Titta

Världen online

Världen online

Om Världen online

Programledarna Idun och Samson tar reda på barn och ungas perspektiv och syn på internet. Hur använder de nätet? Och vad är källkritik? Är det bra med så mycket skärmtid? De träffar influencers och forskare som förklarar och svarar på frågor om nätet och dess påverkan på barn och unga. Hur kommer vi använda det i framtiden? Målgruppen är främst årskurs 4-9 men serien passar även föräldrar, lärare och alla som vill veta mer om unga och medie- och informationskunnighet (MIK).

Till första programmet

Världen online : Sant eller falsktDela
  1. Vet du vad, Samson? Nästa år
    ska vi gå i skolan i juni och juli.

  2. -Vi får bara två veckors sommarlov.
    -Det kan inte stämma.

  3. Jo, kolla på internet.
    Det står överallt.

  4. -Det kan de inte alls göra.
    -Jo, politikerna har...

  5. -Jag vägrar tro dig.
    -Politikerna har bestämt det.

  6. Nej, det har de inte alls.
    Det kan inte vara sant.

  7. Fake news! Jag hittade på allt.

  8. Inget kul skämt. Hur vet man vad
    som är sant och falskt på internet?

  9. Vad är okej att skriva på internet?
    Är det okej att ljuga?

  10. Man kan dra en vit lögn då och då.
    Man ska inte ljuga helt och hållet.

  11. Det får en att tänka på vem som
    bestämmer vad som finns på internet?

  12. Spelar det nån roll
    vad man skriver på internet?

  13. Har ni nånsin stött på nåt
    som är falskt på nätet?

  14. -Vad menar du?
    -Falska nyheter, folk som ljuger.

  15. -Typ "vår statsminister är död".
    -Nej, inte vad jag vet.

  16. -Har du?
    -Jag brukar inte gå in och söka.

  17. Det har kommit upp då och då,
    om man söker för nåt skolprojekt.

  18. Man söker fakta,
    och då står det jättekonstiga saker.

  19. -Det är mycket sånt.
    -Vad kan det vara?

  20. Att Jocke och Jonna ska skilja sig.
    De skulle först det, men inte sen.

  21. -Många ljuger om det.
    -Ja.

  22. Jag tror inte det.

  23. Om man är på YouTube
    ser man ofta saker som är falska.

  24. Det kom fram
    att Michael Jackson levde.

  25. Det var nån fejkintervju med en
    sminkad person. Jag trodde det inte.

  26. Den har jag också sett.
    Många tror på den.

  27. Det brukar oftast vara falskt,
    men ibland är det sant.

  28. Hur vet man
    om nåt är sant eller falskt?

  29. Man vet det om man ger sig sjutton på
    att gräva fram hur det egentligen är.

  30. Man ska veta att det inte alltid
    avgör vad människan som spridit det-

  31. -tycker och tänker.

  32. Det kan finnas en liten sak
    i en stor story som är sann-

  33. -trots att den stora storyn är falsk.
    Och motsatsen.

  34. Att detaljen är falsk,
    men storyn sann.

  35. Om den lilla saken är sann eller
    falsk, hur avgör det resten?

  36. Vad betyder det för resten?

  37. Nu är jag i Malmö!
    Vi ska besöka Möllevångsskolan-

  38. -för att prata om vad som är sant
    och falskt på nätet. Häng med!

  39. -Hej!
    -Hej!

  40. -Peter.
    -Idun.

  41. -Georgie.
    -Idun.

  42. -Lina.
    -Mallak.

  43. Jag har med mig
    spelet Sant eller falskt.

  44. Det handlar om vad som är sant
    eller falskt på internet.

  45. Jag tänkte vi ska dela in oss
    i tre lag.

  46. Det lag som får
    ett kort av varje färg först vinner.

  47. -Hur jobbar ni på Möllevångsskolan?
    -Med källkritik?

  48. Vi integrerar det i hela
    verksamheten, så att det är konstant.

  49. Att man ifrågasätter
    i ämnen som historia.

  50. Hur låg det till med Gustav Vasa?
    Vem skrev hans grejer?

  51. Var det han själv?

  52. Dels på det sättet. Sen har
    vi nyhetsläxa en gång i veckan också.

  53. Är vi barn bättre på källkritik
    än vissa vuxna?

  54. Inom vissa områden, ja.
    När det inte riktas mot barn själva.

  55. Om de är intresserade av nåt,
    tappar de det oftast.

  56. Okej! Jag börjar slå tärningen.

  57. Sex. Då tar vi den,
    man ska börja på spindeln.

  58. En, två, tre, fyra, fem, sex.
    Vi fick gult kort, nån får läsa.

  59. "Uttrycket "fake news" förekommer
    allt oftare. Vad betyder det?"

  60. "1) falska nyheter 2) falska rykten
    3) dåliga nyheter"

  61. Om man översätter det från engelskan
    blir det falska nyheter.

  62. Det är rätt.

  63. Hur gör man för att veta
    om nåt är sant eller falskt?

  64. Man kan kolla källfakta.

  65. Man kan gå in på typ böcker.

  66. Böcker? Det är bra.

  67. -Man kan söka på det.
    -Exakt.

  68. Kolla andra källor. Är det fler som
    skriver det än bara det lilla kontot?

  69. -Man kan vara... Vad heter det?
    -Källkritisk?

  70. Ja. Söka upp på andra
    och se om det är sant.

  71. Man kan gå in på flera källor
    och se att det är sant.

  72. Jättebra, då kan man förstärka
    den fakta man har.

  73. Man kan kolla upp det mer, och
    se om det finns fler där det står så.

  74. Man kan se om det finns flera saker
    som har samma resultat.

  75. Om det bara finns en
    är det förmodligen falskt.

  76. Man får söka på andra källor.

  77. Man får titta
    på de källorna som man litar på.

  78. -Man får vara källkritisk?
    -Inte bara "så var det visst".

  79. -Vem som skrev det? - Håller du med?
    -Ja.

  80. Om det är en nyhetskanal,
    så kan man tro på det mer.

  81. -Som SVT.
    -Jag skulle tro på SVT.

  82. Om det skulle vara en mindre tidning,
    kanske man skulle fortsätta titta.

  83. Det beror på vilken sida det är.
    Om den är känd från innan och så.

  84. -Fast man måste titta på flera sidor.
    -Jag vet. "No shit."

  85. Bara för att den är känd, måste
    den inte ha pålitlig information.

  86. Det är bättre
    än en sida med mindre följare.

  87. De kanske ljuger
    på den med många följare...

  88. -...och talar sanning på den mindre.
    -Nu går vi vidare.

  89. -Jag vill inte hålla i spindeln.
    -En, två, tre, fyra, fem, sex.

  90. -Nån annan ska läsa.
    -Det räknade du ut.

  91. -Det blev du.
    -En gul.

  92. Vi säger att det var en ny regel.

  93. "Vad betyder källkritik?
    1) att man skäller på nån"-

  94. -"2) kritiserar
    vad nån skrivit på internet"-

  95. -"3) att kritiskt granska en uppgift
    och bedöma om det stämmer eller ej."

  96. Man ska kunna säga
    om källan är sann eller falsk.

  97. Det är källkritik. Om källan
    är pålitlig, om den snackar sanning.

  98. Det var rätt.

  99. Vad är källkritik?

  100. Att man försöker hålla koll på
    om en sak är sann eller inte-

  101. -genom att granska källorna kritiskt.
    Alltså det som det bygger på.

  102. Om jag säger
    att 13 % gör si och så...

  103. Då måste du fråga mig
    hur jag vet det.

  104. Jag måste tala om vad den källan är.

  105. Den källan kan man vara
    väldigt kritisk och granskande mot.

  106. Är det en rimlig källa?

  107. Är det en person som vill påstå nåt?
    Och som kanske inte har stöd i det.

  108. Man får gräva lite
    i om det kan vara sant eller inte.

  109. Ett tips om man snabbt vill
    komma in i det här med källkritik-

  110. -är att gräva där man står.
    Börja med det du kan nåt om.

  111. Du är intresserad av nåt
    och kan saker om nåt.

  112. Du kanske har nån på YouTube
    som du följer religiöst.

  113. Du kanske har nån på Twitch
    och kollar vad som kommer där.

  114. Du kanske har nån
    du följer på sociala medier.

  115. Du kanske kan nåt om fotboll,
    du kanske kan nåt om bilar.

  116. Du har ett intresseområde.
    Det området, kan jag garantera-

  117. -finns det en myt inom.
    En historia som många tror på-

  118. -men som inte är sann. Du kanske
    redan hört den. Börja med den.

  119. Titta på den med kritiska ögon.
    "Kan det här stämma?"

  120. Ta dig an den med alla verktyg
    som finns. Det finns många-

  121. -som är gratis att använda.
    Sätt igång och gör research.

  122. Kanske är du den som avslöjar
    att inom ditt stora intresseområde-

  123. -finns det en historia som
    ingen tidigare avslöjat som osann.

  124. "Varför finns fake news?
    Varför hittar nån på en nyhet"-

  125. -"som inte stämmer?"

  126. Kanske för att de tjänar pengar
    på det.

  127. För att de vill att människor ska
    bli rädda. Som hemsidan Flashback.

  128. Man kanske vill ha många views,
    då skriver man "click baits".

  129. "Om du går in på reklamen"-

  130. -"kan du vinna en ny iPhone X."

  131. Det ser jag ofta. Man blir så här:
    "Wow, det vill jag ha."

  132. Det är lite för bra
    för att vara sant.

  133. Allt på nätet är inte sant.

  134. Det har de flesta barn och unga
    koll på.

  135. Vuxna är sämre på det, enligt mig.

  136. Om det ploppar upp ett popup-fönster.
    "Grattis, du har vunnit en miljon"-

  137. -"om du klickar på ok."

  138. De flesta barn klickar inte på det.
    Men många vuxna tänker "vad bra".

  139. De klickar på det och får virus.

  140. De var dåliga på källkritik,
    medan de som inte klickade var bra.

  141. På nätet, är det okej att ljuga?

  142. Det är inte okej,
    men man kanske inte vill...

  143. Om man har nåt privat,
    kanske man inte vill säga det.

  144. -Då kan man skriva "så var det inte".
    -Okej.

  145. Om man får ljuga på nätet?
    Ja, absolut.

  146. Det har hänt att man ljugit om åldern
    för att komma in på nån app.

  147. Det gör jag på varje spel typ.

  148. Jag har för mig att man inte får säga
    att nån är så här och så här-

  149. -fast det är falskt. Man bryter
    mot nåt. Så nej, man får inte ljuga.

  150. Det finns ingen som stoppar en
    från att ljuga på nätet.

  151. Får får man alltså, man får ljuga.

  152. Bör man ljuga är en annan fråga.

  153. Är det en bra idé?
    Ofta kan det vara en dålig idé-

  154. -för dig och din trovärdighet.

  155. Vill du vara en som folk vet ljuger?
    En sån som man inte tar på allvar?

  156. De flesta vet att det kommer
    nåt halvfel från den personen.

  157. Å andra sidan
    ljuger vi inte medvetet hela tiden.

  158. Jag tror inte att de flesta lögner
    som publiceras på internet-

  159. -eller sägs varje dag i Sverige...

  160. Det handlar om att 90 av 100-

  161. -är sannolikt inte sånt
    vi är medvetna om är lögn.

  162. Eller där vi aktivt ljuger.
    Vi tänker att det är ungefär sant.

  163. Det säger ungefär vad jag tycker är
    sant, även om det inte är 100 % sant.

  164. Eller så säger vi bara
    ett snabbt svar.

  165. Hjärnan är lat,
    den vill spara information.

  166. Den vill inte behöva fundera
    inför vartenda ord.

  167. Den vill få ut informationen snabbt.
    Då kan det vara lockande.

  168. Är svaret de vill ha "ja"?
    Då säger jag "ja". Är det en lögn?

  169. -Pokalen verkar gå till oss.
    -En, två, tre, fyra, fem, sex.

  170. -Vem ska?
    -Ska jag läsa?

  171. "Påstående: Jag får skriva
    vad som helst på internet."

  172. -Det är sant.
    -Det är både sant och falskt.

  173. Det är barn på internet,
    de kan komma in och läsa.

  174. Så... Men...

  175. Det kan ju förekomma mobbning
    på nätet.

  176. -Det är väl inte lagligt?
    -Precis.

  177. Svaret är falskt.
    Man får inte kränka nån.

  178. Internet är ju även sociala medier.

  179. Där kan ni ju reglerna bättre.
    Man får ju inte göra vad som helst.

  180. -Till exempel som du sa.
    -Där ingår kränkningar.

  181. Exakt. Ord riktade mot en person,
    som kan skada den. Det får man inte.

  182. Yttrandefrihet är en princip.

  183. Man kan kalla det för lag, men det är
    snarare en genomgående uppfattning-

  184. -att man ska få säga vad som helst.

  185. Den idén är stor i Sverige.
    Den har lagstadgat skydd.

  186. I Svea rikes lag har du ett skydd:
    Du får säga vad du vill.

  187. Det finns sånt du inte får säga.
    Du får inte säga att nån är dålig-

  188. -för att den har en viss hudfärg.
    Du får inte anklaga nån för att ha-

  189. -vissa egenskaper
    för att den är från en minoritet.

  190. Att den kanske är same
    eller invandrare.

  191. Man får inte säga till personer
    baserat på deras yttre...

  192. Man får inte vara rasist,
    i alla fall inte på utpräglade sätt.

  193. Vem är det som bestämmer
    över internet?

  194. Det är det som skiljer internet från
    allt annat vi har varit vana vid.

  195. Det är ingen som bestämmer.
    Det är uppbyggt av enskilda servrar-

  196. -och datorer som nån bestämmer över,
    i olika länder med sina lagar.

  197. Eftersom det knyts ihop, och
    knyts ihop av användarna själva-

  198. -finns det ingen högsta instans
    att gå till.

  199. "Nu vill jag klaga,
    internet är inte bra just nu."

  200. Vi får hitta ett annat sätt att tänka
    om det här än vi har gjort tidigare.

  201. Vi kan inte bara gå till en domstol.

  202. Man får i varje land
    gå till domstolar-

  203. -eller anmäla på andra sätt.

  204. Jag har koll på mina sociala medier.
    Jag tar bort vissa.

  205. Det är ju bra. Vad har hänt...
    Dina kompisar, då?

  206. De har fått "dick pics",
    det är liksom jobbigt.

  207. De blockerar direkt och anmäler.
    Sen är det inget mer med det.

  208. Det har hänt att skumma personer
    hört av sig, men de blockar man.

  209. Om det inte är en gammal kompis.

  210. Oftast är det folk som är konstiga
    som skriver till en.

  211. Det känns konstigt att man tar sig
    friheten att skriva konstiga saker.

  212. I verkligheten pratar man inte
    med främlingar om vad som helst.

  213. -Man borde blocka dem direkt?
    -Om det är första gången, en gång.

  214. Då blockerar man. Men om det
    är hela tiden måste man säga till.

  215. -Vem går man till, då?
    -Nån vuxen i sin närhet.

  216. Typ en förälder,
    eller nån man litar på.

  217. Om nån säger nåt falskt-

  218. -då tycker jag man kan säga till den-

  219. -att inte säga såna saker.
    Att inte sprida falska lögner.

  220. Är det den?
    Ett, två, tre, fyra, fem, sex.

  221. -Det blev en blå.
    -Är det vi? Ni?

  222. -Det är ni som ska läsa.
    -Vill du?

  223. "Vad kan man göra
    om man är med om nåt skumt på nätet?"

  224. Nåt skumt i som nåt olagligt.
    Kränkningar och såna grejer.

  225. Nåt man känner inte stämmer.

  226. -Jag vet inte.
    -Man kanske kollar upp vem det är.

  227. Om det är nån okänd
    och det verkar allmänt väldigt skumt-

  228. -kan man polisanmäla,
    om det verkligen är en kränkning.

  229. -Precis. Man kan ta en skärmdump.
    -Exakt.

  230. Vet alla hur man gör det?

  231. Om man har en iPhone trycker man på
    hemknappen och avstängningsknappen.

  232. Det är öppet vad som är skumt,
    men ni har varit inne på bra spår.

  233. Om man tolkar skumt som nåt
    brottsligt, så prata med en vuxen-

  234. -som man litar på.
    Och ta skärmdumpar.

  235. Det man själv kan göra är sådant som
    ni nämnde. Det var bra sammanfattat.

  236. Kolla källan, jämföra med andra.

  237. Som du sa, om det är för bra för att
    vara sant. "Nej, det här verkar..."

  238. Om man läser nåt på nätet
    eller har kontakt med nån-

  239. -och det är nåt som inte känns rätt,
    då ska man lyssna på den känslan.

  240. Den säger nåt.

  241. Många unga har bra strategier.

  242. Om det är nån som man inte känner,
    kan man bildgoogla den.

  243. Man kan be om att få ha videosamtal.

  244. Man kan också blocka den personen,
    det går fort om det känns knepigt.

  245. Det är aldrig ens eget fel
    om nån skriver nåt taskigt.

  246. Om nån man inte vet vem det är
    kontaktar en.

  247. Det är himla viktigt att ha med sig.
    Vi vuxna som möter barn-

  248. -får aldrig döma barnen om nåt
    går fel. Det blir fel i livet ibland.

  249. Man blir ledsen för nåt taskigt,
    eller är olyckligt kär.

  250. Man har kontakt med nån
    som inte är den de säger sig vara.

  251. Man har blivit lurad.
    Man behöver tröst och pepp.

  252. Det har alla unga rätt till.

  253. Det säger vi på Bris.
    "Det var inte ditt fel."

  254. "Nu ska vi peppa och stötta varandra
    och gå vidare."

  255. Som förälder ska man tänka att om nåt
    blir fel ska man krama och trösta.

  256. Sen går man vidare med livet. Så att
    man inte fastnar i nåt som är svårt.

  257. Det är en tråkig plats att vara på,
    när så mycket är härligt.

  258. -Nu ska ni bara få rätt.
    -Eller hur?

  259. -En barnlek.
    -Oj, oj, oj.

  260. -Svåraste frågan.
    -Gör den svår!

  261. "Nämn en påhittad nyhet,
    en fake news, som du har läst."

  262. Det som hände för några år sen,
    att det var en polisman-

  263. -som sköt ihjäl alla barn
    som var på ett läger, en ö.

  264. Människor skrev att det var muslimer,
    men det var en kristdemokrat.

  265. Eller, jag har glömt vilket parti.
    Han var i alla fall inte muslim.

  266. -Okej.
    -Var det fel?

  267. Nej, det är rätt.
    Men båda måste komma med en...

  268. Vi behöver det.

  269. Min lärare sa en dag till oss att...

  270. Vi skulle skriva argumenterande text.

  271. Hon sa
    att de hade sagt på radion att...

  272. ...barn på grundskolan
    skulle få gå på lördagar också.

  273. Hon var så bra skådis
    att hela klassen trodde på det.

  274. Vi skulle skriva en argumenterande
    text om det. Jag var faktiskt för.

  275. Men så... Hela klassen trodde på det.

  276. Alla gick fram och frågade om det
    är sant. "Ni får tro vad ni vill."

  277. -Var det lördag dagen efter?
    -Nej.

  278. -Synd.
    -Eller hur? Jag ger dig godkänt.

  279. Vi vann.

  280. Då tar jag hem den. Jag skickar den
    till dig efter en vecka.

  281. -Då får vi dela den.
    -Ja.

  282. -Ha det så bra. Hej då!
    -Hej då!

  283. Du måste inte hela tiden säga
    vad exakt det är som stämmer.

  284. Det viktiga är att du förstår
    när en historia tilltalar dig-

  285. -för att den passar
    med vad du redan tycker.

  286. Och när en historia, eller nåt du ser
    på nätet, vill få dig att göra nåt.

  287. Om den försöker få dig att köpa nåt,
    eller tycka illa om nån.

  288. Om den försöker få dig att bli mer
    misstänksam mot en grupp människor.

  289. Nån grupp som anklagas
    för att vara kriminell eller farlig.

  290. I såna fall, när en historia
    försöker få dig att göra nåt-

  291. -kan det vara en idé att vara extra
    kritisk. Nån vill få dig till nåt.

  292. I många andra fall
    är det inte så att man ska sitta-

  293. -och nagelfara
    allt man ser på internet.

  294. Internet är livet. Hur gör vi
    i verkliga livet när vi hör nåt?

  295. "Okej." Inte nåt som påverkar hur vi
    lever våra liv, men vi hör historien.

  296. Man måste se balansen, och inte vara
    för hård mot allt man ser hela tiden.

  297. Det verkar som att det
    alltid har funnits lögner och rykten.

  298. Ja. Man ska alltid tänka kritiskt.

  299. Viktigast är
    att alla får ha sin egen åsikt.

  300. Håller med.
    - Tack för att ni tittade!

  301. Hej då!

  302. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Psykologi och filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Barn och internet, Filosofi, IT, Informationsteknik, Kritiskt tänkande, Kunskapsteori, Källkritik, Lögn, Sanning, Unga och internet, Vetenskapsteori, Yttrandefrihet
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen online

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Spel

Avsnitt 2 av 8

Blir man asocial av att spela dataspel? Eller kanske superteknisk och bättre på engelska? Får man en bättre hjärna rent utav eller är det så att spelandet leder till att man blir okänslig och avtrubbad? Idun och Samson träffar gamern Greta, MissGgamer, för att ta reda på det. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic medverkar och svarar på frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sociala medier

Avsnitt 3 av 8

Hur beter man sig egentligen på sociala medier? Och vad tänker vuxna om ungas liv i sociala medier? Det tar Idun och Samson reda på i detta avsnitt. De träffar Felicia Margineanu, fotograf, som lär dem hur man tar en perfekt selfie. Och influencern Viktoria Harrysson berättar om hur det var att komma ut som transsexuell. Hon använder sociala medier för att sprida kunskap om ämnet. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar om vad som händer i hjärnan när man får en like.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Makt

Avsnitt 5 av 8

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Offline

Avsnitt 7 av 8

Idun och Samson och låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Framtiden

Avsnitt 8 av 8

Hur ska vi utnyttja tekniken i framtiden? Kan den digitala tekniken hjälpa oss att må bättre i verkliga livet? Idun besöker Kodstugan i Linköping där unga skapar appar och spel genom att lära sig om kod och programmering. Samson pratar med Betzy Bozdech i Silicon Valley om en mer människovänlig teknikvärld. Hur kommer sociala medier att se ut? Och kommer vi kunna teleportera oss med hjälp av mobilen? Medverkar gör även Elza Dunkels, internetforskare, Hoa Ly, doktor i psykologi och Katarina Gospic, hjärnforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera 2.0 - teckenspråkstolkat

Säkerhet

Om hur man håller sig säker i den digitala världen. Vad ska man akta sig för på nätet? Tips på hur man på bästa sätt skyddar sig mot virus, phishing och attacker. Deltagarna får en utmaning som handlar om att rangordna lösenord utefter hur säkra de är. I den andra utmaningen ska deltagarna dekryptera ord med hjälp av krypteringsnycklar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Programmera mera

Sociala medier

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är sociala medier.