Titta

Perspektiv på världen

Perspektiv på världen

Om Perspektiv på världen

Är mänskliga rättigheter en självklarhet överallt? Vilka krafter styr våra val av politiker? Varför gör vi inte mer för att rädda miljön? Serien tar dig med till olika platser runtom i världen för att se på frågor om demokrati, jämställdhet och miljö ur nya perspektiv. Programmen är indelade i åtta olika teman utifrån kursplanen i samhällskunskap. De kan användas var för sig eller tillsammans, för att väcka intresse och skapa förståelse.

Till första programmet

Perspektiv på världen : Mänskliga rättigheter - dödsstraffMaterialDela
  1. Jag har utfört 62 avrättningar på 17 år.
    Jag har tagit 62 liv.

  2. När staten kan ta medborgarnas liv-

  3. -tror jag inte att staten låter bli.
    De utnyttjar det till sin fördel.

  4. När jag sa att han skulle döda mig
    sa han att det inte var sant.

  5. "Jag ska ju avrättas."
    "Men det är inte att döda dig."

  6. "Det håller inte.
    Det är samma sak. Du tar mitt liv."

  7. Det är väldigt viktigt för människor
    att känna att rättvisa har skipats.

  8. -62 avrättningar.
    -Vi får inte misslyckas.

  9. -De var ute efter blod.
    -Jag bär pistol.

  10. Kvinnor kan tänka.

  11. Länder har olika rättssystem för att
    straffa den som inte följer lagen.

  12. Sveriges rättssystem
    bygger på vad som står i lagboken.

  13. I vissa länder
    bygger rättssystemet på religion.

  14. I de flesta engelskspråkiga länder,
    som USA-

  15. -används ett system
    som bland annat bygger på prejudikat.

  16. Då tittar domstolarna på tidigare
    domar som vägledning när de dömer.

  17. Straff kan vara allt från böter
    till fängelse och till och med döden.

  18. För att förstå de straff vi utdelar
    måste vi förstå varför vi straffar.

  19. Vi straffar brottslingar
    så att de ska förstå vad de har gjort.

  20. Om de inte straffas visar vi andra
    att det är okej när det inte är det.

  21. Folk måste ha orsak och verkan,
    annars leder det till anarki.

  22. Folk måste kunna
    belönas och straffas.

  23. Samhällets mål är att inte ha brott-

  24. -så vi straffar brottslingar
    för att minska det.

  25. I Sverige är det
    strängaste straffet livstid-

  26. -men i knappt 100 av världens länder
    kan du dömas till döden.

  27. Hälften av de länderna har genomfört
    avrättningar de senaste tio åren.

  28. Jag har suttit i dödscell
    sen jag var nitton.

  29. I fängelset Polunsky Unit i Texas
    i USA träffar vi Clinton Young.

  30. -Hej, Jag heter Jenny.
    -Hur är läget?

  31. -Bara bra, och själv?
    -Ännu en dag...

  32. När Clinton var arton år skulle han
    och hans kompis stjäla en bil.

  33. Två personer sköts ihjäl,
    och Clinton dömdes-

  34. -till det amerikanska samhällets
    strängaste straff: döden.

  35. Jag var gängmedlem. Jag har
    aldrig sagt att jag har varit en ängel.

  36. När min medsvarande kidnappade
    killen i affären var jag där inne.

  37. Han har sagt att jag dödade
    och kidnappade alla och honom också.

  38. När jag blev dömd blev jag helknäckt.
    Jag var nitton och mitt liv var slut.

  39. Clinton hävdar att han är oskyldig.

  40. I samma fängelse finns Terence Andrus
    som har erkänt två mord.

  41. Jag var påverkad, säger de.

  42. Jag hade tagit
    ecstacy, kokain och PCP-

  43. -och druckit sprit
    och rökt marijuana.

  44. Det känns fruktansvärt.

  45. Jag ville inte skada eller döda nån.
    Det var aldrig meningen.

  46. Så var det inte.

  47. När de sa att de skulle
    begära dödsstraff skrattade jag.

  48. Det var så främmande. När de säger-

  49. -att de har dödsstraff
    för att avskräcka från brott-

  50. -och politiker säger att dödsstraffet
    avskräcker så stämmer inte det.

  51. Om vi inte vet att vi kan få dödsstraff,
    hur kan det avskräcka?

  52. Drygt 30 av USA:s 50 delstater
    har dödsstraff i sin lagstiftning.

  53. Straffet motiveras bland annat som
    upprättelse för offer och anhöriga.

  54. Ett annat argument är
    att det är avskräckande.

  55. Texas är den delstat
    som oftast tillämpar dödsstraff-

  56. -och står för drygt hälften
    av alla avrättningar i USA.

  57. Kan det bli olyckligt ibland? Ja.
    Men det är ännu värre för offren.

  58. Jag tycker inte att man ska döda.
    Jag tror på fängelsestraff.

  59. Dödsstraffet kan bli väldigt farligt.

  60. Särskilt om det fortfarande
    finns en chans att de är oskyldiga.

  61. Det måste vara ett allvarligt brott
    när nån har dödat nån.

  62. Vi är inte Guds domare, men man
    ska följa landets och delstatens lagar.

  63. I Texas ser vi
    väldigt allvarligt på det.

  64. Jerry Givens arbetade i 20 år
    som bödel i delstaten Virginia.

  65. Under min tid där
    avrättade jag 62 dömda fångar.

  66. I början fick jag övertyga mig själv om
    att allt hade gått rätt till-

  67. -för att kunna göra det.
    Mitt jobb var ju att rädda liv.

  68. Om jag inte gjorde det
    skulle delstaten ändå döda dem.

  69. Jag ändrade mig 1999 eller 2000.

  70. När jag oskyldigt
    dömdes till 57 månaders fängelse-

  71. -insåg jag
    att systemet inte fungerade.

  72. Om det inte fungerade för mig gjorde
    det nog inte det för de dödsdömda.

  73. Vi har haft över 160 människor
    som har blivit frikända från dödsstraff-

  74. -för brott som de inte begick.
    Är problemet människorna? Nej.

  75. Det är vårt rättssystem.

  76. De sköt upp avrättningen
    när jag ansökte om resning.

  77. Min medsvarande erkände att han ljög.

  78. Människorättsaktivister
    jobbar för att Clinton ska friges.

  79. Ny bevisning pekar mot att Clinton
    inte avlossade de dödande skotten.

  80. Jag vet att jag kan vinna.
    Jag tror på mig själv och sanningen.

  81. Jag gjorde det inte.
    Jag slutar inte förrän jag vinner-

  82. -eller förrän de tar livet av mig.

  83. Jag har aldrig varit för dödsstraff.

  84. Jag har alltid besvarat ont med ont,
    men ett samhälle kan inte fungera så.

  85. När jag tänker på dödsstraff
    handlar det också om offrets familj-

  86. -och "öga för öga," eller "Om du tar
    ett liv, varför ska du behålla ditt?"

  87. Jag kan förstå hur folk tänker så,
    men ibland måste man bryta spiralen.

  88. Har vi rätt att ta nån annans liv?

  89. Borde inte en högre makt,
    som Gud, bestämma det?

  90. Vårt kriminalvårdssystem
    har stora problem.

  91. Man bara spärrar in folk
    utan nån rehabilitering.

  92. Rehabilitering är bra,
    för det ger folk en andra chans-

  93. -och en möjlighet
    att ställa saker till rätta.

  94. De som inte utnyttjar den möjligheten
    får ta konsekvenserna.

  95. Jag litar på
    att våra lagstiftare gör det rätta-

  96. -och att de ger rättvisa-

  97. -till de familjer som behöver det
    och för de fall som dyker upp.

  98. Jag är den första som skulle säga-

  99. -att jag borde straffas för mitt brott.

  100. Jag fattade mina egna beslut,
    och jag får ta konsekvenserna.

  101. Men när människors liv påverkas
    av så många omständigheter-

  102. -så kan man inte bara döda folk.

  103. Clinton och Terence har olika skäl
    att anse sig ha rätt att leva.

  104. Clinton hävdar att han är oskyldig,
    medan Terence erkänt-

  105. -men ber om förståelse.

  106. Vad tycker du är syftet med straff?
    Vilka brott ska ha vilka straff?

  107. Översättning: Peeter S. Randsalu
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Mänskliga rättigheter - dödsstraff

Avsnitt 5 av 22

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Som ett sätt att få medborgarna i ett samhälle att följa de lagar vi gemensamt kommit överens om är bestraffning ett medel. Men vad är egentligen syftet med straff? Vi träffar två dödsdömda fångar och en tidigare bödel som reflekterar över dödsstraffet.

Ämnen:
Samhällskunskap > Lag och rätt, Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter
Ämnesord:
Dödsstraff, Juridik, Rättsvetenskap, Straff, Straffrätt
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Perspektiv på världen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Miljö - hotet mot miljön

Avsnitt 1 av 22

De flesta forskare är eniga om att människan ligger bakom den senaste tidens klimatförändringar. Men meningarna om hur vi ska göra för att rädda miljön går isär. Vissa länder sätter jobben före, medan andra vill gå i bräschen för att vi ska nå miljömålen, till exempel genom att stifta nya lagar mot utsläppen. I inslaget möter vi såväl svenska klimatförhandlare som den unge amerikanske miljödebattören Xiuhtezcatl Martinez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Miljö - kampen för miljön

Avsnitt 2 av 22

Det finns flera sätt att kämpa för miljön. Vi träffar två unga personer som valt att engagera sig på olika sätt - den ena inomparlamentariskt genom Sveriges ungdomsorganisationer, den andra utomparlamentariskt genom Greenpeace.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Ekonomi - pengar, makten och demokratin

Avsnitt 3 av 22

I en demokrati är det folket som bestämmer. Men valkampanjer kostar pengar - vilka intressen ligger bakom? Hur jobbar lobbyister och donatorer? Vi tittar på ett av världens mest uppmärksammade val, det amerikanska valet 2016. Vilken betydelse hade pengar där, och hur påverkas den demokratiska processen av pengar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Mänskliga rättigheter - när de mänskliga rättigheterna kränks

Avsnitt 4 av 22

Mänskliga rättigheter finns reglerade bland annat genom Genèvekonventionen. Ändå får människor runtom i världen sina rättigheter kränkta. Vi träffar Omar, som fängslades och torterades i samband med kriget i Syrien. Varför kränks de mänskliga rättigheterna på så många platser runtom i världen?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Mänskliga rättigheter - dödsstraff

Avsnitt 5 av 22

Som ett sätt att få medborgarna i ett samhälle att följa de lagar vi gemensamt kommit överens om är bestraffning ett medel. Men vad är egentligen syftet med straff? Vi träffar två dödsdömda fångar och en tidigare bödel som reflekterar över dödsstraffet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Mänskliga rättigheter - hbtq-rättigheter

Avsnitt 6 av 22

1944 avskaffades lagen som förbjöd homosexualitet i Sverige. Istället finns det idag lagar som förbjuder diskriminering av homosexuella personer. Men i ett globalt perspektiv ser det annorlunda ut - i 71 länder är det fortfarande olagligt att vara homosexuell, och i ännu fler länder är homosexualitet inte kulturellt accepterat. Vi träffar Yohanes som lever som homosexuell i Ghana, ett land där homosexualitet är förbjudet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Mänskliga rättigheter - hbtq-hatbrott

Avsnitt 7 av 22

Både Sverige och USA ligger i framkant vad gäller hbtq-personers rättigheter. Sverige var bland de första länderna att tillåta samkönade äktenskap. Ändå är risken att utsättas för hatbrott något som hbtq-personer tvingas leva med dagligen i båda dessa länder. Gwen är talesperson för Pink Pistols, en internationell självförsvarsgrupp som hanterar problemet genom att beväpna sig. Vad beror det på att hbtq-personer fortfarande inte kan känna sig trygga, ens i länder som anses vara föregångare var gäller hbtq-rättigheter?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Konflikter - krigets offer

Avsnitt 8 av 22

De som drabbas hårdast i krig är civila - män, kvinnor och barn. Vi träffar Omar som drabbades när kriget kom till Syrien. Han fängslades och torterades, innan han slutligen lyckades fly. Vi får också träffa FN-medlaren Ulf Henricsson som menar att krig ibland kan vara berättigat.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Konflikter - terrorism

Avsnitt 9 av 22

Efter 11 september-attackerna 2001 har terrorism fått stort fokus i vårt samhälle. Vi besöker den terrorstämplade organisationen Army of God i Virginia, USA, för att försöka förstå hur en terrorist rättfärdigar sina handlingar. Terrorforskaren Misse Wester berättar om terrorism ur ett historiskt perspektiv, och om hur vi reagerar på terrorbrott. Hur kan vi bekämpa terrorism?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Statsskick - viral påverkan

Avsnitt 10 av 22

Spridningen av politiska åsikter via mem har letat sig in hela vägen till gamerforum och chatrum. Ryan Broderick på nyhetssajten Buzzfeed är expert på hur idéer föds och sprids på olika internetplattformar. Vi träffar en förgrundsgestalt för alternativhögern som förklarar hur de använder sig av mem för att nå ut med sitt budskap till en större, och oftast ung publik. De flesta unga idag känner igen fenomenet med mem, men har de uppmärksammat att de ofta kommer med ett politiskt budskap?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Samhälle - högerextremism

Avsnitt 11 av 22

Rätten att få uttrycka sin åsikt är en av demokratins grundpelare. Men ibland blir övertygelser så kompromisslösa och extrema att det inte finns utrymme för dialog. Vi träffar Patrik Hermansson som infiltrerade den amerikanska alternativhögern. Vi får också träffa alternativhögerns förgrundsgestalt Richard Spencer som berättar om sina tankar kring jämlikhet och demokrati. När blir extremism en fara för demokratin, och hur vi ska förhålla oss till de som utnyttjar demokratiska rättigheter för att sprida antidemokratiska budskap?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Samhälle - Sverige, ett extremland

Avsnitt 12 av 22

Enligt en världsomspännande studie av medborgares värderingar är Sverige extremt, i det avseendet att vi lever i ett sekulariserat samhälle, och att vi tänker mer på vår individuella utveckling än vad man gör i många andra länder. Vi får träffa Stevie som är född i Sverige, men inte kände sig hemma förrän han flyttade till sina föräldrars hemland Ghana. Om hur värderingar får en del att känna sig trygga, och andra utanför.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Samhälle - hijras, Indiens tredje kön

Avsnitt 13 av 22

När debatten om ordet hen var aktuell i Sverige, fanns det vissa som såg det som en självklarhet med ett könsneutralt personligt pronomen, medan andra blev provocerade. Vilken status har transpersoner i Sverige idag? I Indien är det tredje könet - hijras - en del av samhället, och finns omnämnt redan i den hinduiska sanskritlitteraturen. Det syftar främst på en person som är född som pojke, men lever som transsexuell. Hijra blev ett juridiskt tredje kön i Indien 2014.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Samhälle - kvotering

Avsnitt 14 av 22

Inte ens i ett föregångsland som Sverige är vi helt jämställda. Diskussionerna om hur vi ska komma till rätta med problemet är ständigt aktuella. Kvotering är en metod, men den har lika stort stöd som den har motstånd. I Ghanas huvudstad Accra har stadens transportmyndighet dragit igång en utbildning för kvinnliga busschaufförer. Resultatet är fler kvinnor i arbete och mer balans i det mansdominerade yrket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Sverige och världen - EU

Avsnitt 15 av 22

Den Europeiska unionen är världens största samarbete mellan länder. Inom EU ryms en halv miljard människor med olika kulturer, seder, politik och språk som ska samsas med varandra. Unionen kommer ursprungligen ur en fredstanke, men vad händer när länder börjar lämna samarbetet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta PK-mannen - teckenspråkstolkat

Är tjock lika med ful?

Musse Hasselvall pratar med Cassandra Klatzkow som använder sociala medier till att motverka kroppshat. Något som hon själv lidit av nästan hela sitt liv. Enligt Cassandra är pressen på tjejer att uppfylla utseendenormer fortfarande starkare än den är för killar. Medieforskaren Anja Hirdman ger oss historiken bakom kroppsfixering hos kvinnor och analyserar varför sociala medier är överfyllda av kvinnokroppar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Detaljerna - nutidspolitik

Verklighetens folk

Under Almedalsveckan 2009 håller Göran Hägglund ett 40 minuter långt sommartal om Kristdemokraternas politiska vision. Men det som fastnar hos många, och som senare kommer att skapa debatt, är den uppdelning Göran Hägglund gör mellan etablissemanget och det han kallar för "verklighetens folk". Ett populistiskt uttalande menar kritikerna. Men hur tänkte Kristdemokraterna? Och fick det den effekt de hade önskat?

Fråga oss