Titta

Det goda landet - teckenspråkstolkat

Det goda landet - teckenspråkstolkat

Om Det goda landet - teckenspråkstolkat

Hur fungerar den svenska demokratin i praktiken? Politikerna fattar beslut som dagligen påverkar villkoren för samhället, dess institutioner och människor. I sex avsnitt skildras lika många delar av det svenska samhället: polisen, arbetsmarknaden, försvaret, skolan, kommunen och civilsamhället. Visat ur tjänstemännens och civila aktörers perspektiv skildras de utmaningar som har uppstått till följd av samhällsförändringen. De som i sin yrkesroll arbetar med nya svenskar hamnar ofta i situationer där de ställs inför svåra beslut och avvägningar. De vill göra gott, men ibland leder välviljan till situationer de inte räknat med.

Till första programmet

Det goda landet - teckenspråkstolkat : Polisen UlfDela
  1. -Halloj. Hur är läget?
    -Bra.

  2. -Vad gör ni? Klockan är snart tolv.
    -Inget.

  3. Varsågod att ta plats,
    ni som ska delta i panelen.

  4. Åsa Regnér har ringt tre gånger-

  5. -från Madrid och bett om ursäkt.

  6. Däremot finns tio ledamöter
    från olika partier...

  7. Vi från Malmö lämnar riksdagen.

  8. -Är detta en terapissession?
    -Vi skulle träffa ministrarna.

  9. Vi kontaktade inrikesministern.

  10. Han själv eller någon annan
    skulle lyssna på er.

  11. Jag övertygade alla dem. Mannen där
    har förlorat sin femtonårige son.

  12. Lyssna på mig.

  13. Jag är inte här för att berätta
    för de som går igenom samma sak.

  14. Ni kan inte lägga ihop
    ihop oss till samma smet.

  15. Våld- och mordoffer som
    utsatta områden, allt i samma klump.

  16. Det är inte okej!

  17. Rami Amin dog för att man inte
    satte stopp för problemen.

  18. Han är inte kriminell.
    Han bor inte i ett utsatt område.

  19. Ni kan inte lägga ihop oss
    i samma smet!

  20. Ursäkta mig.

  21. -Jag håller helt och hållet med.
    -Tack.

  22. -Du är inte ensam.
    -Jag har också saker att säga om det.

  23. De där uppe är i en värld,
    vi är i en annan.

  24. Men det jag vill säga...
    Jag är med er på exakt samma plan.

  25. Nu vet vi villkoren här inne.
    Vi kan göra en gemensam sak.

  26. Ni har barn. Tänk på varje dag när du
    kramar honom, kommer inte tillbaka.

  27. Det är det vi känner.

  28. Jag har arbetat i 39 år som polis,
    11 som integrationspolis.

  29. De 25 åren har jag inte sett
    en enda enskild åtgärd-

  30. -som har gjort tryggheten bättre.
    Inte en enda.

  31. Salam aleikum.

  32. Till alla ungdomar som har dött.

  33. Till deras familjer och släktingar.

  34. Jag sörjer
    att de inte längre är i livet.

  35. Jag känner en del som går till
    Nordstan. Inte alla är dåliga.

  36. En del ska skickas till Afghanistan.
    Det är därför de gömmer sig.

  37. Det var bara det vi skulle snacka om.

  38. Alla vet att om man har
    en skål med ett ruttet äpple i-

  39. -och du stoppar ett friskt äpple
    i skålen, så smittas det.

  40. Du har rätt. De flesta
    afghanska ungdomarna i Nordstan-

  41. -är inte kriminella,
    men de är nära de ruttna äpplena.

  42. Är man där tillräckligt länge
    smittas man av samma sak.

  43. Det är en sak jag vill påpeka.
    Det är så här...

  44. Om polisen kan stå i Nordstan
    samlas inte ungdomarna där.

  45. Du har talat klokt,
    och jag håller med dig.

  46. Men vi räcker inte till.
    Vi behöver fler vuxna där nere-

  47. -som hjälper ungdomarna på
    deras språk, religion och kultur.

  48. Ni såg den unge mannen.

  49. Det han sa utan att säga ett enda ord
    var att han behöver er!

  50. För att svenskarna
    ska vilja ha kvar dem-

  51. -kan ni inte se på när de begår brott
    eller riskerar att göra det.

  52. Man ser inga vuxna från andra länder
    som gör det.

  53. Om ni hade gjort det...

  54. Och det stod "afghan", "volontär"...

  55. Man får engagera alla.

  56. Luras inte ner till
    de ruttna äpplena.

  57. De säger: "2 000 kr, 3 000 kr."

  58. "Varsågod. Gör det här."
    Gör det inte.

  59. Eller: "Här får du en jacka.
    Du får den." Ta inte emot den.

  60. Den viktigaste integrationsåtgärden
    som riksdag och politiker kan göra-

  61. -är att ge människor trygghet,
    oavsett ursprung.

  62. Det går inte bakom en datorskärm
    eller med statistik.

  63. Där är det stora sveket.

  64. Knacka på familjernas dörrar och
    drick kaffe tills du är sur i magen.

  65. Vi tog alltid en extra kopp,
    för det var bra att snacka.

  66. Ordningspoliser, som jag,
    i uniform...

  67. ...har aldrig varit nån intellektuell
    form av polisverksamhet.

  68. Därför har våra åsikter
    och våra kunskaper om verkligheten-

  69. -inte tagits på allvar.

  70. Och därför har inte heller de som bor
    i områdena tagits på allvar.

  71. Då dödas deras barn.
    Då hamnar de i narkotikaberoende.

  72. Då skapar vi underrättelsetjänster
    för att ta reda på vilka gängen är-

  73. -vilka kopplingar de har utomlands
    och gör en jätteorganisation.

  74. Polisledningen har misslyckats.

  75. När jag kommer hit
    möts jag alltid av leenden.

  76. Jag undrar varför man är så glad.

  77. Varför? När det var mörkt i Gambia
    förr i tiden-

  78. -var man tvungen att le
    för att hitta varandra.

  79. Ett sånt skämt
    kan en svensk inte dra.

  80. Poliser letar alltid efter bovar.

  81. Men vi måste ha förtroende
    från allmänheten.

  82. Förtroende från människor
    för det vi gör.

  83. Det enda sättet
    är att lära känna varandra.

  84. Säg åt mig
    var jag ska titta lite extra.

  85. -Hej.
    -Hallå, Singoalla. Hallå.

  86. Hur står det till? Vad fin du är!

  87. De har lurat mig.
    Han skulle köra hem mig.

  88. -Det var dumt av mig också.
    -Vad var dumt?

  89. Att jag gick med på
    att han skulle köra mig hem.

  90. Telefonförsäljaren?
    En riktig lurendrejare.

  91. -Du får hålla mig under armen.
    -Är det halt?

  92. Jättehalt.

  93. -Känner du? Gör så.
    -Jag känner inte... Jo, lite.

  94. Det är mycket sten här.

  95. Hallå.

  96. En polis kör mig.
    Jag ska hämta min telefon.

  97. Det är bra. Hej.

  98. Den här skolan har jag gått i.

  99. Då var jag 13-14 år.
    Jag fick gå i första klass.

  100. -Då bodde du i tält.
    -Ja.

  101. Men vad drömde du om att bli?

  102. Jag ville bli polis
    och hjälpa alla zigenare.

  103. -Polis?!
    -Och hjälpa alla zigenare.

  104. -Varför blev du inte det?
    -Jag fick inte gå i skolan.

  105. Men vad hade de andra sagt
    om du hade blivit polis?

  106. De skulle bli rädda för mig. Zigenare
    var rädda för polisen på den tiden.

  107. De jagade väck på oss.
    Både länsmannen och fjärdingsmannen.

  108. De hade fått order om
    att jaga bort oss.

  109. På den tiden
    var poliserna snällare än nu.

  110. -På vilket sätt menar du?
    -De hjälpte oss.

  111. Det var inte de som ville jaga oss.

  112. Det var en order
    från en högre uppsatt.

  113. Känner du Singoalla, vår äldsta rom?
    Hon blev lurad på den här telefonen.

  114. -Jag har druckit kaffe med honom.
    -Han är snäll.

  115. -En bomb. Han var efterlyst.
    -Okej.

  116. Tjenare!

  117. Jo, det är bra. Själv?

  118. Jag vill prata om det vid tillfälle.
    Ha det gott!

  119. -Jag sätter mig här.
    -Har du pistol i dag? Varför det?

  120. Du skrämmer ju folk.

  121. Jag är tvungen att ha det
    det sista halvåret.

  122. -Det har hänt många saker.
    -Oj.

  123. Alla har flytt till Sverige
    p.g.a. hemlandets förhållanden.

  124. Men deras fiende i hemlandet
    har också kommit hit.

  125. Under det demokratiska täcket...

  126. ...pågår det demokratiska kriget
    som är helt borta för oss.

  127. Vi ser det inte. Om vi stöder icke-
    demokratisk verksamhet i vårt land...

  128. Turkar, syrier...
    Allihop har sina fiender här.

  129. Det är som Kain och Abel,
    eller Qabil och Habil.

  130. Vi vill att fiender i hemlandet ska
    ta varandra i hand och sluta fred.

  131. Men det går inte,
    för vi är inte närvarande.

  132. -Hallå.
    -Tjenare! Hej, hur är läget?

  133. -Hej, välkommen.
    -Tack.

  134. -Allt bra?
    -Allt bra.

  135. Hur går det med svenskan?

  136. Jag ska kontrollera svenskan.

  137. Jag skojar.

  138. I den här stan bor 184 olika länder.

  139. Den här lagen säger
    att alla friheterna ni har själv-

  140. -så är er största skyldighet att ge
    samma friheter till era fiender.

  141. Vi måste inte tycka om andra,
    som homosexuella-

  142. -men vår skyldighet är att ge alla
    samma rättigheter som jag själv.

  143. Det är svårt när man kommer med
    en tradition, kultur och religion-

  144. -att acceptera
    att kvinnan har samma rättigheter.

  145. Men det är demokratins grundlag.

  146. När jag kommer hem till min fru-

  147. -säger jag till min fru:
    "Var är min mat?"

  148. Vi män är starkare.

  149. Om min fru inte gör som jag vill
    använder jag mina ögon och min kropp.

  150. Jag använder min röst.

  151. "Var är min mat?"

  152. Jag har inte rört henne...

  153. ...men jag utövar psykisk press.

  154. Efter två år i Sverige
    tänker min fru:

  155. "Jag är gift med en diktator."

  156. "I det här landet
    kan jag skilja mig från honom."

  157. Ju snabbare män förstår
    att respektera alla kvinnor-

  158. -och att de har samma rättigheter
    som alla-

  159. -kommer vi vara gifta
    länge och lyckligt.

  160. Alla män som sitter här...

  161. Om vi vet att vi har en bror
    eller kusin...

  162. ...som gör nåt dumt
    mot sin fru eller sina döttrar-

  163. -ska vi vara demokratiska och modiga
    och säga till:

  164. "Du rör inte din fru. Du plågar inte
    din fru eller dina barn."

  165. Tack för i dag.

  166. Jag respekterar min fru.

  167. Men jag är statsminister,
    hon är minister.

  168. Båda bestämmer, men jag är man...

  169. Kvinnorna...

  170. ...har ingen chans mot männen.

  171. De hörs och kommer hit,
    men i deras verklighet...

  172. ...har de ingen chans mot män.
    Männen styr.

  173. En klick av människor, ungdomar
    och vissa äldre, tar kommandot-

  174. -när de som ska hålla våldet i
    schack, polisen, inte är närvarande.

  175. Och de gör det enkelt.

  176. Hur många behövs?

  177. Tillräckligt många
    tills demokratisk nivå har uppnåtts.

  178. När vi har trygghet
    vågar kvinnor och män prata-

  179. -om vilka som gör dåliga saker.

  180. Vi ska se till att ha
    ett sammanhållet Sverige.

  181. Står det namn på dem?

  182. Varför blev du vald till
    goodwill-ambassadör?

  183. Jag blev själv förvånad...

  184. ...men otroligt hedrad.

  185. Jag känner ödmjukhet inför
    att jag har blivit uttagen.

  186. Man måste stå upp för vissa värden,
    våra lagar.

  187. Vi har stora organisationer
    och krafter som arbetar emot det-

  188. -som vi alla kämpar för.

  189. Kunskapen om hur man kämpar emot
    vill jag kämpa för.

  190. Tack så mycket. Ha det bra. Hej då.

  191. Jag kommer snart.

  192. -Hoppas du tycker om den.
    -Det duger.

  193. -Vad ska du göra?
    -Jag ska göra livet surt för några.

  194. -Vadå?
    -Det du inte vet har du inte ont av.

  195. -Jag ser att du inte har skadat nån.
    -Inte än, men snart.

  196. Det har med vissa personer som inte
    accepterar ett nej att göra.

  197. Som vill få dig att trilla tillbaka.

  198. "Ge fan i mig så ger jag fan i er."

  199. "Men väcker ni björnen
    får ni ta konsekvenserna."

  200. Vad ger mig rätten att förtrycka,
    hota, misshandla, skada, döda-

  201. -stjäla, bedra? Vad ger mig rätten?

  202. Omständigheter.

  203. Om nu hela världen gör fel, vad ger
    mig rätten att göra samma fel?

  204. Varför kan du inte anpassa dig
    till samhället?

  205. För att jag vet
    att det är fel att döda.

  206. -Ibland har man inget val.
    -Jo, alltid.

  207. -Har man inget val i Sverige?
    -Nej. Nej, tyvärr.

  208. Jag vet att du har ett varmt hjärta.

  209. Det får stå för dig.
    Du har bara känt mig i två-tre år.

  210. Du har blivit en bättre människa.
    Så förbannad som du blev i början...

  211. Jag är förbannad
    men väljer att inte visa det nu.

  212. -En till?
    -Lite kaffe till.

  213. Du får ta här.

  214. Hur mycket jobbar du
    för att inte begå brott?

  215. Som det ser ut just nu...
    mer än 80 %.

  216. -Men du trillar dit ibland?
    -Ja. Tack vare er.

  217. -"Er"?
    -Dina kollegor.

  218. Att vi alltid hamnar på detta ämne.

  219. Du kan inte leva en sekund
    utan att det är mitt fel.

  220. Mina kollegors.

  221. Blir man påhoppad av fjäderbatonger
    av dina kollegor...

  222. -Har du aldrig gjort fel, Samir?
    -Jo, det har jag.

  223. Men hatet jag har mot er
    går inte att beskriva.

  224. Jag får bara mer hat
    genom era handlingar.

  225. Som jag uppfattar det har du fått
    mindre hat de här två åren.

  226. -Ditt hat har minskat.
    -Ja.

  227. Det är tack vare vissa personer
    som har gjort det de gjort.

  228. Jag är mer än tacksam för det.

  229. Du är en del av processen, Ulf.

  230. "Tack" är för lite att säga.

  231. Men du är den enda som har
    kunskaperna, inte dina kollegor.

  232. Det här mötet började med
    att kvinnorna från Malmö lämnade.

  233. De kände att de inte hade fått
    respekt från politiker.

  234. De vill ha trygghet.

  235. Hur svårt är det att begripa
    att vi måste ge människor trygghet?

  236. Det behövs praktisk handling.
    Klarar polisledningen inte av det-

  237. -för att rädda ungdomar
    från att dö...

  238. Klarar de inte av att ge trygghet
    till dem som skriker mest...

  239. ...är det upp till riksdagen
    att säga vad de ska göra.

  240. Tack för ordet.

  241. -Etableringen börjar från i dag.
    -Vi har gjort allt vi kan för dig.

  242. -Prova om du klarar att jobba.
    -Jag har ett jobb att matcha dig mot.

  243. Textning: Dann Ling
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Polisen Ulf

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ulf arbetar som integrationspolis i utsatta förorter i Göteborg. Genom empati och engagemang har han vunnit invånarnas förtroende. Han pratar med imamer och ensamkommande killar, han hjälper utsatta människor och han tvekar inte att höja rösten när han tycker att samhället gör fel mot individen. Ulf verkar för att skapa trygghet och öka förtroendet i områden där tilliten till myndigheter och rättsväsende är svag.

Ämnen:
Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration, Samhällskunskap > Lag och rätt, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Sveriges politik och statsskick
Ämnesord:
Demokrati, Emigration, Immigration, Invandrare, Juridik, Polisarbete, Polisväsen, Politik, Rättsvetenskap, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Statskunskap, Sverige, Sveriges politik
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Det goda landet - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Polisen Ulf

Avsnitt 1 av 6

Ulf arbetar som integrationspolis i utsatta förorter i Göteborg. Genom empati och engagemang har han vunnit invånarnas förtroende. Han pratar med imamer och ensamkommande killar, han hjälper utsatta människor och han tvekar inte att höja rösten när han tycker att samhället gör fel mot individen. Ulf verkar för att skapa trygghet och öka förtroendet i områden där tilliten till myndigheter och rättsväsende är svag.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Arbetsförmedlarna i Göteborg

Avsnitt 2 av 6

Efter nio år i Sverige är endast hälften av alla invandrare i någon form av arbete, och de politiska partierna debatterar livligt i riksdagen om hur man ska lösa utanförskapet. På Arbetsförmedlingen i Göteborg arbetar man med att få nya svenskar i arbete. En dag här kan innebära utmaningar av extraordinärt slag. Här finns människor som inte kan språket, somliga har aldrig arbetat tidigare och åter andra kan vara psykiskt sjuka eller djupt deprimerade. Alla ska få hjälp in på arbetsmarknaden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Major Nyström

Avsnitt 3 av 6

Military Weekend är en helg då unga personer kan prova på att vara soldat inom Försvarsmakten. Många av deltagarna har en bakgrund i andra länder. Major Nyström hälsar dem välkomna och berättar för de medverkande att alla är jämlika inom försvaret. Men är de det? Hur kommer det sig att försvaret, trots ambitiösa försök att nå ut till nya grupper, inte gör det. En helg i iskyla, med hårda övningar och fystester lockar några, men kommer de att söka till militären?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Läraren Maja

Avsnitt 4 av 6

Maja undervisar en skolklass som består av nyanlända ungdomar. Hon engagerar sig ofta i eleverna mer än vad hennes yrkesroll kräver. Enligt en ny regeringsproposition kan de betyg hon och de andra lärarna sätter påverka elevernas möjligheter att få stanna i Sverige. Tillsammans med sina kollegor försöker hon förstå hur de ska handla för att kunna följa regeringens uppdrag samtidigt som de har ansvar för eleverna.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Kommuntjänstemännen i Falun

Avsnitt 5 av 6

Varje kommun måste enligt lag ordna en medborgarskapsceremoni för nya svenska medborgare. Efter flera år av lågt deltagande bildar man i Falun en kommitté vars uppgift är att locka fler nya svenska medborgare till ceremonin. Men vad ska ceremonin bestå i? Några vill att den ska vara pampig, som ceremonin i Stadshuset i Stockholm. Andra tycker att fika och folkdans är det bästa.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet goda landet - teckenspråkstolkat

Folkdansaren Lena

Avsnitt 6 av 6

Lena dansar i ett folkdanslag. Hon är orolig över folkdansens framtid och hur traditionen ska föras vidare. Samtidigt vill Tony från Hammarkullekarnevalen att Lenas folkdanslag ska delta i karnevalen. Kan Lena och Tony mötas i sin strävan att få det svenska kulturarvet att leva vidare?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ditt förakt, min vardag

Groningen, Nederländerna

23-åriga universitetsstudenten Ananda och hennes föräldrar bär davidsstjärnan för att visa solidaritet med den judiska befolkningen och som en protest mot den stigande antisemitismen i Nederländerna. Hela familjen är också hängivna anhängare av PVV, Frihetspartiet, ett högerpopulistiskt parti som leds av Geert Wilders. Hur upplevs det av medlemmar i det judiska samfundet?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mod

Linn

Linn blev gravid vid 15 års ålder och beslöt sig för att behålla barnet. Många runt omkring henne försökte påverka hennes beslut, både handgripligen och i form av näthat. Ingenting kunde dock få Linn att ändra sig och idag lever hon tillsammans med sin son.