Titta

Så här tänker jag

Så här tänker jag

Om Så här tänker jag

Brittiska animerade filmer för åk 4-6 som berör filosofiska frågor och värdegrund. I varje avsnitt utforskar vi ett grundläggande filosofiskt begrepp. Och genom vardagliga frågor i slutet av varje avsnitt uppmuntras eleverna att tänka kreativt: Vad är rättvist? Vad gör mig till den jag är?

Till första programmet

Så här tänker jag : Vad gör mig till mig?Dela
  1. Vad gör mig till mig?
    Och andra intressanta frågor...

  2. Vad gör mig till mig?

  3. Det här är David. Han har
    ett träskepp som heter Theseus.

  4. Det här är Davids fru.
    Hon gillar inte att ta farväl.

  5. David och hans besättning...
    - Tack.

  6. David och hans besättning beger sig
    ut på en lång resa med många stormar.

  7. Det är svårt att få skeppet att segla
    utan att brytas sönder i vågorna.

  8. Varje gång skeppet blir skadat tar
    David det till Georgs skeppsvarv.

  9. Georg byter ut de trasiga träbitarna
    mot nya och blanka metallbitar.

  10. Hej då.

  11. Men bläckfisken Bill
    älskar skeppskotlett.

  12. David får åka till Georg varje månad
    för att byta ut träbitar mot metall.

  13. -Hej då.
    -Hej då.

  14. Varje gång skeppet blir skadat-

  15. -läggs det till nya metallbitar
    och så vidare-

  16. -ända tills varje del av Theseus
    har bytts ut.

  17. Skeppet består nu helt av metall,
    utifrån och in.

  18. När David kommer hem
    blir hans fru överraskad.

  19. Varför har han ett nytt skepp? "Jag
    har inget nytt skepp", säger David.

  20. Davids fru tror inte det är samma
    skepp men det menar David att det är.

  21. De bråkar fram och tillbaka
    men Davids fru vägrar att ge sig.

  22. "Ditt skepp var av trä.
    Det här är av metall."

  23. "Inget av det gamla skeppet
    finns kvar." - Vad tycker du?

  24. David och hans fru
    har ännu inte slutat bråka-

  25. -när en bekant siluett
    plötsligt dyker upp.

  26. Är det Theseus fast gjord av trä?
    Hur gick det här till?

  27. Georg har alltid velat ha
    ett eget skepp.

  28. Han behöll alla träbitar
    från den ursprungliga båten-

  29. -och byggde ihop den.

  30. Det krävdes mycket hårt arbete
    men det ser väldigt bra ut.

  31. Davids fru tänker
    att det är Davids skepp Theseus.

  32. Vad betyder det här? Båda båtar
    heter Theseus och de ser likadana ut-

  33. -förutom att en är av trä
    och en är av metall.

  34. Nu börjar allt bli lite förvirrande.
    Jösses.

  35. Betyder det här att det finns
    två Theseus eller bara en?

  36. Det kanske inte låter så invecklat-

  37. -men vad skulle hända om vi tog
    ett exempel som dig själv?

  38. Precis som Davids skepp förändras
    våra kroppar under livets gång.

  39. Vi föds, växer upp som barn-

  40. -och fortsätter att växa till
    tonåringar och blir slutligen vuxna.

  41. Vi förändras under hela livet.
    Håret växer och faller av.

  42. Vi får en ny uppsättning tänder.
    Allt förändras.

  43. Om varje del av oss blir utbytt,
    som på Davids skepp-

  44. -måste vi ställa oss en viktig fråga:

  45. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vad gör mig till mig?

Avsnitt 1 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Filosofi, Filosofisk antropologi, Hobbes, Thomas, 1588-1679, Identitet, Värdegrund
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Så här tänker jag

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad gör mig till mig?

Avsnitt 1 av 5

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vem äger himlen?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Varför ska jag vara god?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad blir rättvist?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Är jag alltid ansvarig för mina handlingar?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta What makes me me

Am I always responsible for my actions?

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Vad händer när vi dör? Del 2.

Vad händer när vi dör? Och vad skulle hända om vi inte dog? 11-åriga Sun-Sun, 12-åriga Fabian och Farzad filosoferar vidare kring detta stora ämne. Lever ens atomer kvar i någon form även om medvetandet inte gör det? Tror man på sådant som man vill tro på, om det som händer efter att man dött? I många religioner talar man om ett liv efter detta. Blir det lättare att förstå döden då? Vi får även höra elever från Snösätraskolan dela med sig av sina tankar om vad som händer efter döden.

Fråga oss