Titta

Vara vänner - syntolkat

Vara vänner - syntolkat

Om Vara vänner - syntolkat

Hur säger man ifrån när någon är dum? Varför är vissa människor så rädda för dem som är annorlunda? Kan man vara taskig utan att förstå det själv? Här får du se berättelser om empati, kompisskap och mod - det handlar bland annat om att vara ny i klassen, att vara olik sina kompisar och att hamna utanför. I berättelserna möter du både mobbningsoffer, förövare och den som passivt ser på. Historierna ser ut att sluta olyckligt ända tills rollfigurerna inser att de kunde ha handlat annorlunda och får chansen att ge berättelsen ett bättre slut. Vad händer när vi backar bandet och låter alla som är med vara lite schystare, och lite modigare?

Till första programmet

Vara vänner - syntolkat : Varför är Ville så bråkig?Dela
  1. Det här är Ville. Han går i tvåan.
    Efter skolan går han till fritids.

  2. När det är dåligt väder är de inne.
    Ville avskyr att vara inne.

  3. Ute kan man springa all världens väg
    när de andra är idioter.

  4. De andra barnen är korkade, tycker
    Ville. De säger att han bara stör.

  5. De kallar honom Ville Sprattelgubbe
    för att han inte kan sitta stilla.

  6. Korkade. De har sina tråkiga lekar
    och hittar på idiotiska regler.

  7. Ingen kan komma ihåg dem.
    Man fattar dem inte.

  8. -Vad gör du? Du förstör teckningarna.
    -Jag bara gick här!

  9. -Sluta med det där, Ville!
    -Sluta själv!

  10. Amir, som jobbar på fritids,
    är också korkad, tycker Ville.

  11. Alltid ska han tjata.
    Tjata, skälla och lägga sig i.

  12. Varje dag säger alla samma sak.

  13. "Sluta springa, Ville." "Sluta kasta,
    Ville." "Sluta, sluta, Ville."

  14. Folk som säger "sluta"
    är det värsta han vet.

  15. Då blir det krig i Ville.
    Då exploderar han.

  16. Sen tar kriget slut.
    Då vill han göra nåt annat.

  17. "Åh!" tänker Ville.
    "De fattar ju ingenting!"

  18. Han vill lägga ett parkeringshus.
    Det är det enda som är roligt i dag.

  19. -Jag vill också bygga!
    -Ville!

  20. -Vad gör du?
    -Det ska bli ett parkeringshus.

  21. -Nej, det ska det inte!
    -Jo!

  22. -Nej!
    -Lägg av, Ville! - Vi går.

  23. -Jag vill också bygga parkeringshus.
    -Det är en borg.

  24. -Du får inte vara med, du förstör.
    -Annars river jag parkeringshuset.

  25. Det är en borg!

  26. Vad gör du? Du förstör!

  27. Det är ni som förstör, för ni
    vill inte bygga ett parkeringshus!

  28. Vad håller ni på med?

  29. Du kan inte gå kvar i den här skolan
    om du ska förstöra hela tiden!

  30. "Inte gå kvar i den här skolan",
    hade Amir sagt. Som om han vill det.

  31. "Jag kommer aldrig mer tillbaka",
    tänkte Ville.

  32. Och snipp snapp snut,
    så var berättelsen om Ville slut.

  33. Men stopp!

  34. -Så här kan det ju inte sluta.
    -Varför inte?

  35. Berättelser ska ha lyckliga slut,
    det här var ju jättedåligt.

  36. Ja, men det var ju du som inte
    lät Ville vara med och leka.

  37. Han får visst vara med ibland,
    men han är så arg och jobbig!

  38. Jag förstår att du tycker det.
    Men ni måste inte bli bästa vänner.

  39. Tänk om det går
    att låta Ville vara med på sitt sätt.

  40. -Hur då?
    -Ni måste förstå att alla är olika.

  41. Du hade ju svårt att lära dig simma.
    Ville har svårt att lära sig leka.

  42. -Förstår du?
    -Ja, jag tror det.

  43. -Vad hände, Ville?
    -Alla är alltid så arga på mig.

  44. -Och så blir du arg på dem.
    -Ja, de fattar ju inget.

  45. Det låter jobbigt. Du behöver nog
    lite hjälp med att vara med och leka.

  46. -Jag vet av vem. Ska jag ordna det?
    -Ja.

  47. Att Ville inte skulle få gå kvar,
    det var väl inte så bra sagt, va?

  48. Nej, jag tog i lite.
    Men vi har faktiskt regler.

  49. Men kan inte
    förstöra och bråka hela tiden.

  50. Nej, men det är knepigt för Ville
    att följa reglerna-

  51. -för han har så svårt att leka
    som de andra och blir arg extra lätt.

  52. -Vad skulle jag ha gjort, då?
    -Ville måste veta vad som gäller...

  53. ...både i lekarna och på skolan,
    annars blir han orolig.

  54. Och de andra barnen måste veta
    att Ville funkar så.

  55. -Okej, jag förstår.
    -Du får hjälpa Ville att leka.

  56. -Prata med honom. Skäll inte.
    -Okej, jag ska försöka.

  57. Nu spolar vi tillbaka historien,
    så ska vi ordna ett bättre slut.

  58. Just det!
    Här har vi ju Ville och Amir.

  59. Du, Ville!
    Stanna lite så får jag prata med dig.

  60. Nu åkte teckningarna ner på golvet.

  61. -Där ska de väl inte ligga?
    -Nej.

  62. Ska vi sätta upp dem igen,
    så hittar vi på nåt annat sen?

  63. -Okej.
    -Bra!

  64. Ville tänker
    att Amir är inte så dum i alla fall.

  65. Faktiskt
    är han till och med ganska snäll.

  66. -Kolla på den här.
    -Få se.

  67. -Snygg ekorre.
    -Ja.

  68. Ska vi kolla vad de andra gör?
    Du kan också vara med.

  69. -Jag vill också bygga!
    -Berätta för Ville vad ni bygger.

  70. -Vi bygger en borg för riddare.
    -Jag vill bygga ett parkeringshus.

  71. Vi har ju nyss börjat. Hjälp oss
    så bygger vi ett parkeringshus sen.

  72. Ja, men... Det är ingen riktig borg,
    för den har inget fängelse.

  73. Just det! Kan inte du hjälpa oss
    att bygga ett fängelse?

  74. Okej!

  75. Det är som ett indiantält!

  76. Det blir den bästa borgen nånsin.

  77. Fängelset blir förfärligt otäckt,
    och de spärrar in en massa fiender.

  78. Där svälter de ihjäl
    och blir uppätna av råttor.

  79. -Hur höga ska tornen vara?
    -Jättehöga!

  80. Alla barnen tycker
    att det blir världens bästa fängelse.

  81. Och, tänk, det tycker Ville också.

  82. -Var är bilarna, då?
    -Det kan ju vara kaplastavar.

  83. Det var ju verkligen ett bättre slut.
    Mycket bättre, faktiskt.

  84. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Varför är Ville så bråkig?

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ville får aldrig vara med och leka. Alla säger att han stör och förstör. De kallar honom "Ville sprattelgubbe" för att han har svårt att sitta stilla. Just idag tycker Ville att det är roligt att bygga parkeringshus, men det får han inte göra för de andra barnen. Om Ville ska kunna vara med och leka behöver han få hjälp av någon vuxen.

Ämnen:
Värdegrund
Ämnesord:
Barnpsykologi, Elever med särskilda behov, Psykologi, Samhällsvetenskap, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Undervisning, Utagerande barn, Utanförskap, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Vara vänner - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner - syntolkat

Ida är utfryst

Avsnitt 1 av 8

En berättelse om mobbning. Ida är åtta år och går i andra klass. Varje dag när hon går till skolan har hon ont i magen eftersom Agnes och Marissa aldrig låter henne vara med när de umgås. De tisslar och tasslar bakom hennes rygg och suckar när hon frågar vad de gör. Just idag får Ida veta att Agnes ska ha disco, och att alla utom Ida är bjudna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner - syntolkat

Elliot är ny i klassen

Avsnitt 2 av 8

Elliot är nio år och har just flyttat. Han tycker att det ska bli spännande att börja i en ny klass, men blir genast besviken. Ingen pratar med honom. När fröken berättar att de ska ha roliga timmen på fredag blir Elliot glad. Då vill han dansa, för det är det bästa han vet. Men hela dagen går utan att Elliot får några nya kompisar. Plötsligt känns det omöjligt att uppträda på roliga timmen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner - syntolkat

Maria har det jobbigt hemma

Avsnitt 3 av 8

Maria kallas ibland för Skit-Maria av sina klasskompisar. De säger att hon luktar och att hon har smutsigt hår. Hemma hos Maria är det stökigt. Det är för att Marias mamma är sjuk och inte orkar göra så mycket. Aldrig gör de något kul tillsammans. Men det säger inte Maria i skolan. En dag bestämmer hon sig för att berätta något helt annat istället.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner - syntolkat

Varför är Ville så bråkig?

Avsnitt 4 av 8

Ville får aldrig vara med och leka. Alla säger att han stör och förstör. De kallar honom "Ville sprattelgubbe" för att han har svårt att sitta stilla. Just idag tycker Ville att det är roligt att bygga parkeringshus, men det får han inte göra för de andra barnen. Om Ville ska kunna vara med och leka behöver han få hjälp av någon vuxen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner - syntolkat

Emanuel sviker sin kompis

Avsnitt 5 av 8

En berättelse om att bli sviken. Emanuel och Elvira är kompisar, men bara hemma. I skolan umgås de inte. Emanuel vill inte det eftersom han är rädd för att blir retad om han leker med en tjej. Elvira förstår inte hur han kan vara så snäll hemma, men så konstig i skolan. En dag råkar Elvira höra hur Emanuel skämtar med de andra killarna om hennes mamma.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner - syntolkat

Benny är en mobbare

Avsnitt 6 av 8

Benny är alltid arg i skolan. Han retas, slåss och förstör. Klasskompisarna tycker att han är jobbig, och fröken bara skäller. Men hemma är Benny ledsen. Där får han ofta skäll av sin pappa. Det är som om pappa inte tycker att Benny gör någonting rätt. Benny känner sig alltid värdelös och inuti honom växer en glödande klump av ilska.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner - syntolkat

Får Gabriel vara prinsessa?

Avsnitt 7 av 8

Gabriel tycker om färgglada kläder, teater och musik. Det är det ingen av de andra killarna i klassen som gör. När klassen ska spela upp sin sagopjäs vill Gabriel vara prinsessa, men det tycker ingen annan att han kan vara. Hela klassen gapskrattar och fröken säger att det bara är flickor som kan vara prinsessor. Gabriel förstår inte varför det finns regler för hur tjejer och killar ska vara. En berättelse om normkritik.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner - syntolkat

Bella säger ifrån

Avsnitt 8 av 8

Snälla Bella säger aldrig ifrån och hamnar aldrig i bråk. Men hon mår dåligt när hennes kompis Wilma retar klasskamraten Oscar för hans röda hår. Wilma kallar Oscar för "Rödluvan" och säger att det bara är på skoj, men Bella ser att Oscar inte tycker att det är roligt. När klassen har julpyssel går Wilmas skämt för långt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Vara vänner

Bella säger ifrån

Wilma retar Oscar för hans röda hår. När klassen har julpyssel ser Bella att Wilmas elakheter går för långt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hårda ord

Utanför

Vi träffar Ahmed som har flytt till Sverige från Syrien. Han berättar om hur han kunde känna sig utanför i början när han inte kunde svenska. Men han fick ändå vara med och leka. Då blev det lättare och han lärde sig språket snabbt. Vi ger oss också in i en låtsasvärld i ett klassrum där alla elever måste lämna in sina mobiltelefoner. Men Lisa har ingen mobil och blir retad av de andra barnen. Vad kan man göra om man känner sig utanför? Hur gör man om man ser någon annan som är utanför? Finns det saker vi gör och säger som gör att vissa hamnar utanför utan att vi tänker på det?