Titta

Så här tänker jag

Så här tänker jag

Om Så här tänker jag

Brittiska animerade filmer för åk 4-6 som berör filosofiska frågor och värdegrund. I varje avsnitt utforskar vi ett grundläggande filosofiskt begrepp. Och genom vardagliga frågor i slutet av varje avsnitt uppmuntras eleverna att tänka kreativt: Vad är rättvist? Vad gör mig till den jag är?

Till första programmet

Så här tänker jag : Vem äger himlen?Dela
  1. Vad gör mig till mig?
    Och andra intressanta frågor...

  2. Vem äger himlen?

  3. Längs en stor flod
    finns det två byar.

  4. Den första, långt uppströms, är en
    jordbruksby full av...jordbrukare.

  5. Där finns det aldrig
    nog med vatten till grödorna-

  6. -och byborna är hungriga.

  7. Ruttna grödor, kurrande magar
    och dåliga humör. Du fattar.

  8. Men en bit länger ner längs floden
    finns en fiskeby full av fiskarfolk.

  9. De får all sin mat från floden
    och de har massor av fisk att äta.

  10. Men en dag...

  11. Åh, nej. Deras fiskfyllda flod
    har blivit torrlagd.

  12. Inget vatten, ingenting.
    Ingen fisk. Inte ens en guldfisk.

  13. Utan fisk att äta
    började människorna bli hungriga.

  14. Därför beger sig en modig fiskare
    iväg för att ta reda på-

  15. -varför floden har torkat ut.

  16. Hon packar
    sina sista fiskpastejmackor-

  17. -och följer den torra floden
    upp till böndernas by.

  18. Där möter hon en bondpojke.
    "Välkommen", säger han.

  19. "Vi har massor att äta och gott
    om vatten, tack vare vår damm."

  20. Fiskarflickan blir förskräckt.

  21. "Ni har stulit vårt vatten",
    säger hon. - Vad tycker du?

  22. Fiskaren förklarar att dammen
    hindrar vattnet att nå hennes by.

  23. Hon berättar att byborna är hungriga
    för att de inte får mer fisk.

  24. Bonden hade inte tänkt på hur det här
    skulle påverka hans grannar.

  25. Men sen får han en idé.

  26. "Vad sägs om att ni bor här hos oss?"

  27. Fiskaren är inte säker på
    att det löser problemet.

  28. Fiskefolket har bott i sin by
    i hundratals år.

  29. Allt de gör
    kretsar kring fisk och fiske.

  30. Om fiskefolket skulle bo hos bönderna
    måste de förändra hela sin livsstil.

  31. Om fiskefolket kom till jordbruksbyn,
    skulle bönderna ens välkomna dem?

  32. Det blir många nya munnar att mätta
    för bönderna.

  33. Det finns mycket vi måste överväga.

  34. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vem äger himlen?

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Etik, Etik och moral, Filosofi, Naturresurser, Rättvisa
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Så här tänker jag

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad gör mig till mig?

Avsnitt 1 av 5

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vem äger himlen?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Varför ska jag vara god?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad blir rättvist?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Är jag alltid ansvarig för mina handlingar?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta What makes me me - lätt engelska

What makes me me

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Tänk om allt är en illusion

Hur vet vi att det vi ser, känner och luktar är på riktigt? Att allting inte bara är en superavancerad och välgjord simulering? Sofia och Nils, båda 11 år, funderar tillsammans med Farzad kring de här komplicerade frågorna. Tänk om vi egentligen befinner oss i ett spel och att någon annan styr oss, vem skulle det vara i så fall? Och spelar det egentligen någon roll om allt är en illusion? Vi får också höra vad elever på Snösätraskolan i Rågsved tänker om samma frågor.