Titta

UR Samtiden - En kväll om naturens under

UR Samtiden - En kväll om naturens under

Om UR Samtiden - En kväll om naturens under

Ett brinnande engagemang för vår levande planet förenar naturfotografen Mattias A Klum, fysikern Ulf Danielsson och den värlsberömda schimpansforskaren Jane Goodall. Idag konstaterar de med sorg att spåren efter oss människor är svåra att läka. Finns det hopp inför framtiden? Föreläsningar och panelsamtal inspelade på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Moderator: Christer Sturmark. Arrangör: Fri Tanke.

Till första programmet

UR Samtiden - En kväll om naturens under : Mitt liv bland schimpanserDela
  1. "Tarzan, apornas son."

  2. Jag tog hem den, läste den från pärm
    till pärm och förälskade mig i honom.

  3. Men vad gjorde Tarzan?
    Han gifte sig med fel Jane.

  4. Dr Jane Goodall anses vara världens
    främsta expert på schimpanser.

  5. Hon är mest känd
    för sina mer än 50-åriga studier-

  6. -av vilda schimpansers
    sociala och familje-interaktioner.

  7. Hon har också grundat
    Jane Goodall-institutet-

  8. -och 2002 blev hon utnämnd
    till FN:s fredsbudbärare.

  9. Och 2007 blev hon hedersdoktor-

  10. -till Carl von Linnés minne
    vid Uppsala universitet.

  11. I dag reser hon runt hela världen-

  12. -och pratar om hoten mot
    schimpanserna och om miljökrisen.

  13. Hon uppmanar oss alla att handla
    för alla levande varelser skull-

  14. -och för den planet som vi delar.

  15. Vi ska börja med att se en
    en och en halv minut lång film-

  16. -och sen välkomnar vi dr Jane Goodall.

  17. Mitt liv har varit en otrolig resa.

  18. Den här planeten har fyllt mig
    med förundran för alla levande ting-

  19. -stora som små.

  20. Vi kan inte strunta i vår jord som omger
    oss, som ger oss mat, skyddar oss-

  21. -stärker våra kroppar och själar
    och utmanar vår fantasi-

  22. -där djur, växter, luft och vatten
    alla tar hand om oss.

  23. Vi är alla sammanbundna,
    människor, djur och vår miljö.

  24. När naturen lider, lider vi.

  25. När naturen blomstrar,
    kan vi alla blomstra.

  26. Jag tror på en värld
    där vi kan leva i harmoni med naturen-

  27. -men bara om alla hjälper till
    och gör verklighet av den världen-

  28. -så att när du själv ser tillbaka
    på din resa och ditt liv kan du säga:

  29. "Jag gjorde faktiskt skillnad."

  30. Tack.

  31. Jag vill börja med att tacka den person-

  32. -utan vilken jag nog inte hade gjort det
    jag har gjort eller varit den jag är.

  33. Det var min otroliga mor.

  34. Jag föddes som djurälskare.

  35. Folk brukar fråga mig var allt började-

  36. -men jag ploppade ut som djurälskare.

  37. Jag tillbringade min barndom med att
    observera alla levande ting runt mig.

  38. Min mor stod bakom mig.

  39. När jag var ett och ett halvt och hade
    tagit med mig en handfull maskar-

  40. -och jord med mig i sängen blev hon
    inte arg, utan sa att de skulle dö där-

  41. -så vi tog tillbaka dem ut i trädgården.

  42. Många mödrar hade sagt
    att man skulle kasta bort alltihop.

  43. Hon sa, och jag minns förstås inte det,
    men hon sa:

  44. "Du verkade undra
    hur de kunde ta sig fram utan ben."

  45. Hon stödde min kärlek till djuren
    genom att hitta böcker om djur åt mig-

  46. -med baktanken
    att jag skulle lära mig läsa snabbare.

  47. Jag växte upp i en tid utan tv
    eller moderna elektroniska prylar.

  48. Datorerna var inte uppfunna än.
    Vi lärde oss saker av böcker, av radion-

  49. -och av att prata med varandra.
    Jag växte upp under andra världskriget.

  50. Jag var tio år när jag upptäckte
    en liten bok på ett antikvariat-

  51. -för vi hade väldigt lite pengar,
    och jag kunde precis köpa den.

  52. Det var "Tarzan, apornas son".

  53. Jag tog hem den, läste den från pärm
    till pärm och förälskade mig i honom.

  54. Men vad gjorde Tarzan?
    Han gifte sig med fel Jane.

  55. Det gjorde han ju.

  56. Det var då min dröm började.
    Jag skulle åka till Afrika-

  57. -leva med vilja djur och
    skriva böcker om dem. Alla skrattade.

  58. "Du har ju inga pengar.
    Afrika ligger långt bort."

  59. "Du är bara en flicka. Flickor göra inte
    sånt. Dröm om nåt som du kan uppnå."

  60. Men då sa min mor: "Om du vill det
    kommer du att få jobba väldigt hårt"-

  61. -"och utnyttja alla tillfällen,
    men ge inte upp."

  62. Väldigt många människor
    har skrivit och tackat mig-

  63. -för att jag lärde dem
    att om jag kunde, så kunde de också.

  64. Det är min mors budskap
    som jag tar med mig världen runt-

  65. -särskilt till utsatta områden.

  66. Jag fick mitt tillfälle när jag blev
    bjuden till Afrika på semester.

  67. Vi hade inte råd
    att skicka mig till universitetet.

  68. Det här var tillfället,
    men var fanns pengarna?

  69. Jag åkte hem... Jag jobbade i London.

  70. Jag åkte hem och jobbade
    som servitris, vilket är hårt slit-

  71. -och till slut hade jag sparat nog
    för att åka till min vän i Kenya-

  72. -och efter ett tag
    fick jag höra talas om dr Louis Leakey.

  73. "Om du är intresserad av djur
    borde du träffa Louis."

  74. Jag åkte och träffade honom
    på Naturhistoriska museet i Nairobi.

  75. Han visade mig runt
    och ställde massor av frågor.

  76. Eftersom jag hade gjort som min mor
    sa och läst böcker om djur-

  77. -och tillbringat många timmar
    på Naturhistoriska museet i London-

  78. -kunde jag svara på de flesta frågorna.

  79. Det ledde till att jag fick jobb
    som hans assistent-

  80. -och att jag fick studera det djur
    som är allra likt oss, schimpansen.

  81. Till en början gick det inte så bra.

  82. Så snart schimpanserna såg mig
    sprang de därifrån.

  83. De hade aldrig sett
    en vit människoapa förut.

  84. Vi är den femte människoapan.
    Vi har orangutangen, gorillan-

  85. -schimpansen och bonobon och vi.
    Vi är den femte människoapan.

  86. Precis som de har vi inga svansar.
    I alla fall...

  87. Efter hand började schimpanserna
    vänja sig vid mig-

  88. -och en av dem, David Graybeard,
    som hade ett vackert vitt skägg-

  89. -blev min absoluta favoritschimpans.

  90. Han började låta mig komma närmare.

  91. Jag använde fortfarande kikare,
    men han flydde inte.

  92. En dag som jag aldrig glömmer
    såg jag honom bryta av blomstjälkar-

  93. -och använda dem som verktyg
    för att fiska termiter ur deras bo.

  94. Han bröt av en kvist
    och för att kunna använda den-

  95. -fick han ta bort
    bladen och småkvistarna.

  96. Det var början på verktygsskapandet.
    I dag hade det inte varit så spännande-

  97. -men det var det då,
    för man hade bestämt-

  98. -att bara människor
    kunde använda och skapa verktyg.

  99. Människan definierades av Osman Hill
    som verktygsskaparen.

  100. Så det var otroligt spännande när jag
    skickade ett telegram till Louis Leakey-

  101. -och han svarade att vi måste
    omdefiniera "människa" och "verktyg"-

  102. -eller acceptera
    att schimpanser är mänskliga.

  103. Den observationen gjorde att Leakey
    gick till National Geographic Society-

  104. -och att de bekostade min forskning
    när mina pengar tog slut-

  105. -så National Geographic
    spelade en väldigt stor roll i mitt liv.

  106. De skickade Hugo van Lawick,
    en ung fotograf och filmare-

  107. -för att dokumentera det beteende
    som jag fick se på allt närmare håll-

  108. -när schimpanserna vande sig vid mig.

  109. Det var som om David
    presenterade mig för sina vänner.

  110. När jag kom fram till en grupp var de
    redo att fly, men David satt där lugnt-

  111. -och jag antar att de insåg
    att jag inte var så skrämmande.

  112. Med tiden kunde jag få en känsla för
    de här otroliga varelsernas samhälle.

  113. Jag lärde mig
    att de var ungefär 50 individer-

  114. De färdades inte runt i grupp,
    utan ibland ensamma-

  115. -eller en mor och hennes unge,
    eller en grupp hanar tillsammans.

  116. Jag såg att hanarna var revirmedvetna
    och patrullerade områdets gränser.

  117. Det var fascinerande att se
    att schimpanser, som människor-

  118. -kan vara bra eller mindre bra mödrar.

  119. Under årens lopp har vi sett
    att de stöttande mödrarnas ungar-

  120. -klarar sig bättre.

  121. Hanarna hamnar högre upp i hierarkin
    och får fler ungar-

  122. -och honorna blir själv bättre mödrar.

  123. De har ett långvarigt band
    mellan mor och unge.

  124. Honan får inte sin första unge
    förrän hon är runt tretton år-

  125. -och sen en vart femte år.

  126. När en unge föds är den förra
    fortfarande beroende av modern.

  127. Banden mellan mor och unge
    och mellan syskon blir väldigt starka.

  128. Det var fascinerande att se
    hur deras ickeverbala kommunikation-

  129. -påminde om vår. Att kyssas, kramas,
    hålla handen, klappa på ryggen-

  130. -gå struttande, hötta med näven,
    be om mat... Väldigt likt.

  131. Det var därför Leakey ville
    att jag skulle studera schimpanser.

  132. Han tillbringade sitt liv med att leta
    efter fossiler av tidiga människor.

  133. Han kände att det borde finnas
    en gemensam förfader-

  134. -för ungefär 60 miljoner år sen-

  135. -och om jag ser liknande beteende
    hos schimpanser och människor i dag-

  136. -så kanske det fanns
    hos vår gemensamma förfader-

  137. -och har följt med oss
    genom våra skilda utvecklingsvägar.

  138. Det är den gängse tanken i dag.
    Han var överförtjust.

  139. Jag blev chockad när jag insåg att
    schimpanser är lika brutala som vi.

  140. De kan föra ett slags primitivt krig,
    där de dödar andra grupper.

  141. Men de visar också kärlek,
    medkänsla och altruism, precis som vi.

  142. Det finns ingen tydlig linje
    mellan oss och dem-

  143. -men när Leakey skickade mig
    till Cambridge för att doktorera-

  144. -en fil. kand. var bara trams,
    så var jag väldigt nervös.

  145. Många professorer sa
    att jag hade gjort allting fel.

  146. Jag borde inte ha gett schimpanserna
    namn, utan bara siffror.

  147. Jag borde inte prata om deras
    personligheter eller deras tankar-

  148. -och jag fick verkligen inte säga att de
    hade känslor, för det kunde bara vi ha.

  149. Som tur var hade jag haft
    en underbar lärare som barn-

  150. -som hade lärt mig att de här lärda
    herrarna hade fel. Det var min hund.

  151. Man kan inte dela sitt liv med en hund,
    en katt, en häst, en ko, en fågel-

  152. -och inte veta att vi inte är
    de enda varelserna på planeten-

  153. -med personligheter,
    tankar och känslor.

  154. Det blir tydligt när man ser
    Mattias film att det är sant.

  155. Eftersom schimpanserna
    även biologiskt är så lika oss-

  156. -att vårt och deras DNA
    bara skiljer sig åt till en procent-

  157. -och det finns väldigt slående likheter
    i blodet, immunsystemet-

  158. -och hjärnans anatomi.

  159. Vetenskapen började lämna sitt
    trångsynta sätt att se vår position-

  160. -i förhållande till andra djur,
    och det öppnade upp-

  161. -för att se de otroliga saker som vi nu
    har börjat studera om djurens intellekt-

  162. -inte bara hos människoapor,
    apor, elefanter, björnar och hundar-

  163. -utan hos fåglar och bläckfiskar.

  164. Till och med insekter
    kan lära sig och lära ut-

  165. -och andra insekter, som humlor,
    kan lära sig av att se tränade humlor.

  166. Allt det här ger oss ett nytt sätt
    att tänka på världen vi lever i-

  167. -den värld som Mattias har illustrerat
    med sina fantastiska foton och filmer.

  168. När jag fick min doktorstitel
    och åkte tillbaka till Gombe-

  169. -trodde jag att jag skulle bo i
    regnskogen, som jag älskar, för alltid.

  170. Där kan man se
    hur alla former av liv hänger ihop.

  171. Jag byggde upp en forskningsstation.
    Varför åkte jag därifrån?

  172. Jo, för 1986,
    på en stor konferens, insåg jag-

  173. -när olika schimpansforskare pratade,
    det fanns sju forskningsstationer då-

  174. -när de pratade om sin forskning-

  175. -så blev det tydligt att skogar
    i hela Afrika höll på att försvinna.

  176. Antalet schimpanser minskade. Det var
    början på den kommersiella jakten-

  177. -på vilda djur som föda, och att man
    dödade mödrar för att sälja ungarna-

  178. -för underhållning och som husdjur.

  179. Det kom som en chock.
    Det fanns också hemliga filmer-

  180. -av våra närmaste levande släktingar
    i burar på 1,5 gånger 1,5 meter-

  181. -burar med järnstänger på sidorna,
    på ovansidan och under dem.

  182. De fanns i forskningslaboratorier
    för att deras kroppar var så lika våra.

  183. Forskare tyckte att det var fantastiskt
    att de kunde få våra sjukdomar-

  184. -vilket andra djur,
    som var mindre lika oss, inte kunde.

  185. De här forskarna
    vägrade se de lika stora-

  186. -psykologiska
    och beteendemässiga likheterna.

  187. När jag lämnade den konferensen
    hade jag blivit aktivist.

  188. Det var inget medvetet val,
    men jag var tvungen att göra nåt.

  189. Det första jag gjorde var att
    skaffa pengar för att åka till Afrika-

  190. -för att lära mig mer om de hot
    som schimpanserna stod inför.

  191. Man kan inte prata om nånting
    om man inte själv har upplevt det.

  192. Jag lärde mig mycket om
    vad som hände med schimpanserna-

  193. -men jag lärde mig också
    vad som hände med de människor-

  194. -som bodde i och nära regnskogen.

  195. Den enorma fattigdomen, bristen
    på hälso- och sjukvård och utbildning-

  196. -det etniskt baserade våldet.

  197. Det ställdes på sin spets när jag
    flög över nationalparken Gombe-

  198. -och såg det som hade varit
    en del av den stora regnskogen-

  199. -som sträckte sig från Östafrika
    genom Kongo till Västafrikas kust.

  200. Det som hade varit
    en del av det skogsbältet-

  201. -var nu en liten, isolerad ö av träd
    på bara 35 kvadratkilometer.

  202. Det omringas av helt kala kullar-

  203. -som de kullar som Mattias visade
    från skogen i Borneo.

  204. Det var tydligt att där bodde
    fler än som kunde försörja sig-

  205. -och som var för fattiga
    för att köpa mat-

  206. -och jorden
    var överbrukad och ofruktsam.

  207. På bergssidorna där man hade huggit
    ner träd för att odla nödvändig mat-

  208. -skedde en enorm erosion,
    och de små bäckarna fylldes av slam.

  209. Människorna kunde knappt överleva.

  210. Då slog det mig. Om vi inte gör nåt
    för att hjälpa dem finns det inget hopp-

  211. -för att försöka rädda schimpanserna.

  212. Så Jane Goodall-institutet startade
    ett program som vi kallar TACARE-

  213. -där vi försöker förbättra folks liv
    på ett väldigt holistiskt sätt-

  214. -som jag tyvärr inte
    hinner berätta mer om just nu.

  215. Efter hand har byarna
    runt Gombe börjat lita på oss-

  216. -och de har tagit till sig
    de idéer som vi har presenterat.

  217. Jag tror att det var för att vi inte
    gick in som ett gäng arroganta vita-

  218. -som sa åt dem att de har förstört allt,
    och nu ska de göra så här-

  219. -utan det var en grupp från Tanzania.

  220. Det här programmet
    har blivit så framgångsrikt-

  221. -att det som började
    med tolv byar runt Gombe-

  222. -nu finns i 72 byar runt
    schimpansernas boplatser i Tanzania-

  223. -där de enda vilda schimpanserna bor.

  224. Runt Gombe börjar man återskapa
    skogen och kullarna är inte kala längre.

  225. Söderut, där de flesta
    vilda schimpanserna finns-

  226. -där skogen fortfarande är ganska
    intakt har vi samma slags program-

  227. -för att skydda skogen. Byarna
    har nu blivit våra samarbetspartner.

  228. Det har blivit så framgångsrikt att det
    nu finns i sex andra länder i Afrika.

  229. Det krävs mycket arbete och
    mycket pengar för att hålla det i gång-

  230. -men poängen går förlorad om inte
    de nya generationerna är bättre än vi.

  231. Det är därför vi har startat
    Roots and Shoots för unga människor.

  232. Vi kanske kan prata om det senare.

  233. Det började med tolv
    gymnasieungdomar i Tanzania 1991-

  234. -och i dag finns vi i hundra länder-

  235. -med grupper från förskolan
    till universitetet och allt däremellan.

  236. Huvudbudskapet är att vi alla
    påverkar vår planet varje dag-

  237. -och vi kan välja
    vilken slags påverkan vi vill göra.

  238. Vi kan alla spela en roll,
    även om vi inte vet vad den är-

  239. -i livets komplexa väv.

  240. Varje grupp...

  241. Eftersom jag har lärt mig
    om hur allt levande hänger ihop-

  242. -så väljer varje grupp tre projekt,
    utan att vi berättar vad de ska göra-

  243. -de kan hänga ihop,
    ett projekt som hjälper människor-

  244. -ett som hjälper andra djur, för vi är
    också djur, och ett som hjälper miljön.

  245. Och...det är mitt största skäl
    att känna hopp.

  246. När vi lyssnar på unga människor
    som känner till problemen-

  247. -och ger dem möjlighet att göra nåt
    så är de otroligt hängivna-

  248. -engagerade,
    entusiastiska och övertygade.

  249. Mitt andra skäl att känna hopp
    är vårt otroliga intellekt.

  250. Vår första talare här-

  251. -visade på hur vårt otroliga intellekt
    kan förstå universums mysterier-

  252. -ända tillbaka till innan universums
    födelse. Det är helt otroligt.

  253. Vi börjar komma på tekniker,
    vindkraft, solkraft och så vidare-

  254. -som gör att vi kan leva
    i större harmoni med naturen.

  255. I våra egna liv kan vi fatta beslut-

  256. -som minskar
    vårt eget ekologiska avtryck.

  257. Nästa skäl att känna hopp
    är naturens återhämtningsförmåga.

  258. Vi har sett hur träden
    kom tillbaka runt Gombe.

  259. Djurarter som nästan är utdöda
    kan få en andra chans.

  260. Jag skrev en bok för att jag blev så
    inspirerad. Växter kan få en ny chans.

  261. Sociala medier
    är ännu ett skäl att känna hopp.

  262. För första gången i historien
    kan människor som bryr sig om-

  263. -till exempel klimatförändringar
    från hela världen samlas på en gång-

  264. -och demonstrera
    för politiker och för affärsmän-

  265. -att vi bryr oss om våra barns framtid.

  266. Och till slut
    människans okrossbara vilja.

  267. De som tar sig an det omöjliga
    och som inte ger upp.

  268. Vi känner alla såna människor.
    Det är mina skäl att känna hopp.

  269. Det är därför jag vid 84 års ålder
    fortfarande åker runt planeten...

  270. Jag...

  271. Tack.

  272. Dr Jane Goodall!

  273. Översättning: Peeter S. Randsalu
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mitt liv bland schimpanser

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Likheterna mellan schimpanser och människor fick henne att ägna hela sitt liv åt att studera vår närmaste släkting. Möt den världsberömda forskaren Jane Goodall. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Djur, Biologi > Evolution
Ämnesord:
Djur och människor, Hotade arter, Miljöfrågor, Naturskydd, Naturvetenskap, Schimpanser
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - En kväll om naturens under

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En kväll om naturens under

Vår sköra planet

Ute i universum borde det finnas många planeter som liknar vår. Men varför hittar vi inga spår av liv? Föreläsning av och med Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En kväll om naturens under

En hotad värld i bilder

Med egna bilder berättar Mattias A Klum om sina upplevelser som naturfotograf och om de vackra och sällsynta djurarter som nu går en tuff framtid till mötes. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En kväll om naturens under

Mitt liv bland schimpanser

Likheterna mellan schimpanser och människor fick henne att ägna hela sitt liv åt att studera vår närmaste släkting. Möt den världsberömda forskaren Jane Goodall. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En kväll om naturens under

Våra liv i naturens tjänst

Alla har de ägnat sina liv åt naturens förunderliga gåtor: fotografen Mattias A Klum, fysikern Ulf Danielsson och schimpansforskaren Jane Goodall. Idag ser de världen duka under av klimatförändringarna. Men det finns hopp om förändring. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Döva barns språkutveckling

En läkares perspektiv på CI

Inger Uhlén är överläkare och specialist på hörsel- och balansfrågor och ger sitt perspektiv på cochleaimplantat (CI). Hon berättar om att CI ger så pass mycket hörselinformation till hjärnan att den kan utveckla ett talspråk. Hon säger också att hon tror att det är bra att alla döva barn lär sig teckenspråk och att barn kan lära sig babytecken väldigt tidigt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Saga, bloggen och cancern

När Saga Lundin får besked om att hon har cancer bestämmer hon sig för att starta en blogg. Hon vill berätta för vänner och anhöriga vad som händer i hennes liv. Men snart får hon allt fler läsare. Hon skriver bloggen för att kunna läsa om allt hon varit med om och för att visa att hon inte bara är den där sjuka tjejen som har cancer.