Titta

Världen online

Världen online

Om Världen online

Programledarna Idun och Samson tar reda på barn och ungas perspektiv och syn på internet. Hur använder de nätet? Och vad är källkritik? Är det bra med så mycket skärmtid? De träffar influencers och forskare som förklarar och svarar på frågor om nätet och dess påverkan på barn och unga. Hur kommer vi använda det i framtiden? Målgruppen är främst årskurs 4-9 men serien passar även föräldrar, lärare och alla som vill veta mer om unga och medie- och informationskunnighet (MIK).

Till första programmet

Världen online : OfflineDela
  1. -Lägg ner mobilen. Programmet börjar.
    -Okej. Förlåt. Det var inte meningen.

  2. Känner ni att det är stressigt
    att vara "tillgänglig" hela tiden?

  3. Nej, det vore konstigt
    att vara utan sin mobil.

  4. Skulle ni kunna vara utan en dag
    eller är det omöjligt?

  5. Jag fick en idé! Minns du Neo?

  6. Jag skulle få panik om jag var
    utan skärm i tre dar. Det vore svårt.

  7. -Vi låter honom gå offline i tre dar.
    -Ingen tv, ingen padda, ingen mobil.

  8. -Ingenting.
    -Aldrig! Tänk allt vi har på nätet.

  9. -Hur håller man kontakt med vänner?
    -Vad gör man på dagarna utan nätet?

  10. Behöver man internet?

  11. Neo ska gå offline i tre dar.

  12. Han ska inte ha mobil, dator, padda
    eller nåt sånt.

  13. Kolla hans reaktion
    när jag tar hans saker.

  14. -Tja! Är det bra?
    -Ja. Hur är det med dig?

  15. Neo, jag har ett uppdrag till dig.

  16. Jag kommer ta din mobil, din konsol.
    Du ska vara utan internet.

  17. -Allt sånt ska bort.
    -Inte ens skärm?

  18. Du får ha en skärm,
    men inte internet och sociala medier.

  19. Det visste jag inte.
    Jag trodde att det bara var mobilen.

  20. -Allt ska bort.
    -Det kommer inte gå.

  21. Du ska få nåt så du kan dokumentera
    de här tre dagarna utan skärmar.

  22. Här är en kamera.

  23. Det börjar nu. Jag tar
    alla dina saker. Hur känns det?

  24. Jag vet inte.
    Det blir nog jättesvårt.

  25. Har mobiltelefoner skapat en slags ny
    ängslan, både hos barn och föräldrar?

  26. Jag menar att det har det.

  27. Det är som en snuttefilt som måste
    finnas nära. Annars blir vi oroliga.

  28. Kan du lägga din mobil och padda här?

  29. Många säger "jag måste kunna nå
    mitt barn eller min förälder".

  30. Men 1993 klarade vi oss utmärkt.
    Då överlevde vi utan mobil.

  31. -Vill du göra en sista grej?
    -Kolla min snapchat.

  32. Jag tror det är viktigt-

  33. -att klara sig utan barnet
    eller sina föräldrar under dagen.

  34. Då får barnet
    en känsla av att vara självständig-

  35. -att man klarar sig och inte curlas.

  36. Lycka till, Neo. Vi ses snart.
    Då får du säga hur dagarna har gått.

  37. Vi ses. Ha det bra. Hej då!

  38. Okej... Jag brukar kolla på tv nu
    efter middagen.

  39. Jag kanske ska filma och kolla.

  40. Okej. Första kvällen offline.

  41. Jag har ingen aning vad jag ska göra.
    Jag har precis käkat middag.

  42. Vi har gett Neo i uppdrag
    att vara offline i tre dar.

  43. Det blir roligt att se experimentet.

  44. Jag har hört om vuxna som har varit
    offline längre och utvärderat det.

  45. Alltså... Jag brukar
    kolla på mobilen nu, men...

  46. Jag vet inte riktigt.

  47. Först är det svårt.
    Men det är också roligt.

  48. Man kommer på saker. "Det var länge
    sen vi spelade spel på kvällarna!"

  49. Men sen blir det nästan omöjligt.
    Man behöver mobilen till så mycket.

  50. Jag vill inte göra experimentet.
    Det skulle vara alldeles för svårt.

  51. -Klarar du dig utan sociala medier?
    -Det skulle kännas lite jobbigt.

  52. Kompisarna har det. Man skulle känna
    sig utanför. Men det skulle nog gå.

  53. Jag skulle klara av det.
    Men jag skulle bli uttråkad.

  54. Jag skulle snabbt hitta annat att
    göra. Men det skulle vara jobbigt.

  55. Jag skulle nog inte klara av det.

  56. Jag skulle klara det, men det vore
    jobbigt. Man är så van vid skärmar.

  57. Det vore väldigt tråkigt
    att vara offline en vecka.

  58. Jag skulle klara mig en vecka.
    Jag har gjort det.

  59. Men hela livet vore svårt.
    Det händer mycket på sociala medier.

  60. I början kanske det skulle bli tufft
    men sen kanske man skulle vänja sig.

  61. Efter den veckan kanske man skulle
    känna att det blir skönt utan.

  62. Det vore inga problem utan sociala
    medier en vecka. Jag har gjort det.

  63. Katastrofalt! Det har jag gjort
    en gång. Jag fick spelförbud.

  64. Det behövs nog en paus nångång.
    Det kan bli för mycket intryck.

  65. Jag tror att det är skönt att ha en
    paus en vecka och vara helt offline.

  66. Hjärnans belöningssystem gör det
    svårt att sluta titta på mobilen.

  67. Sociala medier är designade som att
    vi får en liten godisbit hela tiden.

  68. Vi tittar på den och får en godisbit.

  69. Så kollar vi igen och får inget.
    Nästa gång får vi en!

  70. Ovissheten gör
    att vi hela tiden vill kolla igen.

  71. Eftersom vi får en belöning med jämna
    mellanrum blir det svårt att sluta.

  72. -Jag är offline i tre dar.
    -Hur känns det?

  73. Jag vet inte. Det blir nog svårt.

  74. -Du använder din telefon hela tiden.
    -Ja, när jag är hemma.

  75. Om du vaknar före mig på morgonen
    ligger du och håller på med mobilen.

  76. Du läser inte en bok
    eller gör frukost. Du tar mobilen.

  77. Vad tycker du är problemet med det?

  78. Du är inte i nuet. Allt annat blir
    oviktigt för att mobilen finns där.

  79. Vi tappar kontakten. En har mobilen,
    en har datorn. Man umgås inte.

  80. -Använder inte du sociala medier?
    -Jo, jag kanske gör det för mycket.

  81. Man är online på jobbet naturligtvis.

  82. Hemma försöker jag låta bli mobilen.
    Särskilt när vi är tillsammans.

  83. Hade du kunnat gå offline i tre dar?

  84. -Alltså... Tre dar... Jag får inte...
    -Du får inte göra nåt på en skärm.

  85. Inget med en skärm.
    Inte ens titta på tv.

  86. Det är klart att jag...
    Alltså, det...

  87. Det är dålig tajming nu. Jag styr upp
    en möhippa. Jag behöver vara online.

  88. Helst inte.
    Det är sjukt att jag säger nej.

  89. Det skulle jag helst inte vilja.
    Det skulle bli väldigt svårt.

  90. -Har era föräldrar mobilen mycket?
    -Ja.

  91. -Tycker ni de ska sluta?
    -Ja.

  92. Mamma gillar sociala medier mycket.
    Pappa tittar mest på fotboll.

  93. Klarar era föräldrar
    att vara offline en vecka?

  94. Det skulle bli svårt.

  95. Speciellt för min pappa. Han är fäst
    vid mobilen. De jobbar ju så också.

  96. Min pappa är illustratör
    så han måste jobba med datorn.

  97. Jag och min syster klagar på det,
    men han säger "jag måste jobba".

  98. Mamma skulle klara det bra.

  99. Pappa spelar ett spel typ hela tiden,
    så det vore väldigt svårt för honom.

  100. De borde göra det mindre.
    Pappa har alltid telefonsamtal.

  101. Mamma lägger ut massor på Instagram.

  102. Säg det till kameran.

  103. Mamma, pappa, sluta med nätet!

  104. Vi vill att våra föräldrar
    ska sluta hålla på med mobilerna.

  105. För vi får knappt uppmärksamhet.

  106. Många barn tycker att föräldrarna
    pillar för mycket på sina telefoner.

  107. Då bör man säga det. Man kan uttrycka
    hur man känner när de gör det.

  108. "Jag blir sur
    eller känner mig inte sedd."

  109. Be dem att lägga undan den.

  110. Alla behöver fundera på
    när vi använder vår telefon-

  111. -hur mycket och i vilka sammanhang.

  112. Ibland är det najs, men det kan
    ställa till det när vi borde prata.

  113. Vi åker och handlar, jag och mamma,
    för jag har inget att göra.

  114. -Annars hade du spelat på din mobil.
    -Ja. Men nu har jag inget att göra.

  115. Som vuxen är det viktigt
    att själv lägga undan mobiltelefonen.

  116. Då gör barnen också det.

  117. I studier har man frågat barn hur
    de ser på hur vuxna använder mobilen.

  118. Många barn önskar kontakt med sina
    föräldrar, att de lägger ner mobilen.

  119. Det finns historier om barn som har
    gömt föräldrarnas mobiler i ugnen-

  120. -eller spolat ner dem i toaletten.

  121. Vi vuxna bör lyssna på våra barn
    när de ber oss lägga undan mobilen.

  122. Jag har precis duschat.
    Klockan är typ sju...åtta.

  123. Jag väntar bara på att tiden ska gå
    snabbare. Nej, det går rätt så bra.

  124. Men hoppas att tiden går snabbt nu.

  125. Jag är på väg till skolan nu
    och ska möta upp med min kompis Aron.

  126. Jag satt bara hemma och väntade.

  127. Det känns lite ovant att inte...
    Vad säger man?

  128. ...kolla vad alla andra gör.
    Kolla sociala medier.

  129. Sen ska vi vara hemma hos honom
    efter skolan.

  130. Det filmar jag också. Vi ses!

  131. Nu är jag och Aron
    på väg hem från skolan.

  132. Aron har sin mobil.
    - Vad händer på internet?

  133. Det får inte du veta!

  134. Ja... Jag vet inte vad vi ska göra
    hemma hos Aron.

  135. Jag kan inte sitta...
    Jag får inte göra nåt, typ.

  136. Aron, ska vi göra nåt?
    Nåt annat än spela, som du gör.

  137. -Aron?
    -Ja.

  138. -Ska vi göra nåt, liksom?
    -Kanske det.

  139. -Som vadå?
    -Jag vet inte. Vad vill du?

  140. -Baka kanske. Eller vad tycker du?
    -Jag vet inte.

  141. Vadå "jag vet inte"?
    Bestäm dig! Ja eller inte?

  142. -Visst. Kom på nåt du.
    -Jag kan inte kolla recept.

  143. Har du nån kokbok?

  144. Vad händer med vår närvaro
    när mobilen är med?

  145. Om vi sitter och pratar så här
    och det ligger en mobil på bordet-

  146. -blir vårt samtal ytligare.

  147. Vi är beredda att hoppa in
    i mobilens värld om nåt händer.

  148. Det är lättare med ett ytligt samtal
    än med ett djupare samtal.

  149. -Nu är vi klara.
    -Bra. Check!

  150. -Vad ska vi göra nu?
    -Hoppa studsmatta!

  151. När man ska prestera i olika tester-

  152. -sänker närvaron av en mobil,
    satt på ljudlöst, vår prestation.

  153. Vi tänker hela tiden
    "undrar om nåt hänt?"

  154. -Ska du göra ett trick?
    -Backflip.

  155. Om man vill ha bra samtal med andra
    eller prestera bra på ett prov-

  156. -är mitt tips att lägga undan
    telefonen i ett annat rum.

  157. Hur tror du att det går?
    Klarar du dig utan mobilen?

  158. Det har varit lite tråkigare.

  159. Jag tänkte precis att vi skulle käka
    kokosbollar och kolla på tv.

  160. Men det går inte.

  161. Man känner sig lite irriterad.
    Det känns konstigt.

  162. Man har som en vana att kolla allt.

  163. -Tror du att du skulle klarat det?
    -Det är svårt.

  164. Det känns som att
    man måste kolla på telefonen ibland.

  165. Vad skulle ni sakna mest offline?

  166. Känslan av att inte vara uppdaterad
    om vad som händer.

  167. Man känner sig utanför
    när man inte hänger med.

  168. Man skulle känna sig utanför
    när man inte hänger med-

  169. -eftersom allt händer på internet.

  170. Man pratar ju lite då och då
    med de man har på Snapchat.

  171. Så det skulle vara lite svårt-

  172. -att inte kunna
    prata eller skriva till andra.

  173. Det vore svårare att vara uppdaterad.
    Man vet inte vad kompisarna gör.

  174. Det är lite beroendet, att bara gå in
    och klicka. Det skulle bli svårt.

  175. Samma här.

  176. Det vore svårt. Mest för att man inte
    vet vad som händer i världen omkring.

  177. Jag skulle vara ledsen.

  178. Ledsen?
    Tycker du att du skulle missa nåt?

  179. Missa roliga videor.

  180. Varför är det svårt att vara offline?

  181. Det beror väl på
    att vi har så mycket bra via mobilen.

  182. Man gillar inte mobilen i sig,
    utan vad den kan göra för oss.

  183. Man kan ha kontakt med alla
    utan att ta direkt kontakt.

  184. Man kan ju alltid ringa.

  185. Man kan också bara tala om:
    "Jag är i stan. Är nån annan här?"

  186. Det är många bra saker med mobilen.

  187. Det har gått ett dygn och tio timmar.

  188. Jag gick och lade mig
    typ halv nio i går.

  189. Hur jag känner mig utan mobilen?
    Sådär. Det börjar bli jobbigare.

  190. Aron satt med mobilen i går.

  191. Jag frågade vad som händer
    men han svarade inte.

  192. I dag ska vi hem till Aron igen och
    filma. Jag vet inte vad vi ska göra.

  193. Vi har inget att göra om vi inte
    spelar spel. Nu ska jag till skolan.

  194. -Nu har vi gjort lite mellis.
    -Flingor.

  195. Vi vet fortfarande inte
    vad vi ska göra.

  196. Det finns liksom ingenting att göra.

  197. -Varför gick du offline egentligen?
    -Vet inte. Jag ville testa nåt nytt.

  198. Men det var lite FÖR nytt för mig.

  199. -En dag skulle ha räckt, eller?
    -Ja. Det skulle ha räckt.

  200. Vad är bra med att ha tråkigt?
    Då måste man roa sig själv.

  201. Man måste hitta en inre motivation.

  202. Hur skapar vi en skön känsla i oss
    själva utan att ta in nåt utifrån?

  203. Man har sett att när man får leka
    fritt och ostrukturerat-

  204. -man kanske bara går runt
    och får se en nyckelpiga-

  205. -utvecklar man sin kreativitet.

  206. "Vad kan vi göra med nyckelpigan?"
    Vi börjar fantisera ihop historier.

  207. Då jobbar hjärnan väldigt kreativt.

  208. Nu ska vi spela schack.

  209. Aron sa att det ingår i
    allmänbildningen att kunna schack.

  210. Vi behöver båda delarna. Men i dag
    försvinner mycket av det fria.

  211. -Kör!
    -Vänta! Schack är tänkande.

  212. -Tio, nio...
    -Tyst! Stressa mig inte.

  213. -Yes!
    -Det var det enda du kunde göra.

  214. Schackmatt!

  215. -Fast du...
    -Olé, olé, olé...

  216. Hur känns det att förlora?
    Jag vann två gånger.

  217. -Man behöver säga att det är schack.
    -Nej, man behöver släppa.

  218. -Jag skulle ha vunnit.
    -Okej. Du vann.

  219. -Vad skulle ni göra utan mobil?
    -Kanske läsa...

  220. Vara med kompisar?

  221. Jag skulle göra nåt annat.
    Kanske läsa eller vara ute.

  222. Jag skulle ha varit ute.

  223. Låna nån annans telefon om jag skulle
    ringa mina föräldrar. Göra nåt annat.

  224. Jag skulle nog
    ha varit mycket med mina bästisar.

  225. Varför har vi sociala medier?

  226. Vi har ett grundläggande behov
    av att umgås.

  227. Vi tycker om att spegla oss i andra.
    Vi vill visa oss och få reaktioner.

  228. Det har vi alltid gjort, fast inte
    på det här sättet innan internet kom.

  229. Vi har tagit chansen
    att göra det väldigt mycket.

  230. Det blev mer populärt
    än man trodde när internet kom.

  231. Nu har det gått några timmar
    sen sist jag filmade.

  232. Jag ska gå och lägga mig nu,
    sen är det bara...

  233. Jag vaknar ungefär sju.
    Då är det typ elva timmar!

  234. Sen får jag min mobil igen,
    vilket känns jäkligt skönt.

  235. Det här är inte lätt. Testa inte!

  236. Nu är det morgon. Det har gått
    en halvtimme sen jag vaknade.

  237. Efter skolan ska vi hem till Aron
    igen och sen är det fotbollsträning.

  238. Efter det är det slut. Jag längtar!
    Jag måste ha min telefon nu.

  239. Hur använder du skärmtiden smartare?

  240. Man ska använda det digitala
    med intention.

  241. Det är helt okej att ta upp mobilen-

  242. -för att ringa mamma, pappa eller en
    kompis, för man har en tanke med det.

  243. Det är tre timmar kvar.

  244. Jag måste ha min telefon nu,
    annars freakar jag ur.

  245. Det är inte bra att bara slösurfa-

  246. -och skrolla igenom flöden i timtal.

  247. Det är det som tar tid
    från det andra i livet.

  248. Vi behöver röra på oss, prata
    med människor, läsa, göra läxorna-

  249. -eller vad det nu handlar om.

  250. Det har gått några dar.
    Jag har fått tillbaka min telefon.

  251. Och det känns riktigt bra.
    Riktigt bra. Nu är den på laddning.

  252. Vuxna som hör av sig till Bris
    brukar fråga om man ska ha skärmtid.

  253. Ska man ha 15 minuter eller en timme?

  254. Jag är stolt!

  255. Det var jobbigt,
    men jag känner mig lugn.

  256. Fast det är skönare att ha den.

  257. Kärnan i sociala medier
    är relationer. Vi kommunicerar där.

  258. Ibland är det skönt
    att äta middag och pilla på mobilen.

  259. Man kanske inte orkar
    prata med mamma eller pappa.

  260. Men ibland är det najs.

  261. Vuxna tror att fyrkantiga regler
    löser allt. Jag fattar inte poängen.

  262. Om det inte rör superfarliga saker
    som att tända eld på vardagsrummet.

  263. Men padda och mobil
    kan man väl känna efter.

  264. Här är Neo
    som varit offline i tre hela dagar.

  265. -Kändes det annorlunda efterhand?
    -Första dan var jättesvår.

  266. Jag var nära att ge upp. Det var
    jättesvårt. Jag tänkte "vad gör jag?"

  267. -Vad gör du?
    -Chillar.

  268. Jag saknar nätet.
    Jag vill spela tv-spel.

  269. Men efter några dar var jag van.
    Antingen gjorde jag inget eller sov.

  270. -Du sov jättemycket.
    -Jag sov halv nio till sju.

  271. Kommer du använda mobilen mindre
    nu?

  272. Jag ska försöka hålla på mindre,
    men det är svårt.

  273. Du kanske borde vara utan
    tre dar per år?

  274. Eller två dar. Tre dar var mycket.

  275. Tack för att du gjorde experimentet
    och kom hit i dag. Najs!

  276. "Stay classy"! Fortsätt love-bomba!
    Ha det så bra!

  277. Textning: Maria Taubert
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Offline

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Idun och Samson och låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Barn och ungdom, IT, Informationsteknik, Kommunikation, Mänskligt beteende, Samhällsvetenskap, Sociala medier, Sociologi, Unga och internet, Vanor
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen online

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Spel

Avsnitt 2 av 8

Blir man asocial av att spela dataspel? Eller kanske superteknisk och bättre på engelska? Får man en bättre hjärna rent utav eller är det så att spelandet leder till att man blir okänslig och avtrubbad? Idun och Samson träffar gamern Greta, MissGgamer, för att ta reda på det. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic medverkar och svarar på frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sociala medier

Avsnitt 3 av 8

Hur beter man sig egentligen på sociala medier? Och vad tänker vuxna om ungas liv i sociala medier? Det tar Idun och Samson reda på i detta avsnitt. De träffar Felicia Margineanu, fotograf, som lär dem hur man tar en perfekt selfie. Och influencern Viktoria Harrysson berättar om hur det var att komma ut som transsexuell. Hon använder sociala medier för att sprida kunskap om ämnet. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar om vad som händer i hjärnan när man får en like.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Makt

Avsnitt 5 av 8

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Offline

Avsnitt 7 av 8

Idun och Samson och låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Framtiden

Avsnitt 8 av 8

Hur ska vi utnyttja tekniken i framtiden? Kan den digitala tekniken hjälpa oss att må bättre i verkliga livet? Idun besöker Kodstugan i Linköping där unga skapar appar och spel genom att lära sig om kod och programmering. Samson pratar med Betzy Bozdech i Silicon Valley om en mer människovänlig teknikvärld. Hur kommer sociala medier att se ut? Och kommer vi kunna teleportera oss med hjälp av mobilen? Medverkar gör även Elza Dunkels, internetforskare, Hoa Ly, doktor i psykologi och Katarina Gospic, hjärnforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera 2.0

Datorer

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Programmera mera

Internet

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är internet.

Fråga oss