UR Samtiden - Berätta rätt om samer

Om UR Samtiden - Berätta rätt om samer
Skiljer sig urfolksjournalistik från det västerländska berättandet och i så fall hur? Måste man vara same för att kunna skildra det samiska? Och hur påverkas människor och samhälle av det som syns och hörs i våra medier? Under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 samlades representanter från media som alla har skildrat samer i tv, radio eller press för att besvara frågan om det alls är möjligt att berätta rätt om samer. Inspelat den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Jag bevakar och berättar vad
som händer bland urfolk i världen--för det är samma frågor
och problemställningar som man har.Anna Sunna heter jag, och jag jobbar
på SR Sameradion och SVT Sápmi.Det har jag gjort i en massa år,
precis som Åsa just sa.Och...
...vi har sen några år ett samarbete-
-mellan Sveriges radio Sameradion
och SVT Sápmi. Ett nära samarbete.Vårt uppdrag är att bevaka
det samiska samhället--och urfolksvärlden-
-och ofta handlar det om
att vi bevakar samer ute i världen.Folk rör på sig väldigt mycket-
-både politiskt
och konstnärer, bland annat.Jag är en av dem hos oss
som de senaste fyra-fem åren......har rest mest och åkt iväg.
Här ser ni en bild från en talkshow
som gick nu den 6 januari--och det är ju mycket som vi
ska täcka. Det är ett stort uppdrag.Men i samband med att jag har följt
samer ut i världen, och bevakat--så har vi också bevakat vad som
händer bland urfolk ute i världen.Vi har sett att det är samma frågor-
-och problemställningar som man har.
Jag ska lyfta tre saker-
-för att ge er en bild
av hur vi ser på urfolksjournalistik--och vad vi gör.
Det här vill jag börja med.
Det var 2011, i december.Det var strax före jul.
Då åkte jag till London-
-tillsammans med representanter
för flera samebyar i Norrbotten-–bland annat i Jokkmokksområdet,
Sirges och Jåhkågasska.De hade rest dit för att prata med-
-och försöka påverka investerare-
-i gruvor och gruvbrytning.
I London fanns
den så kallade metallbörsen.Den är nog fortfarande kvar.
Det är där metallpriserna finns.
Vid det här tillfället
pågick det också en stor konferens--där Carl-Johan Utsi från Sirges-
-Matti Berg från Girjas
och Nila Inga från Laevas var med--och samarbetade med en organisation-
-som hjälper urfolk runt om i världen
som kämpar mot gruvor.De stod utanför konferensen-
-och hade också varit in-
-och försökte komma i kontakt
med investerare.Och det som...
...slog mig där...
...och nåt som man kanske
så klart visste om tidigare--var just den här kopplingen.
Vilken påverkan
som det som händer ute i världen--har för minsta lilla samhälle
i Sápmi.De hade svårt att få gehör,
men säkert nådde de några.Jag kommer ihåg en tysk
företagsledare som jag intervjuade.Han var uppenbart förvånad-
-och tyckte att de totalt ignorerade-
-det välstånd
som gruvbrytningen för med sig--till världens befolkning.
Och Nila Inga från Laevas sameby-
-sa där och då att för honom
var det som en väckarklocka--att träffa de här människorna som
sätter pris på deras renbetesmarker.För mig var det också lite av en
väckarklocka. Det föddes nåt i mig.En drivkraft och nyfikenhet
att fortsätta följa det här--hur samer söker stöd ute i världen
och världssamhället.Och nästa exempel är från förra året.
Här ser vi konstnären Britta
Marakatt-Labba på Documenta 14--världens största och viktigaste
konstutställning för modern konst--i tyska Kassel som pågick förra året
i flera månader.Skillnaden där mot för 2011,
alltså sex år tidigare--var att här tog man det
som konstnärerna lyfte fram--och förde fram på allvar.
Här ser vi rapparen Tarrak
från Grönland--och han var med
i Joar Nangos installation där.I Tyskland.
Som jag sa tog man konsten på allvar
och lyssnade--och såg värdet.
Det var det som bland annat
Joar Nango uttryckte.Man kanske letar...
Han märker att man letar
efter andra värderingar--i förhållande
till ekonomi och resurser.Kanske, genom en urfolksdiskurs,
går det att hitta nånting där.En slags anda som finns bland urfolk.
Och det var en stor skillnad
från 2011, sex år tidigare, i London.Där stod de på trottoaren
och blev bortkörda.Där var det en hopplöshet, och här...
Här nådde de fram,
där och då, i det sammanhanget.Standing Rock är ett ställe
som jag skickades till--tillsammans med Eva Marie Hedman
på NRK Sápmi, som vi samarbetar med.Där var det protester
mot ett oljeledningsbygge.Där hade "water protectors", vatten-
beskyddare, samlats från hela USA--men också från Sápmi
hade man hittat dit--med urfolk från hela världen.
Här ser ni flaggorna-
-som de hängde upp för att visa
att de var på plats.En bit av oljeledningsbygget
var på sina håll instängslat.Här ser ni hur de vid stängslen
har satt sina flaggor--och bönepåsar i tobak.
Sofia Jannok var där när vi var där-
-och Inger Biret Gaup och Sara
Marielle Gaup i gruppen Arvvas.Här överlämnar de en gåva
till Standing Rock...Nu tappar jag bort hans namn.
Han som är ledare för stammen där.Här är Beth White Mountain.
Hon hade tillsammans med sin familj
bott flera månader i en husvagn.Hon bodde ungefär två-tre
timmars körning därifrån.Efter jobbet på veckorna
reste hon hem varje gång.Jag forcerar framåt,
för här har vi Kandi Mosset.När vi är ute
vill vi skildra urfolken--och hon kunde berätta om det
som oljefrackingen för med sig--med droger och missbruk.
Och hur det har påverkat och totalt
förändrat hennes hemtrakter--från att vara som...
Hon berättade om missbruket
och drogerna och sexhandeln--som hon som barn
knappt kunde föreställa sig--men som nu
hade kommit hem till henne.Genom de här resorna-
-har jag intresserat mig och velat
veta mer, och träffat journalister.Därför besökte jag-
-Native American Journalists
Associations årsmöte--i Los Angeles förra året-
-för att få veta mer om hur de gör-
-och träffa andra journalister
som bevakar urfolksfrågor.Och deras uppgift är-
-att bland annat ge ut riktlinjer
till "mainstream media"–-för hur du gör när du åker och
bevakar till exempel Standing Rock.Alltså vissa saker som man
behöver ta hänsyn till--för att undvika
en stereotyp rapportering.En av de saker
som de också brinner för--är att stödja urfolksstudenter-
-och få ut dem
för att bevaka "mainstream media".Åsa bad mig också ge exempel
på media- och nyhetssajter......som finns i USA.
Tack.
Textning: Gabriella Eseland
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Urfolksjournalistik
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Hur bevakas samhälls- och kulturfrågor ur ett samiskt perspektiv? Anna Sunna är journalist på Sveriges Radio Norrbotten. Hon berättar om hur hon arbetar och om sina erfarenheter från Standing Rock i USA, där urfolk från hela världen samlades i protest mot ett oljeledningsbygge. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.
- Ämnen:
- Information och media > Massmedia
- Ämnesord:
- Journalistik, Massmedia, Publicistik, Samer, Samer i massmedia, Tidningar, Tidskrifter, Ursprungsbefolkningar
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande
Alla program i UR Samtiden - Berätta rätt om samer

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tysfjordfallet: Att granska sina egna
2016 avslöjade journalisten Kenneth Haetta och hans kollegor omfattande sexuella övergrepp mot barn och unga som pågått i generationer bland samer i Divtasvuodna (Tysfjord) i Norge. Reportaget publicerades i VG, en av Norges största dagstidningar, och spred sig snabbt. Reaktionerna var starka och inte enbart positiva. Moderator: Åsa Lindstrand. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kommersiellt berättande om samerna
Vad händer med de samiska berättelserna i kommersiella produktioner? Vilka förutsättningar har ett vinstdrivande produktionsbolag som vill skildra det smala? Göran Hedemalm berättar om arbetet bakom serien Renskötarna och filmen Maj-Doris, som producerats av hans bolag Massa Media. Moderator: Victoria Harnesk. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mediebilden av samerna
Går det att känna igen sig den bild som medierna målar upp av samerna? Ol-Ánte Sikku, journalist och politiskt engagerad i Sáminuorra, ger sin syn på saken och deltar i en panel tillsammans med Kenneth Haetta, journalist, Göran Hedemalm, VD för Massa Media, Anna Sunna, journalist vid Sveriges Radio Norrbotten och Gunilla Larsson, researcher för Utbildningsradions tv-serie Samernas tid. Moderatorer: Åsa Lindstrand och Victoria Harnesk. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Det samiska berättandets kärna
Den muntliga berättartraditionen är stark hos den samiska befolkningen. Åsa Simma är teaterchef, dramaturg, jojkare och skådespelare. Hon beskriver vad som är typiskt för de historier hon växte upp med i Lainiovuoma sameby. Moderatorer: Åsa Lindstrand och Victoria Harnesk. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Urfolksjournalistik
Hur bevakas samhälls- och kulturfrågor ur ett samiskt perspektiv? Anna Sunna är journalist på Sveriges Radio Norrbotten. Hon berättar om hur hon arbetar och om sina erfarenheter från Standing Rock i USA, där urfolk från hela världen samlades i protest mot ett oljeledningsbygge. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Jojken är en kunskapskälla
Jojken är mer än ett uttryck; här finns kunskap som inte går att hitta någon annanstans. Så beskriver Krister Stoor, doktor i samisk kultur, jojkens viktiga roll i det samiska berättandet. Stoor är också känd som Doktor jojk efter sin avhandling ¿Juoiganmuitalusat ¿ jojkberättelser¿ vid Umeå universitet 2007. Han är den förste som doktorerat i ämnet. Moderator Victoria Harnesk inleder. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Samiskt berättande och modern journalistik
Liv Inger Somby började sin bana som journalist redan vid 14 års ålder, och urfolksjournalistiken ligger henne varmt om hjärtat. Hon intervjuade 27 samiska kvinnor i åldrarna 67-100 år mot löfte att inte publicera deras berättelser förrän långt senare. Berättelserna hade legat i ett bankfack i 20 år när sekretessen lättades upp 2017. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande