Titta

Så här tänker jag

Så här tänker jag

Om Så här tänker jag

Brittiska animerade filmer för åk 4-6 som berör filosofiska frågor och värdegrund. I varje avsnitt utforskar vi ett grundläggande filosofiskt begrepp. Och genom vardagliga frågor i slutet av varje avsnitt uppmuntras eleverna att tänka kreativt: Vad är rättvist? Vad gör mig till den jag är?

Till första programmet

Så här tänker jag : Är jag alltid ansvarig för mina handlingar?Dela
  1. Vad gör mig till mig?
    Och andra intressanta frågor...

  2. Är jag alltid ansvarig
    för mina handlingar?

  3. Vid en flodbank sitter en skorpion.

  4. Hon har separerats från sin familj
    av en enorm flod.

  5. Du kanske inte visste
    att skorpioner inte kan simma.

  6. Hon kan inte ta sig över.
    Hon är fast.

  7. Då passerar en groda förbi.

  8. Grodor kan simma,
    så hon ber grodan om hjälp.

  9. "Skulle inte tro det", säger grodan.
    "Skorpioner och grodor är fiender."

  10. "Skorpioner sticker grodor.
    När vi är halvvägs sticker du mig."

  11. "Varför skulle jag göra det", svarar
    skorpionen. "Det skulle vara dumt."

  12. "Om jag sticker dig, tar jag mig
    inte över till min familj."

  13. Skorpionen ser att grodan är osäker
    och säger:

  14. "Jag lovar att inte sticka dig."
    - Vad tycker du?

  15. Till slut går grodan med på
    att bära henne över floden.

  16. Vad som ser ut som en kort sträcka
    för dig kan vara långt för en groda-

  17. -när man har en skorpion på ryggen.

  18. Halvvägs över känner grodan
    en ilande smärta på huvudet.

  19. "Aj."
    Skorpionen har stuckit honom.

  20. "Varför gjorde du så", skriker
    grodan. "Nu drunknar vi båda två."

  21. "Jag kan inte hjälpa det.
    Det ligger i skorpioners natur."

  22. Strax efter sjunker både grodan
    och skorpionen ner i floden.

  23. Så kan det gå, men vad har det
    att göra med människor?

  24. Vi kan ta Karim som ett exempel.

  25. Karim har alltid varit
    lite oförsiktig med andras saker.

  26. Karims bästa vän Sofie
    har ett teleskop som han vill låna.

  27. Men Sofie är inte säker.

  28. Hon vet att Karim är oförsiktig
    men han lovar att vara försiktig.

  29. Till slut går hon med på
    att låna ut teleskopet.

  30. Karim ger sig av
    och bär teleskopet extra försiktigt.

  31. Han tittar på stjärnorna
    och är extra försiktig.

  32. Nästa dag,
    när han ska lämna tillbaka det-

  33. -ser han några bebisskorpioner
    som ser söta ut vid flodbanken.

  34. Oj då. Det verkar som att Karim inte
    var extra försiktig den här gången.

  35. Hej.

  36. Det betyder att han
    har brutit sitt löfte till Sofie.

  37. Hon kommer förmodligen
    att bli ganska upprörd.

  38. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Är jag alltid ansvarig för mina handlingar?

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Etik, Etik och moral, Filosofi, Förtroende, Grodor, Skorpioner
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Så här tänker jag

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad gör mig till mig?

Avsnitt 1 av 5

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vem äger himlen?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Varför ska jag vara god?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad blir rättvist?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Är jag alltid ansvarig för mina handlingar?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta What makes me me - lätt engelska

What's fair?

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Vad händer när vi dör? Del 1.

Vad är döden? Varför dör vi? Och vad händer med oss när vi dör? Tillsammans med 11-åriga Sun-Sun och 12-åriga Fabian funderar Farzad kring de här stora frågorna. Alla dör någon gång och ändå tycker vi ofta att det är jobbigt att tänka på det och prata om det. Varför då? Ser man på döden på olika sätt beroende på hur gammal man är? Och hur kan det vara när någon i ens närhet dör? Vi får också höra några elever på Snösätraskolan dela med sig av sina tankar.