Titta

What makes me me

What makes me me

Om What makes me me

Brittiska animerade filmer för åk 4-6 som berör filosofiska frågor och värdegrund. I varje avsnitt utforskar vi ett grundläggande filosofiskt begrepp. Och genom vardagliga frågor i slutet av varje avsnitt uppmuntras eleverna att tänka kreativt: Vad är rättvist? Vad gör mig till den jag är?

Till första programmet

What makes me me : Who owns the sky?Dela
  1. VAD GÖR MIG TILL MIG?
    OCH ANDRA INTRESSANTA FRÅGOR

  2. VEM ÄGER HIMLEN?

  3. Längs en stor flod
    finns det två byar.

  4. Den första, långt uppströms, är en
    jordbrukarby full av...jordbrukare.

  5. Det finns aldrig nog med vatten till
    grödorna och byborna är hungriga.

  6. Ruttna grödor, kurrande magar
    och dåliga humör. Du fattar.

  7. Men en bit längre ner längs floden
    finns en fiskeby full av fiskarfolk.

  8. De får all sin mat från floden
    och har massor av fisk att äta.

  9. Men en dag...

  10. Åh, nej. Deras fiskfyllda flod
    har blivit torrlagd.

  11. Inget vatten, ingenting.
    Ingen fisk. Inte ens en guldfisk.

  12. Utan fisk att äta
    börjar människorna bli hungriga.

  13. En modig flicka ger sig iväg för att ta
    reda på varför floden är torrlagd.

  14. Hon packar sina fiskmackor och följer
    den torra floden till böndernas by.

  15. Där möter hon en bondpojke.
    "Välkommen", säger han.

  16. "Vi har massor att äta och gott
    om vatten, tack vare vår damm."

  17. Fiskarflickan blir förskräckt.

  18. "Ni har stulit vårt vatten",
    säger hon. - Vad tycker du?

  19. Har bönderna stulit vattnet?

  20. Vem äger floden?
    Vem äger fisken i floden?

  21. Flickan förklarar att dammen
    hindrar vattnet att nå hennes by.

  22. Hon berättar att byborna är hungriga
    för att de inte får mer fisk.

  23. Bonden hade inte tänkt på hur det här
    skulle påverka hans grannar.

  24. Men sen får han en idé.
    "Vad sägs om att ni bor här hos oss?"

  25. Flickan är inte säker på
    att det löser problemet.

  26. Fiskarfolket har bott i sin by
    i hundratals år.

  27. Allt de gör
    kretsar kring fisk och fiske.

  28. Om fiskarfolket ska bo hos bönderna
    måste de förändra sin livsstil.

  29. Och om de kom till jordbrukarbyn,
    skulle bönderna ens välkomna dem?

  30. Det blir många nya munnar att mätta.

  31. Det finns mycket att överväga.

  32. Är bönderna själviska för att
    de inte tänkte på fiskarfolket?

  33. Vad tycker du att de ska göra?

  34. Översättning: Sebastian Lilja
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Who owns the sky?

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Ämnen:
Engelska, Psykologi och filosofi > Filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Etik, Etik och moral, Filosofi, Naturresurser, Rättvisa, Värdegrund
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i What makes me me

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

What makes me me

Avsnitt 1 av 5

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Who owns the sky?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Why should I be good?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

What's fair?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Am I always responsible for my actions?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta The grammar company

Do and does

När ska man använda "do" och när ska man använda "does"? Britt-Inger ska intervjua Patsy, men Patsy reagerar starkt på Britt-Ingers frågor. Vad är det som inte stämmer? Jimmy försöker förklara skillnaden mellan "do" och "does" för Mats. Jimmy förstår inte varför Mats tycker att "does" är ett sådant lustigt ord.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Newsreel Easy

2019-02-23

Nyheter på medelsvår engelska från den engelskspråkiga världen. Tusentals brittiska skolungdomar strejkar för klimatet, de är inspirerade av svenska Greta Thunberg. På Trafalgar Square firas det kinesiska nyåret, vår reporter Layla är på plats. I London har en stor namninsamling för att senarelägga skolstarten startats.