Titta

Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Om Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Hur var det att växa upp i ett Europa som var influerat av nazismen? Här får vi möta olika barns upplevelser av flyktförsök, motstånd och koncentrationsläger under andra världskriget.

Till första programmet

Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli : Ruth RogoffDela
  1. BARNEN SOM ÖVERLEVDE
    FÖRINTELSEN

  2. Ruth Rogoff, född 1933

  3. Jag föddes i Zwickau
    i östra Tyskland.

  4. Där fanns stora bergskedjor
    mellan Tyskland från Tjeckoslovakien.

  5. Bergen hette Erzgebirge,
    "Kopparberget".

  6. Vi flydde över bergen och lämnade allt
    för att komma till Prag.

  7. Hitler marscherade in i Prag
    i mars 1939.

  8. När min far fick veta
    att han var efterlyst-

  9. -lämnade han min mor
    och flydde till Polen.

  10. Det var mycket svårt för mamma
    att bli lämnad med två barn.

  11. På gata efter gata
    rensades judarna ut.

  12. Vi förväntade oss att också bli hämtade.

  13. Mor hade ett hjärta av stål
    och fruktade ingenting.

  14. För att ingen skulle se henne besökte
    hon olika ambassader på natten.

  15. På flera ställen sade man till henne:
    "Vi kan ta dig men inte barnen".

  16. Mor vägrade låta oss skiljas åt
    och stannade med oss.

  17. Hon hoppades på att någon
    skulle ta henne och barnen.

  18. Alla avvisade henne. Men så skedde
    ett mirakel som ingen förväntat sig.

  19. Om någon knackade på dörren betydde
    det misshandel eller deportation.

  20. Men dörrknackningen hos oss
    betydde ett nytt liv.

  21. Vi öppnade dörren och utanför
    stod en kvinna-

  22. -från brittiska ambassaden
    med ett papper i handen.

  23. Hon lämnade ett visum för att
    vi skulle kunna åka till Storbritannien.

  24. I handen hade hon biljetter
    till Tyskland-

  25. -och Nederländerna
    och sen med färja till Ramsgate.

  26. Men hon hade inget utresevisum.

  27. Hon behövde ett visum
    för att korsa gränsen.

  28. Hon sade "Ni måste säga
    att ni ska hälsa på"-

  29. -"era släktingar i Nederländerna,
    Ta inte med er sånt som"-

  30. -"visar att ni ska vara på andra sidan
    gränsen längre än en dag."

  31. Jag satte mig och tänkte
    "Skönt att vi har egen kupé"-

  32. -när en SS officer kom
    och satte sig bredvid mamma.

  33. Han ville tala med mamma-

  34. -men förstod själva situationen.
    Han kunde inte hjälpa oss.

  35. Att han satte sig bredvid henne
    kan ha räddat hennes liv.

  36. Vi åkte till Hoek van Holland
    och tog färjan till Ramsgate.

  37. På färjan frågade vi henne:
    "När kommer till England?"

  38. Mamma blev arg på mig eftersom
    jag tjatade på henne och sade:

  39. "När det börjar regna
    vet du att vi är framme i England."

  40. Jag skrattade när det började regna
    när vi satt på tåget.

  41. Nästa dag var söndagen
    den 3 september 1939.

  42. Vi kom fram till
    Liverpool Street Station...

  43. Precis när jag skulle kliva er
    på perrongen-

  44. -hördes ett meddelande
    från högtalarna.

  45. Alla stod helt stilla för att lyssna.

  46. Det var Chamberlain
    som informerade:

  47. Jag talar till er från kabinettssalen
    på 10 Downing Street.

  48. Denna morgon gav
    ambassadören i Berlin-

  49. -den tyska regeringen ett besked om-

  50. -att om vi inte har hört något
    före kl.11.00-

  51. -att de ska dra tillbaka
    sina trupper från Polen-

  52. -kommer våra länder
    att befinna sig i krig.

  53. Jag måste nu berätta
    att vi inte har mottagit något svar.

  54. Landet befinner sig nu i krig.

  55. Allt detta hände kl.11.00
    den 3 september 1939.

  56. Den dagen, när jag kom till stationen
    började det andra världskriget.

  57. Ruths pappa kom med färjan
    till Storbritannien som politisk fånge.

  58. Hennes mor hittade honom på ett
    härbärge efter deras ankomst till London

  59. Han hade tur som överlevde.
    Färjan han kommit med bombades.

  60. Det dröjde inte länge innan Ruth
    blev evakuerad till en by i Wales.

  61. Ruth hade svårt att anpassa sig
    i Storbritannien utan sina föräldrar.

  62. Fadern letade efter en judisk koloni.

  63. Familjen flyttade till Chapeltown
    i Leeds.

  64. Ruth gifte sig, fick fem barn
    och utbildade sig till lärare.

  65. Hon är pensionär
    och bor fortfarande i Leeds.

  66. Hon har ett hus i Israel
    som hon besöker varje sommar.

  67. Ruth berättar sin historia
    i de engelska skolor och i Israel-

  68. -för att förintelsen inte ska glömmas.

  69. Översättning: Fatima Bergendahl
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Andra världskriget, Modersmål och minoritetsspråk > Romani chib
Ämnesord:
1939-1945 (andra världskriget), Andra världskriget, Förintelsen, Förintelsens överlevande, Historia, Judarnas historia, Judeförföljelser, Nazism
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Barnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Martin Kapel

Avsnitt 2 av 6

Martin Kapels familj blev under andra världskriget deporterad och tillsammans tog de sig till Krakow. Martin skickades därefter med en så kallad kindertransport från Polen till England. Resten av familjen dödades innan de hade möjlighet att följa efter till London. Martin minns flygräderna mot England och pratar om hur det tyska folket kom att anamma nazismen på så kort tid.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Trude Silman

Avsnitt 3 av 6

Trude Silman berättar att få i hennes skolklass överlevde andra världskriget. Trude skiljdes från sina föräldrar när de skickade henne till London för att undkomma Förintelsen. I London bodde Trude hos ett tjugotal olika familjer. Sina egna föräldrar återsåg hon aldrig. Att Trudes pappa dödades under kriget vet man, men vad som hände med Trudes mamma är ännu okänt. Trude berättar om sin längtan efter sin familj och att hon aldrig kommer att sluta leta efter sin mamma.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - romani chib/arli

Suzanne Rappaport-Ripton

Avsnitt 6 av 6

Suzanne Rappaport-Ripton minns sin barndom i Paris i början av andra världskriget. Suzannes familj togs till fånga och soldaterna skulle även ha tagit Suzanne om inte en granne med list hade räddat hennes liv. Suzanne menar att alla historier om övergrepp, inte bara Förintelsen utan det som har hänt i Syrien och Jugoslavien, måste återberättas. Hon menar att enbart genom att återberätta historien kan vi förhindra att den upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Min samiska historia - syntolkat

Vi får aldrig glömma

Máridjá är 19 år och bor i Stockholm. Hennes samiska identitet har alltid varit självklar, men det finns vissa delar av den samiska historien som hon inte orkat fundera kring tidigare. Det handlar om rasbiologin under det tidiga 1900-talet. Maridja reser till Uppsala och till Rasbiologiska institutets gamla arkiv. Där finns många samer med, både i fotopärmar och i siffertabeller. Ett besök som väcker både sorg och ilska.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Romernas historia 1900-tal

I Förintelsens spår

Under andra världskriget kulminerade århundraden av romsk förföljelse. En stor del av Europas romska befolkning dödades av nazistregimen och tusentals romer flydde undan Förintelsen. Trots folkmordet i Tyskland rådde inreseförbud för romer i Sverige. Berith Kalander berättar om sin mamma Hanna som föddes i Polen 1931 och hur hon lyckades komma till Sverige trots inreseförbudet. Vi hör också Rita Prigmor berätta om sin uppväxt i Tyskland under Hitlers tid vid makten och hur hon och hennes syster utsattes för Dr Heydes och Josef Mengeles experiment.