Titta

Världen online

Världen online

Om Världen online

Programledarna Idun och Samson tar reda på barn och ungas perspektiv och syn på internet. Hur använder de nätet? Och vad är källkritik? Är det bra med så mycket skärmtid? De träffar influencers och forskare som förklarar och svarar på frågor om nätet och dess påverkan på barn och unga. Hur kommer vi använda det i framtiden? Målgruppen är främst årskurs 4-9 men serien passar även föräldrar, lärare och alla som vill veta mer om unga och medie- och informationskunnighet (MIK).

Till första programmet

Världen online : Kreativ på nätetDela
  1. Tjena! Det här med att vi hänger
    på nätet sägs vara korkat.

  2. -Hur menar du?
    -Att det gör oss korkade.

  3. Vuxna säger att ögon blir fyrkantiga
    av skärmen, att vi kollar på strunt.

  4. Man kan lära sig på internet också.

  5. Jag hade en kompis som lärde sig
    spela piano genom tutorials.

  6. Vi kan lära oss massor på nätet.
    Men om man vill göra nåt själv?

  7. -Är det inte svårt att göra videos?
    -Vi kan ta reda på det.

  8. Jag kontaktar tvillingarna
    Jakob och Josef, SkillTwins.

  9. De gör asgrymma videos
    och spelar jättebra fotboll.

  10. Då får du gå till dem, och lära dig
    hur man gör videos och lägger ut dem.

  11. Ja, och så ska jag ta reda på
    om man blir korkad av internet.

  12. Eller om det är så att det handlar
    om vad man gör på internet.

  13. Jag är i Västerås.
    Jag ska träffa SkillTwins-bröderna.

  14. De har två miljoner prenumeranter.
    Hur lyckades de med det?

  15. Vi knackar på.

  16. -Tjena! Kul att ses. Välkommen!
    -Välkommen till vårt hus.

  17. -Allt bra?
    -Ja, det är jättebra.

  18. Du har fotbollsstrumporna på.

  19. Det är så kul att träffa er,
    men vem är vem?

  20. -Du får chansa.
    -Vi säger att den coola är Jakob.

  21. -Okej. Då är det Josef och Jakob.
    -Bra där!

  22. -Hur visste du? Var det känslan?
    -Du sa att du var cool.

  23. Hur kan du var cool när
    du har samma kläder? Du härmade mig.

  24. Hur kom det sig att ni började trixa?

  25. Vi har alltid varit tekniska. När
    vi var 15 år fick jag en knäskada.

  26. -En främre korsbandsskada.
    -Visa ärret.

  27. Jag har för tajta byxor.
    Här har jag mitt lilla ärr.

  28. Jag tyckte jättesynd om Josef.
    Jag fick lida i tre veckor.

  29. Sen jag fick lida ännu mer.
    Jag råkade ut för exakt samma skada.

  30. Vi fick avstå fotbollen i 1,5 år,
    och genomgå en komplicerad operation.

  31. Det var ett stort bakslag för oss.
    Vi kunde inte spela på ett år.

  32. Vi har alltid sett fotbollen som
    en extra kroppsdel. Det var tungt.

  33. Hur började ni filma?
    Vem kom på idén?

  34. Nånting som vi fick göra var att
    lattja med bollen och komma på trix.

  35. Det var askul att komma på nya trix.

  36. "Det vore coolt att filma det
    och lägga ut det på YouTube."

  37. -Hej! Josef här.
    -Jakob.

  38. Vi är tvillingar.

  39. Hur lärde ni er allt det här tekniska
    med att redigera videos?

  40. Vår första video blev inte bra.
    Vi kan skratta åt effekterna nu.

  41. -"Hur kunde vi ha den musiken?"
    -Det är samma sak med skillsen.

  42. Allt började från noll.

  43. Vi experimenterade mycket.
    Vi satt i timmar och bara nötte-

  44. -och lärde oss allt mer.

  45. Sen googlade vi oss fram
    till olika tutorials.

  46. "Hur lägger man till text?"

  47. Sen utvecklade vi oss.
    Nu är vi duktiga på att editera.

  48. När vi går in i nåt, gör vi det till
    hundra procent. Vi var oerfarna då-

  49. -men vårt mål
    var att skapa en cool video.

  50. Men vi kände aldrig
    att det skulle bli så här stort.

  51. Har ni lärt er nåt från internet?
    Många gör slime.

  52. Jag brukar göra det.

  53. Hur man flätar andras hår.

  54. I skolan brukar vi rita.
    Då söker vi upp hur man ritar.

  55. Och ibland sminktutorials.

  56. Skulle du själv vilja lägga upp
    hur man flätar hår?

  57. Ja.

  58. -Ska du göra det, då?
    -Ja, kanske i framtiden.

  59. Jag brukar pärla pärlplattor.
    Då letar jag idéer på internet.

  60. Jag kollar ofta på "walkthroughs"
    på spel som jag spelar.

  61. De är ofta till hjälp, men
    det beror på vad man vill lära sig.

  62. -Ibland går du till internet?
    -Ja.

  63. Locka håret med sugrör,
    short hair edition.

  64. Kan man använda nätet
    till att lära sig nåt?

  65. Verkligen.

  66. Det är så fint med internet,
    det vi kallar kollektivt lärande.

  67. I dag ska vi visa
    hur man stryker en pärlplatta.

  68. Sen tycker jag att det är bra
    att många delar sin kreativitet.

  69. Man lägger ut musik man gjort.

  70. Välkomna till en ny video.
    I dag ska jag lära er spela gitarr.

  71. Eller pyssel som man har gjort.

  72. Många är duktiga på att lägga ut.

  73. Jag vet inte hur det ser ut bakifrån.
    Ser ni?

  74. Det ska vi uppmuntra.
    Då gäller det att folk gillar det-

  75. -och inte skriver elaka kommentarer,
    för då kanske de slutar lägga ut.

  76. Man ska ta del av vad andra gjort,
    och vara duktig på att gilla det.

  77. Vet ni vad jag tror?
    Att jag kan slå era skills.

  78. -Är det så?
    -Jag är mycket bättre på fotboll.

  79. -Jag ska visa er.
    -Då kör vi. Vi ser vem som är bäst.

  80. -Är du taggad?
    -Absolut. Du får visa vad du går för.

  81. -Häng med, vi drar till planen.
    -Ta med kameran.

  82. Det var på den här gatan vi lärde oss
    våra skills. Här tränade vi.

  83. När vi var skadade, tillbringade vi
    mycket tid här och nötte skills.

  84. Tävlade mot varandra. Det är kul.

  85. Den här gatan är viktig i våra liv.

  86. I dag ska många sätta saker
    på första försöket.

  87. Lyckas vi inte, tar vi undan det
    och tänker att vi inte är bra.

  88. Man kan vända på det.
    "Nu ska jag försöka tvåtusen gånger."

  89. Om man sen känner att det inte gick
    så bra, då kan man välja bort det.

  90. Vi ska ge oss själva
    många fler chanser.

  91. -Jag la upp en video med en kompis.
    -Kul! Vad gjorde ni då?

  92. Galna saker. Vi tog bara kameran
    och gjorde det vi ville.

  93. Skulle du själv vilja lägga ut
    när du lär ut nåt?

  94. Jag och mina kompisar har gjort det,
    men vi tog ner det sen.

  95. -Ni har ändå gjort det.
    -Ja.

  96. Det jag mest brukar titta på
    är typ...

  97. -Det är olika. Jag gillar att rita.
    -Du kollar på hur man ritar?

  98. Jag kollar ibland på slimevideos
    och mycket på Therese Lindgren.

  99. Jag har Musical.ly. Då lägger man ut
    klipp av en musikvideo.

  100. Det har jag gjort
    några hundra gånger.

  101. -Är det kul?
    -Ja, det är jätteroligt.

  102. Du då? Har du velat lägga upp nåt?

  103. -Jag har också Musical.ly.
    -Då har du också lagt upp sånt.

  104. -Visa vad ni går för, då.
    -Absolut. Vi börjar med enkla skills.

  105. -Lite enkla skills.
    -Brorsan pratar medan han skillar.

  106. Oj, oj, oj. Är du imponerad?

  107. Boom!

  108. -Nu är det din tur.
    -Det var ganska bra faktiskt.

  109. -Nu ska jag slå er.
    -Upp till bevis.

  110. -Vill du lära dig lite skills?
    -Visst, jag kan lära mig nåt.

  111. -Okej. Vi har en skill...
    -Jag måste pusta en minut.

  112. Pusta lite då innan vi kör igång.

  113. -Jag är redo.
    -Perfekt. Vi har hittat på en skill.

  114. Vi har hittat en skill
    baserat på din spelstil.

  115. -Vi kallar den för Idun-skill.
    -Okej.

  116. -Är du redo?
    -Du kan visa.

  117. Helheten ser ut så här.
    Först gå över, låt studsa, ta den.

  118. -Ge det ett försök.
    -Ska jag ta hela skillen?

  119. Låt bollen studsa, gå över,
    studsa ner... Det kommer du klara!

  120. Ska jag ta den på mitten?

  121. Har det hänt nåt med vårt tålamod,
    med tanke på det digitala?

  122. Jag skulle säga "ja".
    Mobilen ger oss snabba belöningar.

  123. Om du kastar upp bollen lite
    högre upp, så blir det bättre studs.

  124. -Perfekt. Gå över...
    -En gång till.

  125. Det har gjort oss dåliga på
    att vänta på en långsiktig belöning.

  126. -Studs... Wow!
    -Där har vi den.

  127. -Fantastiskt!
    -Kul att se.

  128. -Vill du lära dig en till?
    -Okej.

  129. Det här att bli bra på nåt
    kommer inte på en sekund.

  130. Man måste träna eller göra nåt
    tvåtusen eller tiotusen gånger.

  131. Först snurren. Snurr, perfekt...

  132. -Vi får börja om.
    -Den kommer sitta.

  133. Sen kommer belöningen.
    "Nu är jag riktigt bra på det!"

  134. Sen kan man växa i det och bli stark.

  135. -Snurren...
    -Perfekt.

  136. -Så ja! Sen böjer du på benen.
    -Där har vi den!

  137. -High-five! High-ten!
    -Mycket bra.

  138. -Idun "The Skiller"!
    -Ny medlem av SkillTwins.

  139. -Ska vi göra nåt tillsammans?
    -Vi gör som vi gör när vi gör videos.

  140. Då tillkallar vi mamma och pappa.
    I början filmade de våra videos.

  141. -Är ni redo att filma en video?
    -Jajamensan.

  142. Vi börjar med en introscen.

  143. Först kommer vi på konceptet.

  144. Det blir vi som utmanar dig
    på "panna games".

  145. Du vinner matchen
    genom att tunnla mig, och tvärtom.

  146. Det är inte fokus på att göra mål,
    utan på att göra tunnel.

  147. Mamma, om du står framför oss.

  148. -Jag vet.
    -Vi kör bild på ögonen. "Versus".

  149. Exakt!
    Vi lägger till lite såna effekter.

  150. När ni gjorde första videon, var det
    inte svårt att vara sig själv?

  151. -Absolut.
    -Vi ville vara perfektionister.

  152. Vi skulle prata,
    håret skulle vara perfekt.

  153. Om du riktar dig lite mer hit.
    Är ljuset bra?

  154. -Är mitt hår snyggt?
    -Nej, det är det inte.

  155. Vi hade noll kunskap kring kameror,
    och hade ingen aning om manus.

  156. Vi drog till en plan och lekte
    experter. "Mamma, stå lite så här."

  157. -Mamma, är du redo?
    -Det vore coolt att gå upp och ner.

  158. Du kan börja nerifrån och upp.
    Börja i gräset och så gå upp.

  159. Det som blev jobbigt var att prata
    framför kameran på engelska.

  160. Vi var cirka 14-15 år gamla.
    Vi hade inte så bra engelska.

  161. Vi hade värsta svengelskan.
    Nu också, men inte på samma nivå.

  162. Då kör vi engelska.
    Engelska eller svenska?

  163. -Swenglish!
    -Tyst.

  164. Vi märkte
    att ju mer avslappnade vi var-

  165. -desto bättre reaktioner fick vi.

  166. Ett, två, tre.

  167. Läget? Josef här från SkillTwins.
    I dag har vi en utmaning.

  168. Vi har lag Jakob mot lag Idun
    i "panna games".

  169. Det blir lättare för en tittare
    att se oss som en kompis-

  170. -än "åh, de är robotar".

  171. Är ni redo? Då kör vi.

  172. Du ska inte presentera lagen.
    Det kan man göra med grafik.

  173. -Nu är det dags för utmaningen.
    -Pappa, om du ställer dig där.

  174. -Då kan vi ha två vinklar.
    -Det räcker med en.

  175. Pappa, du behöver inte göra...

  176. Använde de nätet mycket
    när de var små? Hade ni några regler?

  177. När de var små? De är sportiga,
    de gillar att vara ute.

  178. När vi började filma,
    blev det intressant med nätet.

  179. Sakta men säkert
    börjar man ta det seriöst.

  180. De spenderade mycket tid.
    Ibland sa vi att "nu räcker det".

  181. Frys ner nätet.
    Vi går ut eller gör nåt annat.

  182. -Skulle du förklara reglerna?
    -Okej. - Om du filmar mig, mamma.

  183. Så fort vi gick ut och hade trevligt-

  184. -så satte de sig vid nätet igen
    när vi kom tillbaka.

  185. Vi märkte
    att det kommer bli deras jobb.

  186. Det är lite jobbigt,
    man ska ha lite regler. Men...

  187. I vårt case... Det är vårt jobb.

  188. -Mamma, stå här och filma.
    -Idun, kom hit. Vi gör en cool scen.

  189. -Backa lite så får du med hela målet.
    -Nu fattar jag.

  190. Perfekt. Jag tänkte
    att jag och Idun kommer samtidigt.

  191. Om man vill vara kreativ och
    filma på nätet, har du några tips?

  192. Ge aldrig upp.
    Det är ingen dans på rosor.

  193. Men om du är envis och får
    lite hjälp, så kör hårt. Lycka till.

  194. Blir man korkad av nätet?

  195. Nej, precis tvärtom.

  196. -Får man fyrkantiga ögon?
    -Nej, inte det heller.

  197. Det där är en grej som återkommer
    när det kommer nåt nytt.

  198. Då hittar man på såna historier
    om vad som kan hända.

  199. Framförallt vad som kan hända unga
    om de håller på med det.

  200. Man trodde att man fick
    "cykelansikte" när cyklarna kom.

  201. Man cyklade fort. I den hastigheten
    skulle ansiktet förändras.

  202. Det är bara dumheter alltihop.
    Det ska man inte lyssna på.

  203. Jag brukar lägga ut bilder och videos
    när jag ritar. Jag ritar ofta.

  204. -Då lär du nya. Jättebra!
    -Jag kollar mest på spel.

  205. Lär ni er
    hur man blir bättre på spelet?

  206. Ja, om det är ett spel man spelar.

  207. Skulle du vilja bli bättre
    på att göra videos?

  208. Lite, men jag har andra intressen.
    Men det är kul med sociala medier.

  209. Man kan söka på saker
    som man vill ha fakta om.

  210. -Har ni tänkt lägga ut videor själva?
    -Nej.

  211. Jag gjorde det med en kompis,
    men inte själv.

  212. Jag har aldrig gjort det,
    men jag har funderat på att lägga ut.

  213. -Tips och så?
    -Ja.

  214. Du vill dela med dig
    hur du gör varje dag om du vloggar?

  215. Inte varje dag,
    men det hade varit kul.

  216. Det verkar roligt
    att ha en kamera efter sig.

  217. Lag Idun, är du redo?
    - Hon verkar redo.

  218. -Lag Jakob, är du redo?
    -Ja!

  219. Matchen börjar.
    Ett, två, tre - kör igång!

  220. Akta så att du inte halkar!

  221. Jag ska få tag på bollen!

  222. Många unga
    använder nätet för skolarbeten-

  223. -men även till sånt
    som inte alls har med det att göra.

  224. Väldigt små barn lär sig språk
    redan när de är 2-4 år-

  225. -för att de använder en platta.

  226. Jakob fick två poäng,
    det var en "panna".

  227. När man är äldre än så,
    kan man ha ett specialintresse-

  228. -och lära sig allt. Det finns alltid
    nån som hjälper till att lära ut.

  229. Är ni redo?
    Ett, två, tre - kör igång!

  230. -Bravo!
    -Kom lite närmare, mamma.

  231. Man kan undra om nån speciell del av
    hjärnan aktiveras när vi är kreativa?

  232. Man har inte sett att det gör det,
    men man ser att det är olika delar.

  233. Det handlar mycket om
    vad man är kreativ inom.

  234. Handlar det om musik, är det
    hjärnans musikdel som aktiveras.

  235. Handlar det om att rita,
    är det de delarna som aktiveras.

  236. Vilka skills!

  237. Lag Idun får ett poäng. 2-1.

  238. Lag Idun, får vi se hur du firar.
    Vilka grymma moves!

  239. Ni har blivit kändisar,
    hur känns det att vara så stora?

  240. Det är alltid folk som frågar det.

  241. Vi ser oss inte som kändisar,
    utan mer som inspirationskällor.

  242. Förebilder.
    Det är kul att kunna inspirera andra-

  243. -till att tro på sig själva.

  244. När folk kommer fram... "Tack vare er
    gav jag inte upp fotbollen."

  245. "Tack vare er har jag inte slutat."
    Det är finaste feedbacken man kan få.

  246. -Vi ses i nästa video. Det är...
    -...showtime!

  247. Där har vi den.

  248. -Bra där.
    -Perfekt.

  249. Jag ser att när man kollar
    på internet så ser man hela världen.

  250. Hur bra alla är på att dansa,
    eller på en viss typ av sport.

  251. Man känner lätt
    att man inte är lika bra.

  252. Man kanske inte ens försöker.

  253. Om man lägger undan det, kanske
    man är bäst i klassen på att sjunga.

  254. Där tror jag verkligen
    att vi behöver träna oss på tålamod.

  255. Att ge oss själva flera chanser
    för att bli bra på nåt.

  256. Då kommer man se
    att det spiller över på annat.

  257. Då vågar man ta sig an fler saker.

  258. -Har ni blivit stärkta själva?
    -Verkligen.

  259. Vi har fått livserfarenhet.
    Vi spelar inte bara in videos.

  260. Vi har aldrig
    varit klassens bästa redovisare.

  261. Nu har vi föreläsningar på engelska
    inför 300-400 människor.

  262. Det har varit
    en personlig utveckling.

  263. Vi får ta del av ett coolt äventyr.
    Men det kommer ju motgångar.

  264. Situationer där man känner press,
    som när vi träffar fotbollsstjärnor.

  265. Det har ökat vårt självförtroende.
    Det var svårt i början.

  266. Det handlar inte bara om fötterna,
    det är en personlig utveckling.

  267. -Vad kul det här var!
    -Du var grym. Du lärde dig fort.

  268. -Tack så mycket!
    -Du hade bättre dansmoves än brorsan.

  269. -Dina var faktiskt bra.
    -Tackar. Helt okej, va? Duger.

  270. -Nu drar jag vidare.
    -Vi ska redigera videon.

  271. -Ni får se slutresultatet sen.
    -Ha det så bra.

  272. Vi har lärt oss att alla
    kan göra egna coola videos hemma.

  273. Man måste bara våga testa.

  274. Jakob tunnlade,
    men hennes dans var bäst.

  275. -Det är orättvist!
    -Vi har en vinnare.

  276. -Det här är orättvist.
    -Jag vann!

  277. Och du ska vara proffs.
    Du kallar dig själv för proffs.

  278. Om man tittar på alla val, så
    finns det oändligt många på internet.

  279. Det är viktigt
    att vi försöker hitta oss själva.

  280. "Vad tycker jag är roligt?"
    Och sen ger man tid till det.

  281. När man bestämt riktning, blir det
    enklare att städa undan det där-

  282. -som inte är så viktigt.

  283. Alltså wow, SkillTwins!

  284. Jag är avundsjuk
    på att du fick träffa dem.

  285. Det var askul.
    Vad tyckte du om mina skills?

  286. Du var asgrym. Men du har lite kvar
    tills du blir lika bra som dem.

  287. -Men nästan!
    -Det var det bästa vi lärde oss:

  288. Det är okej att vara lite "dålig".
    Bara man vågar börja.

  289. Man kan träna. Så är det med allt.

  290. Vi kan skapa en kanal och
    lägga ut videos med tips på livet.

  291. -Livet online.
    -Undrar hur många som skulle titta.

  292. Vi har ju redan tittare.

  293. Tack för att ni har tittat.
    Kom tillbaka nästa vecka.

  294. -Samma tid, samma plats. Vi ses.
    -Ha det så bra!

  295. Översättning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn
Ämnesord:
Barn och Internet, Barn och ungdom, Bollsport, Fotboll, IT, Idrott, Informationsteknik, Internetanvändare, Kreativitet, Samhällsvetenskap, Sociologi, Sport, Ungdomar och Internet, Videoproduktion, YouTube
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen online

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Spel

Avsnitt 2 av 8

Blir man asocial av att spela dataspel? Eller kanske superteknisk och bättre på engelska? Får man en bättre hjärna rent utav eller är det så att spelandet leder till att man blir okänslig och avtrubbad? Idun och Samson träffar gamern Greta, MissGgamer, för att ta reda på det. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic medverkar och svarar på frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sociala medier

Avsnitt 3 av 8

Hur beter man sig egentligen på sociala medier? Och vad tänker vuxna om ungas liv i sociala medier? Det tar Idun och Samson reda på i detta avsnitt. De träffar Felicia Margineanu, fotograf, som lär dem hur man tar en perfekt selfie. Och influencern Viktoria Harrysson berättar om hur det var att komma ut som transsexuell. Hon använder sociala medier för att sprida kunskap om ämnet. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar om vad som händer i hjärnan när man får en like.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Makt

Avsnitt 5 av 8

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Offline

Avsnitt 7 av 8

Idun och Samson och låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera 2.0

Sociala medier

Många umgås dagligen med sina vänner via sociala medier. Vi tittar närmare på programmeringen bakom. Deltagarna får en utmaning som handlar om vem som kan se vad av det som delas i sociala medier. Vi får se hur algoritmer bestämmer hur inlägg i sociala medier sorteras och rangordnas när man ser dem. I den andra utmaningen får deltagarna programmera en robot att åka igenom en bana utan att köra på hinder på vägen till mållinjen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Programmera mera

Sociala medier

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är sociala medier.

Fråga oss