Titta

Kolsvart

Kolsvart

Om Kolsvart

På en öde ö upptäcks en sjukdom bland ålar som spolats upp på en strand. Det är en okänd smitta från en annan plats - och kanske en annan tid. Ska frågan behandlas vetenskapligt eller med gammal folktro och skrock? Det hela är mer komplicerat än det verkar och det är ibland riktigt skrämmande.

Syfte

En äventyrsserie för årskurs 5, som rör frågor kring vetenskap, och ger ledtrådar till begreppet vetenskaplig metod. I varje avsnitt finns ett antal moment som går att förflytta till klassrummet. Laborationer och resonemang tangerar olika delar av naturvetenskapen, och även teknik.

Till första programmet

Kolsvart : Svarta ögonMaterialDela
  1. Ålarna är döda.

  2. -Såg du ögonen?
    -De är svarta.

  3. Här är boken från lådan.

  4. De kallar det kolsvart feber.
    Sjukdomen har funnits länge.

  5. Hela ön är satt i karantän.
    Ingen får åka till eller från ön-

  6. -förrän vi vet
    att inga fler utbrott är på väg.

  7. Vissa har svurit
    att skydda mänskligheten mot febern.

  8. De gömde ingredienser till
    ett botemedel. Vi behöver fyra saker.

  9. En eller två är smittade.

  10. Är jag smittad?

  11. Åh!

  12. -Du måste ta hand om dem.
    -Ja, men hur?

  13. -Vad gör du här? Vem har barnen?
    -Nico.

  14. -Kolet är klart. Har du sett Nico?
    -Nej.

  15. -Mixa kolet med vattnet.
    -Hur mycket behöver vi?

  16. -Hur mycket vatten var det?
    -En halvliter.

  17. Vi behöver 100 gram kol.
    Ser du nån våg?

  18. -Nej.
    -Då får vi göra en.

  19. Kan du ta ut den ena växten?

  20. Vi behöver nåt som väger 100 gram.

  21. Sex kokostoppar väger 300 gram,
    så då behöver vi två.

  22. -Hur mår du?
    -Som vanligt.

  23. Vad gör du här? Jag vill inte
    att du ska se mig så här sjuk!

  24. -Stick!
    -Lugn.

  25. Stick! Dra!

  26. -Ylva...
    -Vad är det?!

  27. Nu ska vi krossa det här.

  28. -Allt liv är baserat på kol.
    -Det visste jag inte.

  29. När man letar liv på andra planeter
    letar man efter vatten och kol.

  30. Kol är billigt, men det dyraste
    materialet är gjort av kol.

  31. -Vad då?
    -Diamanter.

  32. Nu är det klart.

  33. -Vi måste hitta vitlöken!
    -Vi måste hitta Nico.

  34. Nico!

  35. Nico!

  36. Nico!

  37. Hallå!

  38. Nico!

  39. Där är du ju. Kolet är klart,
    så det är bara vitlöken som fattas.

  40. -Har du hittat din morfar?
    -Nej, inte än.

  41. -Är du okej?
    -Jag kommer sen. Kan du gå?

  42. -Ska du inte hjälpa oss?
    -Jag mår inte bra. Kan du gå?

  43. Du ser inte pigg ut.

  44. -Gå!
    -Vad är det med dig?

  45. Gå!

  46. -Vad har hänt?
    -Nico kastade en psalmbok på mig.

  47. -Jag har inte gjort nåt.
    -Raseri... Han kanske är smittad.

  48. -Hade han svarta ögon?
    -Nej. När skulle han ha smittats?

  49. -Inte vet jag!
    -Jag tror inte det.

  50. Säger du bara det
    för att du är kär i honom?

  51. -Jag är inte kär i honom.
    -Jaså?

  52. Spela in ditt meddelande efter tonen.

  53. Hej, morfar.

  54. Jag mår inte så bra just nu.

  55. Jag tror att jag...

  56. Jag behöver dig just nu.

  57. Snälla, kom tillbaka.

  58. -Jag har sett hur ni ser på varandra.
    -Har han sett på mig?

  59. Skit samma! Det viktiga här är
    att han kanske är...

  60. -Var hittade du den?
    -I en soptunna.

  61. -Du skrämde mig.
    -Förlåt.

  62. -Vad stod det om vitlöken?
    -Det är nåt utanpå den vi behöver.

  63. -Skalet?
    -Kanske.

  64. Det finns mikroskop i labbet.
    Vi kan använda det. Tvätta händerna.

  65. Det verkar vara nåt på. Kanske mögel.

  66. -Måste vi jobba med mögel?
    -Penicillin är ju gjort av mögel.

  67. En forskare glömde
    några bakterieodlingar.

  68. När han kom hem
    hade bakterierna dött av möglet.

  69. -Varför behöver vi just vitlök?
    -Det innehåller allicin.

  70. Det är antiseptiskt. Det betyder
    att det är bakteriedödande.

  71. -Hur är det?
    -Jag tänker på mamma.

  72. -Hej. Hur har du det?
    -Anfallen kommer allt tätare.

  73. Det kan vara en tillfällighet.
    Inget tyder på att det ska eskalera.

  74. Jag är också forskare.
    Kom inte med det där.

  75. -Till slut blir det ett långt anfall.
    -Det finns hopp.

  76. Jag vill inte
    att det ska sluta så här.

  77. -Vad gör vi nu?
    -Vi har kolet, vitlöken och vattnet.

  78. Nu ska vi blanda dem.

  79. Jag ska bara översätta det sista.

  80. Vi behövde ju heligt vatten.
    Vi hämtade vatten i havet.

  81. Det står att vi ska ha rent vatten.

  82. Det kan översättas
    till både rent och heligt.

  83. Det var därför man använde vigvatten
    mot vampyrer.

  84. Egentligen kunde man lindra sjukdomar
    med rent vatten.

  85. Var hittar vi rent vatten?

  86. Vi kan destillera vattnet. Värme får
    vattnet att stiga genom röret.

  87. När det kyls ner kondenseras det
    och blir till vatten igen.

  88. Det rinner då igenom det andra röret,
    högre upp.

  89. Bakterierna och saltet blir inte
    till ånga, och följer inte med.

  90. Vattnet som rinner ner är helt rent.

  91. Först ska vi krossa vitlöken.

  92. Sen blandar vi det aktiva kolet
    med det destillerade vattnet.

  93. Vi ska hälla 100 ml av det
    i en bägare.

  94. Nu blandar vi det
    med vitlöken och möglet.

  95. Sen ska vi värma det till 37 grader.

  96. -Dör inte möglet av värmen?
    -Nej, det trivs bra i 37 grader.

  97. Samma temperatur
    som människans kroppstemperatur.

  98. Nico, du blöder!

  99. Nico...

  100. -Varför har du inte sagt nåt?
    -Jag var inte säker.

  101. -Vad ska vi göra?
    -Vi har botemedlet.

  102. Vi kan inte göra det när du är här.

  103. -Åh! Vad gör vi?
    -Jag vet väl inte!

  104. -Du borde veta!
    -Var tyst så att jag kan tänka!

  105. Nej!

  106. Textning: Helena Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Svarta ögon

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 5 av 6.

Ämnen:
Biologi, Fysik, Kemi, Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Filosofi, Kunskapsteori, Naturvetenskap, Sjukdomar, Smittsamma sjukdomar, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kolsvart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Döda ålar

Avsnitt 1 av 6

Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 1 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Patogen

Avsnitt 2 av 6

Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 2 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Karantän

Avsnitt 3 av 6

Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 3 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Bot

Avsnitt 4 av 6

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 4 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Svarta ögon

Avsnitt 5 av 6

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 5 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Ljus

Avsnitt 6 av 6

Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 6 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Din kropp - romani chib/arli

Magen

Matsmältningen börjar redan i munnen och matens väg ner till magen är lång och händelserik. Maten vandrar i olika stationer där den mals till mindre och mindre bitar. Så småningom hamnar den i tjocktarmen och efter att kroppen har tagit upp all näring ur maten, lämnar resterna kroppen som bajs.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Spelet om hjärnan

Motorik och rörelse

Del 5 av 5. På nivå 5 i dataspelet Brains League drabbas avataren Ursus av stroke. Spelarna David och Emma tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som föreslår en akut behandling. Kommer avatarerna att hinna fram till pyramidbanan i tid? Överlever Ursus?

Fråga oss