Titta

What makes me me

What makes me me

Om What makes me me

Brittiska animerade filmer för åk 4-6 som berör filosofiska frågor och värdegrund. I varje avsnitt utforskar vi ett grundläggande filosofiskt begrepp. Och genom vardagliga frågor i slutet av varje avsnitt uppmuntras eleverna att tänka kreativt: Vad är rättvist? Vad gör mig till den jag är?

Till första programmet

What makes me me : Why should I be good?Dela
  1. VAD GÖR MIG TILL MIG?
    OCH ANDRA INTRESSANTA FRÅGOR

  2. VARFÖR SKA JAG VARA SNÄLL?

  3. Det här är Ben. Han är ute
    och promenerar när han hittar nåt.

  4. Det är en ring, men inte vilken ring
    som helst - en magisk ring.

  5. En magisk ring som gör en osynlig
    när man sätter på sig den.

  6. Ben? - Är han fortfarande där?

  7. Ben börjar tänka på allt häftigt
    han kan göra med sin nya kraft.

  8. Han kan hjälpa andra,
    genom stoppa tjuvar, till exempel.

  9. Nästan som en riktig superhjälte.

  10. Han kanske behöver ett namn?
    "Osynlighetspojken."

  11. Han kan också skämta med folk.
    Det är inte hjälpsamt, men roligt.

  12. Vad skulle du göra
    om du hade en osynlighetsring?

  13. Vad är rätt sak att göra?

  14. Ben blir snart uttråkad och
    bestämmer sig för att ha lite kul.

  15. Sofie bjuder sina dockor
    på ett härligt tekalas.

  16. Ben kommer för att röra till det.

  17. Senare spelar Ben boll
    med Karim när...

  18. Den magiska ringen hjälper
    honom att undvika att bli påkommen.

  19. Får man göra busiga saker
    för att man inte blir påkommen?

  20. Ben har börjat gilla sin osynlighet-

  21. -och vill ha ett smaskigt äpple.

  22. Han kan stjäla ett. Om han är osynlig
    blir han ju inte påkommen.

  23. Men Sofie har kommit på
    vad han sysslar med-

  24. -och tar honom på bar gärning.

  25. Sofie säger: "Varför gör du inte
    nåt snällt i stället?"

  26. Hon mår bra
    av att göra snälla saker-

  27. -och tycker att alla borde göra det
    för att det är snällt.

  28. Vad tycker du?

  29. Mår du bra av att göra snälla saker?

  30. Finns det andra anledningar
    att göra snälla saker?

  31. Översättning: Sebastian Lilja
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Why should I be good?

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Ämnen:
Engelska, Psykologi och filosofi > Filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Etik, Etik och moral, Filosofi, Värdegrund
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i What makes me me

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

What makes me me

Avsnitt 1 av 5

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Who owns the sky?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Why should I be good?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

What's fair?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Am I always responsible for my actions?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tales from around the world

The strongest man in the world

Obasi tror att han är bäst i världen eftersom han är så snabb och stark. Men en dag möter han sin överman. En animerad saga från Nigeria om stolthet och värdet av ödmjukhet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Modern Ghost Stories Junior

Playing the Game

Adrian gillar att spela krigsspel på sin dator och är väldigt duktig på det. Hans pappa, som varit yrkesmilitär i Irak, tycker inte alls om sonens ivriga spelande. Plötsligt tar spelet en oväntad vändning. Kan pappas liv sväva i fara? På riktigt?