Titta

Fatta historia

Fatta historia

Om Fatta historia

En introduktion till högstadiets historieundervisning där språket är anpassat för de som inte har svenska som modersmål. Serien riktar sig främst till de som inte har bott så länge i Sverige. Programledaren Arantxa Àlvarez utforskar tillsammans med två ungdomar historien på ett lekfullt sätt. Fakta förklaras med animerade inslag. Serien följer högstadiets kursplan med ett tillägg från mellanstadiet om svensk historia. Den spänner från flodkulturerna fram till efterkrigstiden.

Till första programmet

Fatta historia : Medeltid till stormaktstidMaterialDela
  1. Välkommen! I dag är vi
    på Medeltidsmuseet i Stockholm.

  2. Vi kommer snacka om medeltiden
    och stormaktstiden.

  3. Jag vill inte vara ensam. Till
    min hjälp har jag Hala och Alejandro.

  4. Hej på er!

  5. -Kom med nu. Har ni stått och väntat?
    -Ja.

  6. Jag heter Hala.
    Jag är 16 år gammal.

  7. Jag kommer från Syrien
    och har bott här i tre år.

  8. Alejandro, berätta om dig själv.

  9. Jag heter Alejandro. 16 år,
    från Venezuela. Har bott här 3,5 år.

  10. -Vad gillar du att göra?
    -Skejt. Rapp, freestyle.

  11. -Vill du bjuda på en trudelutt?
    -Nej.

  12. Tre, två, ett, "bring the beat"!

  13. -Kom igen!
    -Nej.

  14. Jag rappar med kompisar.
    Jag tycker det är ganska roligt.

  15. -"Stop it, and get some help."
    -Okej.

  16. Hashtag relate.

  17. Vi är i Medeltidsmuseet. Jag har
    aldrig varit här, så det blir kul.

  18. -Vad vet ni om Gustav Vasa?
    -Vem är det?

  19. Han var svensk kung.
    Har ni hört talas om Vasaloppet?

  20. -Nej.
    -Man åker skidor. Jättelänge.

  21. -Jättelänge!
    -Gjorde han det?

  22. -Så han åkte skidor? Det är därför...
    -Jättelänge. På skidor.

  23. Vad tror ni man hade på sig
    för kläder på medeltiden?

  24. Haute couture, vogue?

  25. Här ska ni få se!
    Titta, det här ska ni få ha på er.

  26. Hala, vi börjar med dig. Vad tror du?

  27. Här ska du få läsa
    vem du ska få vara i dag.

  28. "Du är drottning Kristina, som sex år
    gammal blir Sveriges drottning."

  29. Alejandro, varsågod.

  30. "Du är Gustav Vasa,
    som blir kung av Sverige år 1523."

  31. -Här, titta! Den ska du få ha på dig.
    -"Oh my God"... Du har kjol.

  32. Det här ska jag ha på mig.

  33. Är ni med här, så läser jag om mig?
    "Du är Gertrud Svensdotter, 12 år."

  34. "Du bor i Dalarna."

  35. "Sommaren 1667
    anklagas du för att vara häxa."

  36. "Du ska haft kontakt med djävulen.
    Du döms till döden."

  37. -"Straffet ändras till piskning."
    -Vad är det?

  38. Nu ska vi ha kul. Ska vi byta om?
    Det blir jättekul, kom med här.

  39. -"Oh my God"...
    -Men du ser ju fin ut.

  40. Alltså, Alejandro...
    Det är verkligen...

  41. Det är jättefint!
    Du ser ut som en svärmorsdröm.

  42. -Kolla på dina ben!
    -Måste jag vara kungen?

  43. Mina kläder? Ja, de ser konstiga ut.

  44. -Hur känns kragen?
    -Får jag känna?

  45. "That's so funny. You look weird."

  46. Alejandros kläder är jättefula.

  47. Mest strumpbyxorna, de var jättefula.

  48. Förlåt, men jag tycker det. De
    är roliga. Han ser ut som en clown.

  49. De är bara konstiga.
    Tightsen, skorna - allt är konstigt.

  50. Då har vi på oss våra kläder.
    Du har brillorna, de behövs nu.

  51. Nu går vi vidare i medeltiden.
    Häng på!

  52. Medeltiden. Medeltiden i Europa
    varade i ungefär tusen år.

  53. Från cirka år 500
    till 1500 efter Kristus.

  54. I Norden började inte medeltiden
    förrän på 1000-talet-

  55. -då kristendomen
    blev den nya religionen.

  56. Dessförinnan, på vikingatiden, trodde
    man på olika gudar och gudinnor.

  57. Vikingarna
    kallade sina finaste gudar för asar.

  58. Därför kallas deras religion
    för asatro.

  59. På 1000-talet
    bestod Sverige av olika småländer.

  60. Varje landskap hade sina egna lagar,
    men man hade en gemensam kung.

  61. Under 1300-talet började man
    dela in samhället i fyra stånd.

  62. Alltså samhällsgrupper, klasser.

  63. De fyra stånden var adel, präster,
    borgare och bönder.

  64. Adeln stod nära kungen och hjälpte
    till vid krig. De slapp betala skatt.

  65. Präster såg till att folk levde
    efter de religiösa reglerna.

  66. Borgarna bodde i staden. Hantverkare
    och köpman, alltså affärsmän.

  67. Bönderna var jordbrukare och betalade
    skatt till kungen och kyrkan.

  68. Här kommer jag med en råtta. Nu blev
    jag rädd. - Hala, vill du ta Betty?

  69. Vi ska snacka om brott och straff
    på medeltiden.

  70. Då ska vi se. "I mitten av 1300-talet
    kom Sveriges första lagbok."

  71. "Kung Magnus Eriksson skrev lagar
    som skulle gälla alla."

  72. "Om man talade nedsättande om någon
    och sa 'lögnare', fick man böter."

  73. "Var man otrogen fick man bära stans
    stenar, som ni ser framför er."

  74. "Man förvisades ut ur staden,
    i alla fall om man var kvinna."

  75. "Som man fick man bara böter."

  76. Böter är när man betalar straffsumma.
    Kvinnor fick bära stadens stenar.

  77. -Orättvist.
    -Det kan man tycka.

  78. "Ni ska nu göra upp i rådstugan.
    Arantxa har stulit från Alejandro."

  79. Okej! Vi sitter i rådstugan.
    - Hala, du är domare.

  80. Alejandro, du är offret.

  81. Jag sitter här för att jag är boven,
    anklagad för att ha stulit det där.

  82. -Hala, du får starta rättegången.
    -Okej, nu startar vi.

  83. -Vad har hon stulit?
    -Min bräda, min mobil och mitt vax.

  84. -Från medeltiden?
    -Så klart.

  85. Varför?

  86. När jag tog vaxet
    ville jag vara fin i håret.

  87. Håret på benen
    skulle också ligga fint.

  88. Skateboarden... Jag är trött
    på häst och vagn, jag vill skejta.

  89. Vara lika cool som du, Alejandro.

  90. Telefonen för att jag vill beställa
    en pizza då och då. Det var det.

  91. Ja... Vad säger du?

  92. Jag tycker du ska dö.
    Eller kapa en hand.

  93. -Det var lite strängt.
    -Men råttan gör mig på bra humör.

  94. -Så det är okej, du kan gå fri.
    -Jag är fri. Underbart!

  95. Jag är fri, jag är fri! Jag är fri!

  96. Det här är doften av frihet.
    - Kom, känn doften av frihet!

  97. -Underbart. Vad säger ni?
    -Det luktar likadant. Jag är kung.

  98. Men jag kan väl få njuta lite,
    Alejandro?

  99. Hade ni vågat sno en ko
    på 1300-talet?

  100. -Aldrig.
    -Jag vill leva och ha mina händer.

  101. Då har vi lärt oss om brott
    och straff. Då går vi vidare.

  102. Gustav Vasa. I början av 1500-talet
    säger man att medeltiden tog slut.

  103. Då blev Gustav Vasa kung,
    och en ny tid började.

  104. Vasa enade Sverige till ett land-

  105. -som styrdes från slottet i Stockholm
    av en person, Gustav Vasa själv.

  106. Sverige blev en nationalstat-

  107. -ett land där nästan alla talar
    samma språk och har samma kultur.

  108. Gustav Vasa skickade ut
    skatteindrivare, så kallade fogdar-

  109. -för att ta in skatt.
    Alla skulle betala skatt, utom adeln.

  110. Bönderna tyckte det var fel eftersom
    kungen fick kontroll över deras mark.

  111. Många bönder gjorde uppror.
    Gustav Vasa slog ner upproren.

  112. Han gjorde Sverige till ett arvrike.
    Kungens äldste son skulle ärva riket.

  113. Kristendomen har tre huvudgrenar:

  114. Protestantism, katolicism
    och den ortodoxa kyrkan.

  115. Vasa ville bestämma över kyrkan,
    och bröt med den katolska kyrkan.

  116. Man säger att han reformerade kyrkan.

  117. I stället för katoliker
    blev svenskarna protestanter.

  118. I kyrkorna skulle man inte läsa
    Bibeln på latin, utan på svenska.

  119. Gustav Vasa var den som översatte.

  120. Det betydde att allt som kyrkan ägde,
    det ägde nu kungen i stället.

  121. Välkomna till Örbyhus slott!

  122. Kung Gustav Vasa, drottning Kristina.
    Eftersom ni är kung och drottning-

  123. -är ni högst upp i rang.

  124. Alla andra som levde delades upp i
    olika stånd, alltså samhällsgrupper.

  125. Det var fyra stånd: Det var präster,
    bönder, borgare och adel.

  126. Ni ska få en uppgift. Bakom mig
    finns fyra tavlor med alla stånden.

  127. Ni ska rangordna
    från minst makt till mest makt.

  128. Beredda? Då kör vi.

  129. Titta, vad tjusigt! Det är ju jag.
    Underbart, det var fint.

  130. -Titta!
    -På riktigt?

  131. Så snygg, så snygg!

  132. Jag vill bekänna mina synder direkt.
    Underbart.

  133. -Kolla där, då.
    -"Oh my God"...

  134. "Represent, represent"!

  135. -Snygg bild.
    -Nej!

  136. Den sista, då? Det är en bonde.
    Snygg bonde, om jag får säga det.

  137. -Då har vi...
    -Vad ful.

  138. "Oh my God", kolla på dig.

  139. Underbart! De här vill jag behålla
    och hänga upp hemma.

  140. -Alltså...
    -Kommer ni ihåg er uppgift?

  141. Ni ska rangordna
    från minst makt till mest. Varsågoda!

  142. Tänk gärna högt.

  143. Bönder ska vara där. Bönderna
    hade det sämsta livet på den tiden.

  144. Präster ska vara där.

  145. Varför bytte ni plats
    på borgare och präst?

  146. Präster hade högre makt än borgare.

  147. Akta, det var finaste tavlorna.

  148. Ni bytte på präst och adel.
    Varför bytte ni på de två?

  149. -För att...
    -...adeln hade mer makt.

  150. Adeln var kungens släkter.
    De behövde inte betala skatt heller.

  151. -Har ni resonerat klart? Är ni nöjda?
    -Ja.

  152. Bonde, borgare, präst och adel.
    Minst makt, mest makt.

  153. Ni klarade det strålande!
    Det är rätt.

  154. Grymt jobbat! En kunglig high-five.

  155. Det här var strålande.
    Nöjda ska ni vara.

  156. -Jag tar nog med mig de här.
    -Jag ska ta min.

  157. -Det här blir fint hemma.
    -Min är så ful.

  158. -Vad ska du göra med din, Hala?
    -Bränna den. Sen papperskorgen.

  159. -Jag gillar den.
    -Den är fett ful. Kolla!

  160. Stormaktstiden.

  161. I hundra år var Sverige en stormakt
    i Europa, mellan 1611 och 1718.

  162. Sverige gick igenom
    stora förändringar.

  163. Mycket av det vi har i dag,
    som riksdag, tidningar, universitet-

  164. -grundades då. Man lockade även
    duktiga arbetare från andra länder.

  165. Vi var ett mångkulturellt land med
    tyskar, balter, norrmän och finnar.

  166. Under 1600-talet grundades flera
    städer, som Göteborg och Karlskrona.

  167. Det var oftast krig, och pengarna
    gick till militären och flottan.

  168. Flottan? Ja, marinen. Sjöförsvaret.

  169. Kung Gustav II Adolf
    krigade mot Danmark, Ryssland-

  170. -Polen och Tyskland. Han ville
    att Sverige skulle bli mäktigt.

  171. Han lyckades nästan göra alla länder
    runt Östersjön svenska.

  172. Ända tills han dog en dimmig morgon
    1632 på ett fält i Tyskland.

  173. Hans dotter Kristina var sex år
    och ärvde makten.

  174. Hon fick inga barn. Hennes kusin
    fick bli kung efter henne.

  175. Hans barnbarnsbarn Karl XII
    sköts i Norge 1718.

  176. Stormaktstiden tog slut för att
    Sverige förlorat pengar och soldater-

  177. -och var fattigt.

  178. Jaha, här sitter jag
    och skäms vid stupstocken.

  179. Jag fick inte kalla ljudkillen
    för "lumphund".

  180. Nu vet jag det,
    men jag sammanfattar ändå dagen.

  181. Hala och Alejandro? Vi har lärt oss-

  182. -att Gustav Vasa
    blev kung efter medeltiden.

  183. Han gjorde Sverige till ett arvrike,
    att äldste sonen ärvde kungatiteln.

  184. -Vi gick från att vara katoliker...
    -...till protestanter.

  185. I mer än hundra år,
    från 1600 till 1718 var Sverige en...

  186. -...stormakt.
    -Sen tog pengarna slut.

  187. Vi skickade iväg människor på krig,
    och blev ett fattigt litet land igen.

  188. Jag har lärt mig
    att inte kalla nån för taskiga saker.

  189. Inte på medeltiden och inte i dag.
    Okej!

  190. Nu är det roliga slut.
    Släpp mig fri nu.

  191. Jag var ju fri nyss!
    Kan nån bara hjälpa mig?

  192. Hör ni? Kan ni inte...
    Ni kan släppa loss mig!

  193. Hallå?
    Vad kul vi hade det tillsammans.

  194. Jag har lärt mig om kung Gustav Vasa-

  195. -och hur de straffade folk
    i medeltiden.

  196. När man lär historia får man testa
    hur de levde. Med kläderna.

  197. Vi fick åka till museet
    och se hur det var för dem.

  198. Att lära sig historia så här
    är roligare. Man är med i historien.

  199. Det blir roligare om vi går runt
    och kollar i skolan också.

  200. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Medeltid till stormaktstid

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi följer Sveriges utveckling från medeltiden på 1000-talet till stormaktstidens slut. Tillsammans med programledaren Arantxa och ungdomarna Alejandro och Hala får vi bland andra träffa Gustav Vasa och drottning Kristina. Vi får en inblick i medeltidens brott och straff, och får följa hur Sverige går från asatro till ett protestantiskt arvrike. Under den här tiden genomgår Sverige stora förändringar, till exempel grundandet av riksdagen, tidningar och universitet. Allt varvas med animerade inslag.

Ämnesord:
1000-talet, 1100-talet, 1200-talet, 1300-talet, 1400-talet, 1500-talet, 1520-1611 (Vasatiden, Sverige), 1600-talet, 1611-1718 (stormaktstiden, Sverige), Historia, Medeltiden, Sverige, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Fatta historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Flodkulturer

Avsnitt 1 av 8

Serien tar avstamp i de olika flodkulturerna längs Eufrat och Tigris, Nilen, Huang He och Indusfloden. Om hur människor blev bofasta, samhällen uppstod och nya yrken skapades. Tillsammans Arantxa Àlvarez och ungdomarna Ahmad och Jerry, alla i tidstypiska kläder, utforskas egyptiska skapelsemyter och Mesopotamien. Och vi träffar Konfucius, Kung Hammurabi och den kvinnliga faraon Hatschepsut. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Romarriket

Avsnitt 2 av 8

Vi lär oss om romarrikets uppgång och fall. Hur Rom gick från att vara en liten by vid floden Tibern till att bli ett imperium med över 1 miljon invånare - för att slutligen delas i ett Östrom och ett Västrom. Programledaren Arantxa Àlvarez och ungdomarna Abdennour och Saghar visar oss hur det var att leva under romarriket och om dess olika politiska system. Vi får också veta hur kristendomen blev ny religion. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Medeltid till stormaktstid

Avsnitt 3 av 8

Vi följer Sveriges utveckling från medeltiden på 1000-talet till stormaktstidens slut. Tillsammans med programledaren Arantxa och ungdomarna Alejandro och Hala får vi bland andra träffa Gustav Vasa och drottning Kristina. Vi får en inblick i medeltidens brott och straff, och får följa hur Sverige går från asatro till ett protestantiskt arvrike. Under den här tiden genomgår Sverige stora förändringar, till exempel grundandet av riksdagen, tidningar och universitet. Allt varvas med animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Frihetstid till industrialism

Avsnitt 4 av 8

Den svenska historien och utvecklingen efter stormaktstidens slut, fram till mitten av 1800-talet. Arantxa får sällskap av Beatrice och Farnaz, tillsammans utforskar de hur det var att leva då, och får en inblick i textilindustrin. Vi får lära oss om de första svenska politiska partierna, hattarna och mössorna, och om hur vetenskapen tog plats. Vi får också en djupare insyn i orsakerna till den stora utvandringen från Sverige till Amerika. Historiska miljöer blandas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Upplysningen

Avsnitt 5 av 8

Varför kom tiden på 1700-talet att kallas för upplysningen? Programledaren Arantxa och ungdomarna Farnaz och Majed tar oss med på en historisk resa. Vi möter dåtidens filosofer och tänkare såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft. Och vi lär oss om upplysningsidéerna; förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet, och deras betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Första världskriget

Avsnitt 6 av 8

Två ungdomar, Candela och Saghar, och programledaren klär sig i tidsenliga kläder och provar hur det är att leva vid tiden för första världskriget. Detta varvas med faktafyllda animerade inslag där vi reder ut orsakerna till att kriget bröt ut, om skotten i Sarajevo, öst- och västfronten samt om freden i Versailles. Vi studerar också tre propagandaaffischer från tre perspektiv och får veta mer om ryska revolutionen och bildandet av Nationernas Förbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Andra världskriget

Avsnitt 7 av 8

Om perioden efter första världskriget och vad som ledde fram till ett andra världskrig. Svåra ekonomiska tider gjorde att starka ledare kunde ta makten, Lenin och senare Stalin i Sovjetunionen, och Hitler i Tyskland. Vi får följa vad som hände under kriget och krigsslutet. Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Alejandro och Farnaz, får vi följa med tillbaka till den här tiden och lära känna människor som stod upp mot nazismen. Allt varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Efterkrigstiden

Avsnitt 8 av 8

Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Abdoulrahmaan och Ponlawat, förflyttar vi oss till tiden efter andra världskriget. Vi får veta vad det kalla kriget var och fördjupar oss i hur världen delades in i ett öst- och ett västblock med USA och Sovjetunionen i spetsen. Vi lär oss om koloniernas frigörelse och får en glimt av kvinnorörelsen, det svenska folkhemmet och rekordåren. Besöken i de historiska miljöerna varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta ¡Pregunta ya!

Ritmo en Cuba

Kuba är känt för att "alla" kan dansa. Men är det så? Programledare Tika Lahne går på danskurs i Havanna, träffar reggaeton-musiker och tar reda på vilka danser som gäller på Kuba just nu.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnsexhandel i Kenya

Flickorna i Nairobis slum

I Kenyas huvudstad Nairobi lever miljontals människor i slumområden. Där har ingen egen toalett eller rinnande vatten och många saknar el. Varje år tvingar fattigdomen in tusentals unga tjejer i prostitution. En av dem är Vanessa, 14 år. Hennes föräldrar överger henne och hon lämnas ensam med sina småsyskon. Också Mary förlorar sina föräldrar tidigt och tvingas in i prostitution. Men efter att hon hamnat i fängelse bestämmer hon sig för att starta en förening där prostituerade hjälper varandra till ett bättre liv.

Fråga oss