Titta

Det goda landet - teckenspråkstolkat

Det goda landet - teckenspråkstolkat

Om Det goda landet - teckenspråkstolkat

Hur fungerar den svenska demokratin i praktiken? Politikerna fattar beslut som dagligen påverkar villkoren för samhället, dess institutioner och människor. I sex avsnitt skildras lika många delar av det svenska samhället: polisen, arbetsmarknaden, försvaret, skolan, kommunen och civilsamhället. Visat ur tjänstemännens och civila aktörers perspektiv skildras de utmaningar som har uppstått till följd av samhällsförändringen. De som i sin yrkesroll arbetar med nya svenskar hamnar ofta i situationer där de ställs inför svåra beslut och avvägningar. De vill göra gott, men ibland leder välviljan till situationer de inte räknat med.

Till första programmet

Det goda landet - teckenspråkstolkat : Läraren MajaDela
  1. Är du klar? Är du klar? Bra jobbat.

  2. -Det är inte bra.
    -Var det svårt?

  3. -De skriver mycket bra.
    -Bättre kan du.

  4. Maja och jag pratade i veckan-

  5. -om lagförslaget som regeringen
    har lagt fram om uppehållstillstånd.

  6. Läser man det, är skiljelinjen mellan
    att få uppehållstillstånd eller inte-

  7. -att man antas till
    ett nationellt program.

  8. Det blir man
    om man har betyg i åtta ämnen.

  9. Det här gör att vid betygssättningen
    kommer ni lärare att påverka-

  10. -om eleverna får stanna i Sverige.

  11. När så här mycket står på spel,
    vill man vara extra noggrann.

  12. Jag vill inte påverka
    nån lärares enskilda betygssättning.

  13. Men är man tveksam, men ändå väljer
    att sätta det här betyget-

  14. -då kommer man
    att få stöttning från mig.

  15. Jag kollade på
    vår lärarlegitimations första kodord.

  16. "Vi ska ta ansvar för
    elevens kunskapstillväxt."

  17. "Vi ska skydda varje individ mot
    skada." Våra uppdrag står över lagen.

  18. På samma sätt som läkaretiken.
    Du ska rädda liv i första hand.

  19. Vi har ju då på nåt vis med uppsåt-

  20. -satt betyg som vi
    inte egentligen tycker är rätt.

  21. Har alla hunnit börja på boken?
    I boken finns det en rättegång.

  22. Det som rättegångar diskuterar
    blir ofta vad som är rätt och fel.

  23. Det är intressanta frågor. De finns
    hela tiden. Vad är rätt och fel?

  24. De finns när jag sätter betyg
    och när man söker asyl.

  25. Då finns det lagar.
    Men lagarna kan man också ändra.

  26. Om jag jobbat i koncentrationsläger
    och bara hade hand om nycklarna...

  27. Om nån sa åt mig att låsa upp dörren
    och låsa dörren så gjorde jag det.

  28. Men på lägret dog många människor.

  29. Om ni är rättegången,
    vad kommer ni att döma mig till?

  30. -Ingenting.
    -Vad tycker du?

  31. -Fängelse i 25 år.
    -Muhammad, vad tycker du?

  32. -Betala böter.
    -Betala böter? Till vem?

  33. Yassin och Muhammad, vi går in.
    - Ali.

  34. Vilka utav er är med till Eric
    Ericsonhallen och sjunger i kväll?

  35. Ska du också med? Räck upp en hand.

  36. -Bra
    -Bra

  37. -Vad bra
    -Vad bra

  38. Tillsammans. Fram.

  39. -Jobba, jobba
    -Jobba på

  40. -Jobba, jobba
    -Jobba på

  41. -Jobba, jobba
    -Jobba på

  42. -Jobba, jobba
    -Jobba på

  43. Jobba på

  44. -Jag saknar kläder.
    -Vi fixar kläder.

  45. Kommer du? Bra.
    Du får en tröja av mig.

  46. Jag längtar efter dig.

  47. -Det händer nu.
    -När vi avslutade lektionen.

  48. -Vi vet ingenting om skador.
    -Tre döda.

  49. -Tre döda?
    -Min man har läst det nånstans.

  50. Jag vete fan om vi ska åka då.

  51. Hör ni. Just nu
    händer det nånting i Stockholm.

  52. Precis dit vi ska.
    En lastbil kör på människor. Just nu.

  53. Så det är inte säkert att vi åker.
    Människor kanske blir dödade.

  54. -I dag?
    -Ja, nu. Om ni kollar på nyheterna.

  55. Vill du sitta ner?
    Hur känns det? Känns det...?

  56. -Det känns som Quetta.
    -Som Quetta? Jag tänker också att...

  57. Vi vet ännu inte vad som har hänt.

  58. Det kan hända att man känner sig
    chockad. Vill du inte sitta ner?

  59. -Ja, jag vill sitta ner.
    -Kom.

  60. Muhammad, vill du sitta ner?
    Sitt bredvid Martina.

  61. Information. Vartenda tåg
    står stilla nu i princip.

  62. Terrorister
    har slagit till även i Sverige.

  63. Vi samlas här.
    Vi ställer oss i en ring. Kom.

  64. Det kan vara farligt att åka dit.
    Men det är inte farligt att vara här.

  65. Agettu, var jobbar han?

  66. Din kompis. Vet du var? Du ringer.

  67. Det är så många som ringer nu
    att ingen kommer fram.

  68. Här är så mycket ljud.
    Polishelikoptrar hovrar ovanför mig.

  69. 500 m därifrån jag står.

  70. Man kan inte fatta vad som har hänt:
    Att folk ska ha blivit påkörda...

  71. Förra veckan frågade jag dig om du
    hade fått din asylintervju bokad.

  72. -Nej, det har jag inte fått.
    -Vi kan ändå skriva nåt härifrån.

  73. Det är konstigt att andra som har
    kommit efter dig har fått före dig.

  74. -Hur känns det här för dig?
    -Det är svårt att vänta.

  75. -Känns det orättvist?
    -Ja.

  76. De ska ju ha ett rättvist system.
    Vi kan förklara att det inte är det.

  77. -Vad tycker du?
    -Ja.

  78. -Det kanske inte gör nån skillnad.
    -Men ändå. En liten påfrestning.

  79. Till den här intervjun måste du
    kunna bevisa hur gammal du är.

  80. -Hur känns det, då?
    -Jobbigt, men man måste ju.

  81. Framtiden ser oklar ut.
    Man vet inte hur det blir.

  82. Man planerar nåt. Men om jag inte får
    stanna här blir jag förstörd.

  83. -Då måste du fly igen.
    -Ja, man måste fly igen.

  84. Vi kan inte veta
    hur det blir just nu.

  85. Flera andra körer har tränat på samma
    låtar. Alla ska sjunga tillsammans.

  86. -De ska inte sjunga våra...?
    -Jo, det ska de.

  87. -Med dem ska vi ha konserten.
    -Jaha. Okej.

  88. -Du med?
    -Jag ska följa med också.

  89. -Jag tror att det blir kul.
    -Jo, jag kan tänka mig det.

  90. Vi måste...bara fixa allt.

  91. Tjenare, Lamin!

  92. -Hur mår du? Är det bra?
    -Ja. Hur är det själv?

  93. -Ska vi gå in?
    -Ja.

  94. Tänkte du att du ska flytta härifrån?

  95. Det gick inte så bra. För jag fick...
    Vad heter det? Avslag.

  96. Sen bestämde jag mig för
    att flytta härifrån.

  97. Jag kommer kanske tillbaka. Men nu
    har jag bestämt mig för att flytta.

  98. -Flytta härifrån?
    -Ja.

  99. Jag hoppas att vi ses mer. Jag är
    så ledsen att du ska åka härifrån.

  100. Du var en av de bästa i skolan.
    Vi kommer att sakna dig.

  101. -Jag också.
    -Verkligen.

  102. Men du har lärt dig mycket i Sverige.

  103. Eller hur? Varje dag kan jag tänka
    mig var en fin upplevelse för dig.

  104. Det är bra i början i Sverige.

  105. Att man lär sig ett nytt språk
    och en ny kultur.

  106. Vi får se. Vänta. Jag är så dålig.

  107. Här. Nu.

  108. -Eller hur?
    -Fint.

  109. Jag vet inte vad jag ska säga till
    dig. Men jag önskar lycka till.

  110. -Hej då.
    -Hej då.

  111. -Jag tänker på det nya lagförslaget.
    -Ja, det vet vi ju egentligen...

  112. På Facebook
    är det mycket olika tolkningar.

  113. Vissa tolkar det positivt. Då kan
    alla som går ett program stanna.

  114. Men är Sprint ett program?
    Det råder det olika åsikter om.

  115. Jag kan kolla upp det
    och så tar vi det på fredag.

  116. -Det är bra.
    -Vi ses.

  117. Man måste söka hela tiden.
    Vi säger...

  118. Nu finns det inget jobb.

  119. Men om en timme lägger nån kanske ut
    annonser. Man måste söka hela tiden.

  120. Här. Kolla.

  121. De har haft en debatt om "komplet-
    tering av den tillfälliga lagen"-

  122. -"för uppehållstillstånd rörande
    studier på gymnasienivå".

  123. Typiskt tydligt språk, eller hur?

  124. Nu har de pratat om er situation.

  125. Vad händer om man inte har uppehålls-
    tillstånd och vill gå gymnasiet?

  126. Detta förslag blir
    ett bärande skäl för många-

  127. -att inte söka asyl i det första
    säkra land de kommer till.

  128. Då riktar de in sig på Sverige.

  129. En grundläggande del är att rektorer
    och lärare bedömer sannolikheten av-

  130. -att studier blir framgångsrika.
    Det är inte bara svårt.

  131. Resultatet från bedömningen
    utgör även en avgörande del i-

  132. -om personen får stanna eller inte.

  133. Det är viktigt att relationen
    mellan lärare och elever är trygg.

  134. Den tryggheten blir svår att uppnå-

  135. -när eleven vet att läraren har
    nyckeln till om de ska få stanna.

  136. Det sätter lärare
    i en svår situation.

  137. Vi kan bestämma er framtid.
    Det vill inte vi.

  138. Då väljer vi det bästa för er och
    går kanske emot vårt andra uppdrag.

  139. Ett uppdrag är att sätta betyg,
    ett annat er trygghet.

  140. Då väljer jag det uppdraget.

  141. Det blir konstigt. Vi ska
    egentligen inte ha den situationen.

  142. Det känns som om man hänger på
    ett tak och håller på att ramla ner.

  143. Det finns nån som hjälper.
    Den drar och lämnar tillbaka.

  144. Drar och lämnar tillbaka.
    Det känns så där.

  145. Man vet inte om man hjälps åt
    eller om man släpps ner.

  146. Så det är så där.

  147. Jag har haft samtal med några av er
    kring vad ni ska göra till hösten.

  148. Jag märker att en del av er känner
    sig oroliga kring asylprocessen.

  149. "Behöver jag gå på ett gymnasium
    för att få ett uppehållstillstånd?"

  150. Det är skillnad
    beroende på hur gamla ni är-

  151. -om ni behöver gå ett nationellt
    program eller om ni kan gå Sprint.

  152. Jag tänker inte gå igenom reglerna.

  153. Om nån är osäker på - när ni ska
    välja - hur asylprocessen påverkas-

  154. -kom till mig
    så kan vi gå igenom det tillsammans.

  155. Har du hört nåt från Lamin?
    Han är väl fortfarande i Tyskland?

  156. -Jag tror det.
    -Ska jag fråga?

  157. Jag pratar med honom på Instagram.
    "Jag saknar mina lärare och hälsar."

  158. "Ha en grym dag och hör av mig sen."
    Jag ska skriva.

  159. Ska vi skicka en bild på oss? Kan du
    ta så att vi kan skicka en selfie?

  160. Bra.

  161. Vad hände?

  162. Fick du jobb? Var?

  163. Kolla.

  164. Sök för honom också. Säg:
    "Jag har en bror som vill ha jobb."

  165. Jag ska.

  166. Willys sa nej, ICA sa nej,
    Hemköp sa nej.

  167. Alla restauranger sa nej.
    På allvar! Herregud!

  168. Jag blev förvånad när jag fick det här.
    Vet du hur glad jag är?

  169. Jag skulle kunna lyfta hela skolan. Det
    är som en superkraft. Jag är så glad.

  170. Det är bra.
    Jag är jätteglad för din skull.

  171. I går var du med din social.
    Gick det bra?

  172. Nej, det gick inte bra.
    De ska flytta mig och Hussein.

  173. -Du och Hussein?
    -Nej, bara Hussein.

  174. Du fick reda på det här i går.
    Och de ger dig en dag.

  175. -Vart flyttar de dig annars?
    -Nån stad i norra Sverige.

  176. Har du hört nåt mer
    om ditt uppehållstillstånd?

  177. -Nej.
    -De flyttar honom till Norrland.

  178. Han kommer att få en dag på sig
    att hitta en annan familj.

  179. -Jag kan försörja mig själv.
    -Du ska gå i skolan.

  180. Jag behöver bara
    en plats för att sova.

  181. -Är det för att du har fyllt arton?
    -Ja.

  182. Vi får försöka hitta nåt boende.
    Har du några kontakter?

  183. -Jag har pratat med vänner.
    -Nånstans där du kan bo en stund.

  184. -Vi ska försöka se vad vi kan...
    -Vi måste kunna säga till Socialen.

  185. Han måste få lite tid.

  186. En bättre lag har gått igenom
    än propositionen.

  187. Så som jag har förstått det-

  188. -är man inte behörig
    att söka ett nationellt program-

  189. -innan man har ett uppehållstillstånd
    om man fyllt arton.

  190. Men om man är sjutton eller arton
    är man berättigad uppehållstillstånd-

  191. -om man studerar på Sprint
    eller Impre.

  192. Det bästa för eleven är-

  193. -att man gör en bedömning
    utifrån där de står kunskapsmässigt.

  194. Men om de inte åldersuppskrivs
    men får ett avslag...

  195. ...då ska de få gå färdigt
    och få ett uppehållstillstånd.

  196. De får uppehållstillstånd om de är
    inskrivna på Sprint eller Impre.

  197. Men under förutsättning... Jag har
    skrivit till Skolverket två gånger.

  198. Jag har inte fått svar.
    Jag ringde Migrationsverket-

  199. -stod i kö i 75 minuter
    och sen fick jag lägga på.

  200. Så jag har inte fått det bekräftat.
    Två jurister har inte heller svarat.

  201. Vi får vänta och se och hoppas
    att några elever får beslut snart-

  202. -som bekräftar vår bild om
    hur läget är.

  203. "Kärleken vinner över ondskan."
    "Vila i peace."

  204. -Hej, kompis!
    -Hej!

  205. Tjena! Hej!

  206. Hej! Mia. Miras lärare.

  207. När jag hör dem säga orden
    som de många gånger sagt

  208. så många gånger
    så man nästan tror på allt

  209. Nä, jag tittar inte ner mer
    Jag tittar upp mot himlen

  210. Så finns det nån här, finns du ens?

  211. För i dag ska de höra sanningen

  212. Jag ska aldrig ta skit igen

  213. Jag ska bara vara mig själv

  214. Ba-ba-bara få va' mig själv

  215. Jag ska bara vara mig själv

  216. Ba-ba-bara få va' mig själv

  217. Nu har du fått din tid
    för din intervju.

  218. -Hur känns det?
    -Det känns liksom...

  219. Både "äntligen" och rädslan
    som är lite skrämmande.

  220. Du får tid på dig att berätta.

  221. -Har du hunnit tänka igenom?
    -Ja. Det har jag gjort.

  222. Det är för mycket att säga
    på så kort tid.

  223. Nån som man inte alls känner
    och man öppnar sig helt.

  224. Du får tänka att du berättar det här
    för dig själv. Eller din egen skull.

  225. Man blir väldigt stressad.
    Det går snabbt i hjärnan.

  226. Sen kommer det frågor. Man säger:
    "Min tandborste var gul."

  227. De skriver det. Efter en timme
    frågar de om färgen på tandborsten.

  228. -Och då...
    -Om du inte vet nåt, säg det.

  229. Det är bättre att säga så.
    "Jag kommer inte ihåg."

  230. Det är precis som nationella provet.

  231. Ja, du får tänka precis så.

  232. Dra ihop er. Ni är väl inte blyga
    för varandra? Kom närmare.

  233. Ska vi le och se glada ut?

  234. Hör ni! Först tar vi random bilder,
    sen får Soma ta, okej?

  235. -Kom igen!
    -Kameran ger bättre kvalitet!

  236. Om man blir svensk medborgare,
    vill man vara svensk medborgare.

  237. -Nån form utav fika.
    -Nån form av delaktighet.

  238. -Man säger och sjunger nåt vackert.
    -Det ska inte bli töntigt.

  239. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Läraren Maja

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Maja undervisar en skolklass som består av nyanlända ungdomar. Hon engagerar sig ofta i eleverna mer än vad hennes yrkesroll kräver. Enligt en ny regeringsproposition kan de betyg hon och de andra lärarna sätter påverka elevernas möjligheter att få stanna i Sverige. Tillsammans med sina kollegor försöker hon förstå hur de ska handla för att kunna följa regeringens uppdrag samtidigt som de har ansvar för eleverna.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Betyg och bedömning, Pedagogiska frågor > Skola och samhälle, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration
Ämnesord:
Betygsättning, Differentieringsproblem, Immigration, Invandrarelever, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Sverige, Undervisning, Utvisning
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Det goda landet - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Polisen Ulf

Avsnitt 1 av 6

Ulf arbetar som integrationspolis i utsatta förorter i Göteborg. Genom empati och engagemang har han vunnit invånarnas förtroende. Han pratar med imamer och ensamkommande killar, han hjälper utsatta människor och han tvekar inte att höja rösten när han tycker att samhället gör fel mot individen. Ulf verkar för att skapa trygghet och öka förtroendet i områden där tilliten till myndigheter och rättsväsende är svag.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Arbetsförmedlarna i Göteborg

Avsnitt 2 av 6

Efter nio år i Sverige är endast hälften av alla invandrare i någon form av arbete, och de politiska partierna debatterar livligt i riksdagen om hur man ska lösa utanförskapet. På Arbetsförmedlingen i Göteborg arbetar man med att få nya svenskar i arbete. En dag här kan innebära utmaningar av extraordinärt slag. Här finns människor som inte kan språket, somliga har aldrig arbetat tidigare och åter andra kan vara psykiskt sjuka eller djupt deprimerade. Alla ska få hjälp in på arbetsmarknaden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Major Nyström

Avsnitt 3 av 6

Military Weekend är en helg då unga personer kan prova på att vara soldat inom Försvarsmakten. Många av deltagarna har en bakgrund i andra länder. Major Nyström hälsar dem välkomna och berättar för de medverkande att alla är jämlika inom försvaret. Men är de det? Hur kommer det sig att försvaret, trots ambitiösa försök att nå ut till nya grupper, inte gör det. En helg i iskyla, med hårda övningar och fystester lockar några, men kommer de att söka till militären?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Läraren Maja

Avsnitt 4 av 6

Maja undervisar en skolklass som består av nyanlända ungdomar. Hon engagerar sig ofta i eleverna mer än vad hennes yrkesroll kräver. Enligt en ny regeringsproposition kan de betyg hon och de andra lärarna sätter påverka elevernas möjligheter att få stanna i Sverige. Tillsammans med sina kollegor försöker hon förstå hur de ska handla för att kunna följa regeringens uppdrag samtidigt som de har ansvar för eleverna.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Kommuntjänstemännen i Falun

Avsnitt 5 av 6

Varje kommun måste enligt lag ordna en medborgarskapsceremoni för nya svenska medborgare. Efter flera år av lågt deltagande bildar man i Falun en kommitté vars uppgift är att locka fler nya svenska medborgare till ceremonin. Men vad ska ceremonin bestå i? Några vill att den ska vara pampig, som ceremonin i Stadshuset i Stockholm. Andra tycker att fika och folkdans är det bästa.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Folkdansaren Lena

Avsnitt 6 av 6

Lena dansar i ett folkdanslag. Hon är orolig över folkdansens framtid och hur traditionen ska föras vidare. Samtidigt vill Tony från Hammarkullekarnevalen att Lenas folkdanslag ska delta i karnevalen. Kan Lena och Tony mötas i sin strävan att få det svenska kulturarvet att leva vidare?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Digital didaktik

Tema: medie- och informationskunnighet. Varför är lärarens kompetens i medie- och informationskunnighet, MIK, så viktig? Lärlabbet tar upp det digitala perspektivet på lärarrollen och de möjligheter som IT ger. Hur, när och i vilka syften väljer lärare digitala verktyg? Det finns en uppsjö av verktyg att välja mellan när en lärare designar sin undervisning. Vilka krav ställer det på lärarna? Lärlabbet besöker Tobias Ruthenberg på Lärarhögskolan i Borås som undervisar lärare och bibliotekarier i MIK. Skolan satsar även på att integrera MIK-undervisning i grundutbildningen för lärarstudenter.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Se alla elever

"Vi ser gärna eleven som någon som ska få något från skolan. Inte som en person som också kan bidra." Det säger Lars H Gustafsson, barnläkare med bakgrund inom bland annat elevhälsan. Många elever upplever att de inte blir sedda eller uppskattade för den de är. Ofta helt i onödan. I grunden finns en brist på nyfikenhet för individen, menar Lars H Gustafsson. Det ger eleven en känsla av att vara oönskad och påverkar inlärningen negativt. Här ger han konkreta verktyg för hur du kan öva dig i och hitta system för att verkligen se alla elever som individer. Som en bonus lovar han att du även kommer att utvecklas som lärare, och kanske även själv bli sedd på ett nytt sätt.