Titta

Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen 2018

Om Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2018 : Kvartsfinal 2Dela
  1. Tio lag har gjort upp
    om de åtta slutspelsplatserna.

  2. I dag tävlar två skolor
    om en semifinalplats.

  3. Det som står på spel är UR:s retorik-
    pris Guldmikrofonen och 10 000 kr.

  4. Gör er redo för Retorikmatchen 2018.

  5. I Retorikmatchen tävlar
    sjätteklassare i att hålla tal.

  6. Men det är mycket mer än en tävling.

  7. Här får sjätteklassare göra
    sin röst hörd-

  8. -och berätta vad de tycker.

  9. Nu är det kvartsfinal nummer två.

  10. -Lagen som tävlar och talar i dag är:
    -Campus Manilla i Stockholm.

  11. -Jag heter Nicholas.
    -Och jag Greta. Vi tävlar för de här.

  12. Greta är trevlig, har mycket energi
    och är snäll och hjälper andra.

  13. Nicholas är väldigt snäll, rolig-

  14. -och bra på att argumentera
    och hålla tal.

  15. -Hej, jag heter Morris.
    -Elise. Och vi tävlar för de här.

  16. Morris är väldigt glad och duktig
    på att använda sitt kroppsspråk-

  17. -och prata tydligt.

  18. Elise...är väldigt bra...

  19. ...på att prata tydligt-

  20. -och hon är väldigt glad av sig.
    Hon har alltid en positiv attityd.

  21. Äntligen är ni här: Nicholas
    och Greta från Campus Manilla-

  22. -och Elise och Morris från
    Båstad Montessori. - En stor applåd!

  23. Fortsätt applådera vår jury:
    Peter, Elinor och Jonathan.

  24. Är ni också redo? Vad skönt.
    Juryn och deltagarna är här.

  25. Jag är här, och publiken är här!
    Publiken är här! Magi, eller hur?

  26. I "Ordförrådet" ska lagen komma på så
    många ord som möjligt i en kategori.

  27. Lagen ska tävla i samma kategori,
    så ett lag har gått ut.

  28. Kvar är Greta och Nicholas
    från Campus Manilla.

  29. Ni har 30 sekunder på er
    att komma på så många ord ni kan.

  30. Men kör bara ända tills
    slutsignalen går. Är ni på det? Okej.

  31. Så många ord ni kan i kategorin
    "Finns i mataffären".

  32. -Sallad.
    -Kundvagnar.

  33. -Korgar...kött.
    -Potatis.

  34. -Köttbullar.
    -Ägg...lax.

  35. -Fisk.
    -Teriyaki-lax.

  36. -Soja.
    -Grillad lax.

  37. -Flundra...bänk.
    -Bröd.

  38. -Apelsin.
    -Knäckebröd.

  39. Smör.

  40. -Gurka.
    -Paprika.

  41. Åh! Bra jobbat! Härligt!

  42. -Juryn, hur många ord fick de ihop?
    -Ja, Campus Manilla: 23.

  43. Mäktigt. Då får vi se
    om 23 räcker till en vinst.

  44. Elis och Morris, ni ska också komma
    på så många ord ni kan i en kategori.

  45. Ni har 30 sekunder på er. Och strunta
    i tiden. Kör på till slutsignalen.

  46. Ni ska komma på så många ord ni kan
    i kategorin "Finns i mataffären".

  47. -Mjöl, mjölk.
    -Ägg.

  48. -Socker, kakao, bakpulver.
    -Vaniljsocker.

  49. -Slevar, skedar.
    -Bröd...kastruller.

  50. -Bagetter, limpor.
    -Mat.

  51. -Golv.
    -Bananer, äpplen.

  52. -Apelsiner, mandariner.
    -Pengar...disk...kassa.

  53. Personer.

  54. Åh! Bra jobbat!

  55. -Hur många fick de?
    -Det är olidligt spännande.

  56. Vi fick höra 25 ord,
    men mjöl hörde vi två gånger.

  57. Så 24 rätta ord till Båstad.

  58. Men...visst är det så
    att Campus Manilla, som hade 23...

  59. Nej, vinner gör ju Båstad Montessori.

  60. De får med sig ett poäng
    in i tävlingen.

  61. Hela klasserna tävlar mot varandra-

  62. -men här har vi bara två
    representanter, som Elise och Morris.

  63. Nu ska vi hälsa på hela deras klass.

  64. Här får ni nya namn.

  65. Vi lekte "Soffan".
    Vi brukar göra det ibland.

  66. Man har inte sitt riktiga namn.

  67. Hugo.

  68. Filip.

  69. Killarna försöker få upp fyra killar,
    och tjejerna ska få upp fyra tjejer.

  70. -Faktiskt vinner tjejerna alltid.
    -Nej.

  71. -Eller oftast vinner tjejerna, men...
    -Men vi är flest tjejer i klassen.

  72. -Vi är typ fem killar i klassen.
    -Och tio tjejer.

  73. -Madeleine.
    -Yes!

  74. Vi är riktiga tävlingsmänniskor.

  75. När jag var liten brukade jag
    fuska när vi spelade sällskapsspel.

  76. -Men jag gör absolut inte det längre.
    -Jag var generellt bra på Memory.

  77. Så...jag ägde ut folk.
    Och det gör jag fortfarande.

  78. Jag tycker att vår klass är så bra,
    för vi hänger ihop så mycket.

  79. Alla kan vara med alla. Det är inte
    så uppdelat i tjejer och killar.

  80. Ja!

  81. Grattis.

  82. När vi i klassen har skrivit ett tal
    blir det oftast jättebra.

  83. Och vi vill ofta få det
    att sticka ut lite.

  84. Allas idéer läggs ihop.

  85. Det blir ett väldigt bra tal,
    som sticker ut från alla andra.

  86. Det var Elise och Morris
    från Båstad Montessori.

  87. Och nu fortsätter vi.

  88. Lagen har valt nåt som de tycker att
    vuxna gör fel. Det blir uppläxning.

  89. Men om man vill uppnå förändring,
    krävs det lite finess.

  90. Man behöver starka argument,
    tydliga exempel på fel-

  91. -och gärna en målbild.

  92. Elise och Morris, nu ska vi höra
    er utskällning, som är mot vuxna.

  93. De ska lägga undan sina mobiler.

  94. -Är ni redo?
    -Ja.

  95. Varsågod.

  96. -Jobbar pappa med Facebook?
    -Och mamma med Instagram?

  97. Nej, de jobbar inte.

  98. -Ni säger att tiden inte räcker till.
    -Är er blogg viktigare än er familj?

  99. Ibland önskar vi att vi vore
    lika omtyckta som era mobiler.

  100. Om ni vill ge oss en barndom att
    minnas, gå till en park eller teater.

  101. -Eller varför inte på kafé?
    -Byt fokus från skärmen till oss.

  102. -"Sitt inte med mobilen hela tiden."
    -Så säger många vuxna.

  103. Det sägs att unga sitter med datorer
    jämt, men det gör ni också. Hycklare!

  104. -Så nästa gång ni säger till oss...
    -...tänk då på det här:

  105. Ta undan er telefon först, så plockar
    vi undan vår sen. Skärp er!

  106. Snyggt!

  107. Ni driver lite med oss i början,
    och det är bra.

  108. Det förtjänar vi när vi håller på
    med mobilen och glömmer er.

  109. Jag gillar att ni inleder med humor,
    för då får vi lättare att fokusera.

  110. Vi kommer ihåg budskapet bättre.
    Jättekul start på talet, tycker jag.

  111. Ni har bra energi. Det känns
    som om ni menar det ni säger.

  112. Fint att ni använder kroppsspråket,
    men se till att gesterna är era egna-

  113. -att ni gestikulerar som ni gör när
    ni pratar med era kompisar. Snyggt!

  114. Ja, det här är
    ett superviktigt "skäll ut-tal".

  115. Vi har haft det nån gång tidigare,
    och jag känner mig alltid träffad-

  116. -tänker skrota mobilen,
    men gör aldrig det.

  117. Men jag blir påmind. Tack för det.

  118. Det som jag tycker är briljant
    med ert tal är er disposition.

  119. Ni börjar med lite humor,
    för då kan ni vara ännu hårdare sen.

  120. Det är en rejäl skärpa. Ni kallar oss
    hycklare, och vi måste skärpa oss.

  121. "Struntprat" också. Det är ett bra
    ord, för det ska vara en utskällning.

  122. Och jag gillar att jag får det här.

  123. Dispositionen tillåter er att bli
    ännu hårdare. Det är retoriskt bra.

  124. Tack så mycket, juryn. - Och tack
    så mycket, Elise och Morris.

  125. Och välkomna upp, Greta och Nicholas
    från Campus Manilla.

  126. Er utskällning handlar också om
    vuxna, att de ska sluta pressa er.

  127. -Känner ni er redo?
    -Ja.

  128. Nu kör vi.

  129. Barn är som blommor på en äng, som
    ska växa till färgstarka individer.

  130. Då behövs ljus och energi
    från en trygg vuxenvärld.

  131. Men när orosmolnet med era krav
    skuggar solen, försvinner vår energi.

  132. Kraven att lyckas, vara bäst, vinna
    och nå högst tar över.

  133. -Sluta pressa oss!
    -Prov: alla rätt.

  134. -Tävling: första plats.
    -Rummet: rent.

  135. Tycker ni att det är kul
    att bli pressade? Det tycker inte vi.

  136. Vi kommer hem trötta efter en slitsam
    dag, och möts av nya krav från er.

  137. En studie visar att psykisk ohälsa
    är vanligare bland stressade elever.

  138. Vi kan få huvudvärk och sömnproblem.

  139. -Låt oss ta en paus.
    -Låt oss samla energi.

  140. Låt oss få vara barn. Att göra vårt
    bästa borde räcka. Fråga hur vi mår.

  141. Sluta pressa oss!

  142. Ni har också en väldig uppriktighet.
    Man känner att det är viktigt för er.

  143. Det gör att vi blir engagerade. Bra!

  144. Jag älskar att ni leker med ord.
    Ni har en metafor om en blomsteräng.

  145. Ni är påhittiga med språket.
    Fortsätt med det.

  146. Det ni skulle kunna jobba vidare på-

  147. -är att fundera på
    vilka andra liknelser ni kan använda.

  148. Jag menar att ni ska hitta ert eget
    språk, så som ni pratar med varandra.

  149. Jobba ännu mer på det.

  150. -Bra jobbat.
    -Tack.

  151. Eftersom ni kan det här med
    stilfigurer och gör det väldigt bra-

  152. -behöver ni dra ner på tempot-

  153. -så hinner vi höra de här vackra,
    målande orden.

  154. Mot slutet av talet
    har ni funnit det rätta tempot.

  155. Ni minskar tempot,
    och det blir mer effektfullt.

  156. -Där kan ni bli ännu lite bättre.
    -Tack.

  157. Jag tycker att slutet är väldigt bra:
    "Att göra vårt bästa borde räcka."

  158. "Fråga hur vi mår." Det är ett ganska
    enkelt, konkret och väldigt bra råd.

  159. Ni bygger upp hur illa det är, och så
    säger ni hur ni skulle vilja ha det.

  160. Och ni landar där. Det gör ni bra.

  161. -Tack.
    -Tack så mycket.

  162. Tack, juryn.
    - Och tack, Nicholas och Greta.

  163. Och nu ska juryn bestämma
    vilken utskällning som var bäst.

  164. Ni har två lappar var framför er
    med namnet på respektive skola.

  165. Jonathan börjar.

  166. -Vilken väljer du att lägga i asken?
    -Det var olika retoriska finesser.

  167. -Så det är jämnt i första talet.
    -Härligt.

  168. -Och Elinor, vem skällde ut bäst?
    -Ja... Det är svårt.

  169. Det var två bra utskällningar,
    men jag väljer ändå.

  170. -Peter, vad säger du?
    -Det är inte lätt.

  171. Som förälder tar jag åt mig
    av båda talen.

  172. Men det var nyttigt, och två bra tal.

  173. Det är svårt,
    men jag har bestämt mig.

  174. Nu vill vi veta, men vi måste vänta
    till slutet av programmet.

  175. Då tar vi reda på vem som vinner.

  176. Som jag sa tävlar varje deltagare
    tillsammans med sin klass.

  177. Nu hälsar vi på hos Campus Manilla.

  178. I vår klass kan alla hänga med alla,
    och alla är trevliga mot varandra.

  179. Vi skrattar mycket, och så vitt
    jag vet är ingen taskig mot nån.

  180. Vi har ganska bra gemenskap.

  181. Jag brukar inte hålla tal,
    men det blir lättare och lättare.

  182. -Det blir också lättare att minnas.
    -Nej, det blir det inte alls.

  183. Jag dansar med min kusin,
    och vi koreograferar danser.

  184. Att koreografera och skriva tal har
    en likhet. Vi gör det tillsammans.

  185. Då säger man "det här steget eller
    den här meningen, passar den här?".

  186. "Nej, den kan sitta här", "den passar
    inte alls" eller "den är perfekt".

  187. Vi kommer att vinna Retorikmatchen
    för att alla skriver talen ihop.

  188. 28 elever säger sina åsikter.
    Då blir slutresultatet starkt.

  189. Det var Nicholas och Gretas skola.
    Men nu är det dags för det här:

  190. Lagen ska hålla ett tal till någon
    eller några som de vill hylla.

  191. Då ska de bra egenskaperna
    eller gärningarna stå i centrum.

  192. Det gäller att ta i, använda målande
    exempel och gärna ett vackert språk-

  193. -så att vi förstår storheten
    och blir berörda.

  194. Nicholas och Greta från Stockholm,
    ni har valt fritt vem ni vill hylla.

  195. -Var det svårt?
    -Lite.

  196. Först sa alla i klassen förslag,
    och sen röstade vi.

  197. Och sen kom ni fram till nåt.

  198. -Och vem ska ni hylla?
    -Anne Frank.

  199. -Vill ni köra? Är ni redo?
    -Ja!

  200. "Jag tänker bara
    på allt det underbara som ska komma."

  201. Det var en dröm som Anne Frank skrev
    i sin dagbok. Hon var gömd i två år.

  202. Hon var tretton år, ett år äldre än
    vi och livrädd, för att hon var jude.

  203. Men i stället för drömmarna
    kom lidande.

  204. Ändå orkade hon skriva - till oss.

  205. -Dagar av tystnad.
    -Nätter av oro.

  206. Fotsteg som ekade.

  207. Hennes budskap sprids
    som löv i höstens vindar.

  208. -Budskap om att aldrig ge upp.
    -Budskap om att drömma.

  209. Budskap som lär oss
    att tro på det goda.

  210. Hon tänkte bara på allt det underbara
    som skulle komma.

  211. -Hennes dagbok har gjort skillnad.
    -En skillnad värd att leva för.

  212. I dag hyllar vi Anne Frank.
    Tillsammans!

  213. Bra jobbat, Greta och Nicholas.

  214. Det som ni säger var precis det som
    jag tänkte när jag läste om henne-

  215. -att bara vara tretton år och att
    man fortfarande läser om henne.

  216. Och det är bra att ni sammanfattar,
    för även om hon är känd-

  217. -och man läser om henne i skolan,
    så har inte alla hört talas om henne.

  218. Och alla kommer inte ihåg henne.

  219. Ni gör en sammanfattning: Hon har
    skrivit dagbok och låg gömd i två år.

  220. Hon var ung och gömde sig
    för att hon var jude.

  221. Det är en superkort
    men väldigt bra sammanfattning.

  222. För vi får reda på vem hon var
    och varför ni hyllar henne.

  223. Jag blir rörd och påmind om att det
    är mer som vi behöver påminnas om-

  224. -än nya saker
    som vi behöver lära oss.

  225. Och jag kommer på mig själv-

  226. -med att all den feedback
    eller de råd som jag kan ge-

  227. -är samma som jag ger till vuxna.

  228. Så det slog mig hur duktiga ni är
    som tävlar här i dag.

  229. -Så tack för ett mycket fint tal.
    -Tack. - Och tack, Nicolas och Greta!

  230. Och välkomna, Elise och Morris,
    som också ska hålla ett hyllningstal.

  231. Ni har valt att hylla er lärare.

  232. -Hur gick tankarna när ni valde?
    -Det var...

  233. Det var uppenbart
    att det skulle bli hon.

  234. Så det var bara pang på?

  235. -Då går vi också pang på. Är ni redo?
    -Ja.

  236. Varsågod.

  237. Vi har precis fått reda på att vi
    har gått vidare i Retorikmatchen.

  238. För en gångs skull saknar man ord.

  239. Och allt beror på en person
    - hon som har hjälpt oss.

  240. -Vår förebild.
    -Vår fröken.

  241. Hon har lyft våra hjärtan till 100 %.

  242. För hon är ingen vanlig lärare,
    utan Super-Susanne.

  243. Hon räddar elever i nöd
    som har fastnat i uppgifter.

  244. Hon har glimten i ögat.

  245. Hon hjälpte oss i många år.
    Nu vill vi lyfta henne.

  246. Hon fick oss skratta.

  247. -Hon, som inte är vår fröken längre.
    -Känslorna stormade när hon slutade.

  248. Men bli inte för sentimental.

  249. -Lärare kommer och går.
    -Men Super-Susanne kommer att bestå.

  250. Vilken energi.

  251. Ni har valt en vardagshjälte, er egen
    lärare, och det blir väldigt fint.

  252. Det blir er egen story.

  253. Vi fattar att hon betyder mycket
    för er. Det får ni fram jättebra.

  254. Det ni kan jobba vidare på är
    att svara på frågan "hur?" lite mer.

  255. När hon hjälpte er, hur gjorde hon?

  256. Om ni fastnade i en uppgift,
    på vilket sätt hjälpte hon er vidare?

  257. Hade hon något speciellt knep?

  258. För om man förklarar hur, blir
    Susanne ännu mer levande för oss.

  259. Jättefint jobbat.

  260. Det som jag gillar med riktigt
    bra lärare är att de ger passion.

  261. På frågan varför jag gillar retorik,
    svarar jag att min lärare var så bra.

  262. Jag tycker att det är jättefint att
    ni väljer en god pedagog att hylla.

  263. Jag tror att hon kommer att känna sig
    så glad för att ni gör det.

  264. Ja, det är ett jättebra tal.

  265. Ibland tittar man så långt bort,
    till de stora hjältarna.

  266. Men det finns ju hjältar på nära håll
    också. Dem ska man inte glömma.

  267. Och jag hoppas att hon tittar
    på det här, så att hon blir stolt.

  268. -Hon är med oss.
    -Jaha, vad bra! Då får hon höra det.

  269. En av de bästa sakerna med talet
    är början, för det är så spännande.

  270. Det suger in oss. "Vi har precis
    fått reda på att vi har gått vidare."

  271. "För en gångs skull saknar man ord.
    Och allt beror på en person."

  272. Vi vet inte vem det handlar om.
    Det kan ju vara Nelson Mandela.

  273. Man måste lyssna vidare.

  274. Det är ett mycket bra sätt att fånga
    vår nyfikenhet så att vi vill lyssna.

  275. Tack så mycket, juryn.
    - Och tack, Elise och Morris.

  276. Och nu är det dags att välja Båstad
    Montessori eller Campus Manilla.

  277. Ni har två lappar framför er vardera,
    och ni måste välja en var.

  278. Asken är hos dig, Jonathan,
    så du väljer först.

  279. Ett snabbt val.

  280. -Två retoriskt bra tal, eller hur?
    -Ja, jättebra.

  281. -Så det är inte helt lätt.
    -Nej.

  282. -Men du är snabb. - Peter?
    -Jag är också ganska snabb.

  283. Jättebra tal, men det får bli så här.

  284. Vad mäktigt. Sista rösten är lagd.

  285. Så nu ska vi ta reda på vem som
    vinner och går vidare till semifinal.

  286. Blir det Campus Manilla
    eller Båstad Montessori?

  287. Nu avgörs det vem som vinner denna
    kvartsfinal. Och här står båda lagen.

  288. Vem vinner? Nicholas och Greta
    från Stockholm-

  289. -eller Elise och Morris
    från Båstad Montessori?

  290. Sammanlagt kommer jag att dela ut
    sju poäng. Ett poäng vet vi redan.

  291. Båstad Montessori fick ju ett poäng
    när ni vann "Ordförrådet".

  292. Så just nu står det 1-0
    till Båstad Montessori.

  293. Men här i asken har vi juryns poäng.
    Vi ska ta reda på vad de har tyckt.

  294. Först ska vi läsa upp resultatet
    för tävlingen "Skärp er!"

  295. På Jonathans röst står det...

  296. ...Båstad Montessori.
    Det står alltså 2-0 till dem just nu.

  297. På Elinors röst står det...

  298. ...Campus Manilla. Då har vi 2-1 till
    Båstad Montessori mot Campus Manilla.

  299. Och på Peters röst står det...

  300. ...Campus Manilla!
    Vad spännande - två lika.

  301. Nu går vi in i sista delen,
    som hette "Hyllningstalet".

  302. Och på Elinors lapp står det...

  303. ...Båstad Montessori.

  304. 3-2 till dem.

  305. Så om det står Båstad Montessori
    på nästa lapp, så har ni gått vidare.

  306. På Jonathans röst står det...

  307. ...Campus Manilla!
    Ja, vad spännande! Det står 3-3.

  308. Det betyder att vi bara har Peters
    lapp kvar, och den är avgörande.

  309. Wow, vad spännande.
    På Peters lapp står det...

  310. ...Båstad Montessori!

  311. Vi har ett resultat! Vinnare av
    kvartsfinalen är Båstad Montessori!

  312. Ni har gått till semifinal! Grattis!

  313. Fortsätt att applådera för Campus
    Manilla. Yeah, vad grymma ni är!

  314. Men tyvärr måste ni lämna oss i dag.

  315. Vinnare av den här kvartsfinalen,
    direkt till semifinal-

  316. -är Båstad Montessori.

  317. Men vi är ju tillbaka nästa vecka,
    med kvartsfinal nummer tre.

  318. Och glöm inte att i Retorikmatchen
    är tala guld. Tack och hej då!

  319. Textning: Karin Werge Hjerpe
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Retorikmatchen 2017

Kvartsfinal

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Kung Markatta och Vålnaden

Den odödliga apan Kung Markatta kan utföra stordåd. Tillsammans med den grislika Nasse reser han västerut som beskyddare till en ung munk på jakt efter Buddhas heliga skrifter. Det blir en farofylld färd och sällskapet får hjälpa Vålnaden att återfå sitt liv och sitt rike. Berättelsen finns med i Färden till Västern från 1500-talet, en av Kinas mest lästa böcker. Denna i Asien välkända historia återfinns i många berättelser i dagens populärkultur.