Titta

Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Om Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Hur var det att växa upp i ett Europa som var influerat av nazismen? Här får vi möta olika barns upplevelser av flyktförsök, motstånd och koncentrationsläger under andra världskriget.

Till första programmet

Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli : Trude SilmanDela
  1. BARNEN SOM ÖVERLEVDE
    FÖRINTELSEN

  2. TRUDE (GERTRUDE) SILMAN

  3. FÖDD 1929 I BRATISLAVA,
    TJECKOSLOVAKIEN

  4. Jag tänker tillbaka på min skoltid
    omkring 1938.

  5. Jag har ett roligt klassfoto
    av oss allihop.

  6. Det är väldigt roligt att titta på det,
    men samtidigt väldigt sorgligt.

  7. För tyskarna dödade tyvärr många barn.

  8. En och en halv miljon oskyldiga barn
    dödades under förintelsen.

  9. Varför skulle oskyldiga barn,
    bara för att de var judar-

  10. -dödas utan någon som helst anledning?

  11. Jag tittar på de här ansiktena.
    Jag vet inte vilka som överlevde.

  12. Jag vet bara att jag överlevde.

  13. Vi hade en radio i matrummet,
    och pappa lyssnade ofta.

  14. På nyheterna hörde man skrikande.

  15. Och det var förstås Hitlers typiska tal.

  16. Alla kände till
    den nattliga knackningen på dörren-

  17. -när de kom för att hämta folk, föra dem
    till fängelse eller misshandla dem.

  18. Jag var rädd hela tiden
    när jag var hemma.

  19. Man känner sig otrygg
    och kan inte känna sig lugn.

  20. Man kan inte slappna av
    och man vet att något inte står rätt till.

  21. Tyskarna kom inte till Tjeckoslovakien
    förrän den 15 mars 1939.

  22. Jag förstod att mina föräldrar
    ville få barnen i säkerhet.

  23. Det blev min tur. Jag lämnade hemmet
    den 28 mars 1939.

  24. Det enda som jag säkert minns
    är att jag steg in i en taxi.

  25. Jag minns att min mamma och pappa
    och bror stod bredvid mig.

  26. Men jag minns inte om jag tog farväl-

  27. -om jag kramade dem
    eller pussade dem-

  28. -eller om jag grät.
    Det minns jag inte överhuvudtaget.

  29. Vi åkte tåg ända till London.

  30. Men jag hamnade i Wallsend on Tyne,
    där en vänlig familj erbjudit mig ett hem.

  31. Jag började få hemlängtan
    och må väldigt dåligt.

  32. Jag saknade mina föräldrar,
    och jag kunde inte ett ord engelska.

  33. Maten var helt annorlunda.
    Jag hade aldrig ätit rostat bröd-

  34. -gröt, böckling eller marmelad.
    Allt som är så vanligt i England.

  35. Jag grät i stort sett hela den tid
    jag stannade hos familjen.

  36. Från nio års ålder,
    under de fyra krigsåren-

  37. -bodde jag hos många olika människor.

  38. Jag måste ha bott på 15-20 platser.

  39. Jag träffade aldrig mina föräldrar mer
    efter den 28 mars 1939.

  40. Pappa blev deporterad
    den 19 april 1942.

  41. Och han var redan död den 8 maj.

  42. Det var helt annorlunda
    med min mamma.

  43. Det sista tillförlitliga beviset jag har
    för att hon levde-

  44. -var när hon skickades till ett litet
    koncentrationsläger vid Bratislava-

  45. -vid namn Sereď.

  46. Jag har försökt spåra henne i åratal-

  47. -och har nästan nått vägs ände.

  48. Jag fick uppgifter från ett vittnesmål
    som nån gav 1962.

  49. Personen i fråga kan ha varit
    på samma tåg som min mamma-

  50. -och på en dödsmarsch när hon
    lär ha blivit skjuten till döds.

  51. Det jag varit med om
    har aldrig lämnat mig.

  52. Varje dag sörjer jag
    att min familj blev dödad.

  53. För mig är familjen
    människans viktigaste byggsten.

  54. Och därför känns det ännu idag
    så tungt.

  55. Trude vande sig vid den engelska maten
    och lärde sig språket.

  56. Hon kom så småningom till en internat-
    skola i Cornwall där hon trivdes bra.

  57. Hon studerade flitigt och läste vidare
    på läroverk och universitet.

  58. Trude blev medicinsk kemist
    och universitetslärare.

  59. Hon gifte sig med Norman, fick två barn
    och levde ett lyckligt familjeliv.

  60. Hon berättar ofta för olika grupper
    om sina erfarenheter under kriget.

  61. Ännu 72 år efter
    att hon lämnade Bratislava-

  62. -söker hon spår efter mammans öde.

  63. Översättning: Mona Mörtlund
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Trude Silman

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Trude Silman berättar att få i hennes skolklass överlevde andra världskriget. Trude skiljdes från sina föräldrar när de skickade henne till London för att undkomma Förintelsen. I London bodde Trude hos ett tjugotal olika familjer. Sina egna föräldrar återsåg hon aldrig. Att Trudes pappa dödades under kriget vet man, men vad som hände med Trudes mamma är ännu okänt. Trude berättar om sin längtan efter sin familj och att hon aldrig kommer att sluta leta efter sin mamma.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Andra världskriget
Ämnesord:
1939-1945 (andra världskriget), Andra världskriget, Förintelsen, Förintelsens överlevande, Historia, Judar, Judarnas historia, Judeförföljelser, Nazism
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Barnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Martin Kapel

Avsnitt 2 av 6

Martin Kapels familj blev under andra världskriget deporterad och tillsammans tog de sig till Krakow. Martin skickades därefter med en så kallad kindertransport från Polen till England. Resten av familjen dödades innan de hade möjlighet att följa efter till London. Martin minns flygräderna mot England och pratar om hur det tyska folket kom att anamma nazismen på så kort tid.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Trude Silman

Avsnitt 3 av 6

Trude Silman berättar att få i hennes skolklass överlevde andra världskriget. Trude skiljdes från sina föräldrar när de skickade henne till London för att undkomma Förintelsen. I London bodde Trude hos ett tjugotal olika familjer. Sina egna föräldrar återsåg hon aldrig. Att Trudes pappa dödades under kriget vet man, men vad som hände med Trudes mamma är ännu okänt. Trude berättar om sin längtan efter sin familj och att hon aldrig kommer att sluta leta efter sin mamma.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - meänkieli

Suzanne Rappaport-Ripton

Avsnitt 6 av 6

Suzanne Rappaport-Ripton minns sin barndom i Paris i början av andra världskriget. Suzannes familj togs till fånga och soldaterna skulle även ha tagit Suzanne om inte en granne med list hade räddat hennes liv. Suzanne menar att alla historier om övergrepp, inte bara Förintelsen utan det som har hänt i Syrien och Jugoslavien, måste återberättas. Hon menar att enbart genom att återberätta historien kan vi förhindra att den upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Romernas historia 1900-tal

En skola för alla?

Under 1900-talet var en kontinuerlig skolgång inget självklart för alla romer i Sverige. Många romer hade ingen rätt att stanna på en plats i mer än några veckor. Därför försummades många romska barns skolgång. Marina Kaj och Mirelle Gyllenbäck återberättar minnen från sin skoltid. Båda upplevde att de mobbades på grund av sitt romska ursprung.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Romernas historia 1900-tal

En bostad åt alla?

Romer har funnits i Sverige sedan 1500-talet men de har inte alltid haft samma rättigheter som svenska medborgare. Under lång tid fick romer inte tillgång till bostäder. Istället tvingades de att flytta runt, eller bo i tält och husvagnar. Allan Demeter och Maria Dimetri berättar om hur det var att växa upp som rom i Sverige. Allan tillbringade barndomen i ett tältläger och Maria var åtta år innan hon fick tak över huvudet.