Titta

Kolsvart

Kolsvart

Om Kolsvart

På en öde ö upptäcks en sjukdom bland ålar som spolats upp på en strand. Det är en okänd smitta från en annan plats - och kanske en annan tid. Ska frågan behandlas vetenskapligt eller med gammal folktro och skrock? Det hela är mer komplicerat än det verkar och det är ibland riktigt skrämmande.

Syfte

En äventyrsserie för årskurs 5, som rör frågor kring vetenskap, och ger ledtrådar till begreppet vetenskaplig metod. I varje avsnitt finns ett antal moment som går att förflytta till klassrummet. Laborationer och resonemang tangerar olika delar av naturvetenskapen, och även teknik.

Till första programmet

Kolsvart : KarantänMaterialDela
  1. För två dagar sen spolades tusentals
    döda ålar upp på ön.

  2. -Nu händer det.
    -Vet du var lådan finns?

  3. -Vad är det för äckliga grejer?
    -En svart vitlök. Heligt vatten.

  4. -Är det till vampyrer?
    -Vampyrer finns inte.

  5. Den angripne får svarta ögon
    och blir kolsvart inuti.

  6. Sen dör man.

  7. -Vad betyder det här?
    -"Kunskapen finns i boken."

  8. Herregud. Stanna där. - Mamma!

  9. Stick till huset!

  10. Mannen kan vara smittad.
    Vi måste hämta...

  11. En eller två personer har smittats.

  12. De har förts med helikopter
    till en militärbas.

  13. -Du måste ta hand om dem.
    -Ja, men hur?

  14. Följ instruktionerna.

  15. Instruktionerna?

  16. INSTRUKTIONER

  17. Vetenskapen i boken hjälper dig.

  18. Din mamma mår inte så bra.
    Mannen bet henne.

  19. Han hade samma smitta som ålarna.

  20. -Är hon också smittad?
    -Vi har inte fått provsvaren än.

  21. Kim, det är nåt jag måste berätta.

  22. -Hela ön är satt i karantän.
    -Ursäkta?

  23. Ingen får åka till eller från ön-

  24. -förrän vi vet att inga fler
    sjukdomsutbrott är på väg.

  25. -Ska vi vara här ensamma?
    -Milos är på ön.

  26. -Nicos morfar?
    -Precis. Han tar hand om er.

  27. "Vetenskapen i boken hjälper dig."

  28. Nej!

  29. -Vad gör du?
    -Jag skriver en artikel om ålarna.

  30. -Åt vem då?
    -En nättidning.

  31. Vem vill ha en artikel om döda ålar?

  32. -Har du hört om Sargassohavet?
    -Nej.

  33. Kolla. Alla Europas ålar vandrar dit
    för att lägga sina ägg.

  34. Sen vandrar de vidare ut i världen.

  35. Om en smittad ål
    tar med sig sjukdomen dit-

  36. -kan det spridas över hela världen.

  37. Har ni ingen medicin mot patogenen?

  38. Vi testar olika antibiotika...

  39. ...men inget fungerar.
    Den verkar resistent.

  40. -Det kanske inte är en bakterie.
    -Det är inget virus heller.

  41. Den tränger inte in i cellerna
    som virus gör.

  42. -En parasit då?
    -Nej, den har ingen cellkärna.

  43. -Den måste vara nånting.
    -Eller så är den alla tre.

  44. -Kan det vara det?
    -Ja.

  45. Ett virus kan finnas i en bakterie.

  46. En bakterie kan finnas
    inuti en parasit.

  47. Som en rysk docka...

  48. Jag skickar lite bilder.

  49. Där är patogenen. Här kommer viruset.

  50. En bakterie och en parasit.

  51. -Den liknar alla tre.
    -Precis.

  52. -En mutation?
    -Nej.

  53. Tänk om den kom före alla tre
    och om de utvecklades från den.

  54. -Hur dödar man den?
    -Om jag bara visste det.

  55. Kim. Vad har hänt?

  56. Det sista jag sa till henne var-

  57. -att jag önskade
    att hon inte var min mamma.

  58. Vad mer sa din pappa?

  59. Att ingen får lämna ön
    för tillfället.

  60. Men vi kan inte bara sitta här.

  61. Utan att veta
    om min mamma är smittad eller inte...

  62. -Du glömde väl din mammas laptop?
    -Påminn mig inte.

  63. Då är den på labbet. Vi kan hacka oss
    in i den och få veta vad som händer.

  64. Har jag inte sagt att ni ska stanna
    här i huset? Är det svårt att förstå?

  65. -Nico, jag vill prata med dig.
    -Okej.

  66. Jag måste sticka iväg.
    Jag har nåt jag måste göra.

  67. -När kommer du tillbaka?
    -Så fort jag kan.

  68. -Lova mig att ni inte lämnar huset.
    -Ja, jag lovar.

  69. Kom här.

  70. Vi ses snart.

  71. FISKAR MED SVARTA ÖGON
    ILANDSPOLADE I DANMARK

  72. -Din morfar lämnade oss själva på ön.
    -Det är nog ingen kvar förutom vi.

  73. -När kommer han tillbaka?
    -Ingen aning.

  74. Här är labbet.

  75. Det är låst.

  76. -Har ni en blyertspenna?
    -Ja.

  77. -Här.
    -Perfekt. Jag behöver nåt vasst.

  78. -Tror du det här funkar?
    -Det blir jättebra.

  79. Kan du hålla fram handen?

  80. -Varför vässar du med en glasbit?
    -Vi måste få fram ett pulver.

  81. Det är en fyrsiffrig kombination
    med siffrorna 1, 0, 3 och 6.

  82. -Den börjar inte på 1 eller 0.
    -Hur vet du det?

  83. -1 och 0 är mer utgnuggade.
    -Ja, fingret har fått upp momentum...

  84. När fingret har börjat röra på sig
    gnuggar man mer på siffrorna.

  85. Precis. Den borde börja med 6
    eftersom den är tydligast.

  86. 3 borde vara den sista
    för den är näst tydligast.

  87. Hur vet man ordningen
    på dem i mitten?

  88. Det är bara att testa.

  89. -Kan du din mammas lösenord?
    -Ja, hon har samma till allt.

  90. Nu ska vi se.

  91. Det är forskarnas gruppmejl. Där är
    militärbasen där de har min mamma.

  92. -Kolla nästa...
    -Det står "progress".

  93. Öppna det.

  94. "När patogenen
    tillsätts till 4 ml blod"-

  95. -"börjar de röda blodkropparna
    att röra på sig."

  96. "De sväller upp,
    blir svarta och dör."

  97. "Allt sker på 10 sekunder
    vid upprepade försök."

  98. "Om hypotesen stämmer
    och Ylva väger 60 kg"-

  99. -"tar processen tre dygn."

  100. -Är hon smittad eller inte?
    -Det står inte.

  101. -Det var inte så mycket "progress".
    -Där står det labbresultat. Öppna.

  102. Är jag smittad?

  103. Kim, vänta...

  104. Ylva. Vi är i kontakt med flera
    organisationer i flera länder.

  105. Alla jobbar på att få fram en medicin
    så fort som möjligt.

  106. -Hej.
    -Hej.

  107. -Hur är det?
    -Vad tror du?

  108. -Har du fått höra nåt mer?
    -Kolla. Här är boken från lådan.

  109. -Vad står det?
    -Jag översätter den.

  110. Boken handlar om patogenen.
    De kallar det "kolsvart feber".

  111. Symptomen är svarta ögon,
    ljuskänslighet, blodtörst och raseri.

  112. -Blodtörst? Som vampyrer?
    -Typ.

  113. Sjukdomen har funnits
    så länge man kan minnas.

  114. Tänk om den kom före alla tre
    och om de utvecklades från den.

  115. Den har dykt upp
    främst i kalla områden.

  116. -Det är en Kamtjatkakrabba.
    -Arten finns bara i polartrakterna.

  117. Över hela jorden finns det människor
    som ska skydda mänskligheten-

  118. -om febern bryter ut igen.
    Men deras metoder ansågs vara häxeri.

  119. Många blev brända på bål.
    De är nu ett hemligt brödraskap.

  120. Brödraskapet gömde lådor
    med ingredienserna i-

  121. -för att kunna tillverka botemedel.

  122. Den är tom.

  123. Översättning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Karantän

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 3 av 6.

Ämnen:
Biologi, Fysik, Kemi, Psykologi och filosofi > Filosofi, Teknik
Ämnesord:
Filosofi, Kunskapsteori, Naturvetenskap, Naturvetenskaplig forskning, Sjukdomar, Smittsamma sjukdomar, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kolsvart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Döda ålar

Avsnitt 1 av 6

Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 1 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Patogen

Avsnitt 2 av 6

Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 2 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Karantän

Avsnitt 3 av 6

Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 3 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Bot

Avsnitt 4 av 6

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 4 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Svarta ögon

Avsnitt 5 av 6

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 5 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Ljus

Avsnitt 6 av 6

Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 6 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Jack och jordens utveckling

Jägaren kommer

Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Lappland

Del 11 av 11: Demonens öga. Prästen lämnar Jim att dö i ödemarken i Sveriges nordligaste och största landskap. Medan prästen skyndar vidare mot Kebnekaise för att väcka demonen får Jim hjälp av en fjällrävsmamma. Ayla är fortfarande försvunnen. Det brinner och pyr i marken runt omkring, luften är tjock av sot och himlen är kolsvart. Ensam och rädd fortsätter Jim till fots längs bergsmassiven. Kommer Jim att lyckas besegra demonen, och kommer han att få tag i botemedlet till sin dödssjuka syster? Och vem är Ayla egentligen?