Titta

What makes me me

What makes me me

Om What makes me me

Brittiska animerade filmer för åk 4-6 som berör filosofiska frågor och värdegrund. I varje avsnitt utforskar vi ett grundläggande filosofiskt begrepp. Och genom vardagliga frågor i slutet av varje avsnitt uppmuntras eleverna att tänka kreativt: Vad är rättvist? Vad gör mig till den jag är?

Till första programmet

What makes me me : What's fair?Dela
  1. VAD GÖR MIG TILL MIG?
    OCH ANDRA INTRESSANTA FRÅGOR

  2. VAD BLIR RÄTTVIST?

  3. Sofie, Ben och Karim ska på äventyr.

  4. Upplevelser, spänning och fara.
    Alla de vanliga äventyrsgrejerna...

  5. De ska hitta den mystiska gyllene
    fågeln som bor djupt inne i skogen.

  6. De har inte lyckats ge sig av än-

  7. -för de har bråkat om
    vem som ska bära vad i två timmar.

  8. Karim har gjort illa armen
    och vill inte bära för mycket.

  9. Det kommer nog att vara jobbigt
    för honom att bära nåt alls.

  10. Sofie är minst.
    Hon tycker att hon borde bära mindre.

  11. Mycket mindre än Ben som är störst.

  12. Men Ben vill inte bära fler saker
    för han har bara tagit med sig lite.

  13. Det är inte hans fel att han är stor.
    Varför ska han bära de andras saker?

  14. Hur ska de lösa det här
    och hitta den gyllene fågeln-

  15. -när de inte pratar med varandra?

  16. Hur fördelar man packningen
    mest rättvist?

  17. Vad betyder rättvist?

  18. Flera timmar senare vet de ännu inte
    vem som ska bära vad.

  19. Nu är det lunchdags.
    Sofies mage låter märkligt.

  20. Hon föreslår att alla
    borde dela med sig av sin mat.

  21. Karim har packat med sig
    massor av smaskiga saker.

  22. Men Ben har bara med sig
    det han hade råd med.

  23. Sofie har tagit med sig massor.

  24. Karim vill inte egentligen dela
    med sig men sen får han en idé.

  25. Ben kan förtjäna lite extra mat
    om han bär mer under resan.

  26. Men Ben vill inte göra allt bara
    för att han inte har lika mycket mat.

  27. Det här blir knepigt. Åh, nej.

  28. De har bråkat så länge att fågeln
    har flugit iväg på ett eget äventyr.

  29. Titta. Han har lämnat
    en liten present till dem.

  30. Går det att lösa det
    så att alla blir nöjda?

  31. Är det viktigt att det blir rättvist?

  32. Översättning: Sebastian Lilja
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

What's fair?

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Ämnen:
Engelska, Psykologi och filosofi > Filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Etik, Etik och moral, Filosofi, Rättvisa
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i What makes me me

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

What makes me me

Avsnitt 1 av 5

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Who owns the sky?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Why should I be good?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

What's fair?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Am I always responsible for my actions?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta The grammar company

Connecting words

Hur kan man använda ord som "unless", "therefore", "because", "then" och "even"? Jimmy ska gå på dejt men känner sig nervös. Vad ska han och dejten prata om? Mats coachar Jimmy med hjälp av "Chit-chatters". Med enkla småord som "but", "since", "even if" och "because" kommer Jimmy kunna prata med sin dejt utan problem.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Modern Ghost Stories Junior

The Crane

Det är någonting som agerar hotfullt utanför Craigs fönster i stormen. Men hans fönster ligger på sjätte våningen...