Titta

Perspektiv på världen - syntolkat

Perspektiv på världen - syntolkat

Om Perspektiv på världen - syntolkat

Är mänskliga rättigheter en självklarhet överallt? Hur fungerar extremism och hur långt är människan beredd att gå för sin övertygelse? Varför har vi krig och vad gör vi för att förhindra dem? I sex avsnitt tas frågor om demokrati, makt och rättigheter upp ur nya vinklar och från olika delar i världen. Varje avsnitt har ett eget avgränsat tema. Vi möter människor med olika åsikter, möjligheter och perspektiv. Det som är självklart för någon kan vara en omöjlighet för en annan.

Till första programmet

Perspektiv på världen - syntolkat : Krig och konfliktDela
  1. Nåt självklart
    kan vara otänkbart för nån annan.

  2. Vem blir extremist, och varför?

  3. Vad innebär det att vara kvinna?
    Vem styr dina val av politiker?

  4. Här får du inga svar,
    utan perspektiv.

  5. Han torterade mig i tio månader.

  6. --- torterade mig i ett år
    och nio månader i fängelse 215.

  7. Det är konstigt att jag lever.

  8. Allt fler barn lever
    i konfliktområden.

  9. Barn blir inte bara skadade,
    utan är ofta måltavlor.

  10. Allt fler stater spärrar in folk
    som bara har uttryckt sin åsikt.

  11. Om det våld du utövar förhindrar
    ett värre våld, så är det helt okej.

  12. Krig är en organiserad, våldsam
    konflikt mellan stater eller folk.

  13. Förekomsten av krig minskar i takt
    med att samhällen moderniseras-

  14. -men fortfarande pågår många krig-

  15. -och det är ofta oklart vem som
    bär ansvaret och hur det ska lösas.

  16. Allt fler barn
    lever i konfliktområden.

  17. Sen 90-talet är ökningen 75 procent.

  18. Det är skrämmande att barn-

  19. -inte bara dödas,
    utan ofta är måltavlor.

  20. De som drabbas hårdast är civila.

  21. En sjättedel av världens barn lever
    i eller nära väpnade konflikter.

  22. Det motsvarar 357 miljoner barn.

  23. Krigen har förändrats,
    och krigets lagar följs inte-

  24. -eftersom man har
    många olika aktörer i krigen.

  25. Det är många olika sidor som strider.

  26. Krigen pågår längre, och man
    använder mycket splittervapen-

  27. -i tätbebyggda områden
    där det finns många människor.

  28. Därför drabbas väldigt många barn.

  29. De farligaste länderna för barn
    är Afghanistan, Somalia och Syrien.

  30. De är hjälplösa. När en familj är i
    kris, så kan man inte skydda barnen.

  31. 1948 antogs FN:s deklaration
    om de mänskliga rättigheterna.

  32. Alla människor, oavsett land,
    kultur och sammanhang är födda fria-

  33. -och lika i värde och rättigheter.

  34. Genève-konventionen tar vara
    på civilas rättigheter i krig-

  35. -och barnkonventionen tillvaratar
    barns rätt till liv och utveckling.

  36. Men länder bryter mot dessa.

  37. Som barn förlorade Omar
    sina rättigheter i kriget i Syrien.

  38. Jag heter Omar, är 22 år
    och kom till Sverige 2015.

  39. Som femtonåring var jag galen
    i motorcyklar och naturen.

  40. Landskapet i min stad är vackert,
    med Medelhavet och berg.

  41. Det sociala livet är fantastiskt.
    Jag kör till min vän, knackar på-

  42. -och dricker kaffe.
    Här får man boka tid. Det är hemskt.

  43. Där var det bara att köra!

  44. Den arabiska våren är protester som
    utbröt 2010 i flera arabiska länder.

  45. Man krävde regimbyten
    och demokratiska reformer.

  46. I mars 2011 hade demonstrationerna
    spridits till Syrien.

  47. Revolutionen började fredligt.

  48. Men min pappa sa till mig, att här
    kunde det dö en miljon människor.

  49. Kort därefter, 12 april 2011, kom den
    första militära attacken i Syrien.

  50. Det var i min by, Al Bayda.

  51. Pappa skickade mig att köpa bröd.
    När jag var på väg för att köpa bröd-

  52. -så såg jag att alla stod
    i centrum och tittade mot bergen.

  53. Det såg ut som myror.

  54. Då hämtade folk kikare.

  55. Sen kom det stridsvagnar.

  56. De attackerade. Det var helt galet.

  57. För första gången
    såg jag nån skjutas.

  58. Killen bredvid mig
    fick en kula här-

  59. -och ramlade. Det var en massa blod.
    En person fick en kula i ryggen...

  60. Ett barn på femton år
    är inte redo att se det.

  61. Folk som ramlar, blod och soldater...

  62. Det finns en video från massakern-

  63. -där de står och hoppar på oss.

  64. Vi tvingades ropa:
    "Gud! Syrien! Bashar al-Assad!"

  65. Efter många timmar tog de oss
    från byns centrum i bussar och bilar-

  66. -till olika politiska fängelser.

  67. En femtonåring
    förstår inte ens ordet "politik".

  68. Jag kom till fängelse nummer 215.

  69. Fängelserna i Syrien är inte som här.

  70. Efter tio minuter är man blodig,
    har tappat tänder och blivit rakad-

  71. -och man är naken.
    Det är jättehemskt.

  72. Rummet är fyra kvadratmeter,
    och det sitter hundra personer där.

  73. 50 sitter och 50 står.
    Man byter efter fyra timmar.

  74. Man sitter exakt så här.

  75. Jag sov så här, och efter
    några timmar bytte jag sida.

  76. Jag frågade personen bredvid mig-

  77. -hur länge han hade varit där.

  78. Jag tänkte mig två timmar
    eller en halv dag-

  79. -för man orkar inte mer.

  80. Han sa "tre månader".

  81. Det var inte bra.
    Jag trodde två dagar till.

  82. -Hur länge var du där?
    -Ett år och nio månader.

  83. Tusentals syriska civila har gripits,
    fängslats, torterats och mördats.

  84. Förhållandena i fängelserna
    är fruktansvärda.

  85. I fängelse 215 fick jag en penna.

  86. Jag fick ansvaret
    att skriva numret på folk som dör.

  87. "215" är numret på fängelset.

  88. Den döde är nummer 3 758.
    Det står på arabiska.

  89. -Gjorde du det här?
    -Ja, i ett år ungefär, i fängelset.

  90. Jag såg...16 000 som dog.

  91. Efter ett år och nio månader
    ska Omar plötsligt förflyttas.

  92. Polisen kom och sa att jag skulle ut.

  93. Vi sa: "Hej då, vi ses i himlen."
    Sen tog de oss.

  94. Vi fick ögonbindlar och såg inget-

  95. -men vägen var brant, vilket kändes.

  96. Bara en väg går så här:
    vägen till Saidnaya.

  97. Fängelset Saidnaya har av Amnesty
    kallats för ett slakthus.

  98. Det finns inga bilder,
    bara satellitbilder och vittnesmål.

  99. "En bit av min själ dog...
    Glädjen försvann."

  100. Tortyren som du får blir allt värre.

  101. Den klassiska metoden är bildäck.

  102. Man blir inklämd i ett bildäck
    och kan inte andas. Huvudet kläms åt.

  103. Man får elstötar-

  104. -och blir slagen
    med kablar och järnpinnar.

  105. De var som hopslingrade maskar.
    Det fanns ingenstans att stå.

  106. En annan klassiker är att man hängs
    upp tio centimeter ovanför golvet-

  107. -så att axlarna dras ur led
    efter fem-tio minuter.

  108. Det tar upp till ett år för dem...

  109. Om du är ung, så läker de snabbare,
    men äldre blir aldrig återställda.

  110. Problemet är inte utrymmet,
    utan nåt mycket värre.

  111. När du ska få mat så kommer polisen
    och placerar maten framför dörren.

  112. En person ska gå ut och hämta maten-

  113. -och när de öppnar,
    så dödar soldaterna honom.

  114. Sen väljer de en ny person
    som ska dö i morgon.

  115. Det är inte lätt att kasta sig
    mot döden. Många gånger sa jag-

  116. -till dem i rummet att jag skulle
    hämta maten. Den som gör det dör.

  117. Jag gick till dörren, men innan
    polisen kom, så ångrade jag mig.

  118. Ibland tycker jag
    att jag har svikit folk-

  119. -och att det är pinsamt att jag
    inte dog för att andra ska få leva.

  120. Jag har många bilder i huvudet
    av mina bästa vänner.

  121. Om vi inte fick vatten,
    så gav en person mig sitt vatten-

  122. -eftersom jag annars skulle dö,
    och så dog han och jag överlevde.

  123. Sen fick jag chansen att hjälpa
    andra, men jag var rädd om mitt liv-

  124. -och vågade inte dö för nån annan.
    Det är ett svårt beslut-

  125. -men det är pinsamt när andra
    är starka, härliga och häftiga nog-

  126. -att ge dig ett liv. Ett liv!

  127. De dör för att du ska få leva,
    men du kan inte göra samma sak.

  128. Att bli torterad är ett stort trauma-

  129. -vilket ofta inte går att anmäla,
    för staterna erkänner inte tortyren.

  130. Amnesty jobbar för mänskliga
    rättigheter. Överallt där de kränks-

  131. -påtalar vi detta för makthavare och
    samlar folk i en opinion mot detta.

  132. Vi ser en negativ utveckling
    på många håll.

  133. Allt fler stater
    använder "anti-terrorlagstiftning"-

  134. -för att spärra in människor
    som bara har uttryckt sin åsikt.

  135. Länder som inte har haft dödsstraff
    på länge talar om att återinföra det.

  136. Vi ser en sån utveckling
    på många håll.

  137. Skolorna i Syrien
    har en bra utbildning.

  138. "Mänskliga rättigheter" är en vanlig
    term, men utövningen var ovanlig.

  139. Jag började fundera på termen
    när kriget kom.

  140. Jag började förstå innebörden
    av "mänskliga rättigheter".

  141. Innan dess hade vi ett lugnt liv
    och behövde inte tänka på termen.

  142. Sen 1945 har FN haft som huvuduppgift
    att bevara världsfreden-

  143. -och se till att de mänskliga
    rättigheterna efterlevs.

  144. FN är den främsta
    globala mötesplatsen.

  145. Det finns inget annat ställe där
    länder som ligger i krig med varann-

  146. -möts för att prata om krig, fred,
    mänskliga rättigheter, klimat o.s.v.

  147. När FN kom till, så var tanken-

  148. -att vi aldrig mer skulle se krig
    efter andra världskriget-

  149. -men det är fortfarande eländigt
    på många platser.

  150. Många tycker inte att FN är viktigt.

  151. Stora länder väljer att gå sin egen
    väg, vilket är en farlig utveckling.

  152. Därför är det viktigt att länder
    tror på idén att världens länder-

  153. -måste gå samman och lösa de problem
    som inget land kan lösa självt.

  154. Det kan handla om att skapa
    värdigare förhållanden för människor-

  155. -att mänskliga rättigheter respek-
    teras eller att man löser konflikter.

  156. Ann-Charlotte Lyman,
    kapten i Försvarsmakten.

  157. Jag är assisterande militärrådgivare
    på FN-representationen i New York.

  158. Säkerhetsrådet
    är ett av FN:s sex huvudorgan.

  159. De utreder hot och brott mot freden-

  160. -ger råd om hur oroligheter dämpas
    och beslutar om militära insatser.

  161. 2017 valdes Sverige in
    i säkerhetsrådet på en två-årsbasis.

  162. Militärrådgivare har tre uppgifter.

  163. Vi ska ta hand om
    vår insats i Minusma-

  164. -en FN-insats i Mali
    där Sverige har en trupp.

  165. Minusma ska stabilisera landet.

  166. För det krävs fler soldater.

  167. Världens farligaste FN-uppdrag.

  168. I Mali har hittills
    100 FN-soldater dött.

  169. Sverige har andra missioner som vi
    stödjer, som i Kongo och Sydsudan.

  170. Vi har en styrchef-

  171. -för missionen UNMOGIP i Pakistan och
    Indien. Där har vi även observatörer.

  172. Den andra delen är att stödja FN
    med doktriner och expertstöd-

  173. -antingen via oss, eller
    att vi lånar ut folk från Sverige.

  174. Den tredje delen är att bistå
    med militärrådgivning till rådet-

  175. -och till vår ambassadör här.

  176. Om man har bombat,
    så vad var det för typ av bomb?

  177. Mycket tekniska delar.

  178. Nu kan vi stänga ner flera
    lyckade fredsbevarande operationer.

  179. För femton år sen
    var kriget i Liberia fruktansvärt-

  180. -men nu har vi en positiv utveckling.

  181. Haiti har fortfarande svåra problem-

  182. -men de handlar mer om fattigdom
    och utveckling än krig och konflikt.

  183. Uppdraget tar aldrig slut.

  184. Vi kan vara nöjda över att
    ha fått igenom nåt i en resolution-

  185. -men för att det ska betyda nåt för
    de lidande, så ska det mycket till.

  186. Många far ju väldigt illa i dag,
    så man blir aldrig klar.

  187. Medling används för att mäkla fred
    mellan folk och länder i konflikt.

  188. Metoden är komplicerad, riskfylld
    och ofta med freden som insats.

  189. Fungerande medling kräver kompetens,
    opartiskhet och lyhördhet.

  190. Jag fick rådet av mina företrädare-

  191. -att skjuta tillbaka så fort
    jag kunde, inom ramen för mandatet.

  192. Om det våld du utövar förhindrar
    ett värre våld, så är det helt okej.

  193. Ulf Henriksson, officer, har haft
    flera internationella uppdrag.

  194. Han har stor erfarenhet av krig.

  195. Han har varit FN-medlare
    på Balkan och Sri Lanka.

  196. Han är expert på medling i krig.

  197. Man tror att det kan fixas på några
    veckor, vilket nästan aldrig sker.

  198. Men det är inte folket som
    startar krig, utan det är ledarna.

  199. Däremot är de ett verktyg.

  200. Om man driver en ensidig propaganda-

  201. -för att man ska slåss,
    och ingen säger emot-

  202. -där man dessutom har ett auktoritärt
    samhälle, så får man en konflikt.

  203. Medling behövs alltid.

  204. Det är ett arbete som kräver
    många inblandade organisationer-

  205. -länder och bidrag på olika sätt.

  206. Man måste ju bygga upp landet.

  207. När man förhandlar,
    så fungerar det utmärkt ibland.

  208. Ibland är det kört, och då får man
    ta fram all sin sociala kompetens.

  209. På Balkan var det inte helt fel
    att ta emot ett glas plommonbrännvin-

  210. -och att skåla och dricka upp det.

  211. Om jag hade tackat nej, så sätter man
    näsan i vädret och blir ifrågasatt.

  212. Sen har jag en ganska kort stubin-

  213. -och har vid nåt tillfälle tagit
    min tunga hjälm och dunkat i bordet-

  214. -och sagt att jag skiter i det här
    och gör som jag har sagt.

  215. Jag lämnade min samverkansofficer,
    och de var tysta i två minuter sen.

  216. Sen sa generalen:
    "Kan en svensk bli förbannad?"

  217. Ja, det kan en svensk bli.

  218. Sen var de snälla i fjorton dagar,
    så det finns olika sätt att medla på.

  219. Det måste även finnas en vilja till
    medling, vilket det inte alltid gör.

  220. Då återstår bara en väpnad konflikt.
    Ett tydligt exempel nu är Syrien-

  221. -som bara mals ner och ner.

  222. Många frågar varför vi
    tar emot så många flyktingar.

  223. Det är ju inte så konstigt. Vi har
    inte försökt stoppa konflikten där.

  224. 2012 insåg FN:s sändebud till Syrien,
    Kofi Annan-

  225. -utmaningarna med att skipa fred.

  226. Det är inte så att ena sidan kan segra
    och den andra sidan ger sig-

  227. -och så lever de ihop i fred.

  228. Så som det ser ut nu, så är vi på väg
    mot en fullständig katastrof.

  229. En konflikt där det är rätt att ta
    till vapen? I andra världskriget.

  230. Demokratier vill egentligen
    inte slåss.

  231. Därför borde Hitler ha stoppats 1938.

  232. Man väntade för länge,
    och det blev krig.

  233. Ett annat exempel
    är Natos bombningar av Serbien.

  234. Parterna själva sa
    att de satt och väntade på-

  235. -att Nato skulle komma
    och sätta stopp, men ingen kom.

  236. Varför? För att vi är livrädda
    för att få hem liksäckar.

  237. Vi tycker att de andra
    kan ta tvåhundratusen liksäckar.

  238. Vi fick ingen hjälp från andra.
    Vad skulle vi göra?

  239. Omar var bara femton år när den
    arabiska våren kom till Syrien 2011.

  240. Han fängslades vid en attack mot byn
    och hamnade på fängelset Saidnaya.

  241. "Saidnaya" är ett ord som får folk
    att skaka när de hör det.

  242. Där stannade jag i ett år,
    och där började mitt liv.

  243. Innan visste jag inte vad som var
    rätt och fel, men efter attacken-

  244. -och i fängelset, så visste jag
    vad frihet och livet var-

  245. -och vad som är rätt och fel.

  246. Trots tortyr, så överlevde Omar.
    Hans kusin hade inte samma tur.

  247. Bashir blev jättesjuk
    och kunde inte gå.

  248. Det blev mitt ansvar
    att bära honom till toan.

  249. Det var 35 meter till toan.
    Där stod vakter som torterade en.

  250. Vi blev torterade när jag bar honom,
    och jag var inte nån stark kille.

  251. Jag blir torterad, ramlar, men bär
    Bashir till toan efter att ha kämpat.

  252. Vi kom till toan. Efter några
    sekunder sa han: "Omar, jag dör."

  253. Jag bär Bashir i mina armar
    och tittar på honom, och så dör han.

  254. Då bestämde jag mig för att överleva.

  255. Jag började kämpa och försökte få mat
    på vilket sätt som helst.

  256. Jag krigade för att få vatten.
    Jag krigade för att få överleva.

  257. Jag försökte träna,
    för jag måste överleva.

  258. I drygt tre år satt Omar i fängelse
    innan familjen fick veta var han var.

  259. Med hjälp av mutor tog han sig ut.

  260. De sa att de skulle döda mig.

  261. De satte mig på vägen, ställde sig
    bakom och sa: "Ladda, sikta, skjut!"

  262. Efter ett tag vaknade jag till
    och såg mig om, men ingen var där.

  263. Jag såg solen,
    och då insåg jag att jag var fri.

  264. Efter resan genom Europa hamnade
    Omar, svårt sjuk och undernärd-

  265. -slutligen i Sverige.

  266. Jag reste från Syrien till Turkiet,
    till Grekland, Serbien, Kroatien-

  267. -Slovenien, Österrike,
    Tyskland, Danmark, Sverige.

  268. Jag undrar
    hur han som torterade tänkte.

  269. Hur kan han slå mig och se mitt blod?

  270. Ett tag funderade jag på vad jag
    skulle göra med honom om jag kom ut.

  271. Men sen kände jag, att när jag hatar
    nån, så blir ju mitt hjärta svart.

  272. Det är jag som förlorar egentligen.

  273. Många undrar
    varför bilderna är upp-och-ner.

  274. Det är två personer som var med mig
    under en lång period.

  275. --- var med mig i ett år och nio
    månader och torterade mig i tio.

  276. --- torterade mig i ett år
    och nio månader i fängelse 215.

  277. Jag ser deras bilder varje morgon
    och kväll, vid lunch och frukost.

  278. Det är konstigt att jag lever.
    Alla mina vänner och kusiner dog.

  279. Hur kunde jag överleva det?

  280. Här ser man Manhattan.

  281. En värld utan gränser? Ja, tack.

  282. Jag flyttade härifrån till Sverige.

  283. Ska den vara så?

  284. -Blir det världsfred nån gång?
    -Jag vet inte, men det blir bättre.

  285. Textning: Linda Eriksson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Krig och konflikt

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

1948 antogs FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Den slår fast att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. Dessutom finns Genèvekonventionen om civilas rättigheter i krig. Men många länder bryter mot överenskommelserna. En sjättedel av världens barn lever i eller i närheten av väpnade konflikter, det motsvarar 357 miljoner. De allra farligaste länderna är Afghanistan, Somalia och Syrien. Vi möter Omar som bara var ett barn när han fängslades och torterades under kriget i Syrien.

Ämnen:
Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Konflikter och konflikthantering
Ämnesord:
Barn och krig, Civilbefolkning, Folkrätt, Fredsfrågor, Internationella relationer, Konfliktfrågor, Krig, Rättsvetenskap, Samhällsvetenskap, Syrien, Syriska inbördeskriget 2011-
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Perspektiv på världen - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen - syntolkat

Hbtq

Avsnitt 1 av 6

1944 avskaffade Sverige den lag som förbjöd homosexualitet. Men ända fram till 1979 klassades det som en psykisk sjukdom. I andra länder kan lagar och fördomar mot hbtq-personer baseras på ideologi eller religion. Endast en femtedel av världens cirka 200 länder erkänner samkönade äktenskap. Homosexualitet är olagligt i drygt 70 länder, och världen över riskerar hbtq-personer förföljelse och grova kränkningar. Vi reser jorden runt för att få olika perspektiv på hbtq-personers livsvillkor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen - syntolkat

Extremism

Avsnitt 2 av 6

Rätten att uttrycka sin åsikt är en av demokratins grundpelare. Men åsikter som dras till sin spets kan bli extrema. När blir extremism en fara för demokratin? Vad är det som gör att människor begår terrorhandlingar? Hur ska vi förhålla oss till dem som utnyttjar demokratiska rättigheter för att sprida antidemokratiska budskap? Och vad har religiös fundamentalism och höger- eller vänsterextremism gemensamt? Vi reser jorden runt för att få perspektiv på olika extrema rörelser.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen - syntolkat

Sverige vs världen

Avsnitt 3 av 6

Enligt en världsomspännande studie av medborgares värderingar är Sverige extremt. Vi lever i ett sekulariserat samhälle och vi tänker mer på vår individuella utveckling än vad man gör i de flesta andra länder. Men det som gör Sverige unikt är också det som riskerar att distansera oss från andra kulturer. Och hur väl stämmer vår självbild egentligen? Vi reser jorden runt för att få perspektiv på frågor om bland annat religion, välfärd, jämställdhet, alliansfrihet, mänskliga rättigheter och integration.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen - syntolkat

Krig och konflikt

Avsnitt 4 av 6

1948 antogs FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Den slår fast att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. Dessutom finns Genèvekonventionen om civilas rättigheter i krig. Men många länder bryter mot överenskommelserna. En sjättedel av världens barn lever i eller i närheten av väpnade konflikter, det motsvarar 357 miljoner. De allra farligaste länderna är Afghanistan, Somalia och Syrien. Vi möter Omar som bara var ett barn när han fängslades och torterades under kriget i Syrien.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen - syntolkat

Jämställdhet

Avsnitt 5 av 6

Överallt i världen kämpar kvinnor för sina rättigheter. Och sedan kvinnor börjat organisera sig har jämställdhet blivit en av de viktigaste frågorna för FN. Många länder har stiftat lagar för få bort könssegregeringen och yrken som tidigare varit förbehållna män är idag tillgängliga även för kvinnor. Trots detta visar FN:s jämställdhetsrapport att 90 procent av världens länder har minst en lag som diskriminerar kvinnor. Vi reser jorden runt för att få perspektiv på jämställdheten i världen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen - syntolkat

Påverkan

Avsnitt 6 av 6

Fejknyheter och filterbubblor är ord som många är bekanta med idag. Den information vi nås av i våra sociala medieflöden är utvald åt oss genom anonyma algoritmer. De lyfter främst fram sådant som vi redan känner till och sympatiserar med. Vi reser jorden runt för att få nya synvinklar på vad som påverkar oss, vem som ligger bakom ett budskap och vilket syfte budskapet har.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Dream Business

Anja drömmer om ett annat liv. När hon träffar Marek öppnar sig nya möjligheter, långt bort från hemlandets fattigdom. Tillsammans med Marek reser hon till ett annat land för att börja jobba på café. Men ingenting blir som hon tänkt sig och Marek är inte den hon trodde. Anja har kommit till en plats som liknar helvetet. Kanske finns det en väg ut. En samtida saga om flickor som lämnat sitt hemland i hopp om ett bättre liv, men som i det nya landet tvingas till prostitution. Här ställs frågor om människovärde på sin spets. Är allt till salu? Har alla ett val?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Fejk

Vem är vår vampyr?

Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström ställer sig frågan varför den historiska personen Vlad III Dracula blev förlagan till vår tids vampyr. Varför inte till exempel Elisabeth Báthory som har rykte om sig att vara en av historiens värsta seriemördare? Varför beskrivs män och kvinnor på så olika sätt i uppslagsverk? Och vad kan vi göra åt det?

Fråga oss