Titta

Bella loggar in

Bella loggar in

Om Bella loggar in

Programledaren Bella Junior träffar kända influerare och lär sig hur man ska göra för att lyckas och bli stor i sociala medier. Hon tar också reda på hur man tänker smart och kritiskt kring det man konsumerar i sociala medier. Vad är tillåtet när det gäller reklam och samarbeten? Hur får man använda musik och bilder? Och hur man känner man igen en fejknyhet? I varje avsnitt träffar Bella en influencer som hon umgås med under en dag. Hon utsätter dem för utmaningar och de delar med sig av sina bästa tips för att nå ut i sociala medier.

Till första programmet

Bella loggar in : Alex Hermansson - jakten på likesDela
  1. Jag heter Bella.
    Jag reser runt i Sverige-

  2. -och träffar människor
    som jobbar med sociala medier.

  3. Jag vill förstå hur saker funkar
    och vad man måste tänka på.

  4. Jag vill bli inspirerad och
    lära mig mer om hur man gör innehåll.

  5. Jag ska träffa Alex Hermansson.
    Han slog igenom med Rackartygarna.

  6. Han har jobbat som programledare
    och vann nästan "Let's dance".

  7. Hur känns det att vara känd, och kan
    man bli beroende av uppmärksamhet?

  8. -Hej!
    -Hej, Bella!

  9. -Var är vi?
    -På SVT i Malmö.

  10. -Spännande!
    -Ja, här hänger jag.

  11. -Visa mig runt.
    -Du ska få en guidad tur.

  12. Hur började din resa
    för att bli programledare?

  13. Jag gör framför allt barnprogram.

  14. Jag var sugen på att jobba
    med barnprogram efter gymnasiet.

  15. Jag skickade in ett förslag
    till Barnkanalen.

  16. Jag gick på casting
    till programmet "Sommarlov".

  17. Titta in i kameran. Titta här.

  18. Vill du hålla den?

  19. Om vi spolar tillbaka...
    Du var med i Rackartygarna.

  20. -Ni gjorde kaos-iga saker.
    -Ja, det finns en del filmer.

  21. Jag får hjärtklappning av det.

  22. Men mina kompisar vill testa.
    Hur började du med allt?

  23. Jag började som tolvåring
    att filma mig själv.

  24. Vi gjorde gymnastiktrick
    och olika sketchsnuttar.

  25. Sen anslöt flera,
    och till slut var vi sex killar.

  26. Vi var kompisar och gillade
    gymnastik, extremsport och humor.

  27. Det tog snurr, och sen gick det inte
    att gå ut på stan längre.

  28. Det bara blev så.

  29. Att unga personer blev kända
    hade inte hänt på det sättet förut.

  30. Det var starten av en ny era.

  31. -Jag är historielärare.
    -Ni står med i historieböckerna.

  32. När blev det
    ett jobb som ni tjänade pengar på?

  33. Det kanske tog oss tre år.

  34. Sakta men säkert
    började det öppnas dörrar.

  35. Vi gjorde en webbserie.

  36. Men det var ungefär då
    jag fick chansen att komma hit-

  37. -och göra mitt första jobb.

  38. Efter "Sommarlov"
    gjorde jag "Let's dance".

  39. Jag klämde in det.
    Det var häftigt.

  40. Det var en extrem publicitetsstorm.
    Det var jag inte beredd på.

  41. Jag kunde knappt gå på bio.
    Man kände sig helt förföljd.

  42. Man är inte byggd för
    att ha den uppmärksamheten.

  43. Man får jobba på att hantera det.

  44. Jag hade en period
    när jag upplevde att jag tog slut.

  45. Jag hade ingen lust med nåt.
    Jag åt mindre och slutade träna.

  46. Jag bara sjönk.
    Då fick jag träffa en psykolog.

  47. Tricket var faktiskt
    att våga vara tråkig.

  48. Även om jag hade feber
    och bara skulle ut och handla nåt-

  49. -och nån kom fram,
    slog jag på den där knappen.

  50. -"Vill du se en volt?"
    -Med 40 graders feber.

  51. Det var alltid allt eller inget.

  52. Men då började jag träna på...
    Man måste inte alltid vara rolig.

  53. Man kan vara tråkig. Personen
    som vill ta bilden blir ändå glad.

  54. Man får ransonera sig själv
    så att det blir en bra balans.

  55. Jag är ju dansare.

  56. Du vann ju nästan "Let's dance",
    så du är dansare i mina ögon.

  57. -Jag vill utmana dig.
    -Åh!

  58. Vi ska förflytta oss.

  59. En massa dansstilar -
    vem klarar sig bäst?

  60. Undrar om de menar old school-disco
    eller min disco?

  61. Den gillar jag.

  62. Oj! Pop, pop, pop...

  63. Åh!

  64. Ja!

  65. Roboten Bella!

  66. Najs!

  67. Ett, två, cha-cha-cha.
    Man kan öppna också.

  68. Michael Jackson!

  69. Sen gör man så här.

  70. Det är fusk.

  71. Herregud! Förlåt, mamma!

  72. Hip-hop.
    Man får göra lite som man vill.

  73. Oj! Va?!

  74. Vad är det bästa med
    att vara programledare?

  75. Det är att träffa de som tittar,
    i mitt fall barn och ungdomar.

  76. Man får ett kvitto på
    att man gör nåt bra. Det slår allt.

  77. Vad får man inte
    göra som programledare?

  78. Man kan råka säga nåt,
    som inte är så smart.

  79. Man får tänka lite extra på
    att såna grejer inte får hända.

  80. Man ska tänka sig för
    innan man pratar.

  81. Jag behöver få tips från mästaren,
    och det är ju du.

  82. -Ge mig tre tips.
    -Oj...

  83. Hitta din egen grej-

  84. -men var ändå tydlig.
    Det är en balansgång.

  85. Hitta din grej och var tydlig.
    - Och sista?

  86. Ha inte för mycket prestationsångest.

  87. Ha kul och ta det med en klackspark.

  88. Då blir det enklare, roligare
    och roligare att titta på.

  89. Jag känner igen dig.

  90. -Hallå!
    -Hej!

  91. Du är Caroline.
    Hur känns det att jobba ihop?

  92. Det funkar bra. Vi har kul ihop.

  93. Alex har varit med längre än jag,
    så han är som min coach.

  94. Vi har roligt, och vi får
    spendera ännu mer tid med varandra.

  95. Jag tänker sno din man ett tag.

  96. Vi ska åka på ett äventyr i stan.

  97. Vi ska åka
    till en minnesplats för er två.

  98. -Vad kan det vara?
    -Det ska vi ta reda på.

  99. -Vi går.
    -Hej då.

  100. Har du
    varit beroende av sociala medier?

  101. Oh ja! En period när det var
    som värst... Det var för fem år sen.

  102. Då var jag jätteledsen.
    En flickvän hade gjort slut.

  103. När jag skulle sova
    kunde jag ligga i en timme-

  104. -och trösttitta
    vilka som hade klickat "like".

  105. Det kunde vara flera tusen.

  106. Man ville se namnen
    och känna nåt slags tröst.

  107. Det är ju fejk, nästan. Nån har bara
    klickat och inte tänkt mer på det.

  108. Men jag hade grävt ner mig i det.

  109. "Det här är min tröst."
    Men det var ju bara en app.

  110. Det var inte hälsosamt.
    Men i dag tänker jag att...

  111. Man ska inte ta alla siffror
    och kommentarer på för stort allvar.

  112. Låt inte det påverka dig.
    Då mår man bäst i längden.

  113. Men här mådde nog Caroline som bäst,
    om jag får säga det.

  114. -"This is the place."
    -Ja. Jag får rysningar.

  115. I dag är den stora dagen här. Jag
    ska fria till min älskade flickvän.

  116. Jag har fixat dansare, cheerleaders,
    kameramän och fotografer.

  117. Jag börjar bli nervös.
    Det är spännande!

  118. Hon sa ja!

  119. Så mysigt! Det är många människor
    som går runt här.

  120. Du sprider mycket kärlek,
    och du är en fin människa.

  121. Jag vill att fler
    ska få ta del av Alex.

  122. Så...
    Här har jag ett helt gäng vykort.

  123. Det är en massa kärlek,
    som vi ska dela ut till folk.

  124. -Vi är ute och sprider kärlek.
    -Du ska få en komplimang.

  125. -Stör vi?
    -Nej.

  126. -Får vi ge dig en komplimang?
    -Det tackar man inte nej till.

  127. "Du är typ bättre än mat."
    Det betyder mycket för mig.

  128. "Glöm inte bort att du är värdefull."
    Tack så mycket.

  129. "Du är fantastisk." Tack för det.

  130. -Hej!
    -Ni ska få varsin komplimang.

  131. "Du är fin precis som du är."
    Det var snällt sagt.

  132. "...som en stor."

  133. Oavsett om man är liten eller stor
    är man lika bra.

  134. Man blir alltid glad av
    att höra komplimanger.

  135. Det borde man få höra oftare.

  136. -Nu känns min karma bättre.
    -Du ligger på plus nu.

  137. Det är viktigt
    att ge människor komplimanger.

  138. -"Du är vacker."
    -Hur känns det?

  139. -Bra.
    -Du är väldigt vacker.

  140. Hej då. Du får behålla kortet.

  141. -Wow! Det kändes bra.
    -Det gjorde det verkligen.

  142. Varför gör man inte sånt här oftare?
    Jag älskar hela konceptet.

  143. Jag ska dra vidare. Det är sorgligt.

  144. -Tack för dansen och allt.
    -Tack själv. Hej då!

  145. Textning: Helena Lagerholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Alex Hermansson - jakten på likes

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alex Hermansson är en av Sveriges mest kända programledare för barn och unga. Bella åker till Malmö för att träffa honom. De pratar om vad man måste tänka på när man gör tv-program för barn och unga och hur det är att bli hela svenska folkets favoritunderhållare. Alex avslöjar att han under en period var helt beroende av likes. På Stora torget sprider de en massa kärlek i en "Love bombing challenge".

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Information och media > Massmedia > Radio och tv
Ämnesord:
Barnprogram i TV, Massmedia, Mediekompetens, Sociala medier, TV, Tv-personligheter, Tv-produktion
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Bella loggar in

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Margaux Dietz om vad som är ok att dela

Avsnitt 1 av 8

När den gravida livsstilsbloggaren Margaux var i affären gick vattnet. Instinktivt började hon filma, och videon från hennes förlossning blev en viral succé. Bella träffar Margaux och resonerar kring om det är ok att vara hur privat som helst på nätet. Och är det verkligen schysst att visa upp en bebis som inte kan bestämma själv? Dessutom delar Margaux med sig av sina bästa tips för att lyckas i sociala medier, och Bella ger henne en utmaning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Filip Dikmen om karaktärer i sociala medier

Avsnitt 2 av 8

Filip Dikmen har gjort succé på Instagram och Youtube med sina karaktärer Suleyman och Chantelle. Bella träffar Filip på universitet där han läser juridik. Han berättar vad som driver honom och vad han vill med sina karaktärer. Bella ger Filip en utmaning - han ska vara Suleyman i verkligheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Angelica Blick om livet som influencer

Avsnitt 3 av 8

Bella möter influencern Angelica Blick och tar reda på om hennes liv verkligen är så fantastiskt som det verkar i sociala medier. Angelica delar med sig av sina bästa tips för att få riktigt snygga bilder att dela. Och vad finns det egentligen för regler när det gäller reklam och samarbeten? Bella utsätter Angelica för en challenge som utmanar hennes fotfobi.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

JLC om pranks, gränser och samarbeten

Avsnitt 4 av 8

Bella träffar humorgruppen JLC och följer med dem när de spelar in en Super Mario-challenge. De pratar om hur långt man kan gå i pranks i sociala medier, hur rolig får man egentligen vara? Sedan berättar JLC om sin framgång. Till exempel började det gå bättre för dem när de skapade gemensamma konton på sociala medier, i stället för att ha individuella. Därefter en utmaning i reklam och samarbeten; vad gäller egentligen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Ayan om normer, hat och kärlek

Avsnitt 5 av 8

Programledaren Bella träffar sociala medier-profilen Ayan som är verksam på Instagram och Youtube. Ayan skriver och pratar öppenhjärtigt om frågor som rör sexism, rasism och kroppen. Därför drabbas hon av och till av hat och hot på nätet. Detta engagerar båda, och de gör ett gemensamt vlogginlägg. Till sist har Bella förberett en aktivitet. De ska skapa ett konstverk genom att kasta färgfyllda ballonger, som symboliserar hat och elaka kommentarer, på en canvastavla. Resultatet blir ett färgglatt konstverk.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Daniel Redgert - mot toppen!

Avsnitt 6 av 8

Bella träffar pr-geniet, poddaren och programledaren Daniel Redgert. Han berättar hur han tog sig från diskplockare till den innersta mediekretsen i Stockholm. Daniel är en driven person som sätter upp tydliga mål och tar sig dit med ett stänk av galenskap. Det har han skrivit om i boken "Vem fan är han?". Bella ger Daniel en utmaning och testar om han har koll på vilka regler som gäller. Dagen avslutas med en takvandring.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Alex Hermansson - jakten på likes

Avsnitt 7 av 8

Alex Hermansson är en av Sveriges mest kända programledare för barn och unga. Bella åker till Malmö för att träffa honom. De pratar om vad man måste tänka på när man gör tv-program för barn och unga och hur det är att bli hela svenska folkets favoritunderhållare. Alex avslöjar att han under en period var helt beroende av likes. På Stora torget sprider de en massa kärlek i en "Love bombing challenge".

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Fake news

Avsnitt 8 av 8

Fejknyheter, propaganda och satir, var går gränsen för vad man får ljuga om på nätet? Och hur ska man veta vad som är osanning och bara ett skämt? Bella tar hjälp av läraren Josef Sahlin för att lära sig mer om källkritik och hon träffar Viralgranskarna som jobbar med att avslöja nättroll. Hon skapar också en egen fejknyhet för att testa hur källkritiska hennes vänner är. Avslutningsvis pratar Bella satir med Ulf Schöldström som är redaktör på Sveriges äldsta satirtidning, Grönköpings veckoblad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Källkritik - att tolka bilder

När vi dagligen bombarderas med bilder är det bra att kunna förstå dem. Här lär du dig läsa bild på samma sätt som du läser text.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss