Titta

Fatta historia

Fatta historia

Om Fatta historia

En introduktion till högstadiets historieundervisning där språket är anpassat för de som inte har svenska som modersmål. Serien riktar sig främst till de som inte har bott så länge i Sverige. Programledaren Arantxa Àlvarez utforskar tillsammans med två ungdomar historien på ett lekfullt sätt. Fakta förklaras med animerade inslag. Serien följer högstadiets kursplan med ett tillägg från mellanstadiet om svensk historia. Den spänner från flodkulturerna fram till efterkrigstiden.

Till första programmet

Fatta historia : RomarriketMaterialDela
  1. Hej och välkomna! I dag
    grottar vi ner oss i romarriket.

  2. Hur var det att leva då?

  3. Till min hjälp har jag Abdennour
    och Saghar! Hej på er.

  4. Jag heter Abdennour och är 14 år.

  5. Jag kommer från Algeriet. Jag
    har bott här i tre år, snart fyra.

  6. Du pratar ju jättebra svenska.

  7. -Vad gillar du med Sverige?
    -Att gå i skolan.

  8. -Vad är det bästa med skolan?
    -Att möta sina vänner.

  9. Historia är viktigt och kul.
    Ibland lite jobbigt, men mest kul.

  10. Jag heter Saghar, 16 år.

  11. Jag har bott i Sverige runt tre år.
    Jag kommer från Iran.

  12. På min fritid gillar jag att simma
    och kolla på tv. Jag älskar film.

  13. -På Netflix.
    -Det blir inget Netflix-chill här.

  14. Jag tycker historia är spännande.
    Om det är biologi eller teknik.

  15. Om det är första världskriget
    hittar jag inte mycket.

  16. Det är bara vad jag tycker.

  17. Romarrikets uppgång.

  18. Långt tillbaka i tiden,
    under 700-talet före Kristus-

  19. -var staden Rom på italienska halvön
    bara några byar vid floden Tibern.

  20. De växte senare ihop till en stad
    eftersom platsen var bra för handel.

  21. Det var nära till havet,
    och man kunde frakta varor på floden.

  22. Dessutom kunde man fly upp till nån
    av de sju kullarna om man anfölls.

  23. När staden växte och blev större
    startade flera krig om handeln.

  24. Bland annat slogs man mot greker
    om vin och olivolja.

  25. Man fortsatte kriga och erövrade,
    det vill säga tog nya områden.

  26. Det kallas för erövringskrig.

  27. Rom vann de flesta krigen. Till slut
    hade staden blivit ett mäktigt rike.

  28. Vissa folk
    drabbades hårt av striderna-

  29. -till exempel gallerna, som bodde
    i det som nu heter Frankrike.

  30. Och ett annat folk som kallades
    kartagerna. Vad sa du? Kartagerna.

  31. Människor som bodde i det som i dag
    är Tunisien, Marocko och Spanien.

  32. Huvudstaden hette Kartago.

  33. Rom blev ett imperium, en världsmakt
    som sträckte sig runt Medelhavet-

  34. -och långt upp i norra Europa.

  35. Okej! Abdennour och Saghar,
    det här är dagens outfit.

  36. Vi börjar med Saghar. Du får denna
    fina outfit. Vilken fin klänning!

  37. Du har en lapp du ska få läsa.

  38. "Du heter Tullia och
    har fått ditt namn efter din far"-

  39. -"en känd författare och politiker."

  40. "Han tillhör överklassen.
    Det är därför han har tre namn:"

  41. "Marcus Tullius Cicero."

  42. Du tillhör alltså överklassen.
    Alright...

  43. Abdennour, är du redo? Här ska vi se,
    den här var lite tyngre.

  44. Kolla, vilken outfit.
    Vad tycker du? Snyggt?

  45. Den ser lite fin ut.

  46. "Du heter Antonio Maximus."

  47. "Du har två namn eftersom du
    är romersk medborgare och fri man."

  48. "Du är soldat i den romerska armén."

  49. Soldat! Då fattas en sån här också.

  50. Fram och bak, vem vet.

  51. Det här är min. Vi ska se.

  52. Norrköpingus!
    "Du heter Norrköpingus"-

  53. -"eftersom slavnamn
    ofta beskrev var man kom ifrån."

  54. "Du är köksslav.
    Du diskar, städar, bär vatten"-

  55. -"mat och ved. Det är därför
    du har så enkla kläder."

  56. "Och därför du bara har ett namn."

  57. -Är ni redo? Då byter vi om.
    -Då kör vi.

  58. Wow! Wow...

  59. -Cool "soldier"!
    -Det där är också coolt, faktiskt.

  60. Vad tänker ni. - Saghar?

  61. Den ser jättefin ut.
    Jättespännande att kolla på det.

  62. Jag har en fin klänning, helt vit.
    Med guld, det tillhör överklassen.

  63. Den känns skön.

  64. -Hur tycker du vår soldat ser ut?
    -Inte som förut, kan jag säga.

  65. Det känns jobbigt
    att ha på sig de här kläderna.

  66. Coolt, men jobbigt. De är tunga.

  67. Är ni taggade? Redo?

  68. -Då tar vi reda på mer om romarriket.
    -Yes!

  69. Vardagen i romarriket.

  70. Under krigen mot andra folk tog
    soldaterna miljoner som krigsfångar.

  71. De såldes som slavar. Slavarna
    fick arbeta utan att få betalt.

  72. De fick jobba på åkern,
    eller bygga hus och akvedukter-

  73. -vattenledningar som kunde forsla
    vatten från landsbygden till stan.

  74. Rika människor ägde flera tusen
    slavar. De bodde i stora palats.

  75. Romarriket
    hade flera politiska system.

  76. Först styrdes det av kungar,
    men sen blev det republik.

  77. Vad är en republik? Jo, en stat där
    statschefen är folkvald president-

  78. -och inte kung. På romartiden
    sa man inte president, utan konsul.

  79. Man hade två konsuler för att
    ingen skulle få för mycket makt.

  80. Alla vuxna män hade rösträtt.

  81. Eller inte riktigt alla.
    Du var tvungen att vara en fri man.

  82. Alltså medborgare, inte slav.

  83. Rika utnyttjade de fattigas situation
    genom att köpa deras rösträtt.

  84. Till slut infördes kejsardömet,
    där en person hade all makt.

  85. Vad hade man för tro? Först romersk
    religion med gudar och gudinnor-

  86. -som var lika populära
    som vår tids kändisar.

  87. Man förföljde de kristna, men
    kristendomen blev alltmer populär.

  88. Det beror på att både kvinnor
    och slavar var välkomna.

  89. Kristendomen
    betonade allas lika värde.

  90. Till sist blev även kejsaren kristen
    och förbjöd alla andra religioner.

  91. Wow...

  92. Välkomna till nationalarenan
    för herrlandslaget i fotboll.

  93. Här får det plats 50 000 människor!
    De kan gå på fotboll eller konsert.

  94. -Hur många lampor tror ni det finns?
    -Jättemånga.

  95. -Ska vi räkna?
    -Nej tack.

  96. -100 000.
    -Vi kan gissa.

  97. Tänk att sätta upp alla lampor.

  98. Hej på dig, gamle vän! Bra eller?

  99. Vad tror ni han är för nåt?
    Om man tänker romarriket.

  100. -Förutom att han är sur. - Soldaten?
    -Jag vet inte.

  101. Ska du fram och klämma lite?
    Ser vad du har för...

  102. Ja, han är väldigt stark.

  103. Han hade mycket hår
    och var jättestark. Hårda muskler.

  104. Det är mycket muskler, mycket hår.

  105. Han var hård. Det kunde jag se.

  106. -Vad är han för nåt?
    -En gladiator, kanske.

  107. -Tror ni han kan prata?
    -Om han får tillstånd.

  108. -Vem kan ge honom tillstånd?
    -Nån högre upp. En drottning.

  109. Lite finare? Du kan ge honom
    tillåtelse att snacka.

  110. Nu får du prata.

  111. -"Ave".
    -Det tog emot. Väl valda ord där.

  112. Den här ska läsas.

  113. Då ska vi se.

  114. "I Rom fanns Colosseum, en lika stor
    arena där man kunde se gladiatorer."

  115. "Som han. Det var starka slavar som
    slogs mot varandra eller vilda djur."

  116. "Ordet arena kommer från latinet
    och betyder sand."

  117. "Sand använde man för att det skulle
    suga upp allt blodspill." Usch!

  118. "Under invigningen av Colosseum
    dödades hela 5 000 djur."

  119. "Det ska vi inte göra, men vi
    ska testa gladiatorns styrka i en..."

  120. -Kan ni gissa?
    -Gissa vad?

  121. I en dragkamp!

  122. Okej. Reglerna är enkla.

  123. Det lag som först får över det röda
    bandet till sin markering vinner.

  124. Är ni redo? Då kör vi. Vänta.

  125. Klara, färdiga...!

  126. De tar på honom...
    De kommer vinna! De vinner.

  127. Kolla han, kolla han...

  128. Vad händer? Vad händer?

  129. Du vann.

  130. Det var så nära att
    vi vann dragkampen. Bara en meter.

  131. Vi var inte så starka.
    Vi hade ingen teknik, vi bara körde.

  132. Man kan se på hans kropp.
    Vi är inte en tredjedel av honom.

  133. Romarrikets fall.

  134. Från det att staden Rom grundades
    till det att romarriket föll-

  135. -tog det ungefär 1 200 år.

  136. Rom hade som mest en miljon invånare.
    En riktig storstad.

  137. Fyrahundra år senare stod staden öde.

  138. Vad hände? Den frågan har många
    historiker och arkeologer ställt.

  139. Det finns många orsaker.
    Några som nämns är:

  140. 1) Ekonomisk kris. Romarna
    var beroende av gratis arbetskraft.

  141. När man slutade med erövringskrigen
    fick man inte så många slavar.

  142. Då blev både varor och slavar dyrare.
    Det blev ekonomisk kris.

  143. Armén som skulle försvara landet
    kostade pengar. Skatterna höjdes.

  144. Framförallt för bönderna.

  145. 2) Politiken. Många stred om makten.

  146. Ett tag hade Rom sex kejsare
    som krigade mot varandra.

  147. Det blev till sist omöjligt
    att hålla ihop det stora riket.

  148. 3) Angreppen. Romarriket attackerades
    från flera håll samtidigt.

  149. Bland annat från perserna i öst
    och germanerna i norr.

  150. Så småningom flyttades huvudstaden
    till Konstantinopel-

  151. -som i dag heter Istanbul
    och ligger i nuvarande Turkiet.

  152. Det väldiga riket delades
    i ett Västrom och ett Östrom.

  153. Trots att det var så länge sen
    finns det många spår kvar.

  154. Inte bara ruiner runtom i Europa,
    utan även i vardagen.

  155. Vårt rättsliga system med domstolar
    och hur man dömer olika brott-

  156. -har sina rötter i romarriket.

  157. Underbart med konfetti! Jag har lovat
    er en festmåltid à la romarriket.

  158. Jag kommer hålla det, men först vill
    jag veta vad ni lärt er. Är ni med?

  159. -Romarriket blev antikens största...
    -...imperium.

  160. -Det gick från...
    -...republik...

  161. ...där fria män hade rösträtt, till
    kejsardöme där han bestämde allt.

  162. I Sverige har vi inte bara alfabetet
    från romarriket-

  163. -utan även delar av våra lagar.
    Vi lär oss en massa, alltså.

  164. Ni har skött er så bra
    att det är dags att festa lite!

  165. Titta, så fint!
    Vad tycker ni? Rostade hasselmöss.

  166. -Vad tycker du?
    -Jätteäckligt.

  167. Jag tycker historia är jättebra.

  168. Att leva som en som har varit
    i historien, det var jättekul.

  169. -Här får du.
    -Tack.

  170. Det var kul att veta
    hur de levde förut. Vad de åt.

  171. Jag kunde inte äta den.
    Det var intressant att veta.

  172. Det kanske blir nya fredagsmyset.
    Mmm!

  173. -"Poor thing"...
    -Rostade hasselmöss!

  174. -Vill du ha?
    -Nej, det är bra för mig.

  175. -Vill du ha?
    -Nej tack, jag är mätt.

  176. Det roligaste
    var att möta gladiatorn-

  177. -i repspelet. Det var kul.

  178. Vet ni vad? Eftersom ni inte
    vill äta maten, så får ni städa.

  179. Det är lättare så här. När
    man ser nåt, glömmer man det inte.

  180. När jag läser, glömmer jag det.

  181. Hej då! Vi ses aldrig mer igen.

  182. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Romarriket

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi lär oss om romarrikets uppgång och fall. Hur Rom gick från att vara en liten by vid floden Tibern till att bli ett imperium med över 1 miljon invånare - för att slutligen delas i ett Östrom och ett Västrom. Programledaren Arantxa Àlvarez och ungdomarna Abdennour och Saghar visar oss hur det var att leva under romarriket och om dess olika politiska system. Vi får också veta hur kristendomen blev ny religion. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Ämnesord:
Akvedukter , Antiken, Galler (folk), Germaner, Gladiatorer, Historia, Karthago, Kejsardöme, Konstantinopel, Krig, Kristendom, Perser (etnisk grupp), Rom, Romerska riket, Slavar
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Fatta historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Flodkulturer

Avsnitt 1 av 8

Serien tar avstamp i de olika flodkulturerna längs Eufrat och Tigris, Nilen, Huang He och Indusfloden. Om hur människor blev bofasta, samhällen uppstod och nya yrken skapades. Tillsammans Arantxa Àlvarez och ungdomarna Ahmad och Jerry, alla i tidstypiska kläder, utforskas egyptiska skapelsemyter och Mesopotamien. Och vi träffar Konfucius, Kung Hammurabi och den kvinnliga faraon Hatschepsut. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Romarriket

Avsnitt 2 av 8

Vi lär oss om romarrikets uppgång och fall. Hur Rom gick från att vara en liten by vid floden Tibern till att bli ett imperium med över 1 miljon invånare - för att slutligen delas i ett Östrom och ett Västrom. Programledaren Arantxa Àlvarez och ungdomarna Abdennour och Saghar visar oss hur det var att leva under romarriket och om dess olika politiska system. Vi får också veta hur kristendomen blev ny religion. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Medeltid till stormaktstid

Avsnitt 3 av 8

Vi följer Sveriges utveckling från medeltiden på 1000-talet till stormaktstidens slut. Tillsammans med programledaren Arantxa och ungdomarna Alejandro och Hala får vi bland andra träffa Gustav Vasa och drottning Kristina. Vi får en inblick i medeltidens brott och straff, och får följa hur Sverige går från asatro till ett protestantiskt arvrike. Under den här tiden genomgår Sverige stora förändringar, till exempel grundandet av riksdagen, tidningar och universitet. Allt varvas med animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Frihetstid till industrialism

Avsnitt 4 av 8

Den svenska historien och utvecklingen efter stormaktstidens slut, fram till mitten av 1800-talet. Arantxa får sällskap av Beatrice och Farnaz, tillsammans utforskar de hur det var att leva då, och får en inblick i textilindustrin. Vi får lära oss om de första svenska politiska partierna, hattarna och mössorna, och om hur vetenskapen tog plats. Vi får också en djupare insyn i orsakerna till den stora utvandringen från Sverige till Amerika. Historiska miljöer blandas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Upplysningen

Avsnitt 5 av 8

Varför kom tiden på 1700-talet att kallas för upplysningen? Programledaren Arantxa och ungdomarna Farnaz och Majed tar oss med på en historisk resa. Vi möter dåtidens filosofer och tänkare såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft. Och vi lär oss om upplysningsidéerna; förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet, och deras betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Första världskriget

Avsnitt 6 av 8

Två ungdomar, Candela och Saghar, och programledaren klär sig i tidsenliga kläder och provar hur det är att leva vid tiden för första världskriget. Detta varvas med faktafyllda animerade inslag där vi reder ut orsakerna till att kriget bröt ut, om skotten i Sarajevo, öst- och västfronten samt om freden i Versailles. Vi studerar också tre propagandaaffischer från tre perspektiv och får veta mer om ryska revolutionen och bildandet av Nationernas Förbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Andra världskriget

Avsnitt 7 av 8

Om perioden efter första världskriget och vad som ledde fram till ett andra världskrig. Svåra ekonomiska tider gjorde att starka ledare kunde ta makten, Lenin och senare Stalin i Sovjetunionen, och Hitler i Tyskland. Vi får följa vad som hände under kriget och krigsslutet. Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Alejandro och Farnaz, får vi följa med tillbaka till den här tiden och lära känna människor som stod upp mot nazismen. Allt varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Efterkrigstiden

Avsnitt 8 av 8

Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Abdoulrahmaan och Ponlawat, förflyttar vi oss till tiden efter andra världskriget. Vi får veta vad det kalla kriget var och fördjupar oss i hur världen delades in i ett öst- och ett västblock med USA och Sovjetunionen i spetsen. Vi lär oss om koloniernas frigörelse och får en glimt av kvinnorörelsen, det svenska folkhemmet och rekordåren. Besöken i de historiska miljöerna varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta #lovemilla

Artisti paikalla

Killen i rutig skjorta som dyker upp på Café Robot verkar bekant. Alla tror sig veta vem han är, men själv vill han helst bara sitta ifred med en kopp kaffe.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Musikalisk resa i Finland

Superstjärna och skolelev

Vi lär känna popstjärnan Robin bättre. Varifrån kommer hans musikalitet, vad har han för okända talanger och varför har han utnämnts till Finlands mest positiva person?