Titta

Våga snacka

Våga snacka

Om Våga snacka

Serien Våga snacka vänder sig till ungdomar som är nya i Sverige och lär sig svenska. Varje avsnitt har en ung person som själv är ny i Sverige som huvudperson. Programledaren Jonas Modin utmanar deltagarna att testa olika strategier för att komma vidare i svenska språket. Det kan handla om att lära sig ord för att kunna ta en körlektion, att skriva en dikt eller söka en praktikplats.

Till första programmet

Våga snacka : AmenaMaterialDela
  1. Äntligen är det lite varmt. Lite sol.

  2. Jag ska fixa en picknick till mig
    och Amena, som jag ska träffa idag.

  3. Hon är och simmar. När hon är klar
    ska vi fika och prata lite grann.

  4. Alla lär sig språk på olika sätt.

  5. Här möter du åtta ungdomar som ut-
    manas för att bli bättre på svenska-

  6. -och hitta sin väg
    för att nå sina drömmar.

  7. Hej! Jag heter Amena.
    Jag kommer från Afghanistan.

  8. Jag har varit i Sverige
    i två år och fyra månader.

  9. -Hur är det? Gick det bra att simma?
    -Ja, det gick bra.

  10. Svenska språket
    är väldigt, väldigt svårt.

  11. Från början tänkte jag:
    "Jag kan inte prata svenska."

  12. "Jag kan aldrig prata svenska."

  13. Men sakta, sakta, varje dag,
    lärde jag mig.

  14. Och nu kan jag. Kanske inte så bra,
    men jag kan. Jag förstår.

  15. -Hur var din första tid i Sverige?
    -Den var jättesvår.

  16. Jag var ensam i Sverige.

  17. Jag kände inga människor i Sverige.

  18. Jag förstod ingenting av svenskan.

  19. Jag ville att min familj skulle vara
    med mig, men det gick inte.

  20. De kunde inte komma hit med mig.

  21. Jag vet att du ganska nyligen
    fick uppehållstillstånd.

  22. Åh! Tack!

  23. Det är bara äppelmust, så det är
    ingen alkohol. Skål och grattis!

  24. När jag inte hade uppehållstillstånd
    tänkte jag mycket på det.

  25. Jag hade en depression.
    Det var ett jättesvårt liv för mig.

  26. Jag ler alltid. Jag ler alltid.

  27. Men jag mådde
    väldigt, väldigt dåligt.

  28. Men folk förstod inte det,
    för jag skrattar alltid.

  29. Kan du beskriva hur det var
    när du mådde så där väldigt dåligt-

  30. -och samtidigt var ny i Sverige
    och försökte lära dig språket?

  31. Det var jättesvårt.

  32. Jag kunde inte svenska. Jag hade
    problem med uppehållstillståndet.

  33. Jag tänkte mycket på min mamma.

  34. Jag glömde många ord.
    Jag förstod en stund, sen glömde jag.

  35. Du hade svårt att lära dig svenska
    för att du mådde dåligt.

  36. Det påverkade mig mycket.

  37. -Jag hoppas det har slutat.
    -Det hoppas jag också.

  38. Du är konstnärlig och kreativ.

  39. -Du gillar fotografi och design?
    -Ja.

  40. Det finns sätt som man kan vara
    kreativ och konstnärlig på-

  41. -som med fotografi och design,
    fast man gör det med språket.

  42. Till exempel att skriva poesi.

  43. -Gillar du poesi?
    -Nästan.

  44. Nästan? Lite grann?

  45. Jag tycker att du skulle prova
    att använda språket på ett nytt sätt-

  46. -som du kommer att tycka är kul,
    nämligen att skriva poesi, en dikt...

  47. ...på svenska,
    och läsa upp den för publik.

  48. Man kan prova.

  49. Jag vet en som har skrivit mycket
    poesi och läst den inför publik.

  50. Hon kan hjälpa dig att komma i gång.

  51. Bra förslag.

  52. -Vill du träffa henne?
    -Ja.

  53. Tror du man vågar gå på isen?

  54. Nej!

  55. Mitt tips för att lära sig svenska
    är att kämpa för sin dröm-

  56. -trots en tuff situation.

  57. Jag fick tre avslag
    från Migrationsverket-

  58. -och ett papper om att lämna Sverige
    inom tjugo dagar-

  59. -men jag hade hela tiden hopp om att
    det en dag skulle bli bra för mig.

  60. Det var bara dags att kämpa.

  61. Jag fick asyl tack vare gymnasie-
    lagen. Jag är glad att jag kämpade.

  62. Bara min dröm hjälper mig.

  63. Det är bra om man har en dröm,
    och kämpar för den.

  64. -Hej och välkommen! Wendy.
    -Amena.

  65. Du kan sätta dig.
    Du ska ju skriva en dikt.

  66. Vi ska göra lite övningar,
    så du kan få testa orden lite.

  67. Vi ska inte skriva så mycket i dag,
    utan fokusera på-

  68. -att använda vår fantasi
    och att vara kreativa.

  69. Det viktigaste jag vill ge till dig
    är att du i slutet ska vara stolt-

  70. -och glad för vad du har skapat.

  71. Jag vill att du tänker på ett minne
    som är positivt.

  72. Nåt som har hänt dig,
    som var jätteroligt, trevlig och bra.

  73. Du får, om du vill, skriva ner
    några rader. Inte så långt.

  74. Sen blir jag jätteglad
    om du läser det för mig.

  75. -Vad har du för minne?
    -När jag fick uppehållstillstånd.

  76. Det var på skolan.

  77. -Det var en onsdag klockan tolv.
    -Du kommer ihåg exakt.

  78. Min gode man ringde till mig:
    "Hej, Amena!"

  79. "Du har fått uppehållstillstånd!
    Grattis!"

  80. Jag ville gråta eller skratta.
    Både och.

  81. När du berättar om minnet blir du
    glad, varm och härlig i kroppen.

  82. Du behöver inte skriva om just
    den dagen, men ta den där känslan...

  83. När du ställer dig på scenen,
    så ha den där känslan i kroppen.

  84. Att du har självförtroendet
    och den glädjen.

  85. Vi ska använda väggen nu, och skriva
    saker vi tycker om med oss själva.

  86. Ord som är bra. Allt du tycker är bra
    med dig själv ska vi skriva här.

  87. Jättebra. "Stark."
    Vad är starkt med dig?

  88. Jag kan kämpa.

  89. Jag är bra på att lyssna.

  90. -Fint! Det är fint.
    -Det är kär, eller kärlek.

  91. Vill du läsa upp det,
    och säga lite om det? Det var så bra.

  92. Jag är mig själv.
    Jag kan bestämma själv.

  93. Om jag vill simma, och nån säger
    "Nej! Du kan inte gå och simma!"-

  94. -så kan jag säga "Stopp! Sluta!
    Jag kan bestämma själv."

  95. Jag vill inte att nån person
    ska bestämma över mig:

  96. "Nej, du får inte prata
    med nån pojke, eller tjejer!"

  97. Då säger jag: "Sluta! Jag kan
    bestämma själv. Jag är mig själv."

  98. Om vi tittar här, så har vi samlat
    sånt som vi tycker om och är bra på-

  99. -som jag vill att du bär med dig
    till nästa gång vi ses.

  100. När du skriver din dikt ska du komma
    ihåg att alltid vara dig själv.

  101. Du bestämmer vem du är. Allt det här
    är saker som du är bra på.

  102. Nu är vi färdiga för i dag. Du får
    gå hem, äta nåt gott, dricka vatten-

  103. -och kanske börja öva lite
    på din dikt.

  104. Hej! Mitt namn är Ali Zardadi
    och jag kommer från Afghanistan.

  105. Jag kom hit för två år sen, och läser
    just nu vård- och omsorgsprogrammet.

  106. Min resa med svenska språket började
    när jag kom till Sverige.

  107. Jag saknade min familj jättemycket.

  108. Jag brukade flytta min längtan
    till ett vitt papper.

  109. Resultatet blev en bok.
    Så lärde jag mig svenska.

  110. Tjena!

  111. Är det bra? - Hej!

  112. Skulle det vara okej för dig att läsa
    första meningen i din dikt för mig?

  113. -Jag har skrivit om kärlek.
    -Bra ämne. Bra tema!

  114. Ta första meningen.
    Det blir jättebra.

  115. Kärleken är fin
    när du är bredvid mig

  116. Kärleken är finare
    när du ler mot mig

  117. Jättevackert. Verkligen.

  118. Öva lite, som att jag är din publik.

  119. Precis det som du läste nu
    ska du få läsa för mig.

  120. Vi ska testa och se hur du känner
    i kroppen när du läser det här.

  121. Kärleken är fin
    när du är bredvid mig

  122. Kärleken är finare
    när du ler mot mig

  123. Bravo! Det var superfint!

  124. När du har läst den
    vill jag att du tar en liten sekund-

  125. -och känner
    att du har gjort ett bra jobb.

  126. -Vad var det du skrev om?
    -Om kärlek. Om min kärlek.

  127. -Om en specifik person?
    -Ja, exakt.

  128. Om det känns bättre att skriva på ett
    annat språk än svenska, går det bra.

  129. Det går att översätta
    och behålla vissa ord.

  130. Ibland lägger jag in ett ord
    på amarinja-

  131. -eller ett ord på engelska i texten.
    Det kan göra den mer intressant.

  132. Det här ska bli så spännande.
    Jag ska lyssna på dig i kväll-

  133. -och hjälpa dig, stötta dig
    och heja på dig, så klart.

  134. Jag ska vara i publiken, klappa
    extra hårt och skrika extra högt.

  135. -Då ses vi i kväll på poesiläsningen.
    -Hej då!

  136. -Hej.
    -Välkommen.

  137. -Kul att du kommer och läser hos oss.
    -Tack så mycket.

  138. Hjärtligt välkomna. Vi sätter i gång
    vår vanliga poesikväll.

  139. Den första födelsen var plågsam

  140. Många vägar tog mig hit
    Livet är inte alltid smidigt

  141. Ibland känns det
    som jag hamnat här av ett misstag

  142. Innan du skulle läsa din dikt,
    vad tänkte du på då?

  143. Jag tänkte på min kärlek.

  144. Jag kände att han var hos mig,
    och lyssnade på mig.

  145. Hej, allihopa. Jag ska läsa en dikt.
    "Kärlek och liv."

  146. Så...

  147. Kärleken är fin
    när du är bredvid mig

  148. Kärleken är finare
    när du ler mot mig

  149. Kärleken är det finaste
    när du säger till mig

  150. och ler, jag älskar dig

  151. När du är bredvid mig börjar
    kärleken, och slutar inte för mig

  152. Stanna hos mig,
    skapa min värld med mig

  153. Jag kan bara tacka dig
    för att du finns här

  154. Jag älskar dig, min värld
    Jag älskar dig, min kärlek

  155. Det var härligt. Jättehärligt.

  156. Jag visste inte att jag
    kunde prata svenska och läsa svenska.

  157. Jag har fått hopp och energi.

  158. -Du var jätteduktig. Jag var stolt.
    -Det var jättefint skrivet.

  159. -Tack.
    -Grattis!

  160. Vad bra du var på att läsa upp den.

  161. Du är bra på svenska också. Det vore
    kul att höra dig läsa nån mer gång.

  162. -Du är välkommen tillbaka.
    -Tack så mycket.

  163. Hej då!

  164. -Känns det bra?
    -Ja. Det var kul, tack.

  165. Det var väldigt fint.

  166. Känns det som att du blev bättre
    på svenska, och på vilket sätt?

  167. Jag visste inte
    att jag kunde prata bra svenska.

  168. När jag skrev... Oh my god, jag kan!

  169. Det var jättehärligt och spännande.

  170. -Du märkte att du var bra på svenska?
    -Ja.

  171. -Känner du dig bättre på svenska?
    -Exakt.

  172. Får man fråga vem du skrev om?
    Vem är den speciella personen?

  173. Jag vill inte berätta om honom.

  174. Det är hemligt. Jag förstår.

  175. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Amena

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Amena kommer från Afghanistan. Hon oroar sig mycket för sin mamma som är i Pakistan och längtar efter henne. Amena tycker själv att hon har svårt att utvecklas i svenska språket för att hon oroar sig så mycket. Jonas ger henne i uppgift att skriva en dikt som hon ska läsa på en poesikväll. Tanken är att hon ska kunna använda sig av sina känslor och göra något som hon tycker är roligt och samtidigt utveckla sin svenska.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi
Ämnesord:
Andraspråksinlärning, Dikter, Invandrare, Invandrarelever, Poesi, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Våga snacka

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Mahdi

Avsnitt 1 av 8

Vi möter Mahdi från Afghanistan som drömmer om att bli journalist. Hans utmaning blir att ta kontakt med redaktioner för att hitta ett ställe där han kan praktisera en dag för att testa yrket och få en ingång. Han får napp hos en redaktion på Sveriges Radio och vi följer honom under en dag när han får testa att jobba som journalist.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Eshika

Avsnitt 2 av 8

Eshika kommer från Bangladesh och är 16 år gammal. Hon kom till Sverige för att studera och har bott här i fem månader. Drömmen är att bli flygingenjör. Eshika tycker om att göra saker som är svåra och det passar bra, för nu får Eshika en riktig utmaning - hon ska ta en körlektion och lära sig svenska ord och begrepp för att klara av det.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Abulfazl

Avsnitt 3 av 8

Abulfazl är 17 år och uppvuxen i Iran. Han väntar på uppehållstillstånd och känner att det är en osäker tillvaro som ibland gör det svårt att koncentrera sig i skolan. Han har bra kompisar, men skulle behöva fler kompisar att prata svenska med. Han tycker om att spela trummor, och Jonas ger honom i uppgift att skriva en efterlysning efter bandkompisar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Najwa

Avsnitt 4 av 8

Najwa kommer från Syrien och har varit i Sverige i två år. Hon tycker det är svårt att prata svenska och är rädd att det ska bli fel. Därför blir hon ofta blyg och tyst. Hon använder också ofta sin kompis Yasir som tolk. Najwa utmanas att jobba på en förskola under en dag för att helt enkelt öva sig på att våga prata.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Bashar

Avsnitt 5 av 8

Bashar är 17 år gammal och kommer från Syrien. Han tycker mycket om att träna och drömmer om att bli skådespelare. Han får i uppgift av Jonas att ta en kurs i teaterimprovisation som ett sätt att utveckla språket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Mina

Avsnitt 6 av 8

Mina är 17 år och kommer från Irak. Hon vill gärna ha ett extrajobb. Jonas hjälper henne därför att gå igenom sitt cv och personliga brev, och sedan får hon ge sig ut till butiker och restauranger för att presentera sig och försöka få en arbetsintervju.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Mahamed

Avsnitt 7 av 8

Mahamed är 16 år gammal och kommer från Eritrea. Han har varit i Sverige i åtta månader och drömmer om att spela fotboll i ett lag. Jonas har ett tips på ett lag som Mahamed kan kontakta för att provspela. Han får förbereda sig genom att lära sig ord som är bra att kunna när man spelar fotboll.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Amena

Avsnitt 8 av 8

Amena kommer från Afghanistan. Hon oroar sig mycket för sin mamma som är i Pakistan och längtar efter henne. Amena tycker själv att hon har svårt att utvecklas i svenska språket för att hon oroar sig så mycket. Jonas ger henne i uppgift att skriva en dikt som hon ska läsa på en poesikväll. Tanken är att hon ska kunna använda sig av sina känslor och göra något som hon tycker är roligt och samtidigt utveckla sin svenska.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Svenska med Mahmoud Bitar

Kalender

Mahmoud och Simon tar fram kalendern och tittar på de olika veckodagarna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Svenska med Mahmoud Bitar

Köra bil

Regler, skyltar, höger och vänster - det är mycket att hålla reda på ute i trafiken.