Titta

Familjen - teckenspråkstolkat

Familjen - teckenspråkstolkat

Om Familjen - teckenspråkstolkat

Att vara förälder är att ingå i en spännande, svår och underbar relation tillsammans med en växande liten människa. Samtidigt är man under hela sitt liv barn till någon annan. Föräldraskapet innebär att ständigt pröva sig fram och att hitta sitt eget sätt att vara förälder på. Hur vill jag göra och vilket slags familjekultur vill jag ge mitt barn? Vi möter många olika slags familjer, i olika livsfaser och med olika tankar om hur livet kan levas eller hur det bara blev.

Till första programmet

Familjen - teckenspråkstolkat : TidenDela
  1. Klockan tickar. Snart är det dags.

  2. Folk skulle nog må bättre av att
    tänka "okej, vi har ett litet barn"-

  3. -"och det är ständigt smutsiga
    kläder - och det är helt okej"-

  4. -i stället för att fundera på
    när man ska få spela innebandy.

  5. Jag är i stan på möte vid sju.

  6. -När vi har schemat funkar familjen.
    -Då har vi ett bra ekorrhjul.

  7. De vill få svar på
    vad det är vi prioriterar bort.

  8. Många barn
    vill alltid ha det bästa själv.

  9. Jag tänker ju på de andra,
    men alla ska väl få sin tid.

  10. Jag känner ett motstånd
    när du pratar om att planera.

  11. -Varför är det fult att planera?
    -Jag vill vara spontan.

  12. Nej, det där ställer jag inte upp på.

  13. Nej, jag har märkt
    att ordet "planering" är en synd.

  14. Men planering är det som gör
    att vi i vår familj-

  15. -i större utsträckning
    hinner göra det vi vill, när vi vill.

  16. Det hade vi inte hunnit om jag
    bara hade sagt "det löser sig".

  17. Då hade jag behövt gå till Ica varje
    dag i stället för en gång i veckan.

  18. Jag hade behövt diskutera med min fru
    varje dag vem som hämtar och lämnar.

  19. Man kan ha ont om tid, men det
    blir ännu värre om man inte planerar.

  20. -Jo, men alltså, det finns ju...
    -Svara på den du!

  21. Så länge vi har vårt schema
    funkar familjen.

  22. Då har vi ett bra ekorrhjul
    som bara snurrar runt.

  23. -Hallå!
    -Pappa, ska vi åka nu?

  24. -Ja. En minut.
    -Men!

  25. Lasse ska till jobbet,
    barnen ska till skolan...

  26. Sen kommer barnen hem och ska ha
    mellanmål före kvällsaktiviteterna.

  27. Brottning, fotboll,
    innebandy och scouterna.

  28. Vi följer schemat
    till punkt och pricka.

  29. Det känns bra att ha det inrutat.

  30. Annars ballar allt ur. Det blir kaos.

  31. -Maten är klar!
    -Kommer!

  32. Eftersom det är på eftermiddagen
    kan jag lösa det.

  33. -Så du tar Jennifer till tandläkaren?
    -Jag kan ta vem du vill.

  34. Det vore bra om du kom den 18 också,
    på utställningen.

  35. Då kan jag lämna Amanda på scouterna
    först och sen åka till utställningen.

  36. -Det funkar.
    -Men vi måste ha två bilar.

  37. Jäkla unge!

  38. Vi har nog schema för att familjen
    har sina diagnoser åt olika håll.

  39. Andreas är tolv år.

  40. Han har samma diagnos som jag.
    Vi har ADHD.

  41. Jennifer har ADD.

  42. Vi är alltså tre stycken i familjen
    som har diagnos konstaterad.

  43. Att jag och Andreas kan tjafsa.

  44. Att vi syskon
    kan vara lite tjafsiga mot varandra.

  45. Det är det som startar allting.

  46. -Vad gör ni för nåt? Ta det lugnt.
    -Syskonkärlek.

  47. Det är ju härligt, men ta det lugnt.

  48. Åk inte för långt, Amanda.

  49. Klockan tickar. Snart är det dags.

  50. Vi bokar hellre upp oss och tar det
    här dunderschemat, minut för minut.

  51. Det skapar ändå ett lugn i kaoset.

  52. -Det börjar bli bråttom nu, Andreas.
    -Säg det till honom.

  53. Amanda, om fyra minuter åker vi.
    Jag ska in på muggen och fixa lite.

  54. Vi har inte så mycket tid
    tillsammans, bara småstunder-

  55. -när man pausar mellan aktiviteter
    eller några lediga timmar på en helg.

  56. Man hinner liksom inte...

  57. ...tänka så mycket.

  58. Jag är i stan på ett möte vid sju.

  59. Det är därför jag kommer att vara sen
    till Mullvadsstigen...

  60. Visst är det tråkigt att inte göra
    nåt tillsammans bara vi två ibland.

  61. Kommer snart.

  62. Om mamma och pappa
    är sura på varandra-

  63. -är det tråkigt att sova, för man
    undrar om de ska vara sura i morgon.

  64. Det känns ibland som att de ska
    skilja sig, fast det gör de ju inte.

  65. Ja, men det tror jag inte
    att de skulle göra.

  66. Nej, men det känns så ibland.

  67. Det är både brottning,
    scouter och fotboll på tisdag.

  68. Tog de bort brottningen?
    Då blir det scouter i stället.

  69. Och Andreas fotboll,
    där hinner du ju bara hem och vända.

  70. Men det är väl inte på tisdagen?
    Jo, han har bytt. Förlåt.

  71. Ridning måndag. Fotboll...

  72. Kvällen blir så kort.

  73. Vi får aldrig nånsin börja fundera
    på hur trist eller jobbigt det är.

  74. Om man analyserade skulle man kanske
    börja undra om det var värt att leva.

  75. "Det blir ju bara skit av alltihop."

  76. Får man de tankebanorna
    är det ju bara att ge upp.

  77. Man får ju se det positiva i stället.

  78. Det är värt det, för vi har ett bra
    liv, vi trivs ihop, barnen mår bra...

  79. De är ju skitglada
    åt allt som händer.

  80. -Man får ju inte...
    -Baksidan är ju...

  81. ...att du och jag
    tappar att vara du och jag.

  82. Att inte bara vara
    mamma Terese och pappa Lasse.

  83. Jag tror att normala människor
    skulle gå isär av den här pressen.

  84. Man hör bekanta
    prata om skilsmässa och allt möjligt-

  85. -men det finns inte i min värld.

  86. Vår tid tillsammans kommer att bli...

  87. Ja, vi drar till med om 3-5 år.

  88. Då kan du och jag börja plocka ut
    timmar, dagar, veckor tillsammans.

  89. Ta en weekend i London, eller nåt.

  90. Man har ju bara 18-årskontrakt på
    dem, eller 19. Gymnasiet är tre år.

  91. Amanda är ju född -03. Hon fyller ju
    tio år. Det är bara åtta år kvar.

  92. Man får lägga sina egna behov
    åt sidan ett tag...

  93. Vi är lite dåligt beredda på-

  94. -att vi, om vi nu skaffar barn,
    får strypa ner på olika saker-

  95. -och se det här som
    vårt absolut viktigaste projekt.

  96. Men i stället börjar folk hålla på
    med saker som "egentid".

  97. "Jag behöver min egentid."
    "Jag också."

  98. Nej, nu har vi familj. Det här är
    grundprojektet. Allt annat är bonus.

  99. Förstår du vad jag säger?

  100. Jag funderar på vad det innebär,
    det du säger.

  101. Jag tänker ofta
    att vi är väldigt fria.

  102. Vi tillhör de friaste människorna,
    historiskt och geografiskt sett.

  103. Ändå känner vi oss ofria,
    i den meningen-

  104. -att vi inte reflekterar
    över våra val. Vi gör som alla andra.

  105. En klassisk sak: "Nu ska vi ha barn.
    Då måste vi ha radhus och trädgård."

  106. Ja, för en 50 cm stor bebis
    kräver 180 kvadratmeter till.

  107. Men vill jag ha en trädgård?
    Är det viktigt?

  108. När folk säger att tiden inte räcker
    till handlar det ofta om en konflikt-

  109. -mellan jobbet och hemmet. I "hemmet"
    räknar jag in partnern och barnen.

  110. Men man kanske kan tränga ihop sig
    i en mindre bostad och jobba halvtid-

  111. -eller flytta till en billigare stad.
    Man kan ju göra en massa saker.

  112. Alltså...

  113. Alla har ju olika förutsättningar
    när det gäller tid.

  114. Mina svärföräldrars tredje barn
    föddes med en funktionsnedsättning.

  115. Då försvinner ju vardagsförhandlingen
    om vad som är tid och inte-

  116. -för man måste sitta på sjukhuset
    i ett år med ett barn som kanske dör.

  117. Den konflikt som då uppstår är ändå-

  118. -hur mycket tid
    man måste ha som förälder, själv-

  119. -för att kunna vara
    en bra förälder övrig tid.

  120. Det är inte självklart så att jag om
    jag ger upp all personlig existens-

  121. -blir en bättre förälder. Jag
    behöver regelbundet kliva tillbaka.

  122. Ibland blir det inte så länge,
    men jag måste ha det-

  123. -för att kunna inse att jag t.ex.
    låter min stress gå ut över barnen-

  124. -eller fundera på
    hur jag vill ha det...

  125. En tidig morgon när jag ska träna
    och har 2-3 timmar för mig själv-

  126. -då känner jag bara "yes".

  127. När man börjar få upp pulsen
    och har sprungit några kilometer-

  128. -finns vardagen fortfarande med.
    Den hänger kvar.

  129. Först när jag har sprungit 1,5 mil
    kan jag helt koppla bort de tankarna-

  130. -och börja ta in omgivningen
    på riktigt.

  131. Första halvan av passet bearbetas
    allt, andra halvan tankar jag energi.

  132. Egentiden är jätteviktig. Även om
    det är en stressig period i livet-

  133. -med småbarn, jobb och måsten
    är man ju fortfarande sig själv.

  134. Får man inte tid för sina egna tankar
    förminskar man nog sig själv.

  135. Trines egentid
    betyder mycket för henne

  136. Det betyder lika mycket för mig
    att kunna ge henne den tiden.

  137. Han har själv samma målsättning, så
    jag vet att han unnar mig den tiden.

  138. Det vore nog annorlunda om han
    inte hade haft samma målsättning.

  139. Då hade det kanske blivit
    en "ojämvikt" i vår relation.

  140. Årets mål för oss båda är Ironman
    Kalmar. Det är simning 3,8 km-

  141. -och cykling 180 km,
    och så avslutar man med ett maraton.

  142. Jag får ofta frågor från kolleger,
    syskon och min mamma t.ex.

  143. "Hur hinner ni?" De vill få svar på
    vad det är vi prioriterar bort-

  144. -för det är ju inte mänskligt
    att hinna träna så mycket.

  145. Men om jag hade haft som målsättning
    att köra ett kort lopp-

  146. -hade det varit enklare för mig
    att förhandla bort träningspasset-

  147. -till förmån för tvätt eller disk.

  148. Men att genomföra
    en långdistanstävling inom triathlon-

  149. -kräver väldigt mycket träning.

  150. Ett långdistanslopp
    är mycket som livet i sig.

  151. Man ska ta sig
    från punkt A till punkt B.

  152. Vissa perioder går det väldigt bra,
    andra perioder går det väldigt tungt.

  153. Man måste ta sig ur svackorna för att
    komma upp igen och köra vidare.

  154. Det finns en sak med tid
    som jag verkligen vill rekommendera-

  155. -utifrån
    att jag är planeringsfascist.

  156. Ens uppfattning om hur man
    använder sin tid är ofta felaktig.

  157. Jag gör regelbundet så-

  158. -att jag under en vecka
    skriver upp allt jag lägger tid på.

  159. När den veckan är slut tittar jag
    igenom vad jag har lagt min tid på.

  160. Då kan man se att man har lagt tio
    timmar på att kolla på en tv-serie-

  161. -eller att man har lagt en timme
    på att vara ute och springa.

  162. Hur mycket tid har jag tillbringat
    med det jag verkligen vill göra?

  163. Då kan jag se att jag
    som vill vara mycket med min fru...

  164. Vi har varit i samma rum, men vår
    riktiga egentid var bara två timmar.

  165. Då tittar jag och drar en slutsats:
    "Jaha, mindre Netflix."

  166. Jag upplever ingen konflikt i för-
    hållande till min tid på det sättet.

  167. Man förväntas fylla tiden med nyttiga
    saker hela tiden. Som min väninna:

  168. Det är dagis, Linas matkasse,
    städhjälp, kanske skaffa läxhjälp...

  169. Men vad ska hon göra
    med den tid som hon lösgör?

  170. Jo, hon ska jobba lite mer.
    Allt det här kostar ju pengar.

  171. Och då är jag tillbaka i att vi
    faktiskt är väldigt fria att välja.

  172. Det var ganska längesen du önskade
    det här, va? När du fyllde år, va?

  173. -Ja, vid julafton förra året.
    -Var det så längesen?

  174. Vad bra att det blir av till slut.

  175. -Där.
    -Ser du den?

  176. Jag tror att de gillar
    alla barn i familjen lika mycket-

  177. -så de vill väl ha lika mycket tid
    med alla.

  178. De jobbar ju, och de vill också ha
    sin tid tillsammans bara de två.

  179. Syrran kan skrika
    och vilja ha uppmärksamhet.

  180. Jag brukar inte göra nåt särskilt
    för att få lika mycket uppmärksamhet.

  181. Jag sitter väl där tills hon är klar.

  182. -Är det nåt ljudspel ni gör?
    -Ja, ljudlotto.

  183. Ibland känns de som att de inte tar
    med mig, men då tar jag min iPad-

  184. -eller datorn.

  185. Stanna här lite nu.

  186. Här är min önskelista.
    Det jag önskar mig allra mest-

  187. -är att jag ska få ett eget rum, så
    att jag får vara i fred när jag vill.

  188. Tvåan är 150 kronor.

  189. Trean är "kryssning
    med bästa mamma och bästa pappa".

  190. Där är kryssningen som jag,
    mamma och pappa ska åka på.

  191. Det är faktiskt i morgon vi ska åka.

  192. Man är lite så här...

  193. ...pirrig över vad som ska hända
    och hur båten ser ut. Den är ju ny.

  194. Jag har längtat ganska länge.

  195. Det är deras nyaste båt.
    Den är nog ganska häftig.

  196. -Stefan, ska vi dricka lemon-sodan?
    -Ja, om ni vill, så.

  197. Vi fick flytta fram det, eftersom min
    äldre syrra skulle ha studentskiva.

  198. Vi fick ta det över en månad senare.

  199. Det är den som du håller
    i vänster hand, och så 2:an.

  200. -Men den funkar ju aldrig.
    -Du måste sätta på den här också.

  201. Nu kommer det.

  202. Det finns vatten, och så styr man
    en båt. Man går in i en liten båt.

  203. Man kör den på riktigt vatten.

  204. Pappa,
    jag har ett paket till dig och mamma.

  205. -Har du? Från skolan?
    -Ja.

  206. Vad fint.

  207. "Gittan och Stefan."

  208. -Här ska vi vara i morgon.
    -Får jag titta?

  209. -Där ska vi vara i morgon.
    -Jag vill se paketet.

  210. Jag gillar mina syrror jättemycket,
    men ibland är de lite mycket.

  211. Jag kan ju inte säga att jag önskar
    bort nån, för alla är jättebra.

  212. Men jag vill vara med mamma och
    pappa, för de är med mig mycket mer-

  213. -när det bara är jag.

  214. Många barn vill ha det bästa själv,
    och så är det väl lite med mig-

  215. -men jag tänker fortfarande
    på de andra. Alla ska väl få sin tid.

  216. Där är den.

  217. -Alltså, jäk...
    -Den är stor, va?

  218. Den är stor.

  219. Det här är ju bara ett dygn.

  220. Det kan väl Linn och Ella stå ut med.

  221. Det pratas om att när barnen är små
    är det barnen som gäller.

  222. Men hur länge ska det vara så?
    Var sätter man gränsen?

  223. När får jag börja tänka att mina
    behov är viktigare än 21-åringens?

  224. När kan jag börja säga att
    "du får vänta, för jag är upptagen"?

  225. Om jag inte svarar i telefon
    när mina barn ringer-

  226. -fortsätter de att ringa och
    frågar sen: "Varför svarar du inte?"

  227. Ibland saknar jag
    när det bara var fasta linor.

  228. -Var man inte där så var man inte.
    -Jag kan vara upptagen med nånting.

  229. När kan man börja säga till sina barn
    att de får stå tillbaka?

  230. "Nu är du 20 år. Ta hand om dig."
    Det är inte riktigt så jag menar-

  231. -men det är ett problem som handlar
    om min tid och min rätt att vara jag.

  232. Mina barn är inte så gamla än,
    men jag skulle tycka...

  233. Jag kan känna en viss förhoppning om
    att de ska ringa mig mitt i natten-

  234. -och säga att det har kört ihop sig
    i Madrid, att de inte slutar...

  235. Jo, under många år
    gick jag och väntade på...

  236. Textning: Elin Lindén
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tiden

Avsnitt 3 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad lägger vi tid på och hur fria är vi att välja våra liv? Är planering nödvändig för att få allt det praktiska att fungera i en familj? Och hur viktigt är det att få tid för sig själv och relationen? Vi besöker familjer i Klockrike, Kalmar och Stockholm för att se hur de planerar sin tid. Samtal om familjeliv och att få tiden att räcka till med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare, och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare och Bosse Löthén, fembarnsfar, journalist och musiker.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad
Ämnesord:
Familjer, Familjesociologi, Föräldraskap, Samhällsvetenskap, Sociologi, Tidsanvändning
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Familjen - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Kärlek

Avsnitt 1 av 12

Vad är kärlek egentligen och hur kan man hålla liv i en parrelation trots allt vardagsbestyr? Blir det tråkigt eller rent av enklare om man som Luther betraktar äktenskapet som ett företag? Vilken roll spelar jämställdhet och att dela lika på tiden med barnen för att kärleken ska leva stark? Vi besöker några familjer i Göteborg, Huddinge och Limhamn som berättar om hur deras vardagsliv ser ut. Samtal om äkta kärlek och familjeliv med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare, och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare och Bosse Löthén, fembarnsfar, journalist och musiker.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Familjeband

Avsnitt 2 av 12

Vad är egentligen en familj och hur förtjänar man den fina titeln förälder? Hur kan man skaffa familj och barn om man inte har någon att skaffa det med? Hur starka är familjebanden och vad får dem att hålla? Vi besöker några familjer i Upplands Väsby, Kilafors och Skogås, med barn som av olika skäl inte lever med sina biologiska föräldrar. Samtal om föräldraskap, barndom och olika familjekonstellationer med Lo Kauppi, ettbarnsmor, skådespelare och författare; Zanyar Adami, tvåbarnsfar och filmregissör samt Katarina Hahr, enbarnsmor och journalist.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Tiden

Avsnitt 3 av 12

Vad lägger vi tid på och hur fria är vi att välja våra liv? Är planering nödvändig för att få allt det praktiska att fungera i en familj? Och hur viktigt är det att få tid för sig själv och relationen? Vi besöker familjer i Klockrike, Kalmar och Stockholm för att se hur de planerar sin tid. Samtal om familjeliv och att få tiden att räcka till med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare, och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare och Bosse Löthén, fembarnsfar, journalist och musiker.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Mamma, pappa, barn

Avsnitt 4 av 12

Varför finns det ofta lägre förväntningar på pappan än på mamman i en familj? Hur påverkar det barnens syn på hur en riktig mamma eller en riktig pappa ska vara? Gör man sina barn en tjänst eller en otjänst om man försöker gå emot de traditionella könsnormerna? Vi besöker familjer i Enskededalen, Klippan och Tumba för att få en inblick i hur de ser på könsroller i föräldraskapet. Samtal med Zanyar Adami, tvåbarnsfar och filmregissör; Gunilla Bergström, tvåbarnsmor, farmor och barnboksförfattare samt Lo Kauppi, ettbarnsmor, skådespelare och författare om de egna föräldrarnas roller och hur barndomen format dem som föräldrar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Konflikt

Avsnitt 5 av 12

Måste man ha konflikter i ett förhållande? Renar ett gräl eller gör det bara ont? Eller är själva konsten att kunna lösa konflikter? Och vilken skillnad gör det när man som förälder försöker sätta sig in i barnets situation? Vi besöker familjer i Örebro, Nynäshamn och Färjestaden för att se hur de tänker kring gräl och konfliktlösning. Samtal om stora och små konflikter i familjelivet med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare, och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare och Jesper Odelberg, bonuspappa och ståuppkomiker.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Kris

Avsnitt 6 av 12

Hur bearbetar man familjekriser och hur påverkas familjemedlemmarna? Vi träffar några familjer som har genomgått olika typer av kriser och får höra hur de hanterat dem. Samtal med Gunilla Bergström, tvåbarnsmor, farmoder och barnboksförfattare; Lo Kauppi, ettbarnsmor, skådespelare och författare samt Jonas Modig, trebarnsfar, farfar och poet om kriser. De vrider och vänder på dilemman kring olika sorters kriser, bearbetningens faser och delger varandra insikter av erfarenheter från att familjemedlemmar dött eller barn haft det svårt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Oro

Avsnitt 7 av 12

Hur kan man hantera den ständiga oro som följer av att vara förälder? Hur blir det när något allvarligt inträffar och hur gör vi med barnens oro? Vi träffar familjer som har oron ständigt närvarande på grund av sjukdomar som plötsligt kan förändra tillvaron. Samtal med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare samt Bosse Löthén, fembarnsfar, journalist och musiker om mod och rädslan för att familjemedlemmar plötsligt ska försvinna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Att börja om

Avsnitt 8 av 12

Vad driver en omstart? Vad kan man göra om man fastnat i något, som sorg eller missbruk? Eller om man måste ge sig av hemifrån? Med eller utan familj. Vi möter familjer i Hjällbo, Undersåker och Markaryd där en eller flera familjemedlemmar har haft anledning att starta om. Samtal om familjeliv och om vikten av, och svårigheterna med, att lämna det som är inte är bra och starta på nytt, med Zanyar Adami, tvåbarnspappa och filmregissör; Gunilla Bergström, tvåbarnsmamma, farmor och barnboksförfattare, samt skådespelaren och författaren Lo Kauppi som är både ettbarnsmamma och bonusmamma.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Att räcka till

Avsnitt 9 av 12

Varför är det så svårt att be om hjälp och vilken roll spelar ens egna föreställningar om vad som är tillräckligt i ett föräldraskap när känslan av otillräcklighet slår till? Vi träffar personer som på olika sätt har tampats med otillräcklighetskänslor i familjeförhållanden. Samtal med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare och författare; Jesper Odelberg, bonuspappa och ståuppkomiker samt Augustin Erba, tvåbarnspappa, journalist och författare, om att duga och att försonas med tanken på att man ibland inte är sitt bästa jag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Arvet

Avsnitt 10 av 12

Hur kan man bryta ett socialt arv och mönster från barndomen? Och vilsenheten man kan känna om man är adopterad, går den att skingra? Vi träffar personer som vuxit upp i familjer där fysiskt våld och övergrepp har förekommit. De har i vuxen ålder på olika vis följt mönstren från barndomen, men har nu hittat strategier för att hantera sina egna beteenden. Samtal med Gunilla Bergström, tvåbarnsmor, farmor och barnboksförfattare; Lo Kauppi, ettbarnsmor och skådespelare samt Jonas Modig, farfar, förläggare och poet, om arvets betydelse och betydelsen av förebilder.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Att få barn

Avsnitt 11 av 12

Hur mycket förändras man av föräldraskap och hur mycket måste man förbereda sig? Eller är det bättre att bara låta det bli som det blir? Och hur ska man kunna ge sina barn en vettig barndom om man själv känner sig ofärdig? Vi träffar familjer som väntar barn, som vill ha barn och som består av många barn. Samtal med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar och journalist samt Bosse Löthén, fembarnsfar, journalist och musiker, om barnlängtan, barn som bara blir till och om att våga skaffa barn.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Frigörelse

Avsnitt 12 av 12

Hur påverkar en förälders egen frigörelse synen på barnens? Hur hanterar man separationsångest och blir man någonsin fri från sina föräldrar? Vi träffar olika familjer och pratar om tonåringar som gör uppror, om att vara tillräckligt gammal för att ta ansvar och att flytta hemifrån. Samtal med Lo Kauppi, ettbarnsmor, skådespelare och författare; Zanyar Adami, tvåbarnsfar och filmregissör samt Katarina Hahr, enbarnsmor och journalist, om frigörelse och hur den egna frigörelsen påverkar föräldraskapet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Automatiseringens tidevarv

Hur förbereder vi oss för en automatiserad framtid?

I Schweiz används ett lärlingssystem som nationalekonomer menar är anledningen till att landets ungdomsarbetslöshetssiffror länge varit rekordlåga. Frågan är om det kommer räcka till när automatiseringen accelererar. Vad händer när det blir mer fördelaktigt för arbetsplatserna att ta in maskiner istället för lärlingar?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mod

Mahdi

Mahdi går i åttan och känner att han är i en period då hans tankar och känslor förändras. Han är både rädd och nyfiken på tankarna om vuxenlivet. Men för honom är det ett av många modiga steg han har framför sig i livet som ska besegras.