Titta

UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Om UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Har vi tillräckligt med kapacitet och visdom för att kunna agera i en tid med stora förändringar? Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS) bjöd in till en heldagskonferens då forskare och talare från olika fält delade med sig av sin kunskap kring hur människor fungerar, lär och kan utvecklas för att möta morgondagens utmaningar. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm.

Till första programmet

UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid : Konsten att göra skillnadDela
  1. Det är inte bara de stora
    politikerna, de stora direktörerna-

  2. -och opinionsbildarna, som påverkar
    världens lopp, utan det gör vi alla.

  3. Jag mötte för en tid sen en man-

  4. -som hade mist sin fru i en svår
    cancersjukdom två år tidigare.

  5. Hon hade vårdats och gått bort på en
    av Karolinska sjukhusets avdelningar.

  6. Han sa: "När min fru dog
    blev jag så ledsen"-

  7. -"att jag bestämde mig för
    att ta livet av mig."

  8. "Men vet du vad som fick mig
    att ändra uppfattning?"

  9. "Jo, en vecka efter dödsfallet"-

  10. -"ringer en sjuksköterska upp mig
    från vårdavdelningen."

  11. "Bara för att fråga hur jag mådde."

  12. "Tänk dig, hon som hade
    så mycket att göra"-

  13. -"tog sig tid att prata med mig,
    en anhörig."

  14. "Den medmänskligheten
    gav mig livslusten tillbaka."

  15. "Det är ett beslut
    jag aldrig har ångrat."

  16. Människan har ljusa sidor-

  17. -och de kommer ibland till uttryck-

  18. -i de mest förvånande situationerna.
    Men vi har också mörka sidor.

  19. Vem är det där?

  20. Ja, det står faktiskt "Stefan"
    på träskon.

  21. Bilden togs för en vecka sen.

  22. 1991 fick jag ett vikariat på infek-
    tionskliniken på Danderyds sjukhus.

  23. Första gången jag träffade
    mina kollegor på ett lunchmöte-

  24. -slits dörren upp och in kommer
    en upprörd överläkare.

  25. Han nästan skriker:

  26. "På Sofiahemmet har de opererat
    en grekisk kvinna."

  27. "Nu har hon fått blodförgiftning
    och behöver intensivvård."

  28. "Det har de inte där,
    så de vill skicka över henne hit"-

  29. -"och sen får vi betala räkningen."

  30. "Jag sa naturligtvis nej,
    vi tar inte emot henne."

  31. Jag tänkte: "Ska hon dö för
    att vi inte vet vem som ska betala?"

  32. Sen tittade jag mig omkring
    och ingen sa nåt. Då kom nästa tanke:

  33. "Ska jag göra mig omöjlig
    första dan på jobbet?"

  34. "Ska jag visa hur besvärlig jag är?"

  35. Så där funderade jag
    och sekunderna gick.

  36. Sekunderna gick
    och jag funderade och funderade.

  37. In kommer sen nästa överläkare
    som hade hört allt.

  38. Han säger: "Det är klart
    att vi lägger in henne."

  39. "Vi löser det ekonomiska efteråt."
    Och som jag skämdes!

  40. Jag hade kanske ställt upp
    för henne efter några sekunder till.

  41. Men jag vet fortfarande inte
    om jag hade gjort det.

  42. Jag svek henne, jag svek mig själv.

  43. Jag svek hela mänskligheten.

  44. Människan har ljusa och mörka sidor,
    och det har mänskligheten också.

  45. Vi har sett en fantastisk utveckling
    under de senaste decennierna.

  46. Svälten har minskat med 30 %
    på 20 år.

  47. Den extrema fattigdomen
    har halverats.

  48. Medellivslängden har ökat
    från 50 till 70 år sen 60-talet.

  49. Och barnadödligheten har minskat
    från 18 % till 4 % sedan 60-talet.

  50. Den mänskliga utvecklingen
    är fantastisk.

  51. Men sen har vi det mörka.
    Här är några exempel:

  52. På 25 år har koldioxidutsläppen
    ökat med 50 %.

  53. Inkomstklyftorna har ökat-

  54. -vilket får en rad konsekvenser,
    däribland ohälsa.

  55. Och under de senaste 11 åren
    har friheten i världen-

  56. -minskat för varje år.

  57. Välfärden har ökat,
    men friheten har minskat.

  58. Vad kommer att hända i framtiden?

  59. Ja, det finns
    några tänkbara scenarier.

  60. Den ena är
    att mänskligheten utplånas.

  61. Sen är det inget mer med det.

  62. Och enligt en grupp experter
    så är sannolikheten-

  63. -att mänskligheten utplånas
    till år 2100, 19 procent.

  64. Det får man faktiskt
    ta med en nypa salt.

  65. Men det understryker
    hur riskabelt vi lever.

  66. Exempel på vad som kan gå på tok.

  67. Men det finns andra möjligheter.
    En är att människan lever vidare-

  68. -i status quo
    eller att vi får det lite sämre.

  69. Albert Einstein sa nåt oerhört klokt-

  70. -i ett brev
    till Amerikas president 1946:

  71. "Jag vet ej vilka vapen ett tredje
    världskrig kommer att utkämpas med"-

  72. -"men däremot att ett fjärde kommer
    att utkämpas med pinnar och stenar."

  73. Det låter ju dystert,
    men i så fall, enligt denna profetia-

  74. -så överlever i alla fall några
    i mänskligheten.

  75. Sen finns en tredje möjlighet-

  76. -nämligen den att mänskligheten
    får det allt bättre.

  77. Vilka egenskaper är då viktigast för
    att klara framtidens utmaningar?

  78. Hur kan vi styra upp samhället
    och mänskligheten-

  79. -så att det går åt rätt håll
    och inte åt fanders?

  80. Jag har använt en metod
    som kallas "wisdom of the crowds"-

  81. -eller "folkmassans visdom".

  82. Den går ut på tanken
    att om man frågar tillräckligt många-

  83. -så får man ett vettigt svar-

  84. -som kan ge vägvisning.

  85. Jag gjorde en serie
    enkätundersökningar-

  86. -djupintervjuer
    och tillsatte en expertpanel.

  87. Sen skickade jag ut en enkät till
    1100 svenskar och ställde frågan:

  88. "Vilka är våra värsta egenskaper?"

  89. "Och vilka är våra bästa egenskaper?"

  90. Sen skrev jag en bok som heter
    "De nya dödssynderna".

  91. Vilka är våra värsta egenskaper?
    Vill ni veta vilka de är?

  92. Ja, då får ni väl
    för tusan köpa boken!

  93. Nej, det var dumt av mig.
    Det var exempel på girighet-

  94. -som kommer sjua. På sjätte plats
    kommer främlingsfientlighet.

  95. Vi föraktar uppenbarligen dem
    som är rädda för främlingar.

  96. Därefter trångsynthet, intolerans,
    fördomar och bristande perspektiv.

  97. Sen kommer mobbaren
    och på tredje plats hänsynslöshet-

  98. -bristande omtanke,
    och på andra plats kommer hat.

  99. Om du hatar nån, gräv två gravar,
    en grav åt dig själv.

  100. Vilken är den värsta egenskapen?

  101. Jo, enligt svenska folket,
    är det falskhet.

  102. Vi är beroende av tilliten.

  103. Kan vi inte lita på varandra,
    om människor sviker-

  104. -så raseras samhället.

  105. Till nåt roligare.
    Vilka är våra bästa egenskaper?

  106. Det frågade jag också
    i enkätundersökningen.

  107. På sjunde plats kom motsvarigheten...

  108. ...den omvända motsvarigheten
    till girighet: generositet.

  109. Sen kom tolerans, medkänsla-

  110. -snällhet - lägg det på minnet!

  111. Ödmjukhet, hänsynsfullhet...

  112. Vilken är då den viktigaste och
    bästa egenskapen enligt svenskarna?

  113. Jo, det är motsatsen till falskhet,
    nämligen pålitlighet.

  114. Så kan man ta reda på
    de viktigaste egenskaperna.

  115. Sen kan man även sätta sig i ett rum
    och fundera. Det gjorde jag.

  116. Då kom jag fram till två egenskaper
    som jag anser är särdeles viktiga.

  117. Men först vill jag fråga er en sak.

  118. Tror ni att svenska folket är nöjda
    med tillvaron? Är vi lyckliga?

  119. Alla som tror att majoriteten är det,
    upp med handen.

  120. Ja! Och alla som tror att majoriteten
    inte är det. Upp med en hand.

  121. Ja, det är några fler
    som tror det senare.

  122. Men 93 % av alla svenskar är ganska
    eller mycket nöjda med livet.

  123. Och 91 % är ganska
    eller mycket lyckliga.

  124. Det ger oss en tionde plats
    i världsstatistiken. Vem kommer etta?

  125. Ja, danskarna!

  126. Jag säger inget mer.

  127. Vilken period i människans liv
    är då i genomsnitt lyckligast?

  128. När vi tultar runt i koltåldern,
    när vi tar klivet ut i vuxenvärlden-

  129. -eller när vi bildar familj?
    Svaret överraskar nog.

  130. I genomsnitt är vi lyckligast
    när barnen flyttar hemifrån.

  131. Det kan ni hälsa dem.

  132. Den bästa undersökning jag har läst
    om vad som gör oss lyckliga är denna.

  133. Man gav folk ett tillgodohavande
    på Starbucks Coffee-

  134. -och gav dem tre alternativ.

  135. Antingen kunde de gå dit,
    köpa kaffe, en muffin-

  136. -och en macka på egen hand.

  137. Eller de kunde
    ge bort tillgodohavandet.

  138. Eller de kunde ta med sig nån-

  139. -och tillsammans dela på det
    som tillgodohavandet erbjöd dem.

  140. Minst lyckliga blev vi
    om vi använde det själva.

  141. Näst lyckligast blev vi
    om vi gav bort kortet.

  142. Lyckligast blev vi om vi gick
    och använde det tillsammans.

  143. Det här visar på två faktorer
    som gör oss väldigt lyckliga.

  144. Det ena är nämligen goda relationer-

  145. -och det andra är att ge,
    att ge till andra människor.

  146. Det som händer när vi ger är
    att ett njutningscentrum aktiveras-

  147. -i hjärnans mesolimbiska system.

  148. Ett belöningscentrum - samma som
    blir aktiverat av narkotika.

  149. Det är ju goda nyheter, eller hur?

  150. Då kan vi slänga haschpiporna och
    istället samarbeta och vara generösa.

  151. Det ger samma kick,
    utan biverkningar.

  152. Samma njutningscentrum
    som aktiveras av god mat och sex.

  153. Så det kan vi också sluta med.

  154. Godhet är mitt första val-

  155. -bland de egenskaper som är viktigast
    för att föra oss in i framtiden.

  156. Hur definierar jag godhet
    och snällhet?

  157. Som en vilja att göra gott
    som avspeglar sig i handling.

  158. Man kan inte bara tänka goda tankar,
    man måste agera.

  159. Ibland kräver det integritet och mod.

  160. Ibland måste man ta tuffa,
    obekväma och impopulära beslut.

  161. Då ska man ta de besluten
    om de är de bästa.

  162. Sen krävs det omdöme.

  163. För att inte säga klokhet,
    för att inte säga visdom.

  164. Många av de beslut vi måste fatta
    vilar nämligen på osäker grund.

  165. Och då måste vi ha omdömet med oss.

  166. Därför är mitt andra val klokhet.

  167. Godhet och klokhet.

  168. Klokhet ter sig för många
    som en ouppnåelig egenskap.

  169. Men det är ganska enkelt,
    för klokhet är problemlösning.

  170. Är man bra på att lösa problem,
    är man klok eller vis.

  171. Vad är man om man är dålig på
    att lösa problem?

  172. Ja, man är dum i huvudet.

  173. Ibland krävs det lite kreativitet
    för att vara klok och problemlösande.

  174. Man måste tänka fritt och stort.
    Är ni kreativa?

  175. En del sa ja, inte alla.
    Vi får testa.

  176. Ta ställning till följande problem:

  177. En stormig natt
    kör du förbi en busshållplats-

  178. -där tre personer väntar.
    En gammal kvinna som är sjuk-

  179. -en vän som har räddat ditt liv-

  180. -och den partner
    som du alltid har drömt om.

  181. Du kör din Lamborghini
    och har bara plats för en i bilen.

  182. Vem tar du med?

  183. Alla som tar med den gamla,
    sjuka kvinnan, upp med handen.

  184. Det gjorde 163.

  185. Vännen som hade räddat ditt liv?
    44 stycken.

  186. Och drömpartnern? Ja, vad skönt
    att det finns några ärliga människor!

  187. Har ni varit kreativa nu?

  188. Eller: Du ger bilen till vännen som
    kör den gamla damen till sjukhus-

  189. -medan du stannar kvar
    med din drömpartner!

  190. Det är inte alltid så lätt
    att vara kreativ.

  191. Här ser ni en rad egenskaper
    som utmärker kloka människor.

  192. En del tror jag kommer
    att komma upp under dagens lopp.

  193. Utvecklar man en eller flera,
    så blir man klok.

  194. Utvecklar man alla,
    så blir man superklok.

  195. Låt mig understryka
    att i en värld utan visdom-

  196. -är det ingen som överlever.

  197. Vi kan alla göra skillnad.

  198. Från det lilla till det stora
    kan vi påverka.

  199. Det är inte bara de stora
    politikerna, de stora direktörerna-

  200. -och opinionsbildarna som påverkar
    världens lopp, utan det gör vi alla.

  201. Enligt judendomen har vi ett ansvar.

  202. Vi har ett ansvar för oss själva
    och vår familj.

  203. Vi har även ett ansvar
    för vänner, bekanta, arbetskamrater.

  204. Men det räcker inte.
    Vi har ett ansvar för alla vi möter.

  205. Men det räcker inte heller,
    för enligt judendomen-

  206. -har vi alla ansvaret
    för hela världen.

  207. Vi bär ansvaret för världen
    på våra axlar.

  208. Det är ett stort ansvar,
    som vi som tur är delar-

  209. -med andra människor.

  210. Då ska vi träna lite
    som vanligt när jag föreläser.

  211. Ni får ett problem
    att fundera en stund på.

  212. Sen vill jag ha ett svar.
    Få se vad ni kommer fram till.

  213. En ny medarbetare har anställts
    och du noterar att han luktar svett.

  214. Veckorna går och svettdoften
    ligger tung över lokalerna.

  215. Ni har pratat med chefen,
    som slår ifrån sig.

  216. "Det angår inte mig
    hur ofta folk duschar."

  217. Nu undrar jag: Säger du till honom?

  218. Alla som säger till honom,
    upp med handen.

  219. Ja...

  220. 147 stycken.

  221. Och vem...vem säger inte till honom?

  222. 74. Vem är velig och kan aldrig
    bestämma sig? Upp med båda.

  223. Vad ska man säga? Alla människor
    behöver feedback och god kritik.

  224. Vi kan göra nåt stort för nån, som
    riskerar att bli socialt isolerad.

  225. Han kan förlora jobbet, för ingen
    vill vara i närheten av honom.

  226. Och hur ser hans privatliv ut?

  227. Men att säga det här till nån-

  228. -är en integritetskränkning,
    det är en risk man tar.

  229. Det kan ju gå åt pipan.

  230. Men jag säger ändå att ibland
    krävs det mod för att vara god.

  231. Mod handlar inte bara om
    att bestiga Mount Everest.

  232. Jag var i Göteborg och föreläste
    för ett gäng brandchefer.

  233. Efteråt kom en av dem fram till mig.

  234. "Vi hade just det där problemet,
    en brandman som luktade apa."

  235. "Vi tog en korg och i den
    lade vi tvålar och deodoranter."

  236. "Sen gav vi honom korgen."

  237. "Ja, det var finkänsligt", sa jag.

  238. "Funkade det?"
    "Nej", sa han och skakade på huvudet.

  239. "Han bara skrattade och sa:
    Behåll det. Sånt använder inte jag!"

  240. Så kan det gå!

  241. Godhet och klokhet.

  242. Och om det är nånting som är viktigt,
    tycker jag-

  243. -så är det att vi inte bara pratar
    om det här-

  244. -utan att vi lever som ett föredöme.

  245. Människor gör inte alltid vad
    vi säger till dem att göra.

  246. De gör vad vi gör.

  247. Vet ni hur barn lär sig gå och tala?
    På hemliga kvällskurser?

  248. Nej, de lär sig genom att härma.

  249. Och det fortsätter vi att göra
    upp i vuxenlivet.

  250. Och vet ni vad det innebär?

  251. Jo, att andra tittar på dig
    och sen gör vad du gör.

  252. Barn och vuxna härmar dig.
    Därför räcker det inte att prata om-

  253. -vilka egenskaper som är viktiga.
    Vi måste även leva det goda exemplet.

  254. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Konsten att göra skillnad

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Mänskligheten står under de närmaste decennierna inför stora utmaningar. Professor Stefan Einhorn menar att vi har möjlighet att skapa en bättre värld där människor inte svälter, barn inte dör i onödan på grund av undermålig sjukvård etc. Men vi kan också förstöra förutsättningarna för allt mänskligt liv. Enligt Einhorn är godhet och visdom två egenskaper vi bör sträva efter för att överleva resan in i framtiden. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Ämnen:
Psykologi och filosofi, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper, Värdegrund
Ämnesord:
Framtidsfrågor, Framtidsstudier, Samhällsvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Konsten att göra skillnad

Mänskligheten står under de närmaste decennierna inför stora utmaningar. Professor Stefan Einhorn menar att vi har möjlighet att skapa en bättre värld där människor inte svälter, barn inte dör i onödan på grund av undermålig sjukvård etc. Men vi kan också förstöra förutsättningarna för allt mänskligt liv. Enligt Einhorn är godhet och visdom två egenskaper vi bör sträva efter för att överleva resan in i framtiden. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Pålitlighet och kreativitet - två oumbärliga egenskaper

Martin Ingvar föreläser om personliga egenskaper som kommer att vara viktiga i framtidens samhälle - pålitilighet och kreativitet. Varför kommer just dessa egenskaper att värderas högt? Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Nödvändiga färdigheter för att växa som människa

Teknologisk och kulturell utveckling har givit oss människor mer makt och potential än någonsin. Samtidigt riskerar vi att åsamka oss själva och världen stor skada. Vilka färdigheter behöver vi utveckla för att kunna hantera förändring? Caroline Sahlborn och Jan Artem Henriksson presenterar fem mänskliga förmågor som alltid kommer att vara värdefulla oavsett hur samhället utvecklas. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Psykopatiska drag i vardagen

Karolina Sörman föreläser om psykopatiska drag kopplat till arbetsliv. Hon presenterar modeller som utgår ifrån att människor har varierande grader av psykopatiska drag. Kan det vara fördelaktigt att vara extremt orädd? Kan oärliga bedragare accepteras i grupper av människor där de flesta är ärliga och pålitliga? Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Vad får oss att krascha - och sedan resa oss igen?

Läkaren och forskaren Walter Osika berättar om stress och utmattning. Hur påverkas tankeförmågan och den känslomässiga regleringen av brist på återhämtning? Han beskriver riskfaktorer för utmattning och hur ett medvetet förhållningssätt kan förebygga ohälsa. Självkännedom beskrivs som central för andra förmågor som är viktiga, såsom medkänsla, kreativitet och kritiskt tänkande i komplexa högstressmiljöer. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Framtidens ledarskap

Forskaren Christin Mellner föreläser om ledarskap och ledares roll i ett föränderligt samhälle. Hon presenterar forskning kring vad ledare själva behöver för att klara sina uppdrag. Vikten av organisatoriska stödstrukturer och individuella förhållningssätt betonas. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Alternativa fakta - om kunskapen och dess fiender

Åsa Wikforss reder ut fenomenen post-sanning och faktaresistens ur ett filosofiskt och ett psykologiskt perspektiv. Hon förklarar vad det innebär att ha kunskap och varför kunskapen är så värdefull. Hon beskriver också de psykologiska mekanismer som gör att vi i vissa situationer inte förmår ta till oss fakta. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Överlevarna

Skjuten av sin exman

Anne Grethe Solberg ska bara skriva under sina skilsmässopapper när exmaken skjuter henne flera gånger med hagelgevär. Hon vaknar upp på sjukhuset som allvarligt funktionsnedsatt. Läkarna säger att hon kanske aldrig kan gå igen. Men Anne Grethe sätter upp mål som förvånar läkarkåren. Hon vill trots sin funktionsnedsättning springa maraton.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Jobba, sova, dö

Influencer - ett nytt yrke

Bloggare, youtubers, poddare och instagrammare är vår tids kändisar. En influencer - ordagrant en påverkare - är en person som har inflytande över sina följares beslut och tjänar pengar på marknadsföring. Är det en B-kändis, eller vår tids smartaste entreprenör? Linda Hörnfeldt har bloggat sen 2001 och lever idag på sitt influencerskap, Tony Muhonen gör vloggar på Youtube och hoppas på att bli sedd.