UR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Om UR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017
Föreläsningar från NPF-skoldagarna som vänder sig till pedagoger, skolledare och personal i elevhälsan samt till andra professioner som samverkar med skolan kring elever med särskilda behov. Inspelat den 30-31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien på Google+Dela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Ökad kunskap ger
större förståelse, bättre bemötande--och rätt insatser.
Visste du att fler än var tredje
svensk drabbas av en hjärnsjukdom?Var fjortonde barn har en
neuropsykiatrisk funktionsvariation.100 000 av oss har Alzheimers.
20 000 har Parkinsons.60 000 är drabbade av epilepsi.
35 000 av schizofreni.En miljon, ett gäng av er här,
har migrän.Var 17:e minut
drabbas nån av en stroke.Var fjärde svensk drabbas nån gång
av en så svår depression--att den behöver behandlas.
Andra diagnoser är bipolär sjukdom,
ångest, alkoholberoende--ätstörningar och mycket mer.
Jag vill att du under några sekunder
reflekterar över--om du eller nån av dem nära dig-
-som föräldrar, barn, syskon
eller nära vänner--är påverkade av hjärnsjukdom eller
neuropsykiatrisk funktionsvariation.Ta några sekunder och fundera.
Hur många av er
har någon i er absoluta närhet--som har en hjärnsjukdom eller en
neuropsykiatrisk funktionsvariation?Hjärnfonden finns för dig
- för alla oss.Vi finns för alla drabbade
och alla nära anhöriga.Vi är en organisation
som vill öka kunskapen om hjärnan.Vi delar ut medel
till etablerade forskare--bl.a. till forskare på KIND-
-och har olika informationsinsatser
inom olika områden.På vår hemsida kan man läsa mer
om olika diagnoser.Vi jobbar också med NPF.
Vi har drivit på frågan
om barnens behov i skolan.Vi har tagit fram tips
och lyfter fram goda exempel--på skolor och justeringar
som har haft effekt.Nytorpsmodellen har arbetats fram
tillsammans med forskare på KIND.Ett annat exempel
är färgkodade scheman--eller en anpassning i undervisningen
efter ett särskilt barns checklista.Eller nåt så banalt som tak
och anpassning av belysning...Vi har frågat föräldrarna
vilket stöd deras barn behöver.Vi har lämnat 593 berättelser
till utbildningsdepartementet.Berättelserna beskriver
ganska små anpassningar--som att få sitta med hörlurar,
få tydliga instruktioner--jobba i mindre grupper
och få mer lugn i klassrummet.Mer kunskap efterfrågas också.
Ökad kunskap leder till större
förståelse, bättre bemötande--och att rätt insatser sätts in,
och det är därför ni är här.Vi är upprörda över hur det fungerar
för barn med funktionsvariationer.Många barn har det tufft
och vill inte ens gå till skolan.Vi driver på för att alla barn
ska nå sin fulla potential.Skolan anpassar sig inte
till barnens behov--och det är skolan som är problemet.
Men vi vet också
att alla vuxna gör så gott de kan.På många skolor fungerar det bra
men på för många gör det inte det.Många i skolpersonal
efterlyser mer kunskap.Det är därför ni är här
och det är vi glada för.Skolan ska ta vara på den kunskap
som finns om hjärnan.Våra hjärnor ser lite olika ut
och fungerar lite olika.Vi behöver bemötas på olika sätt-
-om vi ska kunna lära in så mycket
som varje individ har möjlighet till.Vi måste lyfta fram det faktum att
hjärnan är formbar och kan utvecklas.Vi kan träna upp funktioner
som arbetsminne och koncentration--och att hjärnan bättre kommer ihåg.
Alla kan inte komma ihåg lika mycket,
men alla kan bli bättre.Att sömnen har betydelse,
det vet ni redan.Den påverkar vår möjlighet
att fatta beslut och lära in--men också att komma ihåg.
Vikten av att sova tycks vara svårt
för ungdomar att lära in.Vi känner till
vikten av fysisk aktivitet--men få skolor förstår
hur viktigt det är.Hippocampus i hjärnan kan växa
genom att vi tränar fysiskt.Arbetsminnet och koncentrationen
blir bättre. Stresståligheten ökar.Det kan vara viktigt
i studiesammanhang.När vi besökte
utbildningsdepartementet--gav vi några förslag
för att förbättra era möjligheter--att göra ett bra jobb.
Vi vill se en kompetenshöjning
på ledningsnivå.Rektorn ska se till att det finns
tid, resurser och rutiner--som hjälper all skolpersonal.
Vi behöver en kompetenshöjning
på all skolpersonal.Alla behöver förstå och ha verktyg
för att bemöta barnen rätt.Vi behöver anpassa lokalerna
utifrån elevernas behov.Barnens individuella planer
ska följas upp och utvecklas.Till nästa läsår har vi producerat-
-lärarhandledningar
och utbildningsmaterial på webben.Vi kommer att ha en teaterproduktion
tillsammans med Friends.Allt är gratis till all skolpersonal.
Nästa år har vi ännu mer material
som ni kan tillgodogöra er.Tills dess
får ni skicka ett mejl till mig--så kan jag skicka er
berättelserna från barnen--goda exempel från skolor-
-och olika typer av justeringar
som har spelat roll.Berätta vad du behöver
för att kunna göra ett bättre jobb--så kanske vi kan göra gemensam sak.
Textning: Henrik Johansson
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Vad gör Hjärnfonden?
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Hjärnfondens generalsekreterare Anna Hemlin berättar om den ideella insamlingsstiftelsen som har till uppgift att samla in och fördela pengar till forskning samt informera om hela hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.
- Ämnen:
- Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Ämnesord:
- Allmän medicin, Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Hjärna, Medicin, Nervsystemet, Neurologi
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Alla program i UR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Utbildningsministerns öppningstal
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) ger regeringens syn på hur skolan bör stöttas i arbetet för en jämlik skola. Skolledare och pedagoger måste ha de rätta resurserna och tillämpa dem på ett sätt som passar eleven med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tillämpningen av lågaffektivt bemötande, del 1
Andrew McDonnell, doktor i klinisk psykologi, föreläser om hur man hanterar konfliktsituationer i skolans värld genom att använda lågaffektivt bemötande. Det är ett synsätt med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Vi behöver ha förståelse för varför man tar till problemskapande beteende, menar han. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar, psykiska tillstånd eller kraftig stress. Den första delen är en uppvärmning och en introduktion av metoden. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 1 av 4.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tillämpningen av lågaffektivt bemötande, del 2
Andrew McDonnell, doktor i klinisk psykologi, föreläser om hur man hanterar konfliktsituationer i skolans värld genom att använda lågaffektivt bemötande. Det är ett synsätt med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Vi behöver ha förståelse för varför man tar till problemskapande beteende, menar han. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar, psykiska tillstånd eller kraftig stress. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 2 av 4.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tillämpningen av lågaffektivt bemötande, del 3
Andrew McDonnell, doktor i klinisk psykologi, föreläser om hur man hanterar konfliktsituationer i skolans värld genom att använda lågaffektivt bemötande. Det är ett synsätt med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Vi behöver ha förståelse för varför man tar till problemskapande beteende, menar han. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar, psykiska tillstånd eller kraftig stress. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 3 av 4.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tillämpningen av lågaffektivt bemötande, del 4
Andrew McDonnell, doktor i klinisk psykologi, föreläser om hur man hanterar konfliktsituationer i skolans värld genom att använda lågaffektivt bemötande. Det är ett synsätt med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Vi behöver ha förståelse för varför man tar till problemskapande beteende, menar han. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar, psykiska tillstånd eller kraftig stress. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 4 av 4.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Från hjärnforskning till pedagogik, del 1
Kenth Hedevåg, med lång bakgrund som specialpedagog i ett neuropsykiatriskt utredningsteam och som pedagogisk handledare i ett kommunalt stödteam, delar här med sig av sin kunskap. Forskningen om hjärnans sätt att ta emot och processa information gör stora framsteg och skolan behöver översätta forskningsresultaten till pedagogik. Fler och fler barn och ungdomar uppvisar svårigheter i skolsituationen. En del har diagnoser som adhd eller inom autismspektrat, andra har ingen diagnos men ändå stora svårigheter i skolan. Hur kan vi hjälpa dessa elever på bästa sätt? Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 1 av 2.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Från hjärnforskning till pedagogik, del 2
Kenth Hedevåg, med lång bakgrund som specialpedagog i ett neuropsykiatriskt utredningsteam och som pedagogisk handledare i ett kommunalt stödteam, delar här med sig av sin kunskap. Forskningen om hjärnans sätt att ta emot och processa information gör stora framsteg och skolan behöver översätta forskningsresultaten till pedagogik. Fler och fler barn och ungdomar uppvisar svårigheter i skolsituationen. En del har diagnoser som adhd eller inom autismspektrat, andra har ingen diagnos men ändå stora svårigheter i skolan. Hur kan vi hjälpa dessa elever på bästa sätt? Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 2 av 2.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kognition, affektion och relation, del 1
Nåkkve Balldin, socionom och utbildare, föreläser om tekniker för att kartlägga och förstå affektpåslag och känsloreaktioner. Personer med kognitiva och affektiva funktionsskillnader uppvisar ofta ett relationsutmanande beteende. Om omgivningen inte har förståelse för orsakerna bakom deras beteende och kunskap om hur detta påverkar samspel samt verktyg för att bemöta riskerar det att leda till att personer med relationsutmanande beteende exkluderas. Hur ska vi bemöta elever i hög affekt och stress? Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 1 av 2.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kognition, affektion och relation, del 2
Nåkkve Balldin, socionom och utbildare, föreläser om tekniker för att kartlägga och förstå affektpåslag och känsloreaktioner. Personer med kognitiva och affektiva funktionsskillnader uppvisar ofta ett relationsutmanande beteende. Om omgivningen inte har förståelse för orsakerna bakom deras beteende och kunskap om hur detta påverkar samspel samt verktyg för att bemöta riskerar det att leda till att personer med relationsutmanande beteende exkluderas. Hur ska vi bemöta elever i hög affekt och stress? Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 2 av 2.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Osynlighetsprojektet
Hélène Benno, generalsekreterare på Min Stora Dag, berättar om Osynlighetsprojektet som vill förändra allmänhetens kunskap och attityder till barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Enligt forskare har två till tre barn i varje svensk skolklass någon form av neuropsykiatrisk diagnos. Det kan handla om adhd, autism, språkstörningar, inlärningssvårigheter eller motoriska störningar. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad gör Hjärnfonden?
Hjärnfondens generalsekreterare Anna Hemlin berättar om den ideella insamlingsstiftelsen som har till uppgift att samla in och fördela pengar till forskning samt informera om hela hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning