Titta

Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Om Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Hur var det att växa upp i ett Europa som var influerat av nazismen? Här får vi möta olika barns upplevelser av flyktförsök, motstånd och koncentrationsläger under andra världskriget.

Till första programmet

Barnen som överlevde Förintelsen - finska : Heinz SkyteDela
  1. BARNEN SOM
    ÖVERLEVDE FÖRINTELSEN

  2. Heinz Skyte, född 1920
    i Fürth, nära Nürnberg

  3. Jag minns dagen då nazisterna
    kom till makten. Jag var snart tretton-

  4. -och tittade ner från fönstret.

  5. Nazisterna firade alltid
    sina framgångar med fackeltåg.

  6. Nazisterna tågade förbi
    och sjöng blodtörstiga sånger.

  7. Nürnberglagarna, som antogs hösten
    1935, gjorde antisemitismen laglig.

  8. Vi fick inte längre gå på bio och teater
    eller tillhöra föreningar.

  9. Att inte få vara med sina vänner
    som barn är ett hårt slag.

  10. Man känner sig underlägsen
    och ifrågasätter sig själv.

  11. Vi var tre judiska pojkar i klassen.

  12. Ledaren för Hitlerjugend sa:
    "Vi vill inte ha er i skolan."

  13. Jag slutade vid sexton. Jag skulle
    antagligen ha gått på universitet-

  14. -men universiteten
    tog inte längre emot judar.

  15. Som 18-åring åkte jag till Hamburg
    för att lära mig engelska.

  16. På kvällarna lyssnade vi på nyheterna.
    Vi visste att något skulle hända.

  17. I Nürnberg greps mina föräldrar, och
    de fick stå mitt på torget i två timmar.

  18. De skymfades och spottades på.
    Synagogan sattes i brand.

  19. Kvinnor, gamla och barn
    skickades hem.

  20. När mamma kom hem fyra på morgonen
    ringde hon mig.

  21. Hon sa: "Pappa har rest bort."
    Det var en kod för att han hade gripits.

  22. "Klä på dig och ta en promenad."

  23. Det gjorde jag. Jag satt
    på parkbänkar och gick i varuhus.

  24. Jag försökte göra mig liten
    och inte sticka ut.

  25. Jag såg röken
    från synagogorna överallt.

  26. Jag såg också grupper av gripna judar
    som släpades genom gatorna.

  27. Fönster krossades.

  28. Tyskarna kallade det för kristallnatten
    på grund av allt krossat glas.

  29. Till slut gick jag hem. Hyresvärdinnan
    sa att Gestapo hade sökt mig.

  30. Det var tur att jag var ute, annars
    hade jag hamnat i koncentrationsläger.

  31. Pappa skickades till koncentrations-
    lägret Dachau utanför München.

  32. Han var där i fem eller sex veckor.
    De flesta släpptes strax innan jul 1938.

  33. När pappa kom hem
    var han helt förändrad.

  34. Då blev det uppenbart att vi
    inte hade någon framtid i Tyskland.

  35. Vi hade ingenstans att ta vägen.
    Inget land ville ta emot oss.

  36. Min bror Frank var i Leeds. Han
    lyckades skaffa mig en lärlingsplats.

  37. Jag kom till Leeds. Och vi skaffade
    visum åt våra föräldrar, och de kom dit.

  38. Fyra dagar senare bröt kriget ut.

  39. Dagen då kriget bröt ut bad en polis oss
    att komma till polisstationen.

  40. Vi ansågs vara fiender. Kameror och
    kikare beslagtogs som spionutrustning.

  41. Churchill var nybliven premiärminister.
    Tjänstemännen frågade honom:

  42. "Vad ska vi göra med våra fiender?"
    Och Churchill svarade: "Grip allihop."

  43. Så vi blev inspärrade,
    min pappa, min bror och jag.

  44. Vi var ledsna eftersom vi var mer
    emot nazisterna än vad britterna var.

  45. Vi hade utvisats för att vi var judar
    och nu spärrades vi in som tyskar.

  46. Vi ville slåss mot nazisterna,
    men hamnade istället bakom taggtråd.

  47. Heinz och hans bror Frank skickades
    till arbetskoloni i Kanada för två år.

  48. De befriades 1942
    och återvände till Leeds.

  49. De fick aldrig slåss mot nazisterna.

  50. Heinz arbetade som ingenjör
    under resten av kriget.

  51. När kriget tog slut
    gifte han sig med Thea.

  52. De fick två söner,
    som båda studerade på Oxford.

  53. De var de första i familjen
    som studerade på universitet.

  54. Heinz grundade Englands
    första judiska bostadskooperativ-

  55. -som erbjöd bostäder
    åt behövande efter kriget.

  56. Heinz fick brittiska imperieorden
    för sitt arbete.

  57. Översättning: Petri Knuutila
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Andra världskriget
Ämnesord:
1939-1945 (andra världskriget), Andra världskriget, Förintelsen, Förintelsens överlevande, Historia, Judarnas historia, Judeförföljelser, Nazism
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Martin Kapel

Avsnitt 2 av 6

Martin Kapels familj blev under andra världskriget deporterad och tillsammans tog de sig till Krakow. Martin skickades därefter med en så kallad kindertransport från Polen till England. Resten av familjen dödades innan de hade möjlighet att följa efter till London. Martin minns flygräderna mot England och pratar om hur det tyska folket kom att anamma nazismen på så kort tid.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Trude Silman

Avsnitt 3 av 6

Trude Silman berättar att få i hennes skolklass överlevde andra världskriget. Trude skiljdes från sina föräldrar när de skickade henne till London för att undkomma Förintelsen. I London bodde Trude hos ett tjugotal olika familjer. Sina egna föräldrar återsåg hon aldrig. Att Trudes pappa dödades under kriget vet man, men vad som hände med Trudes mamma är ännu okänt. Trude berättar om sin längtan efter sin familj och att hon aldrig kommer att sluta leta efter sin mamma.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Suzanne Rappaport-Ripton

Avsnitt 6 av 6

Suzanne Rappaport-Ripton minns sin barndom i Paris i början av andra världskriget. Suzannes familj togs till fånga och soldaterna skulle även ha tagit Suzanne om inte en granne med list hade räddat hennes liv. Suzanne menar att alla historier om övergrepp, inte bara Förintelsen utan det som har hänt i Syrien och Jugoslavien, måste återberättas. Hon menar att enbart genom att återberätta historien kan vi förhindra att den upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ramp om historia

Irans religiösa revolution

Sedan revolutionen i Iran 1979 har hundratals kvinnor tvingats leva gömda i Sverige.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Min samiska historia

Som en främling i eget land

Sara-Elvira är 17 år och har alltid känt till sin familjs historia men inte pratat så mycket om den. Hennes förfäder var några av dem som tvingades lämna sitt hem i norra Sapmi och drabbades av tvångsförflyttningar under tidigt 1900-tal. De hamnade till slut i Jokkmokk där nu Sara-Elvira och hennes föräldrar och farföräldrar bor. Sara-Elvira träffar sin farfar som berättar om hur tvångsförflyttningarna påverkar honom än i dag. Trots att även han är född i Jokkmokk känner han sig ibland som en främling där. Lite som att vara en främling i eget land.