Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Tonåring som vägrar gå till skolanDela
  1. En mamma frågar vad hon kan göra
    för att få sin tonåring till skolan.

  2. Från början hamnade han
    i mycket bråk innan vi fick till...

  3. Ja, han hamnade i bråk och personalen
    tyckte att han var bråkig och sa det.

  4. Det var i årskurs ett och två. Sen
    fick vi en utredning som visade adhd.

  5. Vid det laget så hade han stämplat
    sig själv som en bråkstake-

  6. -och att ingen tyckte om honom.
    Sen har det fortsatt.

  7. Allt som han tycker är jobbigt,
    både hemma och med sig själv-

  8. -det får skolan stå för, för skolan
    står för allt han tycker är negativt.

  9. Han ser ingen anledning att gå dit.

  10. Det finns inget som motiverar honom.

  11. -Vad kan han i skolan?
    -Han är smart, så han kan mycket.

  12. Han gick tre timmar om dagen-

  13. -ganska mycket i årskurs sex,
    sista terminen.

  14. -Men sen blev det högstadiet?
    -Ja, och då har han ändå fått...

  15. Han går i en liten undervisnings-
    grupp. De första två dagarna fulltid.

  16. Sen gick han dit nån timme eller två
    ett par dagar, de första veckorna.

  17. Sen har han i princip varit hemma.

  18. -Vad gör han på dagarna?
    -Spelar Xbox och tittar på film.

  19. Tittar på serier, är med marsvinen.

  20. -Så inte mycket social kontakt?
    -Nej.

  21. De flesta som är hemma och spelar
    funkar socialt på nätet.

  22. Men de som inte är sociala på nätet
    är hemma för att inget annat funkar.

  23. Det är en väldigt stor skillnad.
    Upplever du honom deprimerad?

  24. Han har varit där från och till.
    Han äter antidepressiv medicin.

  25. Han har haft perioder
    med självmordstankar och ångest.

  26. Problemet är att han stänger av
    känslorna. Allt kommer i ilska.

  27. Så man får sällan fram hans känslor.

  28. Den klassen som han fick börja i,
    var den en del av problemet?

  29. -Att de vuxna bestämmer över honom?
    -Ja, det är mycket att de bestämmer.

  30. Min erfarenhet är
    att när de börjar vara hemma tidigt-

  31. -så är det många faktorer i skolan
    som spelar in, ibland inlärning.

  32. Det brukar vara nåt med mängden
    intryck i skolan och relationer.

  33. Och så just den här kravsituationen.

  34. Det är den som han har svårast med.
    Minsta lilla krav, då brister det.

  35. Vad skulle han tycka om en praktik?

  36. Säkert mycket roligare i alla fall.

  37. För där kommer han bort från kraven.

  38. Utan att komma in i delaktigheten,
    för så är det i vuxenlivet också.

  39. För jag tänker
    att man måste bryta hela systemet-

  40. -och sen köra praktik i ett halvår.
    Vi måste få ut honom ur rummet.

  41. Vi måste få bort depressionen.
    Han måste ut och vara nånstans.

  42. Vi kan komma tillbaka till skolan-

  43. -men hitta något som han tycker
    är någorlunda intressant.

  44. Det brukar sällan vara ett problem.

  45. Du har ju djuren där, så en gård-

  46. -eller nånting som har med djur
    att göra, känns som en möjlighet.

  47. Han har pratat om att jobba med det.

  48. Ja, och vi måste ge en kille som han
    det och säga att skolan är rökt, va?

  49. Skulle vi kunna göra nåt annat?
    Praktik är det enklaste sättet.

  50. Och även där behövs det att
    man bara börjar med nån kort stund-

  51. -så att man inte förväntar sig
    en fullständig praktik.

  52. Man börjar väldigt lugnt med det.
    Gå dit och besöka, och kolla.

  53. Hitta nåt han är bra på, för han
    verkar ha en dålig självkänsla?

  54. -Ja, den är i botten.
    -Den måste han få tillbaka.

  55. Det gör man genom att vara bra
    på saker och genom att passa in.

  56. Det är viktigt
    att det blir nåt som funkar.

  57. Absolut.

  58. Textning: Beatrice Cronholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tonåring som vägrar gå till skolan

Avsnitt 28

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En mamma är orolig för sin son som inte varit i skolan på flera år. De har testat olika skolformer, men ingenting har fungerat. Hur ska pojken få tillbaka motivationen att plugga igen? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo handleder på telefon.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Elever, Elever som avbryter studierna, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Personer med funktionsnedsättning, Psykologi, Samhällsvetenskap, Skolan, Skolsociala åtgärder, Skoltrötthet, Sociala frågor, Studiemotivation, Tonåringar, Undervisning, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Eleven som producent

Tema: medie- och informationskunnighet. Helena von Malortie är slöjd- och bildlärare på Mosaikskolan i Malmö. Där går nyanlända elever från årskurs 7 till 9. Hennes elever får presentera sina kreativa arbeten genom att dokumentera dem digitalt på Ipads. När filmerna visas för andra klasser blir eleverna väldigt stolta och extra motiverade att göra ett bra arbete. En lärarpanel följer upp med samtal i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Den digitala djungeln

Digitaliseringen av skolan går undan och lärare har idag en uppsjö av digitala läromedel att välja bland, många med fagra löften om pedagogiska genvägar. Inte sällan erbjuds apparna och programmen kostnadsfritt. Men vem har egentligen koll på vilka digitala läromedel som fungerar? Björn Sjödén har granskat digitala läromedel och säger att det saknas vetenskaplig validering och standardisering av dem. Han varnar för att de i värsta fall riskerar att hämma elevernas lärande.