UR-Pedagogernas podcast

Om UR-Pedagogernas podcast
Samtal med lärare om hur det är att vara lärare. Hur var övergången från lärarutbildningen till yrkeslivet? Vi samtalar med historielärare om undervisning i historieämnet och hur man kan lyfta många olika perspektiv på den svenska historien. Och om hur man kan bemöta och motverka rasism i skolan.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Historisk empati
Avsnitt 17 av 17
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Samtal med historielärarna Martin Englund, Blackebergs gymnasium, och Lisa Andersson, Malmö folkhögskola, om historisk empati. "Historia handlar om människor, det handlar inte om krigen, processerna och skeendena. I grunden är det människor som har agerat, som har tänkt och som har känt."
- Ämnen:
- Historia, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap
- Ämnesord:
- Historieundervisning, Lärarrollen, Pedagoger, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Alla program i UR-Pedagogernas podcast

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är rasism och hur kan skolan motverka detta?
Avsnitt 1 av 17
Diskussion om rasism och om skolans roll i arbetet mot rasism med Jacob Severin, Forum för levande historia; Liv Lindahl, Önneredsskolan; och Hugo Wester, Skolverket. Samtalet spelades in i Skolverkets monter under Mänskliga rättighets-dagarna 2015.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vilka aktiva insatser kan skolan ta till för att motverka rasism och nazism?
Avsnitt 2 av 17
Hur kan skolan aktivt motverka rasism och nazism? Det diskuterar vi med Sara Duarte, EXPO; Mirjam Haj Younes, Hovåsskolan och Hugo Wester, Skolverket. Samtalet spelades in i Skolverkets monter under Mänskliga rättighets-dagarna 2015.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Om yttrandefrihet och att skydda elever mot kränkande behandling
Avsnitt 3 av 17
Hur kan skolan hantera spänningsfältet mellan yttrandefrihet och elevernas rätt till skydd mot kränkande behandling? Det diskuterar vi med Anna-Karin Wyndhamn, Göteborgs universitet och Hugo Wester, Skolverket. Samtalet spelades in i Skolverkets monter under Mänskliga rättighets-dagarna 2015.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kan kunskaper om rasism vaccinera oss mot rasism?
Avsnitt 4 av 17
Leder kunskaperna skolan ger om rasism automatiskt till uppslutning kring demokratiska värden? Det diskuterar vi med Ylva Wibaeus, Stockholms universitet och Hugo Wester, Skolverket. Samtalet spelades in i Skolverkets monter under Mänskliga rättighets-dagarna 2015.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Din lärarkollega - Jacob Möllstam och Camilla Örnfelt
Avsnitt 5 av 17
Ett samtal med Jacob Möllstam och Camilla Örnfelt, båda lärare på Jonsereds skola i Partille. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Din lärarkollega - Maria Lundevall och Fredrik Astin
Avsnitt 6 av 17
Ett samtal med Maria Lundevall, lärare på Fridaskolan i Vänersborg, och Fredrik Astin, lärare på Fennestra centrum i Göteborg. Om att vara lärare och om övergången mellan lärarutbildningen och läraryrket. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Din lärarkollega - Magnus Forsberg
Avsnitt 7 av 17
Ett samtal med Magnus Forsberg, lärare på ISGR (International School of the Gothenburg Region) i Göteborg. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Din lärarkollega - Ida Lenneman och Malin Runering
Avsnitt 8 av 17
Ett samtal med Ida Lenneman och Malin Runering, lärare på Berzeliusskolan i Linköping. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Det handlar bland annat om vikten av att skynda långsamt, lära sig av sina misstag och att utvecklas tillsammans i kollegiet. Ida förmedlar ett tips från sin handledare på slutpraktiken: "När som helst ska vem som helst kunna komma in i ditt klassrum och fråga 'Vad gör ni?' och alla där inne ska kunna svara." Samtalet spelades in på Skolsmedjans knytkonferens #afkLinkoping16 i Linköping 2016.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Din lärarkollega - Khereddine Khaclouf och Martin Younakhir
Avsnitt 9 av 17
Ett samtal med Khereddine Khaclouf, lärare i matematik och fysik på Brommagymnasiet, och Martin Younakhir, lärarstudent och lärare i engelska och svenska som andraspråk på Kungsholmens grundskola. Det handlar om hur det är att vara lärare och om övergången mellan lärarutbildningen och läraryrket. Khereddine, med fler än 20 år i yrket, berättar bland annat om hur det är att arbeta som lärare i Sverige efter att ha utbildats i Tunisien. Martin ger sin bild av vad som är svårast att hantera som nyexad lärare och önskar en separat helterminskurs för lärarstudenter helt fokuserad på planering. Samtalet spelades in den 4 oktober 2016.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Din lärarkollega - Anna Sterlinger Ahlring och Philip Hjalmarsson
Avsnitt 10 av 17
Ett samtal med Anna Sterlinger Ahlring, lärare i år 4-6 på Glömstaskolan, och Philip Hjalmarsson, idrottslärare på Gröndalsskolan. Vanligtvis intervjuar de lärare i sin egen podcast Anna och Philips lärarpodcast, men här berättar de själva om sin egen lärargärning, hur de ser på läraryrket samt övergången mellan lärarutbildningen och att börja arbeta som lärare. Samtalet spelades in den 18 oktober 2016.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Din lärarkollega - Jasmin Andersson och Daniel Darpe
Avsnitt 11 av 17
Ett samtal med lärarstudenterna Jasmin Andersson och Daniel Darpe om hur de upplever lärarutbildningen och hur de tänker om sitt framtida yrke som lärare. Jasmin är aktiv i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Daniel i Lärarförbundets dito. Samtalet spelades in den 25 oktober 2016.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Din lärarkollega - Tina Holmström
Avsnitt 12 av 17
Ett samtal med specialläraren Tina Holmström om läraryrkets utmaningar och glädjeämnen samt hur hennes lärarliv har förändrats över tid, från lärarutbildningen till idag. Tina har tidigare varit både barnskötare och klasslärare i år f-5. Samtalet spelades in på Skolforum den 30 oktober 2016.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Din lärarkollega - Emelie Eriksson
Avsnitt 13 av 17
Ett samtal med läraren Emelie Eriksson om läraryrkets utmaningar och glädjeämnen samt hur hennes lärarliv har förändrats över tid, från lärarutbildningen till idag. Samtalet spelades in i november 2016.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Historiebruk
Avsnitt 14 av 17
Samtal med historielärarna Jenny Edvardsson, Wendesgymnasiet, och Andreas Wihlborg, Katrinebergs folkhögskola, om historiebruk. "Det är oerhört viktigt att eleverna får kunskap om hur man kan använda historien för sina egna syften", menar Jenny Edvardsson.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Olika perspektiv på historien
Avsnitt 15 av 17
Samtal med historielärarna Marc Harding, Kista folkhögskola, och Sevilay Brännström, Fryshusets gymnasium, om vikten av att ha flera olika perspketiv på historien.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Stoffurval i historieämnet
Avsnitt 16 av 17
Samtal med historielärarna Hanna Stålhammar, Hersby gymnasium, och Eric Gustafsson, Röda korsets folkhögskola om att göra urval till historieundervisningen. "I princip står det (i styrdokumenten) att du kan beröra allt som någonsin hänt i världshistorien."
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Historisk empati
Avsnitt 17 av 17
Samtal med historielärarna Martin Englund, Blackebergs gymnasium, och Lisa Andersson, Malmö folkhögskola, om historisk empati. "Historia handlar om människor, det handlar inte om krigen, processerna och skeendena. I grunden är det människor som har agerat, som har tänkt och som har känt."
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning