Titta

Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Om Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Hur var det att växa upp i ett Europa som var influerat av nazismen? Här får vi möta olika barns upplevelser av flyktförsök, motstånd och koncentrationsläger under andra världskriget.

Till första programmet

Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale : Arek HerschDela
  1. BARNEN SOM ÖVERLEVDE
    FÖRINTELSEN

  2. Arek Hersh,
    född 1928 i Sieradz, Polen

  3. Jag var fjorton. I vagnen
    fanns det bara ett mycket litet fönster.

  4. Det var varmt och så trångt
    att man inte kunde sitta.

  5. En del hade vatten och andra inte.

  6. Efter två dagar och en natt
    såg jag SS-soldater med hundar-

  7. -taggtråd och elstängsel.

  8. Vi hade kommit
    till Birkenau, Auschwitz.

  9. De sa: "Män på ena sidan,
    kvinnor och barn på andra."

  10. Vi ställde oss i två långa köer.

  11. Mengele råkade stå på plattformen.
    Han pekade åt höger eller vänster.

  12. Jag märkte att många av dem som
    fick gå åt höger var arbetsföra män.

  13. Åt vänster gick barn,
    mödrar med barn och äldre män.

  14. Jag visste att det inte var bra.

  15. Om de inte behöver en
    dödar de en bara.

  16. Plötsligt försökte de ta
    ett barn från sin mor.

  17. Hon började skrika,
    och soldaterna sprang mot henne.

  18. När de sprang dit
    bestämde jag mig för att gå åt höger.

  19. Jag hade tur. Alla som gick åt vänster
    hamnade i gaskamrarna.

  20. De gasade dem och brände sen liken.

  21. Vi gick in i "Bastun",
    ett tegelhus i Birkenau.

  22. Vi beordrades lägga
    alla våra kläder på golvet.

  23. Jag hade sex foton av min familj.

  24. Det var de sista fotona
    jag hade av min familj.

  25. Mitt hår rakades av.

  26. Sen gick vi in i nästa rum
    och fick våra randiga uniformer.

  27. Den var för stor, så jag rullade upp den.

  28. Vi fick varken bada eller duscha.

  29. Snart uppstod problem med löss.

  30. Vi hade löss överallt.
    Det kliade väldigt mycket.

  31. De lever på ens hud.

  32. Vi var tusen personer per barack.

  33. Trevåningssängar med tio i varje säng.

  34. Vi sov på brädorna.
    Det fanns varken halm eller täcken.

  35. Folk snarkade och jämrade sig.
    Det dog människor bredvid en.

  36. Klockan 5.30 väckte de oss
    och lät oss gå till tvättrummet.

  37. Där stod det kanske
    fem hinkar med vatten.

  38. Man doppade händerna
    tvättade ögonen och var färdig.

  39. Jag var skinn och ben,
    för vi fick ingen mat.

  40. De gav oss en brödskiva på morgonen
    med svart kaffe gjort på bränt vete.

  41. Vid lunch fick vi vattnig soppa - några
    blad som flöt omkring, och det var allt.

  42. Om man lever på det i månader och år,
    då blir man som ett skelett.

  43. Man kan inte tänka ordentligt.
    Kroppen är svag, och man svälter jämt.

  44. Man tänker hela tiden på mat.
    Det går inte att låta bli.

  45. I Auschwitz blev jag tatuerad.

  46. Jag fick numret B7608
    på min vänstra hand.

  47. Det är kvar, och jag kan inte ta bort det.

  48. Jag har förlorat 81 släktingar.

  49. Jag har bara hittat min syster,
    två år efter kriget.

  50. Hur kan jag säga
    hur det har förändrat mig?

  51. Jag glömmer aldrig det som jag
    gick igenom. Jag led så mycket.

  52. Det var det mest fruktansvärda
    en människa nånsin kan uppleva.

  53. Det borde aldrig hända i världen igen.

  54. 11 till 16 år gammal överlevde Arek
    ett flertal getton och koncentrationsläger.

  55. Till slut, i augusti 1945,
    fördes han till England

  56. Bara 40 personer från Areks hemby
    överlevde kriget.

  57. De flesta dödades i dödslägret Chelmno,
    däribland hans familj.

  58. Arek talade aldrig om upplevelsen
    förrän 1955.

  59. Han skrev då boken "A Detail of History".

  60. Idag guidar Arek grupper i Auschwitz
    och föreläser i skolor och på universitet.

  61. Han är stolt över att ha fått
    brittiska imperieorden-

  62. -som ett erkännande för sitt arbete.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Andra världskriget, Modersmål och minoritetsspråk > Romani chib
Ämnesord:
1939-1945 (andra världskriget), Andra världskriget, Förintelsen, Förintelsens överlevande, Historia, Judarnas historia, Judeförföljelser, Nazism
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Martin Kapel

Avsnitt 2 av 6

Martin Kapels familj blev under andra världskriget deporterad och tillsammans tog de sig till Krakow. Martin skickades därefter med en så kallad kindertransport från Polen till England. Resten av familjen dödades innan de hade möjlighet att följa efter till London. Martin minns flygräderna mot England och pratar om hur det tyska folket kom att anamma nazismen på så kort tid.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Trude Silman

Avsnitt 3 av 6

Trude Silman berättar att få i hennes skolklass överlevde andra världskriget. Trude skiljdes från sina föräldrar när de skickade henne till London för att undkomma Förintelsen. I London bodde Trude hos ett tjugotal olika familjer. Sina egna föräldrar återsåg hon aldrig. Att Trudes pappa dödades under kriget vet man, men vad som hände med Trudes mamma är ännu okänt. Trude berättar om sin längtan efter sin familj och att hon aldrig kommer att sluta leta efter sin mamma.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/kaale

Suzanne Rappaport-Ripton

Avsnitt 6 av 6

Suzanne Rappaport-Ripton minns sin barndom i Paris i början av andra världskriget. Suzannes familj togs till fånga och soldaterna skulle även ha tagit Suzanne om inte en granne med list hade räddat hennes liv. Suzanne menar att alla historier om övergrepp, inte bara Förintelsen utan det som har hänt i Syrien och Jugoslavien, måste återberättas. Hon menar att enbart genom att återberätta historien kan vi förhindra att den upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Samernas tid - sydsamiska

Gränser genom Sápmi

Under 1600-talet tränger sig de omkringliggande nationalstaterna in i Sápmi. De ryska, svenska och danska kungahusens territoriella anspråk på samernas land leder till de första gränsdragningarna i Sápmi och till splittring av de samiska folken. Kolonisationen leder till att samerna blir en minoritet på sin egen mark. Den skogssamiska kulturen utplånas nästan under trycket från nybyggarna. Parallellt genomförs en kristningsprocess där kyrkan använder tvång och våld för att kristna samerna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Romernas historia 1900-tal

I Förintelsens spår

Under andra världskriget kulminerade århundraden av romsk förföljelse. En stor del av Europas romska befolkning dödades av nazistregimen och tusentals romer flydde undan Förintelsen. Trots folkmordet i Tyskland rådde inreseförbud för romer i Sverige. Berith Kalander berättar om sin mamma Hanna som föddes i Polen 1931 och hur hon lyckades komma till Sverige trots inreseförbudet. Vi hör också Rita Prigmor berätta om sin uppväxt i Tyskland under Hitlers tid vid makten och hur hon och hennes syster utsattes för Dr Heydes och Josef Mengeles experiment.