Det var inte så viktigt. Det viktiga
    var att det var vigd jord.

  77. Oj, kolla här!

  78. Nej! Usch, ta bort den. Sluta!

  79. Du? Tror du att man tyckte att döden
    var lika läskig förr i tiden som nu?

  80. Jag vet inte. Kanske. Fast folk var
    nog vana. Det dog ju mer folk förr.

  81. -Pesten och sånt?
    -Ja, Digerdöden dog ju miljoner i.

  82. Krig och svält och barn som dog.

  83. -Mammor som dog när de födde barn.
    -Sorgligt.

  84. Folk dog som flugor.

  85. Man till och med
    tänkte sig döden som en person.

  86. -Va? Som en människa?
    -Som en blek typ med lie.

  87. Liemannen.

  88. Är det han?
    Kommer han för att hämta oss?

  89. Hallå där, allihopa
    Dags att gräva gropar

  90. Allt roligt har ett slut
    Nu rann just tiden ut

  91. Jag bryr mig inte om
    din stora årsinkomst

  92. om du är snygg eller ful
    kille eller tjej

  93. Ska ändå hämta dig, kolera eller pest

  94. och du som trodde
    livet var en enda stor fest

  95. Hallå där, allihopa
    Dags att gräva gropar

  96. Allt roligt har ett slut
    Nu rann just tiden ut

  97. -Hjälp. Det är nog av läskigheter.
    -Jag med.

  98. Hallå?

  99. -Greger! Är inte du död?
    -Nej, jag spelade bara teater.

  100. -Jag blev ju ledsen på riktigt!
    -Jag slapp skärselden.

  101. Folk på medeltiden var
    så rädda för skärselden och helvetet-

  102. -att de betalade pengar till kyrkan.

  103. -De köpte så kallade "avlatsbrev".
    -Köpte man sig fri från helvetet?

  104. Tusen år i skärselden! Låter det kul?
    Skulle inte tro det, va!

  105. Men nu, kära vänner,
    lösningen finns nära!

  106. Med detta brev,
    för bara 200 penningar-

  107. -så garanterar vi
    att vi halverar din tid i skärselden!

  108. Har du råd att missa
    detta erbjudande? Köp i dag-

  109. -så får du ett extra avlatsbrev
    och Munkens honungsvatten!

  110. -Man kanske skulle köpa några såna.
    -Det låter fånigt!

  111. Det sa Martin Luther också. Han var
    präst och protesterade mot kyrkan.

  112. De slutade faktiskt med det,
    och med de här ritualerna ni gjorde.

  113. Det blev inte så viktigt. Det viktiga
    var vad man gjorde innan man dog.

  114. Det låter väldigt vettigt.

  115. Kan vi inte lämna det här stället
    och sticka till nån mysigare plats?

  116. Det gör vi! Kom!

  117. -Okej. Var hamnade vi nu?
    -Början på 1800-talet.

  118. Vänta ska du få se!

  119. -Är du död nu igen?
    -Ja, precis!

  120. -Jag fattar ingenting.
    -Sch! Lugnt och fint.

  121. Ta era platser.
    Varsågoda. Vi börjar strax.

  122. -Är det publik här?
    -Ja, det brukar det vara.

  123. Läkarna lärde sig mycket av att skära
    i lik och se hur man såg ut inuti.

  124. Folk tyckte det var fascinerande!
    De betalade för att få titta.

  125. Nu får du vara tyst! Du är död.
    Bra! Då ska vi se.

  126. -Vad ska du göra nu?
    -Jag ska se hur du ser ut inuti!

  127. -Aj!
    -Sch!

  128. -Det var ett ynkligt litet hjärta!
    -Titta! Greger blir rädd på riktigt!

  129. -Det är bara ett grishjärta.
    -Gud, vad äckligt!

  130. Det var bra att man gjorde så här.
    Man lärde sig hur folk såg ut inuti-

  131. -och så lärde man sig
    hur man skulle bota sjukdomar!

  132. -Greger! Greger!
    -Han svimmade bara. Kom!

  133. -Tänk om han dog på riktigt!
    -Så lätt tar du inte kål på honom!

  134. På 1800-talet så började man se döden
    lite mer som en sjukdom.

  135. Usch, tung.

  136. -Vad händer?
    -Så. Vi ska ta hand om dig.

  137. -Du är döende. Du ska inte prata.
    -Nej!

  138. Jo, du är döende. Nu är vi inte kvar
    på medeltiden. Nu är det 1900-tal.

  139. -Ja, just det. Nu dör man inte hemma.
    -Nu dör vi på sjukhuset.

  140. Vi är bättre på att bota sjukdomar
    men döden kommer vi inte undan.

  141. Nej... Och förr tittade man på den
    döde när han eller hon låg finklädd.

  142. Nu är det många
    som inte ens har sett ett lik.

  143. Det har du rätt i. Vill du ha
    en kopp kaffe innan du kolar vippen?

  144. Ja tack. Det kan jag behöva.

  145. -Jag tyckte bättre om min vikingadöd.
    -Ja, jag håller med.

  146. -Det är så sorgligt.
    -Ligga på en kulle med utsikt...

  147. Jag skulle ha med min brödkavel.
    Och den gråa koftan.

  148. -Jag skulle ta den rosa elefanten.
    -Vad fint.

  149. Dö i frid.

  150. Sov så gott.

  151. Vart tog ni vägen?

  152. Jag tror inte
    man ska vara så rädd för döden.

  153. Vem vet vad som händer?
    Det kanske är värsta roliga grejerna.

  154. -Vad är det där?
    -Ett avlatsbrev. Jag köpte det.

  155. -Okej...
    -För säkerhets skull.

  156. -Skärselden vill man inte vara i.
    -Det finns ingen skärseld!

  157. -Med döden kan man inte vara säker.
    -Du är så ängslig. Sov nu.

  158. -God natt.
    -God natt.

  159. Är det nån som vill spela schack?

  160. Jaså, inte?

  161. Då går jag till grannen i stället.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Dödens historia

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Efter att ha sett ett historieprogram på tv börjar Ann och Henrik fundera över döden. Har man alltid varit rädd för döden? Eller har man mer funderat över vad som händer efteråt? Och hur begravde man folk förr i tiden? Greger visar hur krångligt det var att dö under medeltiden med alla de sakrament som skulle utföras. Ann och Henrik möter liemannen och får vara med om en offentlig obduktion på 1800-talet. Men hur är det egentligen med Greger? Är han döende på riktigt eller spelar han bara?

Ämnen:
Historia
Ämnesord:
Begravningsseder, Döden, Historia, Kulturhistoria
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i En rolig historia - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Tidens historia

Avsnitt 1 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över det där med tid. Hur höll man reda på tiden innan man hade klocka? Vem uppfann klockan? Och vad är egentligen tid? Ann och Henrik färdas till järnålderns bondesamhälle för att ta reda på hur man kom i tid utan klocka. De reser till medeltidens städer för att spekulera i hur de första klockorna introducerades, och fortsätter till 1800-talets industrisamhälle för att undersöka hur det kom sig att tid blev pengar. Varför har man sett på tiden så olika?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Kärlekens historia

Avsnitt 2 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över det där med kärlek. Hur var det förr, fick man leva ihop med den man var kär i? Eller har man haft olika syn på kärleken under olika tider i historien? Ann och Henrik färdas till 1600-talets bondesamhälle där Henrik får prova hur det känns att bli bortgift mot sin vilja. De gör också nedslag i antikens Grekland där Ann inte alls trivs utan försvinner till vikingatiden. De provar också på medeltidens heroiska kärlek där man fick se men inte röra. Vi följer också familjens utveckling från bondesamhälle fram till industrisamhälle och som vanligt dyker historikern Greger upp och ger en del svar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Smutsens historia

Avsnitt 3 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över det där med smuts och hygien. Hur gjorde man för att tvätta sig förr? Hur illa luktade det egentligen, och när upptäckte man bakterierna? Ann och Henrik färdas till en medeltida stad för att se om det faktiskt var så där smutsigt som man tänker sig. De besöker också ett badhus innan de färdas vidare till Ludvig XIV:s hov där smutsen doldes under puder och peruker. På 1800-talet träffar de Florence Nightingale och tar reda på hur det där med hygien växte fram.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Kommunikationens historia

Avsnitt 4 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över hur man skickade meddelanden till varandra förr i tiden. Hade Facebook fungerat på medeltiden? Och varför började man plötsligt skicka massor av brev på 1800-talet? Ann och Henrik färdas till stenåldern för att testa grottmålningar och till Mesopotamien där kilskriften uppfanns. När Gustav II Adolf dog 1632 tog det sex veckor för budet om hans död att nå Stockholm. Vad höll den budbäraren på med egentligen? Henrik och Ann undersöker också hur postväsendet växte fram och testar 1800-talets uppfinningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Modets historia

Avsnitt 5 av 6

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över kläder och mode. Hur blev kläder mer än bara något man har på sig för att slippa frysa? Har man alltid fått ha på sig vad man vill? Och varför har kvinnor ofta haft så opraktiska kläder? Henrik och Ann beger sig till stenåldern och uppfinner nålen. Var det nu det första modet uppstod? De reser sig vidare till medeltiden men har inte riktigt koll på lagarna som reglerade vad man fick ha på sig. Vid den franske kung Ludvig XIV:s hov betydde kläderna allt för hur man bedömdes. Ann och Henrik provar klänningar, smink och klackskor, och får också se hur klädindustrin växer fram på 1800-talet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia - syntolkat

Dödens historia

Avsnitt 6 av 6

Efter att ha sett ett historieprogram på tv börjar Ann och Henrik fundera över döden. Har man alltid varit rädd för döden? Eller har man mer funderat över vad som händer efteråt? Och hur begravde man folk förr i tiden? Greger visar hur krångligt det var att dö under medeltiden med alla de sakrament som skulle utföras. Ann och Henrik möter liemannen och får vara med om en offentlig obduktion på 1800-talet. Men hur är det egentligen med Greger? Är han döende på riktigt eller spelar han bara?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Samisk historia med Ailo

Ailo är 17 år, född i Norge och uppvuxen i Sverige. Själv beskriver sig Ailo som en same i Sápmi. Den samiska identiteten har alltid funnits där för honom, liksom språket och traditionerna. Ailo är programledaren och han inramar berättelser om hur historien har lämnat spår i andra unga samers liv: Sara-Elvira och hennes familj har blivit påverkad av tvångsförflyttningar. För renskötaren Helena pågår kolonisationen fortfarande och hon blir påmind om det i sin vardag. Lars Levi gick på nomadskolan som barn och detta har präglat hans liv.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedepartementet

Johan III

Anna och Johan är fast i 1500-talet. Kung Johan III undrar hur de tog sig in i fängelsetornet där hans bror Erik XIV är fånge. Där är det dödsstraff att vara utan tillstånd. Lyckas barnen upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?