Titta

Surfarna

Surfarna

Om Surfarna

Surfarna är ett gäng som bor inne i din dator och åker runt på internet i sin digitala farkost. På vägen tar de sig an frågor som dyker upp när vi är ute på nätet; Vad är en cookie? Varför är det viktigt att vara källkritisk? Och, varför ska man aldrig lämna ut sina lösenord på nätet? Ett minidrama för årskurs F-3 på ämnet digital kompetens. Serien är tänkt att ge en grundläggande förståelse för ett antal begrepp och fenomen på internet, samt skapa en bild av vilka mekanismer som styr urvalet i datorernas sökmotorer.

Till första programmet

Surfarna : NätfiskeDela
  1. Välkommen, människa och användare,
    till internet!

  2. Här finns mycket information, men det
    är inte lätt att hitta det man söker.

  3. Tur att det finns de som kan hjälpa
    till. Välkommen till "Surfarna"!

  4. Hubbe!

  5. Pixie!

  6. Algot och kapten Kakan!

  7. "Surfarna"!

  8. Ja, vad tokigt. Vad hände sen, då?

  9. Nej... Sa hon "velkligen" det?

  10. -Vad "loligt"!
    -Vad är det med hennes röst?

  11. Vad gulligt
    att du "oloar" dig för mig.

  12. -Hon kanske har svalt en bebisapp?
    -Jag "må" så "bja".

  13. Mår hon verkligen så bra?

  14. Nu fattar jag. Hon är kär!

  15. Hon använder alltid den rösten
    när nån är kärleksfull.

  16. Ja, pusselipuss.

  17. -Kakan? Vem var det du pratade med?
    -Nej, det var ingen.

  18. -Vem får dig att använda den rösten?
    -Vilken röst?

  19. Jag vet. - Kakan?
    Du är den bästa kapten jag har haft.

  20. Du är så gullig, Algot.
    Nu är det dags att börja jobba.

  21. Jag vill veta vem hon pratar med.

  22. -Gå in genom dörren där.
    -Man behöver nyckel för att komma in.

  23. -Hur får man den?
    -Jag vet inte. Sök på det.

  24. Nu har vi fått en sökning.

  25. Hur klarar man Blue Dungeon
    i Underbridge?

  26. -Vad betyder det?
    -Översatt blir det:

  27. "Hur klarar man blå fängelsehålan
    i underbro?"

  28. Underbridge är ett dataspel.
    Blue Dungeon är en av banorna.

  29. Användaren vill ha information
    om hur man klarar banan.

  30. Vad vet vi om användaren?

  31. Sökningen kommer från en mobil
    där det ofta söks på dataspel.

  32. Då föreslår jag spelsajten Gamertips.

  33. -Användaren har besökt den sajten.
    -Låter bra. Då skickar vi resultatet.

  34. Det är Gamertips!
    Där står det hur man klarar grejer.

  35. Vi klickar på den.

  36. Vi har fått ett klick på Gamertips.
    Är alla beredda? Nu drar vi.

  37. -Tänk alla sajter som hjälper till.
    -Och alla sajter som vill luras.

  38. Nämen, nej.
    Nu kan jag inte njuta längre.

  39. Det är bra att man blir påmind om att
    man inte ska lita på allt på nätet.

  40. -Pingeling?
    -Pingeling.

  41. -Ursäkta?
    -Vänta, jag ska bara bli klar här.

  42. -Förlåt att vi stör när du jobbar.
    -Jag gamear.

  43. -Mission Complete.
    -Då klarar man ett spel till.

  44. -Vad vill ni?
    -Vi har en sökning på Underblossom...

  45. -Underbridge.
    -Det har man klarat. Vad vill de?

  46. Står det hur man klarar Blue Dungeon?

  47. Där! Du måste vara på minst level 58
    för att få nyckeln.

  48. -Vi är bara på level 52.
    -Det går snabbare om man har coins.

  49. Det är mitt bästa tips.
    Om man köper coins-

  50. -kan man köpa grejer
    och levla snabbt.

  51. Är inte coins och pengar samma sak?

  52. Coins används för att köpa saker i
    spelet, inte i den verkliga världen.

  53. -Coins köper man för pengar.
    -Människor köper saker för pengar.

  54. -Pengar förvaras ofta i en plånbok.
    -Tack, Kakan.

  55. Det finns de
    som vill ta andras plånböcker!

  56. De som vill luras kallas för tjuvar.
    Och tjuvar...

  57. Snackar hon alltid så här mycket?

  58. Här är en länk till en sajt
    som spelar åt oss när vi sover.

  59. -Då skulle vi levla snabbare.
    -Det är smart. Klicka på den.

  60. Vi har ett klick! En länk
    till en sajt som heter Levlar-Leffe.

  61. Vem?
    Jag vet inte vart länkarna leder.

  62. Alla hjälper alla. Vart länkarna
    leder är inte mitt ansvar.

  63. -Tack, Gittan. Vi "gittar" vidare.
    -Vad synd.

  64. Är det här verkligen rätt?

  65. Ja, men det är väldigt
    dålig uppkoppling till sajten.

  66. -Framme! Tack och lov.
    -Pingeling.

  67. Tjena. Levlar-Leffe här.
    Välkomna hit.

  68. -Ni gillar Underbridge, eller hur?
    -Inte vi, utan användaren.

  69. Användaren behöver bara ge mig namn
    och lösenord till kontot.

  70. Levlar-Leffe spelar åt en
    när man går i skolan eller sover.

  71. Grymt! Då spar vi skärmtid.

  72. Vi behöver bara skicka användarnamn
    och lösenord.

  73. Det är en bra deal. Jag fixar resten.

  74. -Nej, det här är typiskt nätfiske.
    -Kul! Vad är nätfiske?

  75. Det är när nån på nätet fiskar
    efter nån annans hemliga uppgifter.

  76. När nån lurar en användare
    att lämna ut information.

  77. Luras? Det är klart
    ni kan lita på Levlar-Leffe.

  78. -Man ska aldrig lämna ut lösenord.
    -Kom igen nu, får jag lösenordet?

  79. Det är inte vi som bestämmer det.

  80. Vi vill klara banan.
    Det kan väl inte vara så farligt?

  81. Nej... Vi skickar användarnamn
    och lösenord. Vad kan hända?

  82. De har skickat sina uppgifter nu.

  83. Vad har vi här, då? Lite uppgifter.
    Tackar, tackar.

  84. -Vad händer nu?
    -Jag kan sälja allt de har i spelet.

  85. -Aha! För coins?
    -Exakt.

  86. Jag kommer tjäna coins
    till min egen Underbridge.

  87. -Utan att användaren vet om det?
    -Ingen vet.

  88. -Känns inte så bra längre.
    -Nej.

  89. -Vi vet inte vad han gör.
    -Han kan göra vad han vill.

  90. Om vi byter lösenord,
    kan inte Leffe nå kontot.

  91. Ja, vilken bra idé!

  92. Vi har fått en sökning:
    "Byta lösenord Underbridge".

  93. -Användaren kanske misstror Leffe.
    -Jag fixar sökresultatet direkt.

  94. -Fast det här lösenordet är mitt.
    -Bra! Vi skickar det till användaren.

  95. Du kan kasta det.
    Användaren byter lösenord.

  96. -Jag har inte hunnit logga in.
    -Hoppas det blir ett bra lösenord.

  97. -Som "123456".
    -Det var ju inte ett bra lösenord.

  98. -Jo, det är lätt att komma ihåg.
    -Och lätt att lista ut.

  99. Ett bra lösenord ska innehålla
    små och stora bokstäver.

  100. -Siffror och kanske specialtecken.
    -Och inte vara namnet på ens husdjur.

  101. -Då blir det svårare att lista ut.
    -Aj då.

  102. Då behöver jag
    byta ut några lösenord.

  103. -Vi hann byta lösenord.
    -Det där gör vi inte om.

  104. -Nu kan vi levla själva.
    -Det är mycket roligare.

  105. Nu vill jag veta vem du pratade med,
    Kakan.

  106. -Den uppgiften lämnar jag inte ut.
    -Vi är nyfikna.

  107. Hubbe.
    - Hej! Hon står bredvid mig. Vänta.

  108. -Till dig.
    -Säg, då!

  109. Sluta fiska!

  110. Hallå, det är Kakan. Hej, mamma!

  111. Vad "bla" att du "linger" igen.

  112. -Kan jag "linga" upp dig? Tack, hej.
    -Så det var mamma du "platade" med.

  113. Jag undrar om människor
    avslöjar hemligheter av misstag?

  114. I dag har Surfarna avslöjat nätfiske.

  115. Surfa lugnt!

  116. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Nätfiske

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kakan har hemligheter som hon vill behålla för sig själv. Surfarna får lära sig att det är viktigt att inte dela med sig av personlig information på nätet. Vad kan hända om du lämnar ut ditt lösenord? Hur tar man reda på vem som står bakom en länk i ett nätforum? Surfarna pratar om integritet på nätet, och om vikten av att inte lämna ut sina inloggningsuppgifter.

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Internet och digitala medier, Samhällskunskap, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Barn och internet, Databehandling, Databrott, Datorer, Digital kompetens, IT, Informationsteknik, Internet, Internetanvändare, Juridik, Kriminologi, Nätbedrägeri, Nätfiske (databrott), Rättsvetenskap, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Surfarna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Klickbeten

Avsnitt 1 av 8

Pixie berättar en spökhistoria, men blir det verkligen så spännande som hon ger sken av? Surfarna lär ut om klickbeten - vad är ett klickbete och hur känner du igen det? Och varför vill någon att du ska klicka på en länk som inte håller vad rubriken lovar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Källkritik

Avsnitt 2 av 8

Hur kan man veta om ett recept som man hittar på nätet är bra? Vem som helst kan ju ha skrivit det! Surfarna får lära sig att man alltid måste kolla upp fakta innan man litar på vad som står på nätet - och Algot får lära sig källkritikens fem frågor; vem, vad, när, varför och hur.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Cookies

Avsnitt 3 av 8

Hur ska man veta vad någon önskar sig i present, om man inte känner den personen än? Precis som vi lär känna varandra när vi umgås, på samma sätt lär datorn känna sin användare när du surfar på nätet. Surfarna pratar om cookies och Kapten Kakan funderar över skillnaden mellan kakor och cookies.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Bilder på nätet

Avsnitt 4 av 8

Pixie stjäl Hubbes skämt utan att be om lov. Det är väl inte okej? Surfarna besöker en samvetslös sajt och ställs inför svåra frågor. Får man lägga upp bilder på andra personer på internet? När du laddar upp en bild på en hemsida, är bilden fortfarande din då, eller tillhör den sajten?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Reklam och sponsring

Avsnitt 5 av 8

Algot är imponerad av kändisar på nätet och vill gärna bli som de. Men tycker och menar kändisarna verkligen allt de säger på riktigt, eller har de fått betalt för att säga vissa saker? Surfarna ställer obekväma frågor och lär sig mer om sponsring och dolda budskap.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Nätfiske

Avsnitt 6 av 8

Kakan har hemligheter som hon vill behålla för sig själv. Surfarna får lära sig att det är viktigt att inte dela med sig av personlig information på nätet. Vad kan hända om du lämnar ut ditt lösenord? Hur tar man reda på vem som står bakom en länk i ett nätforum? Surfarna pratar om integritet på nätet, och om vikten av att inte lämna ut sina inloggningsuppgifter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Digitala missförstånd

Avsnitt 7 av 8

Algot skickar meddelanden till en vän. Men vännen tolkar hans emojier fel och det blir missförstånd. Surfarna får in en felstavad sökning och försöker reda ut vad den egentligen betyder. De får erfara hur lätt det är att hamna fel på nätet, bara genom ett litet stavfel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Söka på nätet

Avsnitt 8 av 8

Ett illasinnat rykte sprider sig i farkosten när Pixie slarvar med att ta reda på fakta. Surfarna stöter på en sajt som utger sig för att vara en nyhet, men som i själva verket är flera år gammal. Surfarna får lära sig hur man begränsar sökningar på nätet, och nyttan med att kontrollera källan innan man tror på en nyhet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera - teckenspråk

Algoritm och blockprogrammering

Vad är en algoritm? Deltagarna får i uppdrag att sätta ihop en algoritm av kodremsor, göra datorspel med hjälp av blockprogrammering och få en robot att måla ett porträtt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tisdagskollen med Farzad

Farzad råkar ut för tjuvar

Får man använda andra personers bilder hur som helst? Farzad kollar upp något som han hört eller sett eller funderat på. Den här gången får han hjälp av 9-åriga Isak från Sigtuna.

Fråga oss