Titta

Fatta historia

Fatta historia

Om Fatta historia

En introduktion till högstadiets historieundervisning där språket är anpassat för de som inte har svenska som modersmål. Serien riktar sig främst till de som inte har bott så länge i Sverige. Programledaren Arantxa Àlvarez utforskar tillsammans med två ungdomar historien på ett lekfullt sätt. Fakta förklaras med animerade inslag. Serien följer högstadiets kursplan med ett tillägg från mellanstadiet om svensk historia. Den spänner från flodkulturerna fram till efterkrigstiden.

Till första programmet

Fatta historia : Första världskrigetMaterialDela
  1. Välkomna till ännu ett program om
    historia, i dag om 1:a världskriget.

  2. Men ju fler, desto roliga. Till min
    hjälp har jag Saghar och Candela.

  3. -Hur mår ni?
    -Bra.

  4. Jag heter Candela och kommer
    från Argentina men är halvkubansk.

  5. Jag har bott i Sverige i lite över
    ett år. Och jag är sexton.

  6. -Vad tycker du om Sverige?
    -Det är bra.

  7. Det bästa med Sverige är
    att man känner sig säker på gator.

  8. Man behöver inte tänka på
    vad som ska hända om man går ensam.

  9. Jag känner inte som i Argentina.

  10. -Vad är inte bra, då?
    -Vädret är det sämsta med Sverige.

  11. Jag heter Saghar, har bott här
    i nästan tre år och är från Iran.

  12. -Berätta om dig. Hur gammal är du?
    -Sexton.

  13. -Vad gillar du med Sverige?
    -Att de respekterar kvinnor.

  14. Och jag gillar vädret,
    men man kan bli trött av kylan.

  15. I dag ska vi snacka om historia.
    Vad tycker ni om historia?

  16. Historia är intressant.

  17. Man kan veta vad som hände innan
    och varför det är som det är nu.

  18. Jag gillar historia
    om sånt som jag är intresserad av-

  19. -men om det är världskrigen,
    då glömmer jag bort det.

  20. Är det tråkigt att ta in
    informationen? Varför glömmer du det?

  21. Man lever ju i nutiden.
    Historia glömmer man bort.

  22. Det är onödigt att veta.

  23. Nu har jag fått lära känna er lite
    bättre, vilket känns bra för mig.

  24. Nu ska vi byta om. Är ni redo?

  25. Varsågoda.

  26. Orsakerna:

  27. När första världskriget startade 1914
    trodde man att det skulle bli kort.

  28. Det skulle vara över på några veckor,
    men det tog fyra år.

  29. Varför startade då kriget?
    Man brukar tala om några orsaker:

  30. Imperialism, kapprustning,
    nationalism och svag demokrati.

  31. Imperialism: att ta makten politiskt
    och militärt i andra länder.

  32. Stormakterna i Europa tävlade om
    att ha områden i Afrika och Asien.

  33. Detta kallas att ha kolonier.

  34. Kolonierna gav stora inkomster,
    det vill säga att man tjänade pengar.

  35. De producerade varor som européerna
    ville ha, som kaffe, te och socker.

  36. För att behålla makten-

  37. -skaffade man fler och större
    krigsfartyg, soldater och vapen.

  38. Kapprustningen var i gång. Länderna
    tävlar i att ha bäst och flest vapen.

  39. Fler vapen skulle ge trygghet, men i
    stället blev länderna misstänksamma.

  40. De litade inte på varandra.
    Så de slöt pakter, s.k. allianser.

  41. Som vänner som hjälper dig
    när ditt land blir attackerat.

  42. I början av första världskriget
    fanns det två allianser.

  43. Centralmakterna var Tyskland,
    Österrike-Ungern och Italien.

  44. Italien bytte sen sida.

  45. Ententen var Storbritannien,
    Frankrike och Ryssland.

  46. Imperialism och kapprustning
    var två orsaker till kriget.

  47. Två andra var nationalism
    och svag demokrati.

  48. Nationalism är att de som bor i ett
    land ska tillhöra samma folkgrupp-

  49. -och tala samma språk. I flera länder
    ville folkgrupper ha ett eget land.

  50. De ville bli självständiga stater.
    Och till sist: Demokratin var svag.

  51. 1914 var det fortfarande många
    i Europa som inte fick rösta.

  52. Länder styrdes ofta av kungar
    som inte behövde tänka på folket.

  53. Allt detta brukar historiker säga
    svarar på varför det blev krig.

  54. Här ska ni få se!
    Här är dagens outfit.

  55. Candela, du ska få läsa
    vem du ska vara i dag.

  56. "Anna Lindhagen."

  57. "Du är socialdemokratisk politiker
    och arbetar för kvinnors rösträtt."

  58. "Tack vare dig och din väninna
    får vi koloniträdgårdar i Stockholm."

  59. -Anna Lindhagen. Vad tycker du?
    -Jättefint.

  60. Du har inget val.
    Du får ta på dig det där.

  61. Saghar, här ska du få och läsa.

  62. Jag ska vara Augusta Lundin.

  63. "Du är sömmerska och modeskapare."

  64. "Dina kläder bärs
    av en massa kända personer."

  65. "1914 har din firma
    i Stockholm 175 sömmerskor"-

  66. -"och fyra damskräddare anställda."

  67. -Vad tycker du om den här?
    -Fin. Jag gillar lila.

  68. Tur! Annars vore det jobbigt.

  69. Då ska vi se vad jag ska få.

  70. "Alvar Johansson. Du är lykttändare.
    Du tänder stadens gatubelysning."

  71. "Det är mest gasljus,
    som tänds för hand."

  72. Ganska jobbigt jobb!

  73. Ni kan ta era skor. Jag tar kängorna.
    Det här blir toppen!

  74. Har ni med allt? Då byter vi om.
    Ni kan hänga på här.

  75. -Wow! Vad tjusiga ni är!
    -Det är kul.

  76. -Saghar, vad tycker du om Candela?
    -Jättefin.

  77. Det är för mycket täckning.

  78. -Vad tycker du om Saghar?
    -Jättefin.

  79. -Hade du kunnat ha det här i dag?
    -Ja, Halloween.

  80. Jaha, då hade du kunnat!

  81. Ni kan också få en snurr av mig.
    Tjusigt!

  82. Nu har vi på oss våra kläder, så nu
    går vi vidare till nästa ställe.

  83. Skotten i Sarajevo. Sommaren 1914
    mördas Österrikes tronföljare-

  84. -Franz Ferdinand och hans fru av
    en serbisk nationalist i Sarajevo.

  85. Man kallar det för
    "Skotten i Sarajevo."

  86. Det räknas som gnistan
    som startade första världskriget.

  87. Nationalisten ville att Bosnien
    skulle bli en del av en nationalstat-

  88. -Storserbien,
    och inte tillhöra Österrike-Ungern.

  89. Österrike-Ungern såg det som ett hot.

  90. Om Serbien tog över Bosnien
    kunde andra länder ta efter.

  91. Bland annat därför förklarade
    Österrike-Ungern krig mot Serbien.

  92. Österrike-Ungern stöddes av Tyskland
    och Serbien av Ryssland-

  93. -så supermakterna drogs in i kriget.

  94. Först försökte man diskutera fram
    en lösning utan krig. Det gick inte.

  95. En månad efter skotten i Sarajevo
    var det krig i hela Europa.

  96. På en vecka hände allt det här.

  97. Inte konstigt
    att den kallas för "Svarta veckan".

  98. Österrike-Ungern förklarar krig
    mot Serbien, Tyskland mot Ryssland-

  99. -Tyskland mot Frankrike
    och Storbritannien mot Tyskland.

  100. Här ser vi affischer
    från första världskriget.

  101. Tack vare modern tryckteknik
    blev det även ett propagandakrig.

  102. Affischer användes som vapen.

  103. Man ville få folk att skänka pengar
    eller ställa upp som soldater.

  104. Som den här brittiska affischen:
    "Britain wants you."

  105. Man ville också få stöd för kriget
    genom att visa hur hemsk fienden var.

  106. Nu ska ni få ett uppdrag av mig.

  107. Jag vill att ni sätter
    rätt flagga på rätt affisch.

  108. Gå nära och titta. Kika ordentligt.

  109. Det första man ska tänka på
    är språket.

  110. Här ser man att det är engelska,
    och här är det också klart.

  111. Det var inte så svårt.

  112. Vi kan gå närmare...

  113. När man går närmare ser man städerna,
    och språket är ganska "obvious".

  114. -Jag är helt ärlig.
    -Okej.

  115. Varför satte ni franska flaggan där?

  116. Om man går nära står det "Paris",
    och det är huvudstaden i Frankrike.

  117. Det var inte så svårt.

  118. Man måste bara tänka och se
    vad det står. Det var olika språk.

  119. Här har vi "Was England will".
    Här har ni satt tyska flaggan.

  120. Om man har läst språket
    kan man förstå vad det är.

  121. Vad tycker ni om affischen?

  122. Det visar vad de ska göra.

  123. De bombarderar där,
    och det är många flygplan.

  124. Här har vi "Destroy this mad brute".
    Den har ni satt USA:s flagga på.

  125. Vad tycker ni om affischen?
    Vad säger den er?

  126. -Den är intressant.
    -En gorilla som håller i en klubba.

  127. -Ser hon glad ut?
    -Den är trött men samtidigt arg.

  128. Det var en gorilla och en kvinna.
    Jag förstod inte direkt.

  129. Vidare till den sista.
    "Pour le Supreme Effort".

  130. Det är en fågel och en soldat.

  131. Jag förstod
    att det menades nåt annat.

  132. Vill ni veta om ni har rätt
    eller fel? "I got the power!"

  133. Är ni redo? Tjejer...

  134. Ni har helt rätt! Bra jobbat!
    Vad grymma ni är.

  135. Det var som en dans på rosor för er.
    Jättebra!

  136. Kriget och freden.

  137. När tyskarna anföll Frankrike
    gick det i början snabbt framåt.

  138. De var nära Paris efter en månad,
    men sen tog det stopp.

  139. För att skydda sig låg
    miljoner soldater i skyttegravar-

  140. -diken som sträckte sig över 50 mil,
    från Nordsjön till Schweiz.

  141. Det var västfronten. Så såg det ut
    större delen av kriget.

  142. Man kom ingenvart.
    Båda sidor var lika starka.

  143. På östfronten stred tyskarna mot
    ryssarna, och där var det mer ojämnt.

  144. Båda sidorna förlorade miljontals
    soldater, men kriget var rörligare.

  145. Med tiden drogs allt fler länder in.
    1914 stred sex länder i Europa.

  146. Fyra år senare var det sexton länder
    i tre världsdelar.

  147. Det var när USA gick med 1917
    som det blev ett världskrig.

  148. En annan viktig händelse 1917
    var den ryska revolutionen.

  149. Folk svalt i Ryssland
    och man ogillade tsarens diktatur.

  150. Tsar är samma sak
    som kung eller kejsare.

  151. När tsaren störtats och Lenin tagit
    makten slöt man fred med Tyskland.

  152. 1918 är kriget över,
    och 1919 samlas de segrande länderna-

  153. -Frankrike, Storbritannien och USA,
    på ett slott i Versailles.

  154. Det kallas för freden i Versailles.

  155. Man ritar nya gränser,
    och flera nya länder bildas.

  156. Man bestämmer också att förlorarna
    ska betala skadestånd till segrarna.

  157. Tyskland får skulden
    och ska betala mest.

  158. Många i Tyskland tycker
    att det var hårt och orättvist.

  159. USA skapade nu Nationernas förbund-

  160. -som skulle se till
    att det inte blev krig igen.

  161. Men det blev ett misslyckande.
    USA ville inte själv vara med-

  162. -och Tyskland fick inte vara med.

  163. Och bara 21 år senare
    blev det ett nytt världskrig.

  164. Vilken underbar dag!

  165. Frisk luft och fåglar som kvittrar.
    Underbart!

  166. Tjena, tjejer. Kom över hit.
    Det är mycket roligare här borta.

  167. Hej!

  168. Nu står vi mitt i en koloniträdgård,
    en odlingslott mitt i Stockholm.

  169. Det är tack vare dig, Anna Lindhagen,
    som vi har såna i Stockholm.

  170. Du och din kompis Anna Åbergsson
    tyckte det var viktigt-

  171. -att även arbetarfamiljer kunde odla.

  172. Koloniträdgårdar var superviktiga
    under kriget på grund av matbristen.

  173. Man sa till folk: "Odla i vår,
    så slipper ni svälta i höst."

  174. Då ska vi sammanfatta
    det vi har lärt oss.

  175. Orsakerna
    till kriget är lite luddiga-

  176. -men man pratar om nationalism
    och imperialism.

  177. Vi vet också att gnistan som startade
    det var skotten i Sarajevo, år...?

  178. 1914.

  179. Man trodde kriget skulle bli kort,
    men fyra år senare, 1918-

  180. -hade över
    åtta miljoner soldater dött.

  181. Nationernas förbund bildades
    vid freden i Versailles-

  182. -för att undvika krig.
    Och det var en föregångare till...?

  183. -Förenta nationerna.
    -Som grundades 1945.

  184. Bra jobbat! Vi har lärt oss en massa.

  185. Vi ska avrunda dagen
    med att kasta lite toapapper!

  186. -Varför?
    -För att det är kul!

  187. Det är kul när vi håller på
    och ser saker.

  188. Det är lättare
    att kolla på en film om historia.

  189. Nu är jag mer intresserad
    av första världskriget.

  190. Jag tycker att det är mer intressant
    nu när jag vet mer.

  191. Jag har blivit mer nyfiken
    på vad som hände och hur.

  192. -Jag har haft jättekul.
    -Det har varit jätteroligt!

  193. Textning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Första världskriget

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Två ungdomar, Candela och Saghar, och programledaren klär sig i tidsenliga kläder och provar hur det är att leva vid tiden för första världskriget. Detta varvas med faktafyllda animerade inslag där vi reder ut orsakerna till att kriget bröt ut, om skotten i Sarajevo, öst- och västfronten samt om freden i Versailles. Vi studerar också tre propagandaaffischer från tre perspektiv och får veta mer om ryska revolutionen och bildandet av Nationernas Förbund.

Ämnesord:
1910-talet, Europa, Första världskriget 1914-1918, Historia, Krig, Nationalism, Nationernas Förbund, Propaganda , Ryska revolutionen 1917, Ryssland, Svarta veckan
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Fatta historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Flodkulturer

Avsnitt 1 av 8

Serien tar avstamp i de olika flodkulturerna längs Eufrat och Tigris, Nilen, Huang He och Indusfloden. Om hur människor blev bofasta, samhällen uppstod och nya yrken skapades. Tillsammans Arantxa Àlvarez och ungdomarna Ahmad och Jerry, alla i tidstypiska kläder, utforskas egyptiska skapelsemyter och Mesopotamien. Och vi träffar Konfucius, Kung Hammurabi och den kvinnliga faraon Hatschepsut. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Romarriket

Avsnitt 2 av 8

Vi lär oss om romarrikets uppgång och fall. Hur Rom gick från att vara en liten by vid floden Tibern till att bli ett imperium med över 1 miljon invånare - för att slutligen delas i ett Östrom och ett Västrom. Programledaren Arantxa Àlvarez och ungdomarna Abdennour och Saghar visar oss hur det var att leva under romarriket och om dess olika politiska system. Vi får också veta hur kristendomen blev ny religion. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Medeltid till stormaktstid

Avsnitt 3 av 8

Vi följer Sveriges utveckling från medeltiden på 1000-talet till stormaktstidens slut. Tillsammans med programledaren Arantxa och ungdomarna Alejandro och Hala får vi bland andra träffa Gustav Vasa och drottning Kristina. Vi får en inblick i medeltidens brott och straff, och får följa hur Sverige går från asatro till ett protestantiskt arvrike. Under den här tiden genomgår Sverige stora förändringar, till exempel grundandet av riksdagen, tidningar och universitet. Allt varvas med animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Frihetstid till industrialism

Avsnitt 4 av 8

Den svenska historien och utvecklingen efter stormaktstidens slut, fram till mitten av 1800-talet. Arantxa får sällskap av Beatrice och Farnaz, tillsammans utforskar de hur det var att leva då, och får en inblick i textilindustrin. Vi får lära oss om de första svenska politiska partierna, hattarna och mössorna, och om hur vetenskapen tog plats. Vi får också en djupare insyn i orsakerna till den stora utvandringen från Sverige till Amerika. Historiska miljöer blandas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Upplysningen

Avsnitt 5 av 8

Varför kom tiden på 1700-talet att kallas för upplysningen? Programledaren Arantxa och ungdomarna Farnaz och Majed tar oss med på en historisk resa. Vi möter dåtidens filosofer och tänkare såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft. Och vi lär oss om upplysningsidéerna; förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet, och deras betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Första världskriget

Avsnitt 6 av 8

Två ungdomar, Candela och Saghar, och programledaren klär sig i tidsenliga kläder och provar hur det är att leva vid tiden för första världskriget. Detta varvas med faktafyllda animerade inslag där vi reder ut orsakerna till att kriget bröt ut, om skotten i Sarajevo, öst- och västfronten samt om freden i Versailles. Vi studerar också tre propagandaaffischer från tre perspektiv och får veta mer om ryska revolutionen och bildandet av Nationernas Förbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Andra världskriget

Avsnitt 7 av 8

Om perioden efter första världskriget och vad som ledde fram till ett andra världskrig. Svåra ekonomiska tider gjorde att starka ledare kunde ta makten, Lenin och senare Stalin i Sovjetunionen, och Hitler i Tyskland. Vi får följa vad som hände under kriget och krigsslutet. Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Alejandro och Farnaz, får vi följa med tillbaka till den här tiden och lära känna människor som stod upp mot nazismen. Allt varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Efterkrigstiden

Avsnitt 8 av 8

Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Abdoulrahmaan och Ponlawat, förflyttar vi oss till tiden efter andra världskriget. Vi får veta vad det kalla kriget var och fördjupar oss i hur världen delades in i ett öst- och ett västblock med USA och Sovjetunionen i spetsen. Vi lär oss om koloniernas frigörelse och får en glimt av kvinnorörelsen, det svenska folkhemmet och rekordåren. Besöken i de historiska miljöerna varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta #lovemilla

Anteeksipyyntö

Det är dagen efter Millas födelsedag och hon mår jätteilla. Hon hinner knappt innanför dörren på jobbet innan hon måste kräkas. På bloggen påstår hon att det blev för många bakelser igår, men Roope tror snarare att det beror på flaskorna som saknas i kylen på Café Robot.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Musikalisk resa i Finland

Att vårda ett metal-band

Lär känna Mikko "Linde" Lindström. Hör Linde prata om hur påfrestande det kan vara för ett band att leva så tätt på varandra i slutet av en turné. Särskilt jobbigt är det när alla längtar hem till sina familjer. Då krävs att man vårdar den ansträngda vänskapen och Linde ger tips om vad man kan göra i en sådan situation.