Titta

Så här tänker jag

Så här tänker jag

Om Så här tänker jag

Brittiska animerade filmer för åk 4-6 som berör filosofiska frågor och värdegrund. I varje avsnitt utforskar vi ett grundläggande filosofiskt begrepp. Och genom vardagliga frågor i slutet av varje avsnitt uppmuntras eleverna att tänka kreativt: Vad är rättvist? Vad gör mig till den jag är?

Till första programmet

Så här tänker jag : Vad blir rättvist?Dela
  1. Vad gör mig till mig?
    Och andra intressanta frågor...

  2. Vad blir rättvist?

  3. Sofie, Ben och Karim
    ska ut på äventyr.

  4. Spänning, iver och fara.
    Alla de vanliga äventyrsgrejerna...

  5. De ska hitta den mystiska gyllene
    fågeln som bor djupt inne i skogen.

  6. De har inte lyckats ge sig av än-

  7. -för de senaste timmarna har de
    bråkat om vem som ska bära vad.

  8. Karim har gjort illa sin arm
    och vill inte bära för mycket.

  9. Det kommer nog att vara jobbigt
    för honom att bära nåt alls.

  10. Sofie är den minsta. Hon tycker att
    hon borde bära mindre än de andra.

  11. Men Ben tycker inte det är kul
    att behöva bära fler saker-

  12. -för han har bara tagit med sig
    pyttelite.

  13. Det är inte hans fel
    att han är större.

  14. Varför måste han
    bära de andras saker?

  15. Hur ska de lösa det här
    och hitta den gyllene fågeln-

  16. -nu när de inte ens pratar
    med varandra?

  17. Flera timmar senare vet de ännu inte
    vem som ska bära vad.

  18. Nu är det lunchdags. Sofies mage
    ger ifrån sig märkliga läten.

  19. Hon föreslår att alla
    borde dela med sig av sin mat.

  20. Karim har packat med sig
    massor av smaskiga saker.

  21. Men Ben har bara med sig
    det han hade råd med.

  22. Sofie har tagit med sig massor.

  23. Karim vet inte om han vill dela,
    men sen får han en idé.

  24. Ben kan förtjäna lite extra mat
    om han bär mer under resan.

  25. Men Ben vill inte göra allt bara
    för att han inte har lika mycket mat.

  26. Det här blir knepigt. Åh, jösses.

  27. De har bråkat så länge att fågeln har
    flugit iväg på ett eget äventyr.

  28. Titta. Hon har lämnat
    en liten present till dem.

  29. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vad blir rättvist?

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Etik, Etik och moral, Filosofi, Rättvisa, Värdegrund
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Så här tänker jag

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad gör mig till mig?

Avsnitt 1 av 5

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vem äger himlen?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Varför ska jag vara god?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad blir rättvist?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Är jag alltid ansvarig för mina handlingar?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kolsvart

Svarta ögon

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 5 av 6.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Meningen med livet, del 1

Vad är egentligen meningen med livet och varför finns vi människor? Tillsammans med 12-åriga Fabian och 10-åriga Minou funderar Farzad kring de här stora och svåra frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. De frågar sig bland annat vad som skulle hända om livet inte fanns. Har människan ett uppdrag? Bestämmer man kanske själv vad som är meningen med livet?