Titta

Orka plugga

Orka plugga : Varför ska man kunna programmera?Dela
  1. Programmering finns runt oss
    utan att vi tänker på det.

  2. Men vad är det egentligen, och
    varför behöver jag kunna grunderna?

  3. Man tänker kanske på ettor och nollor
    som tillsammans ska bilda något.

  4. Det stämmer,
    men det är så mycket mer än så.

  5. Programmering innebär
    att skriva instruktioner - att koda.

  6. När vi kodar talar vi om för datorn
    hur den ska lösa ett problem.

  7. Det är som att lära sig ett språk
    - eller egentligen flera.

  8. Språken du måste kunna
    för att kommunicera med en dator.

  9. I grunden består datorns språk
    av på och av - ett och noll.

  10. Man kan säga att en kombination av
    ettor och nollor blir som en bokstav-

  11. -och flera kombinationer blir ord.

  12. Men om jag inte är sugen på
    att programmera t.ex. en robot-

  13. -varför behöver jag då
    lära mig grunderna?

  14. Tänk på
    hur mycket du använder Internet.

  15. Du behöver kunna grunderna för att
    förstå hur plattformarna fungerar.

  16. Snapchat, Facebook och YouTube
    styrs av algoritmer.

  17. Du har nog märkt att när du googlar
    på något du vill köpa, som sneakers-

  18. -får du efter några sekunder
    reklam för de skorna överallt.

  19. Någon har programmerat
    att det ska bli så.

  20. Algoritmerna påverkar vilka klipp
    du får upp i flödet på Facebook.

  21. Det räknas ut utifrån sådant
    du gillar, videor du ser på Youtube-

  22. -eller musik du lyssnar på.

  23. Man kan säga att algoritmerna formar
    vilken bild du får av omvärlden.

  24. Därför är programmering viktigt
    för att förstå världen vi lever i.

  25. Att förstå programmering
    är som ett digitalt självförsvar.

  26. Ta snapstreaks.

  27. Blir du stressad av timglaset,
    och vad gör vi när vi ser det?

  28. Vi loggar in oftare
    för att se om vår kompis har svarat.

  29. Någon har programmerat så-

  30. -för att vi ska bli beroende och
    fortsätta logga in på plattformen.

  31. En bild du laddar upp på Instagram
    hamnar inte högst upp i allas flöden-

  32. -fastän du laddade upp den
    för någon sekund sen.

  33. På grund av algoritmer får inte ens
    alla följare upp bilden i flödet.

  34. Vi måste förstå programmering
    för att inte bli lurade.

  35. Ju mer kunskap vi har om algoritmerna
    som styr plattformarna-

  36. -desto bättre kan vi försvara oss-

  37. -eller t.ex. hitta ett kryphål och få
    din bild att nå ut till fler följare.

  38. När du programmerar
    kan du bli bättre på problemlösning.

  39. Det har du nytta av i andra ämnen
    och i vardagen.

  40. Ett fel i början av koden kan påverka
    en hel kedja av händelser-

  41. -och du måste leta upp felet.

  42. Det kan jämföras med att baka. Smakar
    det inte bra gick något kanske fel.

  43. Om bakpulvret glöms bort
    så inverkar det på hela kakan.

  44. Att programmera är kreativt -
    lite som att göra musik eller måla.

  45. Du skapar något.

  46. Om du vill kunna skapa en hemsida,
    designa en blogg eller skapa en app-

  47. -är det programmering du ska kunna.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Varför ska man kunna programmera?

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Programmering finns runt omkring oss hela tiden, men vad är det egentligen? Varför ska jag kunna programmering om jag inte vill bli programmerare, eller ens är intresserad av det? Och vad innebär digitalt självförsvar? Här får du svar på varför det är bra att kunna mer om algoritmer, men också hur programmering kan bli ett tankesätt som hjälper dig i andra ämnen.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Pedagogiska frågor, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Algoritmer, Databehandling, Datoralgoritmer, Datorer, Internet, Pedagogik, Programmering, Studieteknik, Teknik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Mediatiden

Utøya

Ska man publicera bilder på tonåringar som precis överlevt en massaker? Jorid, en av de norska ungdomar som var med på Utøya sommaren 2011, berättar om massakern och varför en kompis anmälde tidningen Verdens Gang till pressombudsmannen. Hanne Skartveit, politisk redaktör på Verdens Gang, talar om hur de resonerade kring pressetik och de bilder och intervjuer som publicerades. Aftonbladets reporter Mattias Carlsson var först på plats vid Utøya och rapporterade från en liten båt medan gärningsmannen var igång. Hur klarade han av att behålla sin professionella roll?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss