Titta

Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen 2018

Om Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2018 : Kvartsfinal 1Dela
  1. I slutaudition
    gjorde tio lag upp om åtta platser.

  2. I dag tävlar två skolor
    om en semifinalplats.

  3. Det som står på spel
    är UR:s retorikpris och 10 000 kr.

  4. Gör er redo för Retorikmatchen 2018!

  5. I dag startar slutspelet
    i Retorikmatchen 2018.

  6. Nu gäller det att vinna
    för att ha chans på förstaplatsen-

  7. -i Sveriges
    absolut viktigaste retoriktävling.

  8. Jag heter Nassim Al Fakir.
    Nu är det dags för kvartsfinal.

  9. De två lag som tävlar i dag är:

  10. Internationella Engelska Skolan
    (IES).

  11. -Evelin.
    -Hamza. Vi tävlar för det här gänget!

  12. Hamza är alltid snäll mot alla.
    Han kan prata med alla.

  13. När han har fått en ambition,
    släpper han inte den.

  14. -Men han är en lite dålig förlorare.
    -Jag kan hålla med där.

  15. Evelin är väldigt snäll mot allihop.
    Mest är hon rolig.

  16. Ibland kan hon vara lite tjatig.

  17. Men nu när jag är van med det
    är det inget problem.

  18. -Södermalmsskolan.
    -Olle.

  19. Mika. Det här är 6B.

  20. Mika är väldigt rolig och snäll.

  21. Hon är bra på retorik och är tydlig.

  22. Olle är också
    väldigt snäll och rolig.

  23. Han pratar tydligt
    och är jättebra på retorik.

  24. Äntligen är ni här! Hamza och Evelin
    från Internationella Engelska Skolan.

  25. Och Mika och Olle
    från Södermalmsskolan.

  26. Ni får en applåd.

  27. Juryn! Peter Nitschke, Elinor Falkman
    och Jonathan Hörnhagen.

  28. Ni får också en applåd! - Juryn är
    här, deltagarna är här, jag är här.

  29. Och publiken är här!

  30. Nu ska lagen tävla i att komma på
    så många ord de kan i en kategori.

  31. För att lagen ska kunna tävla i samma
    kategori har Olle och Mika gått ut.

  32. Själva står nu Hamza och Evelin
    från IES redo. Eller hur?

  33. Ni ska komma på så många ord ni kan
    på 30 sekunder.

  34. Tipset är att bara köra på
    ända tills ni hör slutsignalen.

  35. Ni ska komma på så många ord som
    möjligt i kategorin "finns i köket".

  36. Grytor, kastruller, kanel och curry.

  37. -Kardemumma, peppar, salt...
    -Peppar!

  38. -Citronpeppar.
    -Chili.

  39. -Chilipeppar.
    -Kylskåp och skåp.

  40. -Spis, frys och bord.
    -Glass och lördagsgodis.

  41. -Stolar.
    -Chips, flingor och mjölk.

  42. -Ägg.
    -Grönsaker och frukt.

  43. Bra jobbat! Vilket tempo!
    - Juryn, hur många ord fick de ihop?

  44. 24 ord. Men peppar sades två gånger.
    Så 23 rätt.

  45. 23 poäng! Bra jobbat! - Vi får se
    om det räcker till en vinst.

  46. Nu är det dags för Mika och Olle.

  47. -Är ni taggade?
    -Ja.

  48. Så många ord ni kan
    i kategorin "finns i köket". Kör!

  49. -Låda. Gaffel.
    -Kniv. Sked.

  50. -Slev. Kastrull.
    -Skål. Tallrik.

  51. -Stekpanna.
    -Kryddmått.

  52. -Smörkniv.
    -Brödkniv.

  53. -Tallrik.
    -Skärbräda.

  54. -Glas.
    -Kryddor.

  55. -Köttkniv.
    -Mjölk.

  56. -Bregott.
    -Stol.

  57. -Kylskåp.
    -Bord.

  58. -Bravo! - Hur många poäng fick de?
    -Vi fick höra 22 ord.

  59. Men tallrik fick vi höra två gånger.
    Bregott var ett egennamn. 20 rätt.

  60. Det betyder att Internationella
    Engelska Skolan vinner denna tävling.

  61. Hamza och Evelin från IES
    får ett poäng med sig in i tävlingen.

  62. I Retorikmatchen
    tävlar man med hela sin klass.

  63. Nu ska vi hälsa på
    klassen i Södermalmsskolan.

  64. Vår klass är väldigt rolig och skön.

  65. Man är inte rädd för att prata. Ingen
    skrattar om man tappar bort sig.

  66. Sen vi började med retorik
    har vår klass blivit mer självsäker-

  67. -och vågar ta ställning.

  68. Många mer har vågat säga sina uttryck
    och vad de tycker. Det är roligt.

  69. -Mika!
    -Våra mammor möttes när vi var ett.

  70. Vi har känt varandra sen dess
    eftersom vi bodde grannar.

  71. Jag tycker bra om Olle,
    men en dag när vi var lite mindre-

  72. -var vi ute och lekte. Då var det
    nån här som hade en väldigt bra idé.

  73. Jag hade hittat bär
    som man kunde skjuta ut genom näsan.

  74. Jag tyckte att det var en bra idé
    att visa det här för Mika.

  75. Han gav fram de minsta bär
    som går att hitta till mig-

  76. -och sa att jag skulle stoppa upp dem
    i näsan och skjuta ut.

  77. Men nackdelen var
    att jag inte fick ut dem.

  78. Så då skulle Olle hjälpa mig.

  79. Jag råkade peta upp den längre.
    Så Mika fick åka till akuten.

  80. -Sen var jag inte så glad på Olle.
    -Nej.

  81. -Hon blev lite sur där.
    -Ja.

  82. Jag tror
    att vi kommer att vinna allting.

  83. Det tror jag med. För att vi är så
    himla starka. Det här ska vi klara.

  84. Det där var Mikas och Olles klass
    i Södermalmsskolan. Nu det här!

  85. Lagen har fått välja nåt som vuxna
    gör fel. Vi ska få deras uppläxning.

  86. Men att skälla ut nån om man vill
    uppnå förändring kräver finess.

  87. Det gäller att ha starka argument,
    tydliga exempel-

  88. -och gärna hur saker
    skulle kunna vara.

  89. Mika och Olle,
    nu är det dags för utskällningen.

  90. Ni har valt att skälla ut
    Sveriges politiker-

  91. -som inte tar ansvar för plastpåsar.

  92. -Känner ni er redo?
    -Ja.

  93. -Varsågod.
    -Sveriges politiker, vakna nu!

  94. Allvarligt, varje år slängs
    flera miljoner ton plast i våra hav.

  95. Det mesta är plastpåsar, i havet!

  96. Flera länder har redan infört
    förbud mot plastpåsar.

  97. Fortsätter det så här,
    är det mer plast än fisk i haven-

  98. -redan 2050 säger miljöforskare.

  99. Alltså, det är ju snart.

  100. Vårt hav, Östersjön, är snart
    lika hårt drabbat som alla andra hav.

  101. Plasten som ni inte vågar förbjuda
    förgiftar både miljö och djurliv.

  102. -Hur långt måste det gå?
    -Hur svårt kan det vara?

  103. -Ni riskerar vår framtid.
    -När vågar ni?

  104. Nu räcker det!

  105. Bra jobbat! Det här var ett bra tal
    om ett väldigt viktigt ämne.

  106. Vi har alla hört om
    det här stora problemet.

  107. Det som är en av de bästa sakerna
    i talet är att ni har en utmaning.

  108. "När vågar ni?" Som om det var
    av feghet, eller nånting.

  109. Att en utmaning
    höll politikerna tillbaka.

  110. Det tycker jag är bra.
    Det utmanar dem.

  111. Det här är ett välskrivet tal.
    Ni har gjort er research mycket bra.

  112. Jag vill... När ni nämner saker
    som andra länder har gjort-

  113. -vill man jättegärna säga vilka
    länder det är. Gör exemplen tydliga.

  114. Men bra research.

  115. Ni använder kontraster bra. Det är
    sjukt att vi kastar plast i havet.

  116. Ni jämför. "Snart kommer det att vara
    mer plast i Östersjön än fiskar."

  117. Med kontrasterna blir det starkare.
    Då förstår vi mer hur knäppt det är.

  118. Att ni jämför med andra länder blir
    en kontrast som får fram budskapet.

  119. Bra jobbat!

  120. Tack så mycket, juryn!
    - Och tack så mycket, Mika och Olle!

  121. Ni kan gå och sätta er.
    - Välkomna upp, Hamza och Evelin!

  122. Det är dags för er utskällning.
    Ni skäller ut fotbollsläktarkulturen.

  123. -Känner ni er redo?
    -Ja.

  124. Då säger jag varsågod.

  125. -Vi älskar fotboll.
    -Spänningen, spelet och gemenskapen.

  126. Men vi älskar inte att höra
    att spelare ska dö.

  127. -Att domare ska misshandlas.
    -Att få bengaler på oss.

  128. Att få stryk om vi hejar på fel lag.

  129. -Vi älskar fotboll.
    -Inte vuxnas beteende på matcher.

  130. Fotboll är för alla.
    Inför fotboll är vi alla lika.

  131. För oss är fotboll kärlek, inte hat.

  132. Ert beteende utestänger oss
    från det vi älskar mest.

  133. Jag, Evelin och tusentals unga
    ställer frågan:

  134. Vill ni verkligen släcka vår passion?
    - Evelin, vilket lag hejar du på?

  135. -Helsingborg.
    -Jag hejar på Malmö.

  136. Jag gillar dig ändå.
    - Svårare än så är det inte.

  137. Så skärp er!

  138. Jättebra jobbat! Det här ämnet
    ligger mig varmt om hjärtat.

  139. När jag var liten, fick jag gå på
    Stadion med pappa och se på fotboll.

  140. Nu vågar jag inte ta med mina barn
    på fotboll av den här anledningen.

  141. Det är läskigt. Det som ni gör
    på slutet, skådespelet er emellan-

  142. -visar
    hur lätt det skulle kunna vara.

  143. Det är bara fotboll.
    Man gillar olika.

  144. Man brukar säga att barn ska lära sig
    av vuxna. Här är det tvärtom.

  145. -Jag hoppas att de tittar på det här.
    -Det är ett superviktigt ämne.

  146. Ni vill verkligen
    att vi vuxna ska ändra på oss.

  147. Det lyckas ni med bra,
    för ni skapar pathos - känsla.

  148. Ska nån ändra sig,
    måste man beröra personens känslor.

  149. Ni ger oss flera starka bilder
    som berör känslorna.

  150. Sen tar ni in egna erfarenheter.

  151. Ni pratar om att ni älskar fotbollen
    och vad vuxnas beteende gör mot er.

  152. Ni får med ethos och pathos
    på ett bra sätt i talet. Bra jobbat!

  153. Tack så mycket, Evelin och Hamza!
    Ni kan gå och sätta er.

  154. Jag vänder mig till juryn. Ni har
    boxen och två lappar framför er.

  155. På ena lappen står det Södermalms-
    skolan. På den andra står det IES.

  156. Ni ska välja en lapp var.
    - Jonathan, du börjar.

  157. -En lapp får du välja.
    -Starka tal med starka kontraster.

  158. Bra temaval.

  159. -Snabbt val. - Elinor?
    -Jättebra ämnen, tycker jag.

  160. Du visste direkt vad du ville välja.
    - Peter. Sista.

  161. Två väldigt starka tal.
    Men jag har bestämt mig.

  162. Tack så mycket.
    Vi är nyfikna på era val.

  163. Men vi väntar med hur ni har valt
    till slutet av programmet.

  164. Som jag sa tävlar lagen
    tillsammans med hela sin klass.

  165. Nu ska vi hälsa på
    hela klassen på IES.

  166. Vi bråkar aldrig i vår klass.

  167. Vi är alltid tillsammans. Det skulle
    aldrig hända att nån är utanför.

  168. Alla kan prata med allihop.
    Så man är trygg.

  169. Det finns inte olika grupper.

  170. Noll! - Jag har konståkning
    fyra gånger i veckan.

  171. Det svåraste är att landa till svåra
    saker så att man inte ramlar ihop.

  172. Retoriken har hjälpt mig med att
    inte vara rädd att stå framför alla.

  173. Jag är lugnare när jag tävlar eller
    är själv på isen. - Hej, Hamza!

  174. Jag spelar tabla.
    Ett slagverksinstrument.

  175. Jag har spelat tabla
    sen jag var liten.

  176. Pappa sjunger. Jag går på konserter
    och spelar tabla med honom.

  177. Tabla är nästan som retorik.

  178. Man uttrycker sig i båda,
    fast på olika sätt.

  179. När vi ska öva på talet
    kollar vi på varandra.

  180. Sen kan vi tala. Sen skrattar vi.

  181. Ja. Vi vet inte varför.
    Vi börjar skratta och kan inte sluta.

  182. Det där var Evelins och Hamzas klass
    på IES. Nu: Den sista tävlingen.

  183. Här ska lagen hålla ett tal till nån
    eller några som de vill hylla.

  184. Då ska de bra egenskaperna
    eller gärningarna stå i centrum.

  185. Då gäller det att ta i, använda
    målande exempel och vackert språk-

  186. -så att vi som lyssnar
    förstår storheten och blir berörda.

  187. Evelin och Hamza, ni har fått välja
    helt fritt vem ni vill hylla.

  188. -Var det svårt att välja?
    -Nej.

  189. -Vem ska ni hylla?
    -Maximilian Kolbe.

  190. Vi vill hylla hans handlingar.
    Få vet om honom. Vi ska ändra på det.

  191. Vår lärare var i Auschwitz under
    lovet. Hon berättade mycket saker.

  192. Därifrån har vi fått inspiration.

  193. Det ska bli intressant.
    Känner ni er redo?

  194. -Ja.
    -Då säger jag varsågod.

  195. -Jag tar din plats.
    -Nej! De kommer att döda dig!

  196. Ta hand om din familj. Lev.
    Jag går nu.

  197. I Auschwitz valde Maximilian Kolbe
    att offra sitt liv för en annan.

  198. Det fick till följd
    att en medmänniska överlevde.

  199. En fru fick tillbaka sin man,
    barnen fick tillbaka sin far.

  200. Maximilian visade att en handling
    kan få den vackraste konsekvensen.

  201. Han visade oss att alla kan göra nåt.
    Det enda som behövs är en handling.

  202. Man behöver inte offra sitt liv.
    Det räcker med nåt litet.

  203. Stötta nån som är mobbad.
    Bjud in nya klasskamrater.

  204. Maximilian Kolbe visade oss
    att en handling kan göra så mycket.

  205. Därför vill vi hylla honom. En modig
    man som vi med värme kallar hjälte.

  206. Fint, hör ni.
    Ni hugger tag i oss i inledningen.

  207. I en bra inledning
    ska man bli intresserad och fångad.

  208. Ni kastar oss in i den hemska situa-
    tionen där en av dem förlorar livet.

  209. Det gör ni jättebra
    med den lilla dramatiseringen.

  210. Väldigt snyggt sätt
    att börja talet på. Bra jobbat!

  211. Ni lyckas med att prata om nån
    som vi inte känner till så bra.

  212. Jag känner inte till honom alls.

  213. Kanske min lärare missade det
    i min utbildning.

  214. Jag skulle ha önskat att ni
    med en mening förklarade vem han var.

  215. Var han en fånge?
    Vad var hans roll i lägret?

  216. För det finns en risk
    att man då tänker: "Vem var han, då?"

  217. Så att man tänker på det i stället.
    Det är så synd.

  218. -För ni har ett jättebra tal.
    -Tack.

  219. Ett viktigt tema. Det finns inte
    så många överlevande kvar.

  220. Att ni fortsätter berätta
    tycker jag är jättebra.

  221. Hyllningstalet lär oss lite om
    vad man ska sträva efter och undvika.

  222. Ni gör det så bra när ni sen också
    berättar vad budskapet är.

  223. Ni försöker visa att människans
    förmåga att göra gott är oändlig.

  224. Vi kan göra det lilla. Vi måste inte
    vara ett helgon, som han sen blev.

  225. Det tyckte jag var jättebra.
    Ni behärskar talgenren och uppgiften.

  226. Tack, juryn! - Och tack, Evelin
    och Hamza! Ni kan gå och sätta er.

  227. Välkomna upp, Mika och Olle!

  228. Ni har fått välja helt fritt
    ett hyllningstal.

  229. -Var det svårt att välja?
    -Lite så där.

  230. -Men ni kom fram till nåt?
    -Ja.

  231. -Vem ska ni hylla?
    -Räddningskåren.

  232. -Intressant. Känner ni er redo?
    -Ja.

  233. Då säger jag varsågod.

  234. -Ni är våra hjältar.
    -01.24. Brand i lägenhet.

  235. 08.10. Flicka påkörd.

  236. Dygnet runt går larmet.
    Men vilka räddar oss alltid?

  237. Det är ni på räddningskåren.
    Ni sliter, ni räddar liv.

  238. -Ni gör mig säker.
    -Ni är våra hjältar.

  239. 10.45. Båtolycka.
    Dagar och nätter kämpar ni för oss.

  240. Ni gör att samhället fungerar.
    Ni åker på alla larm.

  241. Små som stora, falska som riktiga.

  242. -12.31. Bilolycka med barnfamilj.
    -Ni sliter.

  243. Ni räddar liv. Ni gör mig säker.

  244. Tack för att ni dyker in i brinnande,
    rökfyllda hus och räddar liv.

  245. Ni ger mjuka nallar och trygga kramar
    till skrämda barn i bilolyckor.

  246. -Ni är våra hjältar.
    -Ni sliter.

  247. Ni gör oss säkra.

  248. Vilken härlig stegring! Att ni kom
    upp lite i ett klimax. En stegring.

  249. Det tyckte jag var snyggt.
    Vilken energi!

  250. Jag gillar också
    ögonblicksbilderna som ni ger.

  251. Teddybjörnar och kramar
    och att de dyker in i byggnader.

  252. De här ögonblicksbilderna är viktiga
    för att måla upp verkligheten-

  253. -och gärningarna som de här hjältarna
    gör som ni vill hylla.

  254. -Det tycker jag var riktigt bra.
    -Jag gillar också bilderna vi får.

  255. Det blir väldigt effektfullt
    när man slänger upp bilder.

  256. Ni skulle kunna lägga till ett parti
    i mitten där det hänger ihop mer.

  257. Man kan börja med bilder,
    ha en berättelse i mitten-

  258. -och avsluta med bilder
    för att få till den röda tråden mer.

  259. Men väldigt effektfullt
    och bra energi från båda.

  260. Jag gillar drivet. Det är ett grepp
    som vi inte har sett förut.

  261. Det här: "01.24. Brand i lägenhet.
    08.10. Flicka påkörd."

  262. Det har vi sett
    om man har tittat på tv-serier.

  263. Då är det vanligt med tidkoder.

  264. Det är ett jättebra sätt. Att via
    en disposition driva nånting framåt.

  265. Det är också ett bra sätt att visa
    hur mycket olika saker de gör.

  266. Brand, påkörd, båtolycka, bilolycka.
    Tidkoderna skapar ett driv.

  267. Det är ett kreativt sätt
    att disponera ett tal. Bra jobbat!

  268. Tack så mycket, juryn!
    - Och tack så mycket, Mika och Olle!

  269. Nu ska ni välja
    vilket tal som var bäst retoriskt.

  270. Jonathan, du börjar. Vad tänker du?

  271. Att det är så kul
    att få lyssna på deltagarnas tal.

  272. Det är därför man har gjort det här
    i några år nu.

  273. Kreativt, korta och slagkraftiga tal.
    Det är jättehärligt. Det är en ära.

  274. Du väljer och skickar vidare lådan.
    - Elinor?

  275. Skolorna visade prov på...
    Det var två helt olika hyllningstal.

  276. Det kan de som lyssnar och tittar
    tänka på. Så här olika kan de vara.

  277. Det var samma typ av tal, men olika.
    Det gör det svårt för mig att välja.

  278. Men du måste välja och skicka vidare.
    Kom igen, nu kör vi!

  279. Olika retoriskt. Men också bra.
    - Eller hur, Peter?

  280. Jag tycker också
    att det är jättesvårt.

  281. Framför allt ser man på lagen att det
    som de pratar om betyder nåt för dem.

  282. Det är bra retorik
    när talaren brinner för ämnet.

  283. Det gör det här ännu svårare.
    Men jag måste välja. Då blir det...

  284. Då blir det... Så där blir det.

  285. Där har kanske den avgörande rösten
    lagts.

  286. Nu vill vi veta.
    Det är dags nu att ta reda på-

  287. -vem som vinner den första
    kvartsfinalen i Retorikmatchen 2018.

  288. Avgörandets stund är inne.
    Nu står båda lagen framför mig.

  289. Hamza och Evelin
    från Internationella Engelska Skolan-

  290. -och Olle och Mika
    från Södermalmsskolan.

  291. Totalt ska sju poäng delas ut.
    Först till fyra gäller för att vinna.

  292. Ett poäng vet vi redan.

  293. Det var Internationella Engelska
    Skolan som vann ordförrådet.

  294. Därmed har de ett poäng.

  295. Nu är det dags för mig att läsa
    juryns röster. Jag öppnar lådan.

  296. Och jag ska läsa upp
    poängen för hyllningstalet.

  297. På Jonathans röst står det...

  298. ...Södermalmsskolan. Det står 1-1.

  299. På Elinors lapp står det...

  300. ...Södermalmsskolan.

  301. Då har vi 2-1 till Södermalmsskolan.

  302. På Peters röst står det...

  303. ...Internationella Engelska Skolan!

  304. Det står 2-2 mellan IES
    och Södermalmsskolan.

  305. Nu läser jag upp de sista rösterna,
    som var för skärp er-talet.

  306. På Jonathans röst står det...

  307. ...Internationella Engelska Skolan.

  308. 3-2 till IES. Det betyder...
    Det är först till fyra.

  309. Står det IES på nästa lapp,
    har vi ett resultat.

  310. På lappen från Elinor
    för skärp er-talet står det...

  311. ...Internationella Engelska Skolan!
    Vi har resultatet-

  312. -att IES vinner
    denna första kvartfinal!

  313. En stor applåd!

  314. Fortsätt applådera
    för Södermalmsskolan!

  315. Ni måste tyvärr lämna oss.
    Men väl kämpat!

  316. Retorikmatchen är tillbaka nästa
    vecka med kvartsfinal nummer två.

  317. Glöm nu inte bort: I Retorikmatchen
    är tala guld. Hej då för i dag!

  318. Grattis! Stort grattis! Härligt!

  319. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världshemligt

Två pressade lingon på en bräda

Del 5 av 11. "En viktig sak är att mina bröst har börjat växa lite grann! När jag har min virkade tröja tycker jag att det går utåt lite." När Kajsa fick syn på dem sa hon bara: Vad har du där för nåt? Två pressade lingon på en bräda. Yasmine Garbi läser Barbro Lindgrens klassiska barnbok.

Fråga oss