Titta

Surfarna

Surfarna

Om Surfarna

Surfarna är ett gäng som bor inne i din dator och åker runt på internet i sin digitala farkost. På vägen tar de sig an frågor som dyker upp när vi är ute på nätet; Vad är en cookie? Varför är det viktigt att vara källkritisk? Och, varför ska man aldrig lämna ut sina lösenord på nätet? Ett minidrama för årskurs F-3 på ämnet digital kompetens. Serien är tänkt att ge en grundläggande förståelse för ett antal begrepp och fenomen på internet, samt skapa en bild av vilka mekanismer som styr urvalet i datorernas sökmotorer.

Till första programmet

Surfarna : KlickbetenDela
  1. Välkommen till Internet.

  2. Här finns information men det är inte
    alltid lätt att hitta det man söker.

  3. Tur att det finns några som kan
    hjälpa till. Välkommen till Surfarna.

  4. Hubbe, Pixie...

  5. ...Algot och kapten Kakan...

  6. Det var en dålig uppkoppling och vi
    hade precis fått in en sökning.

  7. -Vilka är vi?
    -Pixies förra jobb.

  8. Vi hade fått in en sökning
    från en användare - Henning.

  9. Jag kände en server som hette
    Henning. Nej, Marie-Louise.

  10. -Fortsätt.
    -Vi hade en sökning från Henning.

  11. Jag tänkte på nåt helt annat
    och av misstag-

  12. -gav jag förslag på en sida där jag
    visste att det fanns datavirus.

  13. Det är ju jättefarligt.
    Det kan ju förstöra hela datorn.

  14. Datorn smittas av en datasjukdom
    så att den slutar fungera.

  15. Men Henning klickade väl inte
    på länken? Eller gjorde han det?

  16. Fick han datavirus?
    Jag vill inte höra mer.

  17. -Vad hände sen?
    -Vill ni höra mer?

  18. Det som hände sen
    kan få er att bugga på er i brallan.

  19. -Jag vill inte bugga på mig.
    -Det kom ett klick...

  20. -Vi har fått en sökning.
    -Jag vill höra slutet på historien.

  21. Först gör vi läxan
    och sen kan vi spela.

  22. -Vad hade du för läxa?
    -Jag skulle kolla vädret.

  23. Just det, du ska ta reda på vad det
    blir för väder på friluftsdagen.

  24. -Hur gör du det?
    -Letar på Internet.

  25. Leta på Internet? Bra idé.
    Det gör vi.

  26. "Vad blir det för väder
    på friluftsdagen?"

  27. Okej. Det vill jag också veta.
    Vad är en friluftsdag?

  28. En dag när skolbarn är ute i naturen.

  29. -Vilken dag är det?
    -Det verkar vara lite olika.

  30. -Hur vet vi då vad vi ska föreslå?
    -Jag tror det är ett barn.

  31. Tidigare sökningar har handlat
    om sånt som barn gillar.

  32. Ge några förslag på sidor
    som innehåller ordet "friluftsdag"-

  33. -och hemsidor till skolor
    som ligger nära användaren.

  34. Ge några förslag på sidor
    som innehåller ordet "väder".

  35. -Den här nyhetssajten har väder.
    -Skicka med den också.

  36. -Klar.
    -Bra. Då skickar vi iväg det här.

  37. Det var mycket att välja på.
    Här har vi skolans hemsida.

  38. Där kan vi inte hitta
    vad det blir för väder.

  39. -Vad tror du om den?
    -Eller den...

  40. Här står det "nyheter och väder".
    Den klickar vi på.

  41. -Vi har ett klick.
    -Vart ska vi?

  42. -Det här är en populär nyhetssajt.
    -Då är den nog inte så farlig.

  43. Då åker vi dit.

  44. -Det här tröttnar jag aldrig på.
    -Jag älskar Internet.

  45. Jag med. Och det tar aldrig slut.

  46. -Pingeling.
    -Pingeling.

  47. -Hej. Surfarna här.
    -Välkommen till Nyheter och väder.

  48. Den här bilen är dålig för miljön.
    De här länderna kan inte hålla sams.

  49. -Har vi verkligen kommit rätt?
    -Ja, det är en nyhetssajt.

  50. Här finns det länkar till nyheter.

  51. Om användaren klickar på en länk
    får vi höra hela nyheten.

  52. Det ska finnas väder här också.

  53. Kungen har köpt en ny bil.

  54. -"Kungen har köpt en ny bil."
    -Trist.

  55. Men titta här.

  56. "Barnen gick in i ödehuset."

  57. Läskigt.

  58. Barnen gick in i ödehuset. Det som
    hände sen får dig att tappa hakan.

  59. Vad hände sen? Klicka på den.

  60. Nej, jag vill inte tappa hakan.

  61. -Jag vet vad det här är.
    -Datavirus?

  62. -Det är ett klickbete.
    -Är det farligt?

  63. Nej, det är en text som är utformad
    så att vi ska vilja klicka på länken.

  64. Som en fisk som nappar på ett bete
    - ett klickbete.

  65. -Jag vill inte klicka på en sån länk.
    -Jag kan vara en fisk som nappar.

  66. "Det som hände sen
    får dig att tappa hakan."

  67. -Klicka på den.
    -Ska vi klicka på den?

  68. -De klickade på länken.
    -I ödehuset upptäckte barnen...

  69. ...att några ekorrar bodde där nu.

  70. -Va?
    -Det var inte läskigt.

  71. -Jag har inte tappat hakan.
    -Lite läskigt var det väl?

  72. Rubriken var överdriven så
    att man ska vilja klicka på länken.

  73. Varför vill sajterna
    att man ska klicka?

  74. Ju fler som klickar
    desto mer pengar tjänar vi-

  75. -eftersom de som köper reklamplatser
    hos oss gillar fler besökare.

  76. -Så klickbeten måste inte vara sanna?
    -Nej. Människor ska bli lite rädda...

  77. ...nyfikna eller tro
    att de kommer att få skratta.

  78. Ekorrar bodde där. Vad tråkigt.
    Ett klickbete.

  79. Det är en rörig sida.

  80. -Vi går till en vädersida i stället.
    -Ja.

  81. -Vi har ett nytt klick.
    -Det är en riktig vädersajt.

  82. -Vi drar på en gång. - Tack för oss.
    -God afton.

  83. -Pingeling.
    -Pingeling.

  84. Hej och välkomna
    till den här vädersajten.

  85. Jag, madam Solochvår, är er värdinna.
    Vilken dag gäller det?

  86. Vi har inte fått nåt klick på det.

  87. Då får jag väl läsa upp
    resten av veckan.

  88. -Vi vet inte om användaren...
    -Det är mitt jobb, eller hur?

  89. Jag läser dag för dag-

  90. -så får användaren klicka
    om nån dag råkar vara intressant.

  91. På tisdag blir det regn
    i hela landet.

  92. -Inget verkar särskilt spännande.
    -Det är inga klickbeten.

  93. Torsdag. Där klickar vi.

  94. Där. Vi fick ett klick på torsdag.

  95. På torsdag blir det sol och varmt,
    hela 22 grader.

  96. Det är ett utmärkt tillfälle
    att bättra på lilla brännan.

  97. Toppen. Tack, madam Solochvår.

  98. -Sol och 22 grader.
    -Sol och 22 grader. Vad härligt.

  99. Badväder. Perfekt.

  100. Då är vi klara med läxan.
    Då kan vi spela.

  101. -Lyckad sökning. Bra jobbat.
    -Bra.

  102. Nu släcker vi.
    Jag vill höra slutet på historien.

  103. Pixie ville bara
    att vi skulle fortsätta lyssna.

  104. -Ja, så var det.
    -Men jag vill ändå höra slutet.

  105. -Släck inte nu igen.
    -Det hör ju till historien.

  106. Vi fick en sökning
    och så blev det strömavbrott.

  107. -Vi fungerar inte utan elektricitet.
    -Det var spännande.

  108. Jag undrar om människor alltid
    har gillat sånt som är spännande.

  109. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Klickbeten

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Pixie berättar en spökhistoria, men blir det verkligen så spännande som hon ger sken av? Surfarna lär ut om klickbeten - vad är ett klickbete och hur känner du igen det? Och varför vill någon att du ska klicka på en länk som inte håller vad rubriken lovar?

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Internet och digitala medier, Samhällskunskap, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Barn och internet, Databehandling, Datakommunikation, Datanät, Datorer, Digital kompetens, IT, Informationsteknik, Internet, Internetreklam, Internetsökning, Källkritik, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Surfarna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Klickbeten

Avsnitt 1 av 8

Pixie berättar en spökhistoria, men blir det verkligen så spännande som hon ger sken av? Surfarna lär ut om klickbeten - vad är ett klickbete och hur känner du igen det? Och varför vill någon att du ska klicka på en länk som inte håller vad rubriken lovar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Källkritik

Avsnitt 2 av 8

Hur kan man veta om ett recept som man hittar på nätet är bra? Vem som helst kan ju ha skrivit det! Surfarna får lära sig att man alltid måste kolla upp fakta innan man litar på vad som står på nätet - och Algot får lära sig källkritikens fem frågor; vem, vad, när, varför och hur.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Cookies

Avsnitt 3 av 8

Hur ska man veta vad någon önskar sig i present, om man inte känner den personen än? Precis som vi lär känna varandra när vi umgås, på samma sätt lär datorn känna sin användare när du surfar på nätet. Surfarna pratar om cookies och Kapten Kakan funderar över skillnaden mellan kakor och cookies.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Bilder på nätet

Avsnitt 4 av 8

Pixie stjäl Hubbes skämt utan att be om lov. Det är väl inte okej? Surfarna besöker en samvetslös sajt och ställs inför svåra frågor. Får man lägga upp bilder på andra personer på internet? När du laddar upp en bild på en hemsida, är bilden fortfarande din då, eller tillhör den sajten?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Reklam och sponsring

Avsnitt 5 av 8

Algot är imponerad av kändisar på nätet och vill gärna bli som de. Men tycker och menar kändisarna verkligen allt de säger på riktigt, eller har de fått betalt för att säga vissa saker? Surfarna ställer obekväma frågor och lär sig mer om sponsring och dolda budskap.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Nätfiske

Avsnitt 6 av 8

Kakan har hemligheter som hon vill behålla för sig själv. Surfarna får lära sig att det är viktigt att inte dela med sig av personlig information på nätet. Vad kan hända om du lämnar ut ditt lösenord? Hur tar man reda på vem som står bakom en länk i ett nätforum? Surfarna pratar om integritet på nätet, och om vikten av att inte lämna ut sina inloggningsuppgifter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Digitala missförstånd

Avsnitt 7 av 8

Algot skickar meddelanden till en vän. Men vännen tolkar hans emojier fel och det blir missförstånd. Surfarna får in en felstavad sökning och försöker reda ut vad den egentligen betyder. De får erfara hur lätt det är att hamna fel på nätet, bara genom ett litet stavfel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Söka på nätet

Avsnitt 8 av 8

Ett illasinnat rykte sprider sig i farkosten när Pixie slarvar med att ta reda på fakta. Surfarna stöter på en sajt som utger sig för att vara en nyhet, men som i själva verket är flera år gammal. Surfarna får lära sig hur man begränsar sökningar på nätet, och nyttan med att kontrollera källan innan man tror på en nyhet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera - syntolkat

Vad är en bugg?

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tisdagskollen med Farzad

Lita inte på Farzad!

Farzad testar om han är en bra andrahandskälla. Men det visar sig vara ganska svårt att återberätta en historia. Förstahandskällan Svante är med och rättar till berättelsen om hur han bröt sin arm. Och så går Farzad och Elise till botten med ett rykte som Farzad har hittat på.

Fråga oss