Titta

UR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

UR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Om UR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Föreläsningar från Barnrättsdagarna 2018. Hur påverkas barnets rätt till en god hälsa, utbildning och utveckling av den miljö barnet växer upp i? Har alla barn i Sverige jämlika uppväxtvillkor? Och hur kan man öka möjligheten för alla barn att få växa upp och delta i samhället på lika villkor? Inspelat den 24-25 april i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Till första programmet

UR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018 : Uppväxtvillkor inom sekterDela
  1. Det förekommer att man
    trycker ner sig själv i sina böner.

  2. Man säger:
    "Förlåt för att jag inte duger."

  3. "Förlåt att jag är så dålig.
    Snälla, låt mig bli som du."

  4. Man ser Sun Myung Moon som perfekt.

  5. Hej! Mitt namn är Patricia Valero.

  6. Jag är grundare till organisationen
    Sektbarns rättigheter.

  7. Jag är själv uppvuxen
    i en sån här rörelse.

  8. Det är därifrån min idé kommer.
    Jag såg en kunskapsbrist i samhället.

  9. Dessa barn behöver verkligen hjälp.

  10. Det finns en stor beröringsskräck
    i samhället kring den här frågan.

  11. Om jag som avhoppare kan hjälpa till
    så att dessa barn får hjälp-

  12. -så gör jag gärna det.
    Därför startade jag min organisation.

  13. Jag ska berätta lite om mig själv.

  14. Jag är uppvuxen inom Moon-rörelsen.

  15. Det är en grupp
    som härstammar från Korea.

  16. Redan i lågstadiet kände jag mig
    väldigt olik mina klasskamrater.

  17. Jag blev matad hemifrån
    och från gruppen med:

  18. "Du är utvald. Du har ingen arvsynd."

  19. "Du är därför känsligare
    för olika typer av saker."

  20. "Du får inte göra
    det som andra barn får."

  21. Så redan i lågstadiet kände jag mig
    väldigt, väldigt utanför.

  22. När jag blev tonåring
    blev detta mycket synligare.

  23. När jag var tolv år skickades jag
    i väg, helt ensam i ett helt år-

  24. -till Sydkorea, utan mina föräldrar.

  25. Där utsattes jag för saker
    som jag inte hade tackat ja till.

  26. När jag åkte dit
    visste jag inte vad det innebar.

  27. Jag tänkte: "Hur ska jag berätta
    det här för mina kompisar?"

  28. Jag blev väldigt traumatiserad.

  29. Det var en helt annan värld.

  30. När jag kom tillbaka
    blev det givetvis väldigt svårt.

  31. Det var där min resa började.

  32. Det var då jag lämnade
    den här gruppen, helt själv.

  33. Jag kände
    att jag faktiskt ville må bättre.

  34. Och jag ville inte
    känna mig kontrollerad.

  35. Vad menas med en sekt?

  36. Det finns många termer kring det.

  37. Religionsvetare brukar kalla dem
    "nya religiösa rörelser".

  38. Andra kallar dem
    "samfund" eller "rörelser".

  39. Namnet diskuteras väldigt mycket.

  40. Jag tycker att det viktigaste att
    veta är om det är sunt eller inte.

  41. Det finns kriterier.

  42. Om man ser dem
    så borde det ringa en varningsklocka.

  43. Ledarna har alltid rätt.
    Man får inte kritisera samfundet...

  44. ...och inte ha egna åsikter.

  45. En svartvit världsbild.

  46. Antingen är du med
    till hundra procent, eller inte alls.

  47. Rörelsen präglas av allt eller inget.

  48. Eftersom man inte får göra
    det som alla andra barn får-

  49. -blir man också väldigt skuldbelagd-

  50. -om man har lust att göra det.

  51. Detta leder till
    att man skäms väldigt mycket.

  52. Medlemmarna isoleras från omvärlden.

  53. Det är en väldigt sluten värld.

  54. Man rör sig gärna inom gruppen.

  55. Det finns aktiviteter
    som barnen deltar i, inom gruppen.

  56. Inom Jehovas vittnen
    får man inte umgås med andra utanför.

  57. Man kan även sakna vänner i gruppen.

  58. När man inte får umgås med människor
    i skolan, med sina klasskompisar-

  59. -så blir man
    otroligt, otroligt ensam.

  60. Det finns en stark gemenskap
    inom gruppen...

  61. ...och så.

  62. Medlemmarna måste överlämna
    sin egendom till rörelsen.

  63. Man betalar tio procent av sin lön
    till rörelsen.

  64. Sektens behov går före individens.

  65. Man ska vara så osjälvisk
    som möjligt, helt enkelt.

  66. Lite kort om Moon-rörelsen.

  67. Den grundades av Sun Myung Moon
    år 1965, och härstammar från Korea.

  68. De kallas även för
    "de sanna föräldrarna".

  69. Det är cirka 100 medlemmar i Sverige.

  70. De är kända för sina arrangerade
    äktenskap och massbröllop.

  71. Man får själv inte välja partner.

  72. Det gör antingen ens föräldrar
    eller sektledaren själv.

  73. Det är vanligt att man vid tolv års
    ålder skickas till Sydkorea, ensam.

  74. I Sydkorea utsätts man för
    indrivning och utdrivning av själar-

  75. -där man slår sig själv
    och även andra.

  76. Efter det
    gråter en folkmassa hysteriskt.

  77. För ett barn
    som inte visste om vad det här var-

  78. -blev det väldigt skrämmande.

  79. Jag minns det själv.
    Jag blev jätterädd av det där.

  80. Jag tänkte: "Hur ska jag berätta
    det här för mina klasskompisar?"

  81. Det kan leda till stora trauman
    som PTSD, och så vidare.

  82. Det förekommer att man
    trycker ner sig själv i sina böner.

  83. Man säger:
    "Förlåt för att jag inte duger."

  84. "Förlåt att jag är så dålig.
    Snälla, låt mig bli som du."

  85. Man ser Sun Myung Moon som perfekt.

  86. Lite kort om Jehovas vittnen.

  87. Det grundades 1876
    av Charles Taze Russell.

  88. De har sitt huvudstyre i Brooklyn
    i New York. Det består av åtta män.

  89. De har inte förstått
    hur deras handlingssätt-

  90. -har skapat problem
    för barn och ungdomar.

  91. Barn knackar även dörr.

  92. Det är inte alltid det är frivilligt.

  93. Man tror som ungdom att
    världen kommer att gå under snart-

  94. -så det här gäller bara
    under en kort period.

  95. Egentligen tjänar de en organisation
    i åratal-

  96. -utan att se ett sätt
    att ta sig ur det.

  97. Att döpa sig
    kan få allvarliga konsekvenser.

  98. Då måste, enligt Jehovas vittnen,
    all familj bryta kontakten med en.

  99. Man firar inte födelsedagar,
    nationaldagen, mors dag...

  100. Ett barn känner sig väldigt utanför.

  101. "Varför får inte jag
    vara med i det här?"

  102. De tillåter inte blodtransfusion-

  103. -och man får inte rösta.

  104. Jag är noga med att säga att jag
    inte vill kritisera dessa grupper.

  105. Jag sprider bara information
    och utbildar andra-

  106. -eftersom jag har sett
    denna stora kunskapsbrist.

  107. Det finns otroligt många
    begränsningar, som jag sa i början.

  108. Man får inte ha vänner utanför.
    Det ses som dåligt umgänge.

  109. Och det här med smink.

  110. Det får man inte ha
    inom Moon-rörelsen.

  111. Jag minns själv
    när jag kom tillbaks från Korea.

  112. Jag hade fått höra
    att smink var Satans redskap.

  113. Jag gick till mina klasskompisar
    och sa:

  114. "Det där är inte bra. Det är ont."
    Jag blev mobbad för det.

  115. Det var väldigt jobbigt.

  116. Musik, också. Man får inte lyssna
    på vilken musik man vill.

  117. Många barn säger att deras föräldrar
    har sanerat deras rum på cd-skivor.

  118. Man har då blivit otroligt ledsen.

  119. Man får inte heller syssla med musik
    och såna saker.

  120. Det finns många exempel kring det.

  121. Det är en stark kontroll
    av sexualitet och kläder.

  122. Vilka signaler man sänder ut
    till killar.

  123. När jag var ung så kastade mina
    föräldrar kläder i papperskorgen.

  124. "De här ska du inte ha", liksom.

  125. Man får inte vara ensam
    med det motsatta könet.

  126. Det är jättetufft.

  127. Man vill göra det som alla andra får.

  128. Man känner sig väldigt annorlunda.

  129. Rätten till privatliv.

  130. Jag samarbetar med Hjälpkällan, en
    annan organisation för sektavhoppare.

  131. Där, som ett exempel-

  132. -berättade en tioårig flicka-

  133. -att en annan flicka
    inte fick fläta hennes hår.

  134. Det kunde uppstå romantiska känslor.

  135. Bara som ett exempel på
    hur det kan se ut.

  136. Inom Jehovas vittnen
    tillämpar man förhör-

  137. -om man misstänks ha gått för långt.

  138. Man får frågor ställda till sig
    av tre män-

  139. -som frågar: "Med vem?
    Hur gick det till? Hur många gånger?"

  140. "Hur kändes det?" Och såna saker.

  141. Som barn
    har man ju rätt till privatliv.

  142. Man kan utveckla en ångestfylld
    relation till sin sexualitet-

  143. -om den hela tiden blir skambelagd.

  144. Det här är ett exempel från en bok
    som jag fick när jag var tio år.

  145. Den heter "Satans frestelser".

  146. Den finns i Sverige-

  147. -för barn att läsa.

  148. Som ni ser så står det
    att hon klär sig så-

  149. -för att hon
    vill ha uppmärksamhet från killar.

  150. Och att "second generation", barnen
    som är uppfödda i Moon-rörelsen-

  151. -är känsligare
    för yttre påfrestningar-

  152. -och ska skydda sig extra noga.

  153. Ni ser där uppe hur de ser på musik.

  154. Det är väldigt ont.

  155. Det kan leda till att man
    blir attackerad av onda andar.

  156. Även om alkohol
    står det här referenser till "666".

  157. Jag blev jätterädd när jag läste
    det här. Jag förstod knappt det här.

  158. Jag kunde givetvis inte
    prata med mina föräldrar om det.

  159. Konflikter och svårigheter i skolan.

  160. Många i skolpersonalen är noga med
    att prata om det här med barnen-

  161. -eftersom man inte vill
    jaga bort barnen från tron.

  162. Men då låter man barnet
    representera rörelsen-

  163. -och tar i frågor
    som barnet kanske inte ska ta i.

  164. Då får man inte heller hjälp.

  165. Det är svårt att upptäcka.

  166. Inom Jehovas vittnen
    brukar man förbereda barnen-

  167. -före skolstart.

  168. Då brukar föräldrar
    leka skeptiska lärare-

  169. -och så får man lära sig
    inlärda svar hemifrån.

  170. Så i skolan
    kan det bli svårt att upptäcka.

  171. Man vet inte om det är barnets åsikt
    eller om det är de inlärda svaren.

  172. Givetvis är det man får höra i skolan
    och hemma väldigt olika-

  173. -vilket kan leda till en
    inre konflikt och en identitetskris.

  174. Psykiskt våld.

  175. Man ser sjukdomar och psykisk ohälsa-

  176. -som en konsekvens av bristande tro.

  177. För barn med kroniska sjukdomar
    kan det vara väldigt ångestskapande.

  178. Man får hela tiden lära sig
    att Gud kommer att straffa dig.

  179. Man växer upp med en väldigt
    straffande, sträng och dömande Gud.

  180. Det finns studier på
    att det inte är bra.

  181. Jehovas vittnen har även barnfilmer.

  182. Där visar man...

  183. Här ser ni en pojke som slänger
    en leksak i papperskorgen.

  184. Han fick den i skolan.

  185. Jehovas vittnen tillåter inte magi,
    och det var en trollkarl han fick.

  186. Mamman sa att han skulle slänga
    den här leksaken, helt enkelt.

  187. Jag tog med en video här.

  188. Kevin, vem gillar magi?

  189. -Jehova eller Satan?
    -Satan.

  190. Precis. Magi är fel.
    Därför hatar Jehova det.

  191. Vill du verkligen ha såna leksaker
    som Jehova hatar?

  192. Minns du vad vi läste om?

  193. -Vilka är det här?
    -Adam och Eva.

  194. -Lydde de Jehova?
    -Nej, och han blev jätteledsen.

  195. Tänk om du är olydig mot Jehova, och
    leker med sånt han inte tycker om?

  196. Tror du
    att Jehova blir glad eller ledsen?

  197. Ledsen.

  198. -Vill du att Jehova ska bli ledsen?
    -Nej! Jag vill inte det.

  199. Jag vill inte heller
    att Jehova ska bli ledsen på dig.

  200. Vad vill du göra
    med den här leksaken?

  201. Kevin, jag är så stolt över dig!
    Du har gjort mig väldigt glad.

  202. -Vet du vem mer som är glad?
    -Jehova!

  203. Precis! Jehova älskar dig jättemycket
    för att du vill lyda honom.

  204. Vet du vad jag vill göra nu? Jag vill
    sticka ut och cykla! Häng med!

  205. Det kallas för
    känslomässig utpressning-

  206. -när auktoriteter frågar: "Du vill
    väl inte att Jehova blir ledsen?"

  207. Då känner man ju
    att man måste göra det.

  208. Inom Jehovas vittnen lever man
    med en rädsla för jordens undergång.

  209. "Om du lämnar oss
    så kommer du inte att överleva."

  210. Man säger även att dina klasskompisar
    kommer att dö i Harmagedon.

  211. För barn är det här otroligt
    skrämmande, och kan leda till PTSD.

  212. Det här samvetskvalet,
    rätt och fel-

  213. -och att man inte får gå
    efter vad man själv tycker...

  214. Man är pressad att göra nåt annat.

  215. Att nån ser mig hela tiden,
    och lyssnar på mina tankar-

  216. -får man ofta, ofta höra
    inom dessa rörelser.

  217. Därmed kommer en rädsla
    för att bli upptäckt-

  218. -vilket kan leda till stor stress.

  219. Även om man är ensam i rummet
    ser Gud alltid dig.

  220. Han lyssnar på vad du tänker,
    och han ser vad du gör.

  221. Här är en annan referens
    till boken jag fick.

  222. Här nämner de väldigt tydligt
    "half forced".

  223. Alltså att killen blir tvingad
    till det här.

  224. På nästa slide ser man tydligt-

  225. -att han inte vill
    gå på det här sektlägret.

  226. Det står:
    "Oh, man! It's my only vacation."

  227. "I'm fine and healthy. Is this
    really necessary? What a hassle!"

  228. Man ser på nästa bild vad som händer-

  229. -om man lyssnar på det man känner.

  230. Då blir man attackerad av onda andar.

  231. Detta är vad man får lära sig
    som barn inom den här gruppen.

  232. Här ser man också hur han sover-

  233. -och liksom
    "ditch the dedication hour"...

  234. Han sover knappt och, ja...

  235. Det här är referenser
    till ett läger i Korea-

  236. -dit man som tolvåring skickas.

  237. Barn har faktiskt också
    religionsfrihet.

  238. De ska också få välja
    vilken tro de vill vara med i.

  239. Många av de här barnen vet inte ens
    vad barnkonventionen är.

  240. Man får även höra
    att FN är djävulens organisation.

  241. Många upptäcker det
    när de har lämnat gruppen:

  242. "Jaha, barnkonventionen!"

  243. Åsiktsfrihet.

  244. Det finns situationer
    där ena syskonet blir utfryst-

  245. -medan det andra behandlas som
    vanligt, på grund av barnets åsikt.

  246. Genom denna behandling
    diskrimineras barn av sina föräldrar.

  247. Det är ett brott mot folkrätten.

  248. Att bli stämplad
    har jag pratat lite om.

  249. När man lämnar gruppen
    blir man kallad "världslig".

  250. Man är som den här världen,
    den onda världen.

  251. Man är djävulens barn.
    Man är fallen.

  252. Det kan vara att man ställer
    för många kritiska frågor-

  253. -att man blir kär i nån utanför
    gruppen eller i nån av samma kön-

  254. -eller går utanför mallen gällande
    musik, kläder, vänner och intressen.

  255. Allt stannar inom gruppen.

  256. Att leva mellan två världar.
    Det blir nästan som det.

  257. Man kan känna att man inte passar in
    i nån av dem.

  258. "Vart ska jag ta vägen?"

  259. Det kan leda till
    att man börjar leva ett dubbelliv.

  260. Man börjar vara
    lite som de andra i skolan-

  261. -och sen försöker man vara
    en duktig medlem hemma.

  262. Detta är otroligt energikrävande,
    som ni säkert kan tänka er.

  263. Det leder ju så klart
    till stor stress-

  264. -och även identitetsförvirring.

  265. Avhoppet är väldigt ensamt
    och kan vara väldigt traumatiskt-

  266. -särskilt om samhället sviker.

  267. Det är smärtsamt att sluta ha kontakt
    med dem man vuxit upp med-

  268. -och ibland med sin familj.

  269. Det är väldigt vanligt
    att börja tänka:

  270. "Hade jag bara bett mer... Hade jag
    bara varit lite duktigare..."

  271. "Hade jag gjort lite annorlunda..."

  272. Man ses som en stor skam för
    sin familj när man lämnar gruppen.

  273. Ett barn vittnar om att när hon
    lämnade gruppen som fjortonåring-

  274. -så var hon tvungen
    att äta på sitt rum-

  275. -när gäster kom.

  276. När hon skulle gå till badrummet
    måste hon knacka först.

  277. Hennes familj kollade ut genom
    fönstret, som om hon inte existerade.

  278. Ofta är det så
    att man bor hemma så länge man kan.

  279. När man flyttar ut
    klipps kontakten helt med familjen.

  280. Då pratar jag om Jehovas vittnen.

  281. Det finns många exempel på-

  282. -att socialtjänsten kan ha
    svårt att tro på det barnen säger.

  283. Det kan vara
    väldigt hårresande saker.

  284. Föräldrarna säger
    att det inte alls är så.

  285. Att man inte alls
    tvingar på nån sin tro.

  286. Men man måste lyssna
    på vad barnen säger.

  287. Där finns citatet
    som jag nyss läste upp.

  288. De psykologiska konsekvenserna är
    väldigt många när man lämnar en sekt.

  289. Man kan få dåligt samvete: "Jag
    har svikit. Jag har valt det onda."

  290. Man kan känna sorg över
    att ha förlorat alla i sin närhet.

  291. Psykisk ohälsa
    är också väldigt vanligt.

  292. Det finns väldigt många utmaningar
    som de stöter på.

  293. Man har svårt med sociala koder
    och brist på nätverk.

  294. Självmord är tyvärr väldigt vanligt
    inom den här målgruppen.

  295. Det behövs acceptans och förståelse,
    kunskap och praktisk hjälp-

  296. -nätverk och tid.

  297. BUP har väldigt lite kunskap
    om det här, och även socialtjänsten.

  298. Sen -91 har det varit aktuellt på
    riksdagsnivå. Ingenting har gjorts.

  299. Mina kontaktuppgifter finns där,
    om ni vill boka mig.

  300. Då får vi tacka så mycket!

  301. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Uppväxtvillkor inom sekter

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Patricia Valero, grundare av organisationen Sektbarns rättigheter, föreläser om barn som växer upp i sekter. Mörkertalet är stort. Det handlar om sekter där barn fostras medvetet i utanförskap och där minderåriga blir socialt utfrysta om de väljer att lämna. Inspelat den 25 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Ämnen:
Psykologi och filosofi, Samhällskunskap > Barns rättigheter, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper
Ämnesord:
Auktoritetstro, Avhoppare, Barn som far illa, Barn- och ungdomsvård, Gruppsykologi, Moderna religionsbildningar, New age, Religion, Samhällsvetenskap, Sekter, Social omsorg, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i

2018
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Barn och deras levnadsvillkor

Vad vet vi egentligen om barn och deras levnadsvillkor i Sverige idag? Forte - Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd har kartlagt och sammanfattat svensk forskning om ungdomar från 2008 till 2016. Docent Disa Bergnehr berättar om vad man kommit fram till. Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Barns jämlika levnadsvillkor?

Hur är det att som barn växa upp i ett område där skottlossningar och knarkhandel är vardag? Barnombudsmannen Anna Karin Hildingson Boqvist berättar om de stora skillnader som finns mellan barn i olika kommuner och områden. Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Barns rätt att skyddas från våld

Forskningen visar att många barn fortfarande utsätts för våld och att alltför få av dem får tillgång till skydd och rehabilitering. Om detta samtalar Linda Jonsson, univesitetslektor, Steven Lucas, överläkare, Åsa Furén Thulin, chef för sektionen social tjänst SKL och Staffan Janson, senior professor i folkhälsovetenskap. Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Barn, makt och normer

Statsvetaren Gabriella Olofsson pratar om barn och ungas rätt till jämlika uppväxtvillkor. Hur påverkas barn socialt, ekonomiskt, religiöst och kulturellt av platsen de bor på? Och riskerar barns utveckling att hämmas av rådande normer? Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Juvenism, unga och nätet

Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete, föreläser om maktrelationen mellan vuxna och barn. På samma sätt som vi lärt oss känna igen maktstrukturer som bygger på kön och etnicitet kan vi identifiera maktstrukturer som bygger på ålder. Men i vilka situationer riskerar juvenism att skada barn? Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Barn som kommer till Sverige och uppges vara gifta

Våren 2018 gav Socialstyrelsen ut en uppmärksammad broschyr kring barn som kommer till Sverige och uppges vara gifta. Broschyren drogs in efter kritik, men vad var anledningen till att Socialstyrelsen gjorde broschyren? Medverkar gör Petra Rinman, enhetschef, Katrin Westlund, rättsakkunnig och Tina Trygg, utredare. Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Särskilt utsatta barngrupper och deras livsvillkor

Vad är det som driver barn från Marocko att ta sig hela vägen till Sverige? Hur behandlas de längs vägen? Och vad behöver barnen för att få en fast grund och tillvaro? Länsstyrelsen i Stockholm har skrivit en rapport om särskilt utsatta barngrupper och deras livsvillkor och Maria von Bredow, utredare berättar om den. Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Från motstånd till framgång

Hur vänder man utvecklingen för elever som går ut med ofullständiga betyg i årskurs nio? Och hur kan skolan göra sig själv meningsfull för elever som är skoltrötta? Martin Hugo, forskare och lektor i pedagogik, om hur man vänder utvecklingen från ointresse till intresse. Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

En skola för alla?

Hur kan skolan anpassa sig till barn i olika situationer? Kan skolan leva upp till alla barns rätt till utbildning, vara tillgänglig och stöttande för alla barn? En panel bestående av Lina Axelsson Kihlblom, Jacob Amnér, Fredrik Malmberg och Caroline Dyrefors Grufman diskuterar detta. Rikard Tordön modererar samtalet. Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Orten bakom våldet

2017 släppte nationalekonomen Ingvar Nilsson rapporten "Orten bortom våldet och Rinkebymiljarden". Orten behöver inte vara detsamma som förorten menar han. Men orten är en plats där fattigdom och etnicitet ofta går hand i hand, med kortare livslängd och hög arbetslöshet. Går det att vända? Nilsson menar att vi måste börja tänka på människor ur ett investeringsperspektiv. Inspelat den 25 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Att leva i ekonomisk utsatthet

Tove Samzelius, tematisk rådgivare på Rädda Barnen, pratar om barns upplevelser av fattigdom. Hur påverkar det ett barn att växa upp i ett hem som har det ekonomiskt tufft? Och hur påverkar det barns sociala möjligheter och delaktighet? Inspelat den 25 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Tillgodoses barns rätt till vård efter övergrepp?

Linda Jonsson, universitetslektor, föreläser om våld mot barn. Det är vanligare än man tror att barn utsätts för någon form av våld eller övergrepp av en närstående. Men hur bemöter BUP dessa barn? Och vem berättar egentligen barnet för om det utsätts för våld? Inspelat den 25 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Stöd och behandling efter våld och övergrepp

Allmänna Barnhuset driver ett projekt med kommuner, landsting och andra aktörer. Projektet ska förbättra utsatta barns förutsättningar att få tillgång till stöd och hjälp. En kartläggning visade stora regionala och lokala skillnader och brister. Bengt Söderström, psykolog, och Jenny Stigmer, samordnare, samtalar om försöken som genomförs för faktiska förbättringar. Inspelat den 25 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Barn och ungas erfarenheter av våldsbejakande extremism

Hur undviker vi att barn och unga hamnar i radikalisering och vad tänker barn kring orsakerna till radikalisering? Barnombudsmannen har ett regeringsuppdrag med syfte att öka kunskapen om barn och ungas erfarenheter av våldsbejakande extremism och terrorism. Anna Karin Hildingson Boqvist, vikarierande barnombudsman, berättar och presenterar förslag till förändring. Inspelat den 25 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Uppväxtvillkor inom sekter

Patricia Valero, grundare av organisationen Sektbarns rättigheter, föreläser om barn som växer upp i sekter. Mörkertalet är stort. Det handlar om sekter där barn fostras medvetet i utanförskap och där minderåriga blir socialt utfrysta om de väljer att lämna. Inspelat den 25 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Vetenskaplig metod

Vad är vetenskap?

Staffan Selander är professor i didaktik vid Stockholms universitet och här går han igenom vad vetenskap är och vad den har för historia. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Rasismens orsaker

Bildningsbyrån tar oss med på en resa till London, där vi tittar närmare på kolonialismens historia och det mänskliga psyket. Vi försöker ta reda på varför rasism i olika former uppstår. En del forskare menar att vi kan finna förklaringar i psykologiska mekanismer medan andra menar att det är viktigt att utforska orsakerna på ett politiskt plan.