Titta

Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Om Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Hur var det att växa upp i ett Europa som var influerat av nazismen? Här får vi möta olika barns upplevelser av flyktförsök, motstånd och koncentrationsläger under andra världskriget.

Till första programmet

Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli : Heinz SkyteDela
  1. BARNEN SOM ÖVERLEVDE
    FÖRINTELSEN

  2. HEINZ SKYTE

  3. FÖDD 1920 I FURTH I NÄRHETEN AV
    NÜRNBERG, TYSKLAND

  4. Jag minns dagen
    då nazisterna kom till makten.

  5. Jag var snart tretton. Jag kommer ihåg
    att jag tittade ner från fönstret.

  6. Nazisterna firade alltid sina framgångar
    med fackeltåg.

  7. Nazisterna marscherade förbi
    och sjöng väldigt blodtörstiga sånger.

  8. Nürnberglagarna,
    som antogs hösten 1935-

  9. -gjorde diskriminering mot judar lagligt.

  10. Vi fick inte längre gå på bio
    och teater eller tillhöra någon klubb.

  11. Som barn är det svårt
    att inte få vara med sina kamrater.

  12. Man känner sig underlägsen
    och ifrågasätter sin existens.

  13. Vi var tre judiska pojkar
    kvar i klassen.

  14. Ledaren för Hitler-Jugend sa:

  15. "Det är dags för er att lämna skolan,
    vi vill inte ha er här."

  16. Jag slutade vid sexton. Jag hade
    antagligen gått på universitetet-

  17. -men universiteten
    tog inte längre emot judar.

  18. När jag var arton åkte jag till Hamburg
    för att lära mig engelska.

  19. På kvällarna lyssnade vi på nyheterna.
    Vi förstod att något höll på att ske.

  20. I Nürnberg fängslades mina föräldrar.

  21. De tvingades stå på ett torg
    mitt i staden i två timmar.

  22. Man spottade på dem,
    de behandlades illa.

  23. Synagogan sattes i brand. Kvinnor,
    gamla och barn skickades hem.

  24. När min mamma kom hem
    vid fyratiden på morgonen-

  25. -så ringde hon och frågade var jag var.

  26. Hon sa: "Pappa har rest bort", vilket
    var en kod för att han blivit fängslad.

  27. "Klä på dig och ta en promenad."
    Så det gjorde jag, satt på parkbänkar-

  28. -och gick sen till varuhusen.
    Jag försökte göra mig liten.

  29. Inte sticka ut.

  30. Överallt kunde jag se rök
    från brinnande synagogor.

  31. Jag kunde också se grupper av judar
    som släpades genom gatorna.

  32. Fönster slogs sönder.

  33. Tyskarna hittade på termen "Kristall-
    nacht" på grund av allt krossat glas.

  34. Till slut gick jag hem.
    Hyresvärden sa: "Gestapo har sökt dig."

  35. Det var tur att jag var ute, annars hade
    jag skickats till koncentrationsläger.

  36. Pappa hade skickats till koncentrations-
    lägret Dachau nära München.

  37. Han var där i fem, sex veckor. De flesta
    släpptes strax innan julen 1938.

  38. När han kom hem
    var han helt förändrad.

  39. Då stod det klart för oss att vi inte
    hade någon framtid i Tyskland.

  40. Vi hade ingenstans att ta vägen.
    Inget land ville ha oss.

  41. Min bror Frank bodde i Leeds. Han
    lyckades skaffa mig en lärlingsplats där.

  42. Vi lyckades skaffa visum till våra
    föräldrar och tack och lov att de kom.

  43. Fyra dagar senare bröt kriget ut.

  44. Dagen då kriget bröt ut bad en polisman
    oss att inställa oss på polisstationen.

  45. Vi var utlänningar från en fientlig nation.
    Kameror och kikare beslagtogs.

  46. De sågs som spionutrustning.

  47. Churchill blev premiärminister
    just under den här tiden.

  48. Hans tjänstemän frågade honom: "Vad
    ska vi göra med de här utlänningarna?"

  49. Och Churchill svarade: "Grip allihop."

  50. Så vi fängslades, min pappa,
    min bror och jag.

  51. Vi var alla upprörda eftersom vi var
    mer emot nazisterna än britterna själva.

  52. Vi hade blivit utsparkade från Tyskland
    eftersom vi var judar.

  53. Och här fängslades vi
    för att vi var tyskar.

  54. Vi ville slåss mot nazisterna och
    istället hamnade vi bakom taggtråd.

  55. Heinz och hans bror skickades till
    interneringsläger i Kanada på två år.

  56. De släpptes först 1942
    och återvände då till Leeds.

  57. De fick aldrig chansen
    att slåss mot nazisterna.

  58. Heinz arbetade som ingenjör
    fram till krigsslutet.

  59. När kriget tog slut
    gifte han sig med Thea.

  60. De fick två söner,
    båda studerade vid Oxford.

  61. De var de första i familjen
    som läste på universitet.

  62. Heinz startade Storbritanniens
    första judiska Housing Association.

  63. De erbjöd bostäder åt dem
    som var i behov av det efter kriget.

  64. Heinz tilldelades Brittiska imperieorden
    för sina insatser.

  65. Översättning: Mona Mörtlund
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Andra världskriget
Ämnesord:
1939-1945 (andra världskriget), Andra världskriget, Förintelsen, Förintelsens överlevande, Historia, Judar, Judarnas historia, Judeförföljelser, Nazism
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Martin Kapel

Avsnitt 2 av 6

Martin Kapels familj blev under andra världskriget deporterad och tillsammans tog de sig till Krakow. Martin skickades därefter med en så kallad kindertransport från Polen till England. Resten av familjen dödades innan de hade möjlighet att följa efter till London. Martin minns flygräderna mot England och pratar om hur det tyska folket kom att anamma nazismen på så kort tid.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Trude Silman

Avsnitt 3 av 6

Trude Silman berättar att få i hennes skolklass överlevde andra världskriget. Trude skiljdes från sina föräldrar när de skickade henne till London för att undkomma Förintelsen. I London bodde Trude hos ett tjugotal olika familjer. Sina egna föräldrar återsåg hon aldrig. Att Trudes pappa dödades under kriget vet man, men vad som hände med Trudes mamma är ännu okänt. Trude berättar om sin längtan efter sin familj och att hon aldrig kommer att sluta leta efter sin mamma.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Suzanne Rappaport-Ripton

Avsnitt 6 av 6

Suzanne Rappaport-Ripton minns sin barndom i Paris i början av andra världskriget. Suzannes familj togs till fånga och soldaterna skulle även ha tagit Suzanne om inte en granne med list hade räddat hennes liv. Suzanne menar att alla historier om övergrepp, inte bara Förintelsen utan det som har hänt i Syrien och Jugoslavien, måste återberättas. Hon menar att enbart genom att återberätta historien kan vi förhindra att den upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Suzanne Rappaport-Ripton

Suzanne Rappaport-Ripton minns sin barndom i Paris i början av andra världskriget. Suzannes familj togs till fånga och soldaterna skulle även ha tagit Suzanne om inte en granne med list hade räddat hennes liv. Suzanne menar att alla historier om övergrepp, inte bara Förintelsen utan det som har hänt i Syrien och Jugoslavien, måste återberättas. Hon menar att enbart genom att återberätta historien kan vi förhindra att den upprepas.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Min samiska historia - syntolkat

Vi får aldrig glömma

Máridjá är 19 år och bor i Stockholm. Hennes samiska identitet har alltid varit självklar, men det finns vissa delar av den samiska historien som hon inte orkat fundera kring tidigare. Det handlar om rasbiologin under det tidiga 1900-talet. Maridja reser till Uppsala och till Rasbiologiska institutets gamla arkiv. Där finns många samer med, både i fotopärmar och i siffertabeller. Ett besök som väcker både sorg och ilska.