Titta

Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen 2018

Om Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2018 : Kvartsfinal 3Dela
  1. Tio lag upp gjorde upp
    om de åtta slutspelsplatserna.

  2. I dag tävlar två skolor mot varandra
    om en semifinalplats.

  3. På spel står UR:s retorikpris
    Guldmikrofonen och 10 000 kronor.

  4. Gör er redo för Retorikmatchen 2018!

  5. Välkommen! I Retorikmatchen tävlar
    sjätteklassare i att hålla tal.

  6. I dag sätts de på prov.
    Dagens tävlingsmoment är:

  7. Ordförrådet.
    Hur stort ordförråd har de?

  8. Skärp er! där vuxna får utskällning,
    och så har vi Hyllningstalet.

  9. I dag är det dags för den tredje
    kvartsfinalen och de som tävlar är:

  10. Pauliskolan i Helsingborg.

  11. Vi heter Noran och Matheus
    och tävlar för det här gänget.

  12. Matheus är omtänksam och pratglad.

  13. Han älskar att prata och är social.

  14. Det är väldigt kul,
    för jag är inte jättesocial.

  15. Jag tycker att Noran är
    väldigt social och ganska lättskrämd.

  16. Noran är som en jättesnäll mamma
    i klassen.

  17. Hon tar hand om alla
    och tycker att alla är snälla.

  18. Hon försöker göra det bästa
    om nån börjar bråka.

  19. Och Kasamarks skola i Umeå.

  20. Vi heter Clara och Oscar
    och tävlar för de här.

  21. Clara är bra på gymnastik
    och har haft väldigt många djur.

  22. Vandrande pinnar och flera hundar.
    Hon är snäll och omtänksam.

  23. Oscar är bra på
    att spela instrument och sjunga.

  24. Han är en bra vän.

  25. Nervigt! Välkomna Oscar och Clara
    från Kasamarks skola i Umeå-

  26. -och Noran och Matheus från Pauli-
    skolan i Helsingborg. Stor applåd!

  27. Välkomna, juryn! Sofia Kacim, Elinor
    Falkman och Jonathan Hörnhagen.

  28. Då kan vi köra i gång. Deltagarna,
    juryn, jag och publiken är här.

  29. Vi ska tävla i "Ordförrådet". De ska
    komma på så många ord som möjligt.

  30. Clara och Oscar
    har fått gå ut ur studion-

  31. -och ensamma är nu
    Noran och Matheus från Pauliskolan.

  32. -Är ni redo?
    -Ja.

  33. Kom på så många ord som möjligt
    i en kategori på 30 sekunder.

  34. -Kör bara när ni får kategorin! Okej?
    -Ja.

  35. Kom på så många ord ni kan
    i kategorin "Finns i skogen"!

  36. -Träd.
    -Grön färg.

  37. -Buske.
    -Granar.

  38. -Bär.
    -Olika träd.

  39. -Djur.
    -Kottar.

  40. -Kaniner.
    -Mossa.

  41. -Harar.
    -Älgar.

  42. -Vargar.
    -Rådjur.

  43. -Gräs.
    -Räv.

  44. Bark.

  45. -Bok.
    -Hår på djur.

  46. Bra jobbat!

  47. Roligt! - Hur många ord fick de ihop?

  48. 19 ord, men "träd" kom två gånger
    och "hår på djur" skulle vara "päls".

  49. Då är det 17 rätt.

  50. Vi får se om det räcker till vinst.

  51. -Clara och Oscar, är ni nervösa?
    -Ja.

  52. Ni ska göra samma sak, komma på så
    många ord som möjligt på 30 sekunder.

  53. Är ni redo?

  54. Kör ända fram till slutsignalen!
    Tänk inte på tiden!

  55. Så många ord ni kan på 30 sekunder
    i kategorin "Finns i skogen".

  56. -Träd.
    -Barr.

  57. -Kvistar.
    -Kottar.

  58. -Gräs.
    -Stigar.

  59. -Mossa, stenar.
    -Svamp.

  60. -Bär.
    -Jord.

  61. -Luft.
    -Ekorrar.

  62. -Djur.
    -Björnar.

  63. -Älgar.
    -Lodjur.

  64. -Vargar.
    -Människor.

  65. Bra jobbat!

  66. Hur många ord fick de ihop?

  67. Vi fick höra 19 ord
    och alla var rätt.

  68. Det betyder att vi har en vinnare.
    17 gjorde Pauliskolan.

  69. Kasamarks skola fick 19. Ni
    tar med er ett poäng in i tävlingen.

  70. Alla som tävlar, tävlar ihop med sin
    klass. Vi ska till Kasamarks skola.

  71. Sexan i Kasamarks skola
    har en lek som heter "Nyast".

  72. Det är två lag. När man springer ut
    säger man "nyast".

  73. Om det andra laget springer efter,
    är de nyare och då kan de ta en.

  74. Vi är bara 14 i vår klass. Det är
    skönt för man får lättare hjälp.

  75. Det är skönare
    än om man vore 30 stycken.

  76. Förut var vi jättemånga.
    Då kände man knappt alla.

  77. Nu är vi färre
    och då känner man alla mer.

  78. Vi bor ju också ganska nära alla.

  79. Jag gillar att åka skidor, särskilt i
    Åre och Malå. Det är väldigt roligt.

  80. Särskilt med farten
    och att hoppa och göra tricks.

  81. Sen att vara med kompisar,
    familj och vänner.

  82. Jag gillar att dansa och gillar djur
    så jag brukar ta med min hund.

  83. Ibland brukar hon sova när vi är ute.

  84. Jag tror att kvartsfinalen
    kommer att gå bra-

  85. -men man ska inte ha
    för höga förhoppningar.

  86. Det är tufft motstånd,
    så man får ändå vara nöjd.

  87. Jag trodde inte
    att vi skulle komma till kvartsfinal.

  88. Jag trodde inte att vi skulle komma
    nånvart, men det gick bra.

  89. Det var Clara och Oscars
    från Kasamarks skola utanför Umeå.

  90. Lagen har fått välja nåt
    som de tycker att vuxna gör helt fel.

  91. Att skälla ut nån, om man vill uppnå
    förändring, kräver finess.

  92. Då gäller det att ha starka argument,
    tydliga exempel och gärna en målbild.

  93. Vi ska få höra er utskällning.

  94. Ni ska skälla ut vuxna
    och deras mobiler.

  95. -Känner ni er redo?
    -Ja.

  96. Då säger jag: Varsågoda!

  97. -Skärp er!
    -Släpp mobilerna och lyssna!

  98. Ni ska vara bra förebilder,
    och barn gör som vuxna gör.

  99. Istället för mobilen kan vi baka,
    leka eller spela fotboll.

  100. Experter säger
    att ni ska föregå med gott exempel-

  101. -och skapa tydlig vardagsstruktur.

  102. Tänk er om ni ska säga
    nåt viktigt men ingen lyssnar.

  103. Hur skulle det kännas?

  104. Många använder mobilen i jobbet,
    men hemma kan ni lägga undan dem.

  105. -Lyssna på mig istället för musiken!
    -Se på mig istället för på Facebook!

  106. -Umgås med mig istället för telefon.
    -Skärp er!

  107. Släpp mobilerna och lyssna på oss!

  108. Tusen tack, Clara och Oscar!
    Det här talet är väldigt viktigt.

  109. Det är faktiskt tredje gången
    den här säsongen som ämnet tas upp.

  110. Jag hoppas att alla föräldrar
    tar till sig.

  111. Det finns ingen som vill känna så.

  112. I ert tal använder ni er
    av ett logos-argument ganska tidigt.

  113. Det när ni hänvisar till experterna.

  114. Jag vill skicka med er
    att alltid ange källan på experterna.

  115. Vilken stad kommer de ifrån? Vilket
    universitet? Då blir det starkare.

  116. Då vet man att experterna finns.

  117. Annars var det ett jättebra tal.

  118. Jag tycker att ni levererar med
    tydligt tempo. Man hör varje ord.

  119. Det gör talet väldigt starkt.

  120. Det är ett känslotal.

  121. Ni ställer en retorisk fråga.
    "Hur det skulle det kännas?"

  122. Den frågan får oss att tänka, men jag
    vill att ni får oss att känna.

  123. Jag vill att ni berättar hur det
    känns att inte få uppmärksamhet-

  124. -för då kommer det att kännas mer.

  125. Då känner man sig mer skamsen
    och ännu mer "skärpt"

  126. Jag som är den enda i juryn som är
    förälder, får skrota min mobil.

  127. Folk får ta kontakt med röksignaler,
    för det här går ju inte.

  128. Jag kan ha långsam hörsel, för jag
    önskar att ni tog det långsammare.

  129. Det är så viktigt.
    Varje ord är så viktigt.

  130. Ni har ett stycke
    som är ett favoritstycke för mig-

  131. -där ni talar till våra sinnen
    och använder motsatser.

  132. "Lyssna på mig i stället för musiken.
    Se på mig i stället för Facebook."

  133. "Umgås med mig i stället
    för telefonen." Det är starkt.

  134. Det behöver ni säga långsamt,
    för det är väldigt välskrivet.

  135. Tack, juryn! - Tack, Clara och Oscar.
    Ni kan gå och sätta er.

  136. Välkomna upp med en applåd-

  137. -Matheus och Noran från Pauliskolan
    i Helsingborg.

  138. Nu ska ni hålla en utskällning.
    Det handlar också om föräldrar-

  139. -och hur de
    inte tar ansvar för miljön.

  140. -Är ni redo?
    -Ja.

  141. Varsågod!

  142. -Vi bor på en vacker blå planet.
    -Ska detta ta slut nu?

  143. Alla barn vill fortsätta andas
    klar luft och simma i friska vatten.

  144. Men vad vill ni vuxna?

  145. Vill ni att vi ska andas med syrgas
    och bli förgiftade?

  146. Vill ni inte
    att vi ska få känna frisk luft?

  147. -Varje minut bokar ni flyg.
    -Varje minut tar ni bil i onödan.

  148. Varje minut tar ni taxi till nöjen.
    Hur tänker ni?

  149. Er planet ska bli vår planet, våra
    barns planet, våra barnbarns planet.

  150. Ozonlagret krymper, växthusgaserna
    ökar och haven försuras.

  151. Tänk om!

  152. Ni säger att vi måste göra våra läxor
    när ni har den största läxan.

  153. Börja i dag och bryt mönster!
    Vi vill ärva en frisk planet.

  154. INTE en massa pengar.

  155. Det viktigaste är avslutningen.
    Det är ofta den man minns.

  156. Man minns i regel det starkaste
    och avslutningen.

  157. Jag älskar den tanken, att ni vill
    ärva en frisk planet, inte pengar.

  158. Man kan ju undra varför
    vi vill tjäna så mycket pengar.

  159. Då säger ni som företrädarna för
    alla generationer som kommer efter-

  160. -att vi vill ärva en frisk planet,
    inte en massa pengar. Briljant!

  161. Det får mig att tänka. Tack!

  162. Det här talet är väldigt välarbetat.

  163. Det har ni och er klass
    verkligen jobbat med.

  164. Ni får talet att låta lätt,
    ledigt och smidigt.

  165. Det är retorik när den är som bäst.

  166. När den låter lätt
    är det mycket arbete bakom.

  167. Det har ni verkligen lagt ner.

  168. Ni använder en upprepningsfigur.

  169. Ni säger: "Varje minut bokar ni.
    Varje minut kör ni."

  170. Sen använder ni det igen. "Ozonlagret
    krymper. Växthusgaserna ökar."

  171. Hade man satt ihop dem: "Varje minut
    ni bokar flyg krymper ozonlagret".

  172. Hade man tagit dem efter varandra,
    hade det blivit ännu starkare.

  173. Då hade man nästan ramlat av stolen.

  174. -Jättebra jobbat!
    -Tack!

  175. Tack, juryn. - Tack, Matheus
    och Noran. Ni kan gå och sätta er.

  176. Juryn, det är dags att bestämma
    vilken utskällning som var bäst.

  177. Ni har två lappar var framför er
    med skolornas namn.

  178. Ni väljer en var att lägga i asken.

  179. -Jonathan, du börjar.
    -Yes!

  180. Där gör du ditt val
    och skickar vidare. - Ellinor!

  181. -Härligt! Gillar du att bli uppläxad?
    -Nej. Jag gillar inte det.

  182. Men du tog åt dig. Härligt!

  183. Sofia?

  184. -Det här är svårt.
    -Är det?

  185. Väldigt bra och viktiga tal.

  186. Där gör du ditt val. Nu vill vi veta,
    men vi väntar med att ge resultatet-

  187. -till efter vår sista tävling
    som kommer strax.

  188. Som jag sa tävlar alla deltagare
    tillsammans med hela sin klass.

  189. Nu ska vi hälsa på i Pauliskolan.

  190. Vår skola är liten,
    och vi är lite i varje klass-

  191. -men man får mycket hjälp,
    och det är mysigt.

  192. Alla är som en familj här. Man
    samarbetar och pratar med varandra.

  193. Man är inte blyg eller rädd för nån.

  194. Alla är vänner,
    och det är nästan aldrig bråk.

  195. 1, 2, 3!

  196. Våra lärare är som våra kompisar.

  197. De känns inte som lärare. De känns
    som en kompis som lär ut lite.

  198. Våra lärare passar bra ihop.
    De heter till och med samma.

  199. Egentligen heter båda Maria, men
    många har kallat den ena för Mia-

  200. -så då blev det Mia och Maria.

  201. Varje vecka har vi kompistid
    med Mia och Maria.

  202. Då skriver vi en kompisbok
    som går runt i klassen.

  203. Då ska man skriva om sig själv och en
    annan person som man inte känner.

  204. Sen brukar vi göra aktiviteter
    för att lära känna varandra.

  205. -och prata om saker
    som gör en ledsen.

  206. Det är lika viktigt med vad som gör
    en ledsen som vad som gör en glad.

  207. Varsågod!

  208. Pauliskolan!

  209. Det var alltså Pauliskolan.
    Nu går vi in i sista tävlingen.

  210. Lagen ska hålla ett tal till nån
    eller några som de vill hylla.

  211. Då ska de bra egenskaperna
    eller gärningen stå i centrum.

  212. Då gäller det att ta i med målande
    exempel och gärna ett vackert språk-

  213. -så att vi förstår storheten
    och blir berörda.

  214. Noran och Matheus, ni har fått välja
    helt fritt vem ni vill hylla.

  215. -Var det svårt att välja?
    -Lite.

  216. -Hur gick det i klassrummet?
    -Många som pratade.

  217. Men ni har kommit fram till nån.
    Vem är det ni ska hylla?

  218. -Våra mat-tanter.
    -Okej.

  219. Jag ska inte fråga varför,
    för det får jag höra i talet.

  220. -Är ni redo?
    -Ja.

  221. Varsågod!

  222. 132 magar säger jättestort tack
    till er.

  223. Ni serverar lunch och mellis
    i vår mysiga matsal som ni pyntar.

  224. Ni överraskar på kanelbullens dag
    med nybakta bullar.

  225. Ni rullar 100 chokladbollar
    på chokladbollens dag.

  226. Ni ger oss extra vitaminer i nyttiga
    shots. Det tackar våra föräldrar för.

  227. Det är inte bara mat. Ni torkar
    tårar, tröstar och sätter på plåster.

  228. Era "skills" är oändliga. Vad vore
    Pauliskolan utan våra husmödrar?

  229. Ni är helt enkelt bara bäst!

  230. -Wow! Vilket fint tal!
    -Tack!

  231. Det måste vara fint
    att få höra det här.

  232. Jag vill säga
    att ni inleder väldigt fint.

  233. Ni säger 132 magar
    i stället för 132 elever.

  234. Det är en fin metafor som greppar tag
    och får mig att vilja lyssna vidare.

  235. Genomgående fint språk,
    men att ni inleder med det är snyggt.

  236. -Bra jobbat!
    -Tack!

  237. Roligt att ni har valt några
    som är nära er!

  238. Ni gör två saker
    som vi har tjatat om.

  239. Går ni vidare i tävlingen,
    så fortsätt med det.

  240. Det är att ge exempel från er själva.
    Ni pratar om vad de har gjort för er.

  241. Alla exempel handlar om er
    och är konkreta exempel.

  242. Ni hade kunnat säga:
    "Ni gör så mycket mer."

  243. Då hade vi sagt: "Ge exempel på vad!"

  244. Då säger ni "ger vitaminshots, torkar
    tårar, tröstar och ger plåster".

  245. Då ser vi och förstår att de
    gör mycket mer än bara lagar mat.

  246. Fantastiskt!

  247. Jag vill fylla på det Ellinor sa.

  248. Det är lätt hänt när man ska skriva
    tal att man gör det för komplicerat.

  249. Man tänker att det man känner
    inte räcker.

  250. Så letar man runt och försöker
    göra det mer än en själv-

  251. -och det blir ofta inte lika bra.

  252. Leonardo da Vinci säger:
    "Enkelhet är den ultimata finessen."

  253. -Det levererade ni.
    -Tack.

  254. Tack, juryn! - Tack, Noran
    och Matheus. Ni kan sätta er.

  255. Välkomna upp, Clara och Oscar.
    Applåd!

  256. Ni har också fått välja fritt
    vem ni vill hylla.

  257. -Var det lätt?
    -Nej.

  258. Vi hade många som vi tänkte hylla.
    Därför var det ganska svårt.

  259. Men ni kom fram till nån.

  260. -Blev det omröstning?
    -Ja.

  261. -Nu är ni överens. Vem ska ni hylla?
    -Therése Lindgren.

  262. -Är ni redo?
    -Ja.

  263. -Varsågoda!
    -Vi vill hylla Therése Lindgren.

  264. Hon hjälper människor med psykisk
    ohälsa och räddar djur och natur.

  265. Hon har fått pris
    för sin Youtube-kanal.

  266. Hon pratar om sin egen panikångest
    och hjälper andra som mår dåligt.

  267. Även fast hon mår dåligt
    orkar hon hjälpa miljön-

  268. -djur, både på land och i hav,
    och människor.

  269. Hon är en bra förebild.

  270. Hon vågar prata om psykisk ohälsa
    och hjälper ungdomar och vuxna.

  271. -Det är inte fel att vara svag.
    -Eller att prata om det.

  272. -Tack för att du räddar djuren.
    -Tack för att du är en bra förebild.

  273. Tack för att du sprider kunskap
    om psykisk ohälsa.

  274. Tack till er för det här talet!

  275. Therése är verkligen en profil
    bland många unga.

  276. Därför är det härligt
    att ni har valt henne.

  277. Det ni lyckas med är att beskriva
    att hon både är en djurrättsvän-

  278. -och att hon gör det när hon mår
    dåligt och pratar om psykisk ohälsa.

  279. Ni får in hela bilden av henne,
    vilket är väldigt bra.

  280. Däremot saknar jag exemplen
    på hur hon är en djurvän-

  281. -och hur hon hjälper barn
    som mår mindre bra.

  282. Det skulle jag vilja få in mer av,
    men jättebra val av person.

  283. Jag håller med om
    att det är spännande-

  284. -att ni har valt en person
    som för mig och många äldre...

  285. Det fanns inte Youtube
    när jag var i er ålder.

  286. Det är spännande att det har växt
    fram en ny sorts idoler.

  287. Däremot skulle jag vilja höra
    varför ni har valt att hylla henne.

  288. Varför är hon viktig för just er?

  289. Det skulle jag vilja ha en mening om,
    med exempel.

  290. Det viktigaste med hyllningstal om
    det är till nån som Therése Lindgren-

  291. -som lever och är aktiv
    är hur hon kommer att känna.

  292. Hon kommer att älska det talet.
    Jag hoppas att hon får höra det.

  293. Det är det viktigaste,
    och det är jättefint hyllningstal.

  294. Tack!

  295. Tack, juryn! - Tack, Oscar och Clara!
    Ni kan sätta er.

  296. Juryn, det är dags för er att rösta
    om vilket hyllningstal som var bäst.

  297. Ni har två lappar framför er.
    Pauliskolan eller Kasamarks skola.

  298. Ni får välja en var och lägga
    i asken. - Jonathan, du börjar.

  299. Jag älskar när det går snabbt.
    Vidare till Elinor.

  300. Det är roligt med hyllningstal.
    Det är härligt att det finns kvar.

  301. -Det kommer det alltid att finnas.
    -Hoppas det!

  302. Du höll på att ändra dig!
    Det kanske var den avgörande rösten.

  303. Nu är allt gjort. Nu får vi reda på
    vem som tar semifinalplatsen.

  304. Blir det Pauliskolan från Helsingborg
    eller Kasamarks skolan från Umeå?

  305. Avgörandets stund är inne,
    och nu har vi båda lagen här.

  306. Oscar och Clara från Kasamarks skola.
    Noran och Matheus från Pauliskolan.

  307. Vi ska dela ut sju poäng.
    Först till fyra är det som gäller.

  308. Ett poäng vet vi redan. Det var
    Kasamarks skola som vann Ordförrådet.

  309. Ni har ett poäng med er.

  310. Nu ska vi se vad juryn har röstat.

  311. Jag börjar med att läsa upp
    juryns röster för Skärp er-talet.

  312. På Sofias lapp
    står det Pauliskolan.

  313. 1-1.

  314. På Elinors lapp står det...

  315. ...Pauliskolan!
    2-1 till Pauliskolan.

  316. På Jonathans röst står det
    Kasamarks skola.

  317. Det står 2-2 i denna kvartsfinal.

  318. Nu ska jag läsa upp rösterna
    för Hyllningstalet.

  319. På Sofias lapp står det Pauliskolan.

  320. 3-2 till Pauliskolan.
    Det är först till fyra som gäller.

  321. Står det Pauliskolan på nästa lapp
    har vi en vinnare.

  322. På Elinors lapp står det...

  323. Pauliskolan!

  324. Det betyder att vi har ett resultat.
    Fyra poäng har gått till Pauliskolan.

  325. Ni är alltså vidare till semifinal!
    Stort grattis!

  326. Fortsätt applådera
    för väl kämpat av Kasamarks skola.

  327. En stor applåd till er också,
    men ni måste tyvärr lämna oss nu.

  328. Vi har en vinnare som är vidare
    till semifinal i Retorikmatchen 2018.

  329. Det är alltså Pauliskolan
    som vi får möta senare igen.

  330. Nu är denna kvartsfinal slut.

  331. Glöm inte att vi syns nästa vecka
    för den fjärde kvartsfinalen.

  332. Glöm inte att i Retorikmatchen
    är tala guld. Hej då!

  333. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hjärtlös

Del 9

Var har Maias hamstrar tagit vägen? Sökandet leder Maia till det låsta hörnrummet där hon hör en märklig röst. Del 9 av 20.