Titta

Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen 2018

Om Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2018 : Slutaudition del 2Dela
  1. I "Retorikmatchen" förra veckan:

  2. -Hallå! Lägg ifrån dig mobilen!
    -Vi står faktiskt här.

  3. Alla barn har rätt
    att känna sig trygga.

  4. När tåget slutar stanna flyttar folk.

  5. Affären, biblioteket, pizzerian
    är borta.

  6. Detta är en sak som måste förändras!

  7. Väga sätta stopp
    för kränkande ord nu!

  8. I "Retorikmatchen"
    tävlar man i att hålla tal.

  9. Bakom mig har jag tio lag
    som har samlats i Stockholm.

  10. I dag ska de här tio bli åtta.

  11. Jag heter Nassim Al Fakir,
    och det här är juryn.

  12. Jag heter Sofia Kacim.
    Retorik är en demokratifråga.

  13. När vi vågar prata inför andra
    kan vi påverka.

  14. När vi påverkar, förändrar vi.

  15. "Vi måste stå upp för varann, för
    alla som föddes under samma himmel"-

  16. -"och som fick oss att våga drömma."
    Så sa förra årets vinnare.

  17. Jag heter Jonathan Hörnhagen.
    Vad drömmer deltagarna om i år?

  18. Jag heter Elinor Falkman. Jag älskar
    när deltagarna med retorik och patos-

  19. -får mig att skratta, gråta,
    bli chockad, rörd och sen glad igen.

  20. Jag heter Peter Nitschke.
    Retorik handlar inte om stilfigurer-

  21. -och retoriska regler,
    utan om att vara sig själv:

  22. Att använda sina egna erfarenheter
    för att ge nåt till andra människor.

  23. Tjenare, Mika och Olle.

  24. Är ni taggade? Ni vill ju att ert tal
    ska spridas på sociala medier.

  25. -Varför vill ni det?
    -Så att alla ska kunna ta del av det.

  26. Coolt. Men då vill man ju gärna
    att det ska vara nåt spektakulärt.

  27. -Har ni det i ert tal?
    -Ja.

  28. Vad mäktigt! Ni ska in till juryn nu.
    Stort lycka till!

  29. Vi ska få höra förändringstal. Att få
    igenom en förändring är inte enkelt.

  30. Använder de sitt etos? Sätter de
    sig in i sin målgrupps situation?

  31. Har de logos? Har de gjort research,
    och använder de fakta?

  32. Har de patos? Brinner de för det?

  33. Känner vi att det är en förändring
    som måste ske?

  34. Från Södermalmsskolan i Kristinehamn
    kommer Mika och Olle.

  35. Mika är väldigt smart.

  36. Hon är bra på att prata tydligt
    och med kroppsspråk.

  37. Och så är hon bra på att dansa.

  38. Dina starka sidor
    är att du är bra på matte-

  39. -och sen pratar du väldigt tydligt.

  40. Du är smart och har bra minne.

  41. Mika och Olle
    vill stoppa kränkningar.

  42. Talet hålls för elever och personal-

  43. -och filmas
    för att spridas via sociala medier.

  44. Varsågoda när ni vill.

  45. Vad ful du är!

  46. I vår skola, i er skola,
    i alla skolor-

  47. -tvingas vi höra kränkande "skämt".

  48. Forskningen visar
    att 60 000 barn och ungdomar-

  49. -utsätts för kränkningar varje år.

  50. -45 av dem tar sitt eget liv.
    -Det kan vara nån du älskar.

  51. Orden, blickarna och knuffarna
    - nu är det nog!

  52. -Jag bara skojade.
    -Det räcker inte.

  53. Ett elakt ord kan förstöra
    min, din och allas barndom.

  54. -Kön. -Hudfärg.
    -Intressen. -Religion.

  55. -Eller vem du är kär i - skit samma!
    -Du har rätt att vara den du är.

  56. -Snacka med en vuxen. Våga säga nej.
    -Varje gång.

  57. -Orka kämpa.
    -Varje gång.

  58. -Du ska vara den du är.
    -Stoppa kränkningarna!

  59. Det här var ett kraftfullt tal.

  60. Jag får ont i magen av att det
    ser ut så här på skolgårdarna.

  61. 60 000 barn!
    Det är otroligt många barn.

  62. Jag gillar att ni går ner i ton
    och sänker tempot-

  63. -när ni pratar om
    att 45 av dem tar sitt liv.

  64. Ni gör helt rätt i att pausa där-

  65. -så att vi kommer in
    i den sinnesstämningen.

  66. Jättebra och tydligt logosargument.

  67. Här experimenterar ni mycket
    med er gestik och ert kroppsspråk.

  68. En risk i retorik är
    att om man blir för mycket teater-

  69. -så kan man bygga upp en barriär där
    det kanske inte blir jättegenuint.

  70. Jag tycker fortfarande
    att det är bra att ni kör-

  71. -men försök att finna er själva.

  72. Hur skulle ni ha agerat i gesterna
    om det var på skolgården-

  73. -och ni pratade
    med era nära och kära?

  74. -Tack.
    -Tack.

  75. Det var väldigt roligt och nervöst.

  76. Ja, det var väldigt nervöst.

  77. Men det gick väldigt bra.
    Vi fick väldigt mycket bra kritik.

  78. Sen fick vi ett tips. Vad var det?

  79. Vi skulle vara oss själva
    i kroppsspråket.

  80. Hej, Noran och Matheus.

  81. -Är ni redo?
    -Ja.

  82. Vad handlar talet
    "Vi vill vara trygga" om?

  83. Om att vi
    vill göra Helsingborg tryggare.

  84. På vilket sätt? Vad är otryggt?

  85. Jag går hellre en omväg runt ett gäng
    än att gå förbi.

  86. -Jag är rädd att det ska hända nåt.
    -Okej. Vilket ämne! Vad mäktigt.

  87. Gå in nu och håll ett dundertal.
    Stort lycka till!

  88. Från Pauliskolan i Helsingborg
    kommer Noran och Matheus.

  89. Norans bästa sida
    är att hon är omtänksam, snäll...

  90. Hon är typ klassens mamma.
    Hon bryr sig om allihop.

  91. Han är väldigt social
    och gillar att prata med folk.

  92. Han är så glad,
    och då blir man glad själv.

  93. Noran och Matheus vill få ett stopp
    på våldet i sin stad.

  94. Talet hålls vid Helsingborgs rådhus
    för alla i kommunfullmäktige.

  95. -Vi vill vara trygga.
    -Din kompis dyker aldrig upp.

  96. Du hoppas att det inte har hänt nåt.
    Du ringer, men ingen svarar.

  97. När du vaknar får du veta
    att din kompis inte längre finns.

  98. Han har blivit knivhuggen.

  99. -Vi vill vara trygga!
    -Vi vill inte vara rädda på stan.

  100. Vi vill inte vara oroliga
    när kompisarna går ut.

  101. Helsingborg hade
    flest anmälda våldsbrott i Skåne.

  102. Det här händer där vi bor, och det är
    ett problem som vi vill ha hjälp med.

  103. -Det kan bli bättre.
    -Fler vuxna måste reagera.

  104. -Fler kvarterspoliser.
    -Hjälp ungdomar med problem.

  105. Det här är ett tal från varje barn
    som inte vågar gå ut.

  106. Till varje barn som vill vara tryggt.

  107. Det känns jättejobbigt
    att ni som tolvåringar-

  108. -ska behöva prata
    om den otrygghet som ni känner.

  109. Att man ska behöva vara rädd
    för att ens vän kanske dör...

  110. Det känns skamligt
    att det har gått så långt.

  111. Att jag känner så starkt
    är för att ni använder retoriken-

  112. -på ett sånt sätt att ni tar in mig
    till er verklighet.

  113. När ni berättar tidigt i talet
    om känslan av att vakna på morgonen-

  114. -och ens kompis
    aldrig hörde av sig...

  115. Det landar verkligen.
    Jag är ganska tagen.

  116. Ni har verkligen lyckats
    med retorikens patos.

  117. Tack.

  118. Jag håller verkligen med. Det är
    helt sjukt att det ser ut så här.

  119. Det är ännu mer sjukt att ni
    behöver se det här och leva i det.

  120. Det jag vill se mer av är hur
    vi skulle kunna få ett stopp på det.

  121. Ni vill ha fler vuxna som reagerar.
    Hur vill ni att de reagerar?

  122. "Vi vill hjälpa ungdomar
    med problem." Hur då?

  123. Jättebra jobbat, men vi vill veta
    hur vi skulle kunna förändra det.

  124. Jag är speciellt förtjust i slutet:
    "Det här är inte vårt tal."

  125. "Det här är ett tal från varje barn
    som inte vågar gå ut."

  126. Jättefint! Ett bra avslut är nästan
    lika viktigt som en bra början.

  127. -Det lyckas ni jättebra med.
    -Tack.

  128. -Jag tycker att det gick jättebra.
    -Min nervositet försvann nu.

  129. Nu är man så lugn. Det är
    så skönt när man har gjort det här.

  130. -Clara och Oscar, känns det bra?
    -Ja.

  131. -Vad handlar ert tal om?
    -Om våra sunkiga omklädningsrum.

  132. De är inte så jättebra.

  133. -Hur länge har de varit det?
    -Sen vi började på skolan.

  134. Då har ni mycket känslor i ert tal.

  135. -Är ni beredda att leverera?
    -Ja.

  136. Bra. Stort lycka till!

  137. Från Umeå och Kasamarks skola
    kommer Clara och Oscar.

  138. Clara är bra på att prata inför folk.
    Hon är tydlig när hon pratar.

  139. Hon får fram sitt budskap.
    Hon är omtänksam och tänker på alla.

  140. Oscar är snäll, rolig
    och väldigt duktig på retorik.

  141. Han talar väldigt bra inför folk.

  142. Det spelar egentligen ingen roll
    om vi åker ut-

  143. -för vi är ändå i Stockholm och
    har kommit till topp tio i Sverige.

  144. Clara och Oscar
    vill ha ett fräscht omklädningsrum.

  145. Talet hålls i skolans matsal till
    ordföranden i bygdegårdsföreningen.

  146. Du går in i en bakteriefabrik.
    Det är vårt omklädningsrum.

  147. Det värsta är duscharna.
    Det är gult av kiss på golvet.

  148. När vi kommer in
    ser vi damm, smuts och grus.

  149. -Vi ska inte vara hemma sjuka.
    -Det kan leda till dåliga betyg.

  150. Eleverna duschar inte längre.

  151. Vi ska känna oss trygga-

  152. -men de flesta är otrygga
    i just omklädningsrummen-

  153. -för de är trånga och ohygieniska.

  154. Du tycker att det blir för dyrt,
    men vi begär inte mycket.

  155. Du kan hjälpa oss att få
    ett tryggare omklädningsrum.

  156. -Så snälla, hjälp oss!
    -Bra! Tack.

  157. Snyggt jobbat!

  158. När ni inleder är det som om jag står
    där i ert äckliga omklädningsrum.

  159. Det känner jag
    för att ni ger de här detaljerna.

  160. Ni pratar om kisset på golvet.

  161. Ni ger olika detaljer som gör
    att jag kan se det framför mig.

  162. Det är bra att ni har det i början,
    för det är det som är hela problemet.

  163. Jag förstår verkligen att ni
    vill ha ett finare omklädningsrum.

  164. Jag ska nämna
    det retoriska begreppet refutatio.

  165. Man tar ett motargument. Ni säger:
    "Du tycker att det blir för dyrt."

  166. Sen säger ni:
    "Vi vill bara känna oss trygga."

  167. Kontrasten mellan "dyrt" och "trygga"
    är en stark bild.

  168. Där har ni använt ert refutatio
    väldigt väl.

  169. Tack.

  170. Jag tror att vi råkade hoppa över
    en del, men det gick ändå ganska bra.

  171. Det blev ändå ganska bra, även om vi
    hoppade över en mening eller nåt ord.

  172. -Tjena, Audun och Chanel. Mår ni bra?
    -Ja.

  173. Ni har ju också fritt fått välja ämne
    att hålla tal om.

  174. -Vad har ni valt?
    -Äta mer grönt.

  175. -Varför det?
    -Det är många oskyldiga djur som dör.

  176. Vi äter redan för mycket kött
    i skolan.

  177. Okej. Ni har mycket känslor kring
    det här som ni har lärt er i ett tal.

  178. Är ni redo att möta juryn? Kör hårt!

  179. Från S:t Eriks katolska skola i
    Stockholm kommer Audun och Chanel.

  180. Chanel är snäll och ödmjuk. Hon
    bryr sig alltid om hur den andra mår.

  181. Man blir glad
    av att nån är så mot en.

  182. Audun har väldigt många bra sidor.
    Han är en snäll kille.

  183. Han bryr sig om andra, så om nån
    blir ledsen går han fram till den.

  184. Han är väldigt aktiv på lektionerna.
    Man vet att han är där.

  185. Man kan alltid hitta Audun
    och fråga om det fungerar bra.

  186. Audun och Chanel vill att skolan
    ska servera mer vegetarisk mat.

  187. Talet håller de för skolans ledning
    och styrelse i matsalen.

  188. Tänk dig att du föds och dör
    i en fabrik-

  189. -för nån annans kortvariga nöje.
    Kan du tänka dig det?

  190. Det upplevde 2,5 miljoner grisar,
    99 miljoner kycklingar-

  191. -och 2 000 hästar
    bara i Sverige under ett år.

  192. -Tänk dig då i hela världen.
    -Detta måste få ett slut.

  193. Vi kan göra en förändring
    på vår skola.

  194. På grund av vår skolas matvanor
    får två grisar sätta livet till-

  195. -för att vi ska få kött
    under en vecka.

  196. På ett år blir det
    över 70 stycken grisar.

  197. Varför måste så många grisar dö
    när det finns grönare alternativ?

  198. -Vi...
    -Vi kan gå från...

  199. Vi kan gå från att ha vegetariskt nån
    gång ibland till två gånger i veckan-

  200. -men även ha en temavecka
    där vi ökar medvetenheten.

  201. Vi är 200 elever. Det gör skillnad.

  202. Men jag tränar och behöver proteiner.
    Det finns mest i kött.

  203. Nej, det finns tre gånger så mycket
    proteiner i bönor och linser.

  204. Ett litet steg för människan,
    men ett stort steg för djuren.

  205. Jättebra jobbat!
    Jag vill berömma er för ert teamwork.

  206. Vi i juryn jobbar alla
    med vuxna människor ute i vuxenlivet-

  207. -som behöver bli bättre på att prata.
    Vi hjälper dem att "coacha" varann.

  208. "Fyll i varann",
    precis som ni gjorde.

  209. När den ena tappar bort sig fyller
    den andra i. Det har ni fattat.

  210. Dessutom har ni en jättestark bild
    som väcker känslor, patos.

  211. "Tänk att födas och dö i en fabrik."

  212. Man får en obehaglig känsla
    i kroppen av den bilden. Superbra!

  213. Sen använder ni ett motargument,
    eller refutatio.

  214. Det är när du pratar om
    att du tränar och behöver proteiner.

  215. Du förklarar att bönor går lika bra.

  216. Det är snyggt att använda
    i ett förändringstal. Bra jobbat!

  217. Ni inledde otroligt starkt
    med de mentala bilderna.

  218. Vi ser djuren, och det är sjukt att
    så många djur ska lida för vår skull.

  219. Jag hade nästan velat
    ha med den känslan i slutet också.

  220. Vi människor minns inte så mycket-

  221. -men känslor har vi lättare
    att minnas och ta med oss.

  222. Tack.

  223. Det var nervöst, men även om vi
    kom bort oss, så hjälpte vi varann.

  224. Det var roligt
    när vi fick feedbacken-

  225. -för då visste vi
    vad vi behövde förbättra.

  226. -Tjenare, Greta och Nicholas.
    -Hej.

  227. -Är ni nervösa?
    -Ja, lite.

  228. Ni är ju sist ut.
    Ni har varit här ett tag.

  229. -Hur många gånger har ni övat i dag?
    -Noll.

  230. Jaha! Det betyder
    att man är ganska avslappnad.

  231. -Hur många gånger har ni övat innan?
    -Alla svensklektioner i veckan.

  232. Det är en gång varje dag,
    så det är många gånger.

  233. Många gånger.
    Känner ni er redo att möta juryn?

  234. Bra där! Ge mig en femma.
    Stort lycka till!

  235. Från Campus Manilla i Stockholm
    kommer Greta och Nicholas.

  236. Nicholas
    är väldigt bestämd och viljestark.

  237. Han brinner för det han tycker.
    Han ställer alltid upp.

  238. I retoriken är hon övertygande och
    har ett helt fantastiskt kroppsspråk.

  239. Hon är jättebra i skolan.
    Hon är jättebra i allt.

  240. Greta och Nicholas
    vill inte att klassen splittras.

  241. Talet håller de för skolledningen
    i konferensrummet på skolan.

  242. -Redo?
    -Redo.

  243. -Har ni känt en klump i magen?
    -Det har vi.

  244. -Har ni varit rädda att mista en vän?
    -Det har vi.

  245. Har ni känt en stark gruppdynamik,
    känslan då du passar in?

  246. Den starka känslan av energi
    som ni känner ihop.

  247. Vi har kämpat tillsammans
    och tagit oss över broar.

  248. Ni vill putta oss över kanten.

  249. För en månad sen
    kom beskedet som inte fick komma.

  250. -Klassen skulle gå skilda vägar.
    -Splittra inte klassen!

  251. Tänk er att ni gick i en klass
    där det var ni mot världen.

  252. Sen försvann glädjen,
    gemenskapen och tryggheten för gott.

  253. -Vi känner oss överkörda.
    -Splittra inte klassen!

  254. Ni vill bryta grupperingar, men ni
    måste ge oss tid att blomma ut.

  255. Bryt inte knoppar som kan blomma ut
    till framtidens äng.

  256. Splittra inte klassen!

  257. Ni är väldigt duktiga.

  258. Mot slutet nämner ni
    det här med grupperingar och normer.

  259. Det är ganska hårda ord-

  260. -och då bemöter ni det
    med en metafor.

  261. Jag hade nog velat höra ännu mer
    att ni försökte bemöta det.

  262. Vad är problemet med grupperingar,
    och varför är det inte fallet här?

  263. Bra jobbat! Jag vill fokusera på
    början, för den tyckte jag var bra.

  264. Ni frågar publiken:
    "Har ni känt en klump i magen?"

  265. Förmodligen har alla det.

  266. Och sen: "Har ni varit rädda
    att mista en vän?"

  267. Förmodligen har ganska många det.
    Ni skapar en gemensam känsla.

  268. Då blir det lättare
    att fortsätta lyssna. Man dras med.

  269. Det var bra gjort. Sen har ni
    en väldigt fin stilfigur: tretalet.

  270. "Splittra inte klassen" tre gånger.
    Det är klassiskt och väldigt starkt.

  271. Härligt! Ni har läst på om retorik.

  272. Ni kan en hel del om retoriska
    figurer och hur man lägger upp det.

  273. Ni har en stilfigur i början
    och en upprepning i slutet.

  274. Ni har bildspråk också, till exempel
    knopparna och framtidens äng.

  275. Det finns många bilder och metaforer
    som gör talet levande.

  276. Ni är engagerade
    när ni levererar talet.

  277. Man ser i kroppsspråket och hör
    att det här är viktigt för er.

  278. -Bra jobbat!
    -Tack.

  279. Jag är nöjd. Jag är också glad
    att det är överstökat-

  280. -för man satt inne i greenroom
    och kände: "Snart är det vår tur."

  281. -Man var pirrig.
    -"Hur ska det gå?"

  282. Nu har alla tio lag hållit sina tal.
    - Visst känns det bra?

  283. Nu ska vi samla oss-

  284. -för vi ska ta reda på vilka åtta lag
    som går vidare till slutspelet.

  285. De lag som har tävlat är:

  286. Evelin och Hamza från Internationella
    Engelska Skolan i Lund.

  287. -Nu har du chansen att göra skillnad.
    -Så välj trygghet.

  288. Béatrice och Eli från Lycée
    Français Saint Louis i Stockholm.

  289. -Hallå! Kom upp!
    -Lägg ifrån er mobilen.

  290. Tage och Lovisa
    från Grimsåsskolan i Tranemo.

  291. -Inga tåg stannar i Grimsås.
    -Nu är det dags att ändra på detta.

  292. Elise och Morris
    från Båstad Montessori i Båstad.

  293. På vår skola
    kunde en person inte gå i trappor.

  294. Den personens klassrum
    var på ovanvåningen.

  295. Bella och Morris
    från Ormstaskolan i Vallentuna.

  296. -Bitch.
    -Bögjävel.

  297. Kränkande ord hörs dagligen.

  298. Mika och Olle
    från Södermalmsskolan i Kristinehamn.

  299. Forskningen visar
    att 60 000 barn och ungdomar-

  300. -utsätts för kränkningar varje år.

  301. 45 av dem tar sitt liv.

  302. Noran och Matheus
    från Pauliskolan i Helsingborg.

  303. När du vaknar får du veta
    att din kompis inte längre finns.

  304. Han har blivit knivhuggen
    och dog under natten.

  305. Clara och Oscar
    från Kasamarks skola i Umeå.

  306. Vi begär inte mycket.

  307. Du kan hjälpa oss
    att få ett tryggare omklädningsrum.

  308. Audun och Chanel från
    S:t Eriks katolska skola i Stockholm.

  309. Tänk dig att du föds och dör
    i en fabrik.

  310. Detta måste få ett slut.

  311. Greta och Nicholas
    från Campus Manilla i Stockholm.

  312. För en månad sen kom beskedet:
    klassen skulle gå skilda vägar.

  313. Splittra inte klassen!

  314. Nu är stunden inne.

  315. Vi ska ta reda på vilka av er
    som går vidare till slutspelet.

  316. Därför lämnar jag nu över ordet
    till juryn.

  317. Tänk att jag står här-

  318. -framför Sveriges
    tio bästa retorikskolor.

  319. Ni är faktiskt bäst i Sverige,
    och ni ska veta en sak:

  320. Retorikmatchens slutaudition
    har aldrig varit så jämn.

  321. Det har varit svårt,
    och ni ska vara stolta.

  322. Ni har gjort ett fantastiskt jobb-

  323. -och det har varit nyanser som har
    avgjort vilka som har gått vidare.

  324. Internationella Engelska Skolan
    i Lund-

  325. -Ormstaskolan i Vallentuna-

  326. -Södermalmsskolan i Kristinehamn,
    Campus Manilla i Stockholm-

  327. -Kasamarks skola i Umeå.

  328. Ni är alla...

  329. ...vidare i "Retorikmatchen"!

  330. Ni kan komma ner och ställa er här.

  331. Nu är ni fem lag
    kvar här på läktaren.

  332. Bland er finns tyvärr
    de två lag som måste lämna oss.

  333. Men bland er finns också de två lag
    som vi i juryn tyckte var allra bäst.

  334. Det var...

  335. ...Pauliskolan och Lycée Français
    Saint Louis. Välkomna ner!

  336. Nu har vi tre lag kvar:
    Grimsåsskolan i Tranemo-

  337. -S:t Eriks katolska skola i Stockholm
    och Båstad Montessori.

  338. Det sista laget som har säkrat
    en plats i slutspelet är...

  339. ...Båstad Montessori.

  340. Det innebär att vi har två lag, S:t
    Eriks katolska skola från Stockholm-

  341. -och Grimsåsskolan i Tranemo,
    som tyvärr lämnar oss.

  342. Jättebra kämpat! Ni får
    en varm applåd från alla i studion.

  343. Här framför mig står nu deltagarna
    i årets "Retorikmatchen 2018"!

  344. Känns det bra?
    Förstår ni att ni är vidare?

  345. Ge en stor applåd till er själva-

  346. -och till alla lärare och kompisar
    som nu kommer in i studion.

  347. Tack för i dag. Nästa gång vi ses
    är det första kvartsfinalen.

  348. Tack för i dag!
    I "Retorikmatchen" är tala guld!

  349. Textning: Hanna Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Östergötland, Småland

Del 3 av 11: Ormens skinn. Jakten går vidare mot Domkyrkan i Linköping. Där på en pelare finns en inskription som kan leda Jim och Ayla närmare den försvunna trollboken. På sin väg dit varnas Jim av en knölsvan på Göta kanal. Trots det tar Jim hjälp en mystisk präst. Efter en lång bilfärd söderut, längs Vättern, söder om Ljungby, bjuds Jim och Ayla på trollfest. Men kalaset får ett tvärt slut när den stora ormen Lindi lockas ut ur sin bur.

Fråga oss