Titta

Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Om Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Hur var det att växa upp i ett Europa som var influerat av nazismen? Här får vi möta olika barns upplevelser av flyktförsök, motstånd och koncentrationsläger under andra världskriget.

Till första programmet

Barnen som överlevde Förintelsen - finska : Arek HerschDela
  1. BARNEN SOM
    ÖVERLEVDE FÖRINTELSEN

  2. Arek Hersh, född 1928 i Sieradz, Polen

  3. Jag var fjorton år.
    Vagnen hade bara ett jättelitet fönster.

  4. Det var varmt och så trångt
    att vi inte ens kunde sitta.

  5. Somliga hade vatten och andra inte.

  6. Efter två dagar och en natt-

  7. -såg jag SS-soldater med hundar,
    taggtråd och elstängsel.

  8. Vi hade kommit
    till Birkenau, Auschwitz.

  9. De sa: "Män på ena sidan,
    kvinnor och barn på andra."

  10. Vi ställde oss i två långa köer.

  11. Mengele råkade vara med vid urvalet.
    Han pekade åt vänster eller höger.

  12. Jag märkte att många av dem som
    fick gå åt höger var arbetsföra män.

  13. Åt vänster gick barn,
    mödrar med barn och äldre män.

  14. Jag visste att det inte var bra.
    Om de inte behöver dig, dödar de dig.

  15. Plötsligt försökte de
    ta ett barn från sin mamma.

  16. Hon började skrika
    och soldaterna sprang mot henne.

  17. När de sprang
    bestämde jag mig för att gå åt höger.

  18. Jag hade tur. Alla som gick åt vänster
    hamnade i gaskamrarna.

  19. De gasades ihjäl och liken brändes.

  20. Vi gick in i "Bastun",
    ett tegelhus i Birkenau.

  21. Vi beordrades
    klä av oss alla våra kläder.

  22. Jag hade sex foton på min familj.

  23. Det var sista gången
    jag hade foton på min familj.

  24. Mitt hår rakades av.

  25. I nästa rum fick vi våra uniformer.
    En randig dräkt.

  26. Den var för stor,
    så jag rullade upp ärmar och ben.

  27. Vi fick varken bada eller duscha.
    Snart fick vi problem med löss.

  28. Vi hade löss överallt. Det kliade
    jättemycket. De lever på ens hud.

  29. Vi var tusen personer per barack.
    Tio man på varje lave i tre våningar.

  30. Vi sov på brädorna.
    Det fanns varken halm eller täcken.

  31. Folk snarkade. Folk jämrade sig.
    Folk bredvid en dog.

  32. Klockan 5.30 väckte de oss
    och lät oss gå till tvättrummet.

  33. Där stod det fem hinkar med vatten.

  34. Man doppade händerna
    och tvättade ögonen. Det var allt.

  35. Jag var ett benrangel,
    för vi fick ingen mat.

  36. På morgonen fick vi lite bröd
    och svart kaffe gjort på bränt vete.

  37. Till lunch fick vi vattnig soppa
    med några blad, inget annat.

  38. Om man lever så i månader och år,
    då blir man som ett skelett.

  39. Man kan inte tänka ordentligt. Kroppen
    är svag. Man är hungrig hela tiden.

  40. Man tänker på mat hela tiden.
    Det går inte att låta bli.

  41. I Auschwitz blev jag tatuerad.
    Jag fick numret B7608 på vänster arm.

  42. Det är kvar,
    och jag kan inte få bort det.

  43. Jag förlorade 81 släktingar.

  44. Jag hittade bara min syster,
    två år efter kriget.

  45. Hur har det förändrat mig?

  46. Jag glömmer aldrig
    det jag tvingades uppleva.

  47. Jag led så mycket.

  48. Det var det mest fruktansvärda
    man kan uppleva.

  49. Det får aldrig hända igen.

  50. Arek överlevde flera getton och
    koncentrationsläger som 11-16-åring.

  51. Till slut kom han till England
    i augusti 1945.

  52. Bara 40 personer från Areks hemstad
    överlevde kriget.

  53. Flera av dem dödades
    i koncentrationslägret Chelmo.

  54. Arek pratade inte
    om sina upplevelser förrän 1995-

  55. -då han skrev boken
    "A detail of history".

  56. I dag är Arek guide i Auschwitz
    och föreläser i skolor och universitet.

  57. Han är stolt över att ha fått brittiska
    imperieorden för sitt arbete.

  58. Översättning: Petri Knuutila
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Andra världskriget
Ämnesord:
1939-1945 (andra världskriget), Andra världskriget, Förintelsen, Förintelsens överlevande, Historia, Judarnas historia, Judeförföljelser, Nazism
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Martin Kapel

Avsnitt 2 av 6

Martin Kapels familj blev under andra världskriget deporterad och tillsammans tog de sig till Krakow. Martin skickades därefter med en så kallad kindertransport från Polen till England. Resten av familjen dödades innan de hade möjlighet att följa efter till London. Martin minns flygräderna mot England och pratar om hur det tyska folket kom att anamma nazismen på så kort tid.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Trude Silman

Avsnitt 3 av 6

Trude Silman berättar att få i hennes skolklass överlevde andra världskriget. Trude skiljdes från sina föräldrar när de skickade henne till London för att undkomma Förintelsen. I London bodde Trude hos ett tjugotal olika familjer. Sina egna föräldrar återsåg hon aldrig. Att Trudes pappa dödades under kriget vet man, men vad som hände med Trudes mamma är ännu okänt. Trude berättar om sin längtan efter sin familj och att hon aldrig kommer att sluta leta efter sin mamma.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Suzanne Rappaport-Ripton

Avsnitt 6 av 6

Suzanne Rappaport-Ripton minns sin barndom i Paris i början av andra världskriget. Suzannes familj togs till fånga och soldaterna skulle även ha tagit Suzanne om inte en granne med list hade räddat hennes liv. Suzanne menar att alla historier om övergrepp, inte bara Förintelsen utan det som har hänt i Syrien och Jugoslavien, måste återberättas. Hon menar att enbart genom att återberätta historien kan vi förhindra att den upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Samernas tid - sydsamiska

Gränser genom Sápmi

Under 1600-talet tränger sig de omkringliggande nationalstaterna in i Sápmi. De ryska, svenska och danska kungahusens territoriella anspråk på samernas land leder till de första gränsdragningarna i Sápmi och till splittring av de samiska folken. Kolonisationen leder till att samerna blir en minoritet på sin egen mark. Den skogssamiska kulturen utplånas nästan under trycket från nybyggarna. Parallellt genomförs en kristningsprocess där kyrkan använder tvång och våld för att kristna samerna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Barnen som överlevde Förintelsen

Heinz Skyte

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.