Titta

UR Samtiden - Gräv 2018

UR Samtiden - Gräv 2018

Om UR Samtiden - Gräv 2018

Föreläsningar av och för journalister. Hur gjordes Palmegrävet som ledde till en dokumentärfilm? Vilka metoder finns för att granska den digitala maffian, och hur gör man när man wallraffar? Årets huvudtalare är Michael Rezendes från The Boston Globe, som berättar om hur hans lilla redaktion upptäckte att katolska kyrkan hade mörkat övergrepp på barn av 70 präster. Inspelat den 13-14 april 2018 på Helsingborg arena. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Till första programmet

UR Samtiden - Gräv 2018 : Scoopet om katolska kyrkanDela
  1. Vi rapporterade om
    att 70 präster i Bostons ärkestift-

  2. -hade anklagats för att ha förgripit sig
    sexuellt på barn och ungdomar.

  3. 70 bara i Bostons ärkestift...
    Folk blev förstummade.

  4. Jag kan stolt presentera
    Michael Rezendes.

  5. Han är en del av Spotlight-teamet
    på The Boston Globe-

  6. -och många av er har säkert sett
    den Oscarsbelönade filmen "Spotlight".

  7. Den bygger på teamets arbete-

  8. -med att avslöja sexuella övergrepp
    inom katolska kyrkan.

  9. Reportaget skakade hela världen-

  10. -och förde fram årtionden av övergrepp
    i ljuset.

  11. De fick Pulitzerpriset 2003
    för sin utredning.

  12. De har sen dess fortsatt skriva
    reportage som gör skillnad.

  13. Jag är stolt över
    att få presentera Michael.

  14. Men först ska vi titta på filmtrailern-

  15. -för att komma i stämning.
    Tack och välkomna.

  16. Jag vet att du inte får berätta.

  17. Men det finns en story
    som alla måste få höra.

  18. Tror du att er tidning har resurser nog
    att ta sig an det?

  19. Ja. Vad tror du?

  20. Prästen förgrep sig på barn i 30 års
    tid. Kyrkan gjorde inget åt det.

  21. -Har vi inte utrett fallet på djupet?
    -Nej.

  22. -Är det sånt ert team gör?
    -Spotlight?

  23. Alla kommer att vara intresserade.

  24. EN SANN BERÄTTELSE

  25. Kyrkan kommer att gå emot oss.

  26. -Jag vill ha bakgrundsinformation.
    -Du får inte anteckna.

  27. Du lär ha gjort upp i flera fall
    mot kyrkan.

  28. -Finns det ingen dokumentation?
    -Nej.

  29. När en präst lägger märke till en är det
    stort. Hur säger man nej till Gud?

  30. -Ett tips...
    -Jag vill gräva vidare.

  31. Fokusera på institutionen.
    Visa att det kom uppifrån.

  32. -De försöker tysta alla.
    -Låt mig vara.

  33. -6 % är sexuellt aktiva.
    -Det är 90 präster.

  34. -Då borde folk känna till det.
    -Det kanske de gör.

  35. -Ge mig namnen.
    -Hotar du mig?

  36. -Jag gjorde mitt jobb.
    -Som alla andra...

  37. Jag bryr mig. Vi ska berätta
    den här historien på rätt sätt.

  38. DE BRÖT TYSTNADEN
    FÖR ATT BERÄTTA

  39. -Jag hoppas vi kan komma överens.
    -Är vi här för att komma överens?

  40. Vi har en story om perversa präster-

  41. -och en om advokater
    som tjänar pengar på pedofili.

  42. Vilken av historierna
    vill du att vi skriver om?

  43. -De kontrollerar allt.
    -Det är över hela världen.

  44. De visste om det och lät det ske. Det
    kunde ha varit vem som helst av oss!

  45. Tack för att ni kom. Det är en ära
    att vara här och få träffa er.

  46. Stämmer det att många av er
    såg filmen i går kväll?

  47. De flesta verkar ha sett filmen.

  48. Jag ska prata om utredningen
    bakom filmen.

  49. Jag tar frågor efteråt.

  50. Jag vill förklara
    hur utredningen gick till.

  51. Sen vill jag prata om
    hur utredningen blev till en film.

  52. Det är ett under i sig
    att det blev en film.

  53. Jag vill också prata om Spotlight.

  54. Den här konferensen fokuserar på
    vikten av grävande lokaljournalistik.

  55. Spotlight-utredningen
    är den ultimata lokalnyheten.

  56. Det började med en utredning
    om en präst-

  57. -i Bostons ärkestift.

  58. Antalet präster växte till 6, 12 och 90.

  59. Nu har 250 präster blivit utpekade
    för att ha förgripit sig på barn-

  60. -bara i Bostons ärkestift, sen 1950.

  61. Denna lokala nyhet spred sig sen
    över USA och världen-

  62. -och vi ser effekten av den än i dag.

  63. Påve Franciskus-

  64. -har bett om ursäkt till överlevare
    av prästers sexövergrepp i Chile-

  65. -för förolämpande kommentarer-

  66. -och för att han utsåg
    en korrumperad biskop.

  67. Den tredje högsta tjänstemannen
    i Vatikanen, kardinal George Pell-

  68. -har återvänt till Australien
    där han är åtalad för pedofili.

  69. Nu pågår en prövning för att avgöra
    om Pell ska ställas inför rätta.

  70. Denna lokala story har blivit global-

  71. -och effekterna syns än i dag.

  72. Det kan hända
    med alla bra lokala reportage.

  73. Hur började då allt?

  74. Spotlight-teamet upptäckte inte präster
    som begick sexuella övergrepp-

  75. -på nåt sätt.

  76. I USA förekom flera skandaler-

  77. -som det skrevs mycket om,
    före The Boston Globe.

  78. Det var en skandal i Louisiana i Södern.

  79. Det var 1984.

  80. Prästen Gilbert Gauthe
    begick en rad övergrepp.

  81. Han förgrep sig på över 150 barn.

  82. Det var det första fallet som
    fick ett genomslag i pressen.

  83. Sen var det en skandal i Dallas, Texas.
    Det är en stor stad.

  84. Prästen Rudy Kos
    förgrep sig också på flera barn-

  85. -och det uppmärksammandes.

  86. I Massachusetts,
    en timmes bilfärd från Boston-

  87. -hade en präst i staden Fall River-

  88. -förgripit sig på över 150 barn,
    troligen över 200.

  89. Han hette James Porter. The Boston
    Globe skrev utförligt om det.

  90. Det var tio år före Spotlight-teamet.

  91. På vilket sätt
    var vårt arbete annorlunda-

  92. -och varför fick det
    ett så stort genomslag?

  93. Vårt arbete utmärkte sig
    på kanske fyra punkter.

  94. Vi upptäckte inte prästers övergrepp.

  95. Vi upptäckte
    att man mörklade prästers övergrepp.

  96. Den främsta ämbetsmannen i Bostons
    ärkestift, kardinal Bernard Law-

  97. -och hans föregångare
    kardinal Humberto Medeiros-

  98. -hade under flera årtionden mörklagt
    prästen John Geoghans övergrepp.

  99. Han hade under 30 år,
    i sex olika församlingar-

  100. -förgripit sig på över 150 mycket unga
    barn. Han var en klassisk pedofil.

  101. De lät Geoghan fortsätta arbeta-

  102. -och skickade honom
    mellan olika församlingar-

  103. -när klagomål riktades mot honom.

  104. Han satt på psykiatrisk anstalt
    i 3-4 månader-

  105. -men han återvände alltid till kyrkan
    där han sen förgrep sig på fler barn.

  106. Vi bevisade mörkläggningen
    med kyrkans interna dokument.

  107. Informationen
    byggde inte på vittnesmål.

  108. Vi hade dokument
    som bevisade mörkläggningen.

  109. Det andra var att vi kunde rapportera om
    problemets omfattning.

  110. Vid tidigare skandaler
    med präster som begick övergrepp-

  111. -sa kyrkan att det bara var ett rötägg
    bland alla fantastiska präster-

  112. -och att det var sällsynta händelser.

  113. Vi kunde rapportera
    att det bara i Boston-

  114. -fanns 70 präster som hade förgripit sig
    sexuellt på barn.

  115. Det var stort. Det skakande om allt.

  116. Det tredje som var unikt var-

  117. -att våra reportage byggde
    på kyrkans egna interna dokument.

  118. Det gjorde våra reportage vattentäta
    och obestridliga.

  119. Det var därför, när vi publicerade det-

  120. -vi slapp angrepp
    från konservativa katoliker.

  121. Boston var då och är nog fortfarande
    USA:s mest katolska stad.

  122. Många katoliker i Boston
    ogillar The Boston Globe-

  123. -på grund av ledarsidans hållning
    gällande abort och andra frågor.

  124. Vi väntade oss en kritikstorm
    som uteblev-

  125. -eftersom reportagen
    byggde på kyrkans egna dokument.

  126. Det fjärde som var annorlunda-

  127. -och det
    kanske låter lite gulligt nu 2018-

  128. -men när reportagen publicerades 2002
    fanns inga sociala medier.

  129. Folk hade precis börjat använda
    Internet. Minns ni Netscape?

  130. Det fanns sökmotorer
    och folk skickade mejl.

  131. Men vi lade ut kyrkans dokument
    på nätet.

  132. Det var nytt då.

  133. Folk kunde läsa reportaget
    och klicka på dokumentet-

  134. -och se att det vi sa var sant.

  135. Man kunde läsa
    kardinal Bernard Laws egna ord.

  136. Jag tror det bidrog mycket.

  137. Det är de fyra punkter
    som gjorde våra reportage unika.

  138. Men hur fick vi bollen i rullning?

  139. Filmen är rent generellt
    väldigt autentisk.

  140. Den presenterar en fem månader lång
    utredning på två timmar.

  141. Det finns genvägar,
    sammansatta rollfigurer-

  142. -överdramatiseringar
    och scener som aldrig ägde rum.

  143. Men generellt sett och i många detaljer
    är den korrekt.

  144. Allt började, precis som i filmen,
    tack vare vår redaktör Marty Baron.

  145. Det började
    på hans första dag på jobbet.

  146. Marty kom från The Miami Herald,
    vilket är viktigt.

  147. Det var hans första dag
    på The Boston Globe-

  148. -och han hade läst en krönika
    av Eileen McNamara.

  149. Det är synd
    att hon inte längre jobbar på The Globe.

  150. Hon skrev svavelosande krönikor.
    Hon ogillade två saker:

  151. Harvard University
    och katolska kyrkan i Bostons ärkestift.

  152. De var hennes favoritmål. Hon hade växt
    upp som irländsk katolik i Boston.

  153. Hon skrev en krönika och nämnde-

  154. -att en okänd advokat-

  155. -hade gjort 84 anmälningar-

  156. -som representant
    för John Geoghans offer.

  157. Under en särskild del
    av rättsprocessen-

  158. -visar båda sidor sitt bevismaterial-

  159. -och bevismaterialet är
    vanligtvis offentligt.

  160. I det här fallet bad kyrkan domaren
    att sekretessbelägga dokumenten-

  161. -och domaren gick med på det.
    Alla handlingar var sekretessbelagda.

  162. Eileen skrev
    om sekretessbeläggningen:

  163. "Sanningen
    kanske aldrig kommer fram."

  164. Det var en varningslampa för Marty
    Baron. Han är en bra journalist.

  165. Han anser inte
    att en journalist ska skriva-

  166. -att sanningen kanske aldrig kommer
    fram. Journalisten ska hitta sanningen-

  167. -och inte acceptera att sanningen döljs.

  168. Marty presenterade idén, precis som
    i filmen, vid ett morgonmöte.

  169. Marty presenterade idén att yrka på-

  170. -att bestrida sekretessbeläggningen.

  171. Och precis som i filmen-

  172. -ber han Spotlight-teamet
    utreda fallet Geoghan.

  173. Vi fyra i teamet gick ner
    till vår redaktion i källaren-

  174. -med kaffekoppar som aldrig
    har diskats, en smutsig matta-

  175. -och ett fönster
    mot en parkeringsplats i skugga.

  176. Vi började jobba på reportaget.

  177. Vi började kontakta källor
    och upptäckte snabbt-

  178. -att fler präster
    troligen var inblandade.

  179. Vi trodde det kunde vara
    hela sex stycken.

  180. Vi tyckte det var en stor grej.

  181. Vi jobbade på två parallella spår.

  182. Ett var att försöka förstå
    problemets omfattning-

  183. -och det andra var att kolla upp
    John Geoghan, och det blev mitt jobb.

  184. I filmen ser man hur jag försöker lära
    känna advokaten som hade drivit fallen.

  185. Man ser hur besvärlig och paranoid
    han var-

  186. -och i viss mån fortfarande är.

  187. Mitchell och jag
    har till slut blivit goda vänner.

  188. Han misstycker inte att jag berättar
    hur paranoid han kan vara.

  189. Han hade all anledning.

  190. Han jobbade inte för en byrå
    utan jobbade helt ensam.

  191. Kyrkan försökte få hans advokatlicens
    indragen.

  192. Kyrkan hade lämnat in tre klagomål till
    styrelsen som utfärdar advokatlicenser.

  193. De försökte hindra honom från
    att tjäna sitt levebröd.

  194. Mitchell
    ville inte riktigt prata med mig.

  195. Men jag lyckades vinna hans tillit.

  196. Det gjorde jag genom att tillbringa tid
    med hans klienter.

  197. Det var ofta
    väldigt känslosamma stunder.

  198. Jag satt på Mitchells kontor
    med hans klienter.

  199. I början var han med
    men efter ett tag slutade han med det.

  200. Det kunde bli gråt och skrik
    på dessa möten.

  201. Ibland träffade jag offren
    och deras föräldrar. Det var intensivt.

  202. Allt skedde utanför protokollet.

  203. Jag samlade bara in information
    om fenomenet.

  204. Efter runt sex veckor-

  205. -hade jag gått över från
    att vara en plåga-

  206. -till att vara
    ett fast inslag på kontoret.

  207. Folk började prata med mig
    och berätta saker.

  208. Och precis som i filmen,
    på en bänk utanför en rättssal-

  209. -gav Mitchell mig mitt livs tips.

  210. Han hade dokument som bevisade-

  211. -mörkläggningen av John Geoghans
    övergrepp under 30 år.

  212. Han hade hittat ett sätt
    att, på juridisk väg-

  213. -komma åt de känsligaste
    av de sekretessbelagda dokumenten.

  214. Jag kan förklara hur han gjorde under
    frågestunden. Det är en lång historia.

  215. Han lyckades göra det och han sa-

  216. -att dokumenten hade försvunnit
    från de offentliga arkiven.

  217. Det var ett tecken på kyrkans makt
    och svårigheterna med utredningen-

  218. -och problem som väntade.

  219. Men jag visste att dokumenten fanns
    och att de skulle vara offentliga.

  220. Till slut fick jag tag på dem,
    men det är en lång historia.

  221. De bevisade mörkläggningen.

  222. Ett av dem var ett brev
    från en av Laws främsta biskopar-

  223. -som klagade på utnämnandet
    av John Geoghan.

  224. Det var ett långt brev.
    Jag minns det ordagrant.

  225. "Han har en historia av homosexuellt
    umgänge med unga pojkar."

  226. Det är ett citat ur brevet till Law.

  227. Brevet fortsatte så
    och biskopen föreslog att man-

  228. -inofficiellt skulle låta Geoghan
    gå i pension.

  229. Det var inte för att skydda barn, utan
    för att stoppa strömmen av klagomål.

  230. Det var fler dokument. Det var
    en bunt arga brev från en kvinna-

  231. -med sju barn i sin släkt som alla
    hade blivit våldtagna av Geoghan.

  232. Hon hade skrivit till både kardinal
    Medeiros och kardinal Law-

  233. -och klagat på att Geoghan hade
    förgripit sig på barn i hennes släkt.

  234. Hon fick en försäkran
    om att man skulle göra nåt åt det.

  235. Det gick några år.

  236. Sen såg hon samma präst,
    med prästkragen på sig-

  237. -söka upp barn som han bjöd på glass.

  238. Hon skriver ett brev till.
    "Jag tror inte mina ögon."

  239. Hon skriver med den typiska skrivstil
    man lär sig i den katolska skolan.

  240. "Jag älskar kyrkan"-

  241. -"men jag pratar inte om moral
    eller religion, utan om brott."

  242. "Mannen förgriper sig sexuellt på barn.
    Ni har inte gjort nåt åt det."

  243. Det fanns såna brev och svar
    från kardinal Law, svart på vitt.

  244. Kardinal Law visste att det här pågick
    och tillät övergreppen.

  245. Jag hade de dokumenten.
    Efter att jag hade fått dem-

  246. -vann vi vårt yrkande på att häva
    sekretessen på handlingarna.

  247. Det var 10 000 sidor om bara en präst.

  248. Samtidigt hade mina kollegor
    gjort stora framsteg-

  249. -med att reda ut problemets omfattning.
    Alla bitar föll på plats.

  250. I januari 2002-

  251. -publicerade vi fyra reportage.

  252. De skakade Boston rejält.

  253. Det första reportaget
    handlade om mörkläggningen.

  254. Det andra byggde på John Geoghans
    psykiatrijournaler.

  255. I filmen ser man hur jag bråkar
    för att få loss dokumenten-

  256. -med domare Viera Volterra.

  257. Psykiatrijournalerna
    förklarade prästens tillvägagångssätt.

  258. Han valde ut familjer-

  259. -med ensamstående mammor
    i låginkomstområden.

  260. Det var ensamstående mammor
    med tre-fem barn-

  261. -som kämpade med att fostra dem.

  262. Det var katolska kvinnor
    som var tacksamma för hjälpen-

  263. -och smickrade över
    att få en prästs uppmärksamhet.

  264. Det tredje reportaget byggde på
    våra dokument om John Geoghan.

  265. Det fanns en massa brev
    från kardinal Law till John Geoghan-

  266. -som alla uttryckte beundran
    och medlidande för honom.

  267. De började med "käre Jack".

  268. "Käre Jack. Vi beklagar för denna
    olägenhet i din karriär."

  269. "Vi ser fram emot när du
    kommer tillbaka." Sådan var tonen.

  270. Bland dessa 10 000 sidor-

  271. -fanns inga brev till barn
    eller offrens familjer-

  272. -och det fanns inga tecken
    på någon som helst förståelse-

  273. -för den skada som sexuella övergrepp
    gör på ett sex-nio år gammalt barn.

  274. Det var slående i reportaget på dag tre.

  275. Det fjärde reportaget
    tog upp problemets omfattning.

  276. Vi skrev att 70 präster i Bostons stift-

  277. -hade beskyllts för att ha förgripit sig
    på barn och unga tonåringar.

  278. Antalet har ökat till 250 sen dess.

  279. Då var det 70 i Bostons ärkestift...
    Folk blev förstummade.

  280. Filmen slutar morgonen
    när det första reportaget publiceras.

  281. Vi publicerade de tre övriga reportagen-

  282. -och när nyheten var ute lade vi till
    fyra reportrar till vårt team.

  283. Vi anlitade tidningens bästa reportrar.
    Åtta personer arbetade heltid.

  284. Vi publicerade 600 ytterligare artiklar
    under det följande året.

  285. Den 13 december...

  286. ...avgick kardinal Law som ärkebiskop
    i Boston och flydde till Vatikanstaten.

  287. Det pågick två brottsutredningar,
    en på justitiedepartementet-

  288. -och en hos statsåklagaren.

  289. Ingen av utredningarna ledde till åtal,
    trots att de kunde ha gjort det.

  290. Jag tror att Law
    åkte till Vatikanstaten-

  291. -för att det är en nationalstat
    med egna ambassadörer och sånt-

  292. -och USA har inget utlämningsavtal
    med Vatikanen.

  293. Så kardinal Law flyttade
    utom räckhåll för USA:s lagar.

  294. Så...

  295. Efter 600 artiklar avgår kardinal Law.

  296. Vi fortsatte i ytterligare tre månader.

  297. Jag skrev artiklar om liknande
    mörkläggningar i New York City.

  298. En präst kom till mig.

  299. Han hade som tonåring blivit utsatt
    för övergrepp av en präst.

  300. Jag tyckte det var häpnadsväckande.

  301. Jag gjorde research
    och vi publicerade en artikel-

  302. -om mörkläggningen av övergreppen
    på honom och hans bror.

  303. Hans bror våldtogs av samma präst
    när de var tonåringar.

  304. Jag publicerade ett reportage om
    en mörkläggning i Tucson, Arizona-

  305. -i sydvästra USA.

  306. Det var en intressant situation.

  307. Advokater åt personer
    som hade blivit våldtagna av präster-

  308. -försökte få loss dokumenten
    med samma metod som vi använde.

  309. De byggde sitt yrkande på vårt
    men domaren dömde till deras nackdel.

  310. Men en dag stannade en budbil
    utanför tidningsredaktionen-

  311. -med 140 lådor med dokument.

  312. Nån med tillgång till dokumenten
    hade skickat dem till mig.

  313. Jag gick igenom dem och åkte till
    Tucson och träffade dessa människor-

  314. -och skrev ett reportage
    om mörkläggningen där.

  315. Prästerna utövade utpressning mot
    biskoparna så att de skulle hålla tyst.

  316. Men historien kom ut
    och spreds över hela USA-

  317. -och hela världen.
    Det är ett stort problem än i dag.

  318. Hur gör man då en film av det?
    Om vi ska gå in på det roliga...

  319. Ingen av oss trodde
    att det här skulle bli en film.

  320. Vi såg inte vårt arbete
    som lämpat för film.

  321. Jag tänkte på det
    när det först kom på tal.

  322. Det fanns dramatiska ögonblick
    vid skrivbordet-

  323. -men hur gör man en film av det?

  324. Men nyligen hade journalistutbildningen
    på Columbia University-

  325. -börjat göra fallstudier.
    Det blev populärt genom Harvard.

  326. I stället för
    att man studerar statistik-

  327. -läser man om ett verkligt fall
    i löpande text.

  328. Man får en beskrivning av ett problem
    inom ett företag, som man ska lösa.

  329. Journalistutbildningen
    beslöt sig för att göra likadant.

  330. De tog utredningar
    från flera olika nyhetsorgan-

  331. -och gjorde fallstudier av dessa
    för studenterna.

  332. Killen som gjorde fallstudien för
    utredningen om prästernas övergrepp-

  333. -var författare.

  334. Han tillbringade mycket tid
    med oss på redaktionen.

  335. När han var färdig
    bad han mig läsa texten-

  336. -för att kolla detaljer och sånt.

  337. Jag läste den och blev imponerad.

  338. Han fångade nyanserna i relationen
    mellan tidningen, kyrkan och staden.

  339. Jag gratulerade honom för det
    och han sa:

  340. "Några producenter i Hollywood
    har option på en av mina romaner."

  341. "Er utredning är en bra story. Får jag
    berätta för dem om fallstudien?"

  342. "Kör så det ryker", sa jag.

  343. Sen blev jag kontaktad-

  344. -av två unga
    och ganska oerfarna kvinnor-

  345. -som jobbade som producenter. De sa:

  346. "Det är en film om som visar
    hur viktig journalistiken är."

  347. Journalistiken är ekonomiskt pressad.
    Nätet har förstört affärsmodellen.

  348. Jag var i Kalifornien och ringde
    mina kollegor i Spotlight-teamet...

  349. ...och sa att jag hade blivit kontaktad
    av två producenter.

  350. Producenterna åkte till Boston
    och träffade alla.

  351. Vi samtalade och tänkte...

  352. Vi gillade deras idé.

  353. Men de var väldigt oerfarna.
    De hade några få referenser-

  354. -men de verkade uppriktiga
    och jobbade hårt.

  355. Vi mindes när vi var unga och försökte
    få in en fot i journalistvärlden.

  356. Vi sa ja-

  357. -och gav dem rättigheterna
    att berätta om våra levnadsöden.

  358. Vi tog rätt stora risker
    men det förstod vi nog inte då.

  359. Vi trodde på dem
    som satt där mittemot oss.

  360. Det var 2008.

  361. Åren gick men inget hände.

  362. En av producenterna
    kunde ringa och säga:

  363. "Manusförfattaren till 'The Departed'
    ska skriva manus."

  364. "Ja", tänkte vi, men fick sen höra
    att det inte blev av.

  365. Sen skulle Dennis Lehane skriva
    manus, men det blev heller inte av.

  366. Ingen av oss trodde nog
    att det skulle bli nåt av.

  367. Sen tog producenterna projektet-

  368. -till det intressanta företaget
    Anonymous Content.

  369. De har gjort en rad egenartade
    framgångsrika filmer-

  370. -som "Eternal Sunshine
    of the Spotless Mind"-

  371. -och filmerna "Babel" och "Syriana".

  372. Det är högkvalitativa filmer
    som också är en chansning.

  373. Anonymous Content anlitade
    Tom McCarthy som regissör-

  374. -och Josh Singer.
    De två skrev manuset tillsammans.

  375. Josh och Tom började tillbringa
    mycket tid med oss.

  376. Vi åt lunch med dem
    och gick och tog en öl.

  377. De var med oss på redaktionen.
    Vi slapp inte undan dem.

  378. Men till slut försvann de
    och var borta i flera månader.

  379. De kom tillbaka sommaren 2013,
    tror jag.

  380. Då hade de ett manus.

  381. Jag läste det
    och tyckte det var genialiskt.

  382. Det var första gången jag tänkte
    att det kanske kan bli nåt.

  383. De hade ett bra manus-

  384. -men det var
    ett mycket riskfyllt projekt.

  385. Vem vill se en film en lördagskväll-

  386. -och behöva tänka
    på sexuellt utnyttjande av barn?

  387. Det var ett riskfyllt projekt
    och ingen ville göra filmen.

  388. I Hollywood finns viss galghumor.

  389. Varje år utses
    bästa icke filmade manus.

  390. "Spotlight" fick 2013 utmärkelsen
    för bästa icke filmade manus.

  391. Det bara låg där.

  392. Men Tom McCarthy är
    vän med Mark Ruffalo.

  393. Tom bad Mark läsa manuset.

  394. Mark läste det och sa direkt
    att han ville vara med.

  395. Mark är en politisk aktivist.

  396. Han är aktiv inom många frågor.
    Han gillade min rollfigur.

  397. Han trodde att det skulle gå att påverka
    med den nya påven.

  398. Mark är en mycket generös
    och snäll person.

  399. Han är rolig att umgås med.

  400. Det blir en kamratlig stämning
    runt honom.

  401. I Hollywood finns många primadonnor
    och personligheter kan krocka-

  402. -men alla gillar att jobba med Mark
    för han skapar så bra stämning.

  403. Vid den tiden var Mark på väg uppåt.

  404. Hans karriär började ta fart.

  405. När Mark kom med
    föll resten av rollistan på plats-

  406. -med Michael Keaton, Rachel McAdams
    och Brian d'Arcy James.

  407. Det var en fantastisk samling
    talangfulla människor.

  408. Men det var fortfarande svårt
    att hitta finansiärer.

  409. Ett tag... Ett längre tag...

  410. Ett tag skulle Dreamworks göra filmen
    med Matt Damon som mig.

  411. George Clooney skulle spela
    min chef Walter Robinson.

  412. Det var mer eller mindre klart.

  413. Jag hade viss inblandning
    i kontraktets utförande.

  414. En vän är en bra advokat
    i underhållningsbranschen i LA-

  415. -så jag fixade vår advokat.

  416. Kontraktet som Dreamworks skickade
    var bara sju-åtta sidor långt-

  417. -så jag läste igenom det.

  418. Jag läste igenom det och förstod allt
    men såg sen några fotnoter.

  419. Det var 60 sidor och jag fattade inget.

  420. Advokaten gick igenom det
    och skickade det till Dreamworks-

  421. -och sen blev det tyst.

  422. Tio dagar senare sa Dreamworks:

  423. "Vi vet att vi är sent ute
    men vi drar oss ur."

  424. Så det blev inget.
    Det var ett slag i magen.

  425. Då tänkte jag
    att det aldrig kommer att bli av.

  426. Men det finns ett annat intressant
    företag som heter Participant Media.

  427. De grundades
    för att driva sociala projekt.

  428. Alla här känner väl till Ebay?

  429. Ebay grundades
    av Pierre Omidyar och Jeff Skoll.

  430. De har tjänat miljarder på Ebay.

  431. Participant Media
    grundades av Jeff Skoll.

  432. Syftet är att driva projekt
    av socialt och politiskt värde.

  433. Det här passade Participant Media
    och de erbjöd sig att finansiera.

  434. Plötsligt var bollen satt i rullning.

  435. Allt gick väldigt fort.

  436. Att vara involverad i skapandet
    var intressant och kul.

  437. Tom McCarthy
    var drivande bakom det hela.

  438. Hans mål var
    att göra en autentisk film.

  439. För att uppnå det-

  440. -applicerade han den filosofin
    på alla aspekter av filmen-

  441. -som skådespelarnas kläder-

  442. -rekvisitan och fotot.

  443. Precis i början ringde kostymtecknaren
    mig. Vad kunde hon vilja mig?

  444. Hon sa: "Skådespelarna
    ska klä sig som ni gjorde 2001."

  445. 2001...
    Jag gillar inte att shoppa.

  446. 2001 köpte jag tolv likadana skjortor
    i tre olika färger-

  447. -och jag hade en av dem kvar.

  448. "Jag har kvar en av skjortorna."
    "Bra."

  449. Jag sa vad jag hade kvar.

  450. "Jag har kvar en skinnjacka
    jag brukade ha."

  451. Hon blev mycket glad
    och bad mig fota dem med mobilen.

  452. Jag gjorde det och det var likadant
    för alla skådespelare.

  453. Jag måste bara nämna
    att skådespelarna hatade kläderna.

  454. De brukar ha snygga kläder
    och bar nu lump i jämförelse.

  455. De som klagade mest
    var Rachel McAdams folk.

  456. Alla hennes rådgivare och agenter-

  457. -gjorde uppror.

  458. De promotar Rachel McAdams-

  459. -och här bär hon chinos utan veck,
    en säckig tröja och slitna skor.

  460. De var ursinniga.

  461. Mark Ruffalo och jag kom bra överens
    efter en knölig start.

  462. 2001 var jag väldigt kortklippt.

  463. Mark hatade den frisyren.
    Han hatade den.

  464. Regissören Tom McCarthy sa:

  465. "Det ska vara så här.
    Varenda detalj måste vara autentisk."

  466. Jag tror det var klokt-

  467. -för det gav skådespeleriet
    en viss autenticitet-

  468. -som jag tror är en del
    i varför filmen var så framgångsrik.

  469. Skådespelarna var fantastiska.
    Jag tror de tyckte det var spännande.

  470. De tyckte det var kul att spela
    verkliga personer de kunde träffa.

  471. Rachel sa en kväll:

  472. "Vanligtvis spelar jag fiktiva personer
    som jag får gissa mig till hur de är."

  473. "Nu får vi umgås med er
    och ta ett glas med er."

  474. Jag tror att de också
    gillade att göra en film om nåt viktigt.

  475. Det var ingen dussinproduktion
    som bara gjordes för underhållning.

  476. De förstod att Spotlight-teamet var
    viktigt och de ville vara en del av det.

  477. De var engagerade,
    men det var inte lätt alla gånger.

  478. Mark Ruffalo kom hem till mig en dag.

  479. Han ringde mig
    och vi stämde träff hemma hos mig.

  480. Han satte sig ner i mitt vardagsrum-

  481. -och slog upp en anteckningsbok
    och började spela in med mobilen.

  482. Han började ställa
    mycket privata frågor.

  483. Han ville veta
    varför jag jobbade med det jag gjorde.

  484. Han ville veta vad jag var för en
    person. Jag var inte bekväm med det.

  485. Jag tänkte efter och sa till mig själv.

  486. "Du har gjort så här mot folk i 20 år.
    Nu är det din tur."

  487. "Det är inte mer än rätt."

  488. När jag hade kommit över det
    kunde vi prata.

  489. Vi hade mycket gemensamt.
    Vi pratade om politik.

  490. Vi upptäckte
    att vi gillade samma författare-

  491. -och hade snarlika
    uppväxtförhållanden.

  492. Vi hade t.o.m. samma initialer.
    Det började bli skumt.

  493. Mark var också lite lurig.
    Han frågade ut mina kollegor om mig.

  494. Han fick veta saker som jag skulle önska
    att han inte hade fått reda på.

  495. Jag är känd för att brusa upp emellanåt.

  496. Jag ville inte att Mark skulle veta det.

  497. En scen där jag tappar humöret
    är dålig för min karriär.

  498. Mark berättade-

  499. -att några kollegor hade beskrivit
    hur jag hade skällt på folk i telefon.

  500. Mark ville se mig bli arg-

  501. -men jag sa nej. Inte en chans.

  502. Men han fick till det ändå.

  503. Men det var hur som helst väldigt kul.

  504. Scenografin var fantastisk.
    Det mesta filmades i Toronto.

  505. De hade återskapat redaktionen
    och Spotlight-kontoret.

  506. Resultatet blev en fantastisk film.

  507. Den fick två Oscars
    för bästa manus och bästa film.

  508. Det var enastående.

  509. Vi älskar filmen av två skäl:

  510. Ett är att den visar på behovet av-

  511. -att informera allmänheten
    om prästers övergrepp.

  512. Alla biskoparna samlades fyra månader
    efter vårt första reportage-

  513. -och satte samman ett dokument
    för att skydda barn.

  514. De gjorde faktiskt nåt.

  515. Vatikanen har varit en besvikelse.
    Påven har lovat att vidta åtgärder-

  516. -men väldigt lite har gjorts.
    Mycket återstår att göra.

  517. Vi älskar även filmen för att den visar
    vikten av grävande journalistik.

  518. I dessa tuffa tider för nyhetsmedia
    är det viktigt-

  519. -att påminna folk om
    varför det jobb vi gör, är viktigt.

  520. Jag vill gratulera alla här
    för det jobb ni gör.

  521. Vore det inte
    för grävande journalister...

  522. ...som utkräver ansvar från mäktiga
    människor och institutioner...

  523. Jag pratar om folkvalda tjänstemän,
    företagsledare-

  524. -och religiösa ledare som påstår sig
    hålla moralens fana högt.

  525. Skulle inte såna som vi hålla ett öga
    på dem, skulle ingen göra det.

  526. Tack för ert arbete
    och tack för att jag fick komma.

  527. Översättning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Scoopet om katolska kyrkan

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I slutet av 1990-talet påbörjade några journalister på tidningen The Boston Globe ett gigantiskt arbete som avslöjade hur präster inom katolska kyrkan i åratal utsatt barn för sexuella övergrepp medan kyrkans ledning såg på i tysthet. Journalisten Michael Rezendes från The Boston Globe berättar om sin resa från det första spadtaget till hur avslöjandet blev Hollywoodfilm. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Ämnen:
Information och media > Massmedia > Tidningar, Religionskunskap > Kristendom > Katolicism, Samhällskunskap > Lag och rätt > Kriminalitet
Ämnesord:
Katolicism i pressen, Massmedia, Publicistik, Romersk-katolska kyrkan, Sexuella övergrepp mot barn, Tidningar, Tidskrifter, Undersökande journalistik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Gräv 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Så får du grävet att sjunga

Ska man gräva nyhetsbaserat eller storybaserat? Hur mycket detaljer behöver man samla på sig? Ur vems perspektiv ska man berätta? Anna Tiberg som är journalist och lärare i berättande journalistik ger konkreta tips och exempel på hur du som journalist kan göra en gripande berättelse av ditt material. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Granskningen av Palmeutredningen

Några säckar med Christer Pettersons tillhörigheter blev startskottet för nya tag i grävandet kring mordet på Olof Palme. Bo-Göran Bodin från SVT:s Uppdrag granskning berättar om hur han arbetade i praktiken med att strukturera upp det stora utredningsmaterialet. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Scoopet om katolska kyrkan

I slutet av 1990-talet påbörjade några journalister på tidningen The Boston Globe ett gigantiskt arbete som avslöjade hur präster inom katolska kyrkan i åratal utsatt barn för sexuella övergrepp medan kyrkans ledning såg på i tysthet. Journalisten Michael Rezendes från The Boston Globe berättar om sin resa från det första spadtaget till hur avslöjandet blev Hollywoodfilm. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Grävaren som litterär figur

Författaren David Lagercrantz började sin bana som journalist. Det hade han nytta av när han skrev fortsättningen på Stieg Larssons Milleniumtrilogi med den grävande journalisten Mikael Blomkvist i centrum. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Granska den digitala maffian

Med rätt kunskaper finns det stora möjligheter att spåra och kartlägga en person på nätet. Samtidigt är det viktigt att skydda sig så mycket som möjligt när man gör research. Axel Gordh Humlesjö från SVT:s Uppdrag granskning och Kristoffer Örstadius från Dagens Nyheter ger exempel. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Gör komplicerad research till spännande läsning

Som grävande journalist sitter man ofta med ett gigantiskt material som behöver organiseras och förvandlas till ett begripligt och spännande reportage. Miranda Patrucic, erfaren grävare från Bosnien, hade en nyckelroll i rapporteringen kring Panama och Paradise papers. Hon beskriver konkret, steg för steg, hur hon arbetar. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Val, påverkan och propaganda

Vilka typer av yttre påverkan kan vi förvänta oss under valrörelsen 2018? Hur kan man förbereda sig som journalist och vad ska man fokusera på i det stora, snabba informationsflödet? Panelsamtal med forskaren James Pamment, journalisten Måns Mosesson, redaktören Martin Schori och mediestrategen Brit Stakston. Moderator: Marita Johansen. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Wallraff - fördelarna och fallgroparna

Efter ett besök på en skitig toalett på en akutmottagning bestämde sig journalisten Anna Bäsén för att gå under täckmantel som städare på ett sjukhus. Hennes upptäckter fick kraftiga följder för städbolaget. Sedan dess har hon använt metoden många gånger. Vad ska man tänka på när man wallraffar? Vilka svårigheter finns? Hur kan man göra ett miniwallraff? Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Hitta, skydda och underhåll dina källor

Michael Rezendes är journalisten som avslöjade hur katolska kyrkan mörkat åratal av sexuella övergrepp på barn. Han ger 13 konkreta tips på saker att tänka på när man som journalist arbetar med motvilliga källor och känslig information. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Granskningen av fallet Kevin

2015 bestämde sig SVT:s Dan Josefsson för att granska fallet Kevin. Arbetet ledde till att de mordmisstänkta bröderna Robin och Christian Dahlén friades och Dan Josefsson och hans team belönades med stora journalistpriset. Här berättar han om hur arbetet förlöpte. Moderator: Camilla Kvartoft Mårtén. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Journalistiken och mediernas makt

Det som inte dödar oss - om mediedrev

Många slänger sig med ordet drev, men vad är det egentligen? Ett mediedrev är en omfattande, ensidig mediebevakning från ledande medier, inte enskilda artiklar som är kritiska, berättar professor Lars Nord. Och i vårt nya medieklimat kan detta gå snabbare än någonsin. Inspelat den 17 september 2015 på Mittuniversitetet, Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - Kina

Den kinesiska muren

Kinesiska muren har varit en del av Kinas försvar mot omvärlden i två tusen år. När professor Chen Bingzhong lade fram bevis för att medlemmar ur kommunistpartiets ledning varit delaktiga i mörkläggningen av en aidskatastrof ställdes han inför den nya Stora Muren - brandväggen som ska skydda kineserna från information som anses skadlig.

Fråga oss