Titta

Världen online

Världen online

Om Världen online

Programledarna Idun och Samson tar reda på barn och ungas perspektiv och syn på internet. Hur använder de nätet? Och vad är källkritik? Är det bra med så mycket skärmtid? De träffar influencers och forskare som förklarar och svarar på frågor om nätet och dess påverkan på barn och unga. Hur kommer vi använda det i framtiden? Målgruppen är främst årskurs 4-9 men serien passar även föräldrar, lärare och alla som vill veta mer om unga och medie- och informationskunnighet (MIK). Denna programserie är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Till första programmet

Världen online : NäthatDela
  1. Samson, jag har tänkt på en grej.
    Varför är folk så elaka på nätet?

  2. Var går egentligen gränsen?

  3. Jag tror att folk har enklare att
    vara elaka på nätet än face-to-face.

  4. De kanske inte tror att man bli lika
    ledsen av att läsa ord på en skärm.

  5. Folk kanske inte riktigt vet var
    gränsen går. Hur kan vi stoppa det?

  6. Egentligen borde vi "love-bomba"
    varandra, vara snälla hela tiden.

  7. Man borde sluta med alla dumheter.

  8. Nu ska vi träffa Marcel.

  9. Han har en egen Youtube-kanal och
    har utsatts för en del nätmobbning.

  10. Där är han!

  11. Marcel!

  12. Hej! Jag håller på och bloggar nu.
    Jag ska bara stänga av kameran.

  13. -Vad kul att träffas!
    -Vi ska gå till en studio. Kom!

  14. Nu är vi precis vid en sjö och ska ha
    picknick. Det är så fint och mysigt!

  15. Nu dra vi dit och hänger. Häng med!

  16. Gud, det var alldeles för kallt.
    I dag har det verkligen blåst kallt.

  17. Jag heter Marcel och är 17 år.
    Jag jobbar som influencer på heltid.

  18. I ungefär fyra år
    har jag laddat upp klipp på internet.

  19. Vad tycker du om mitt rum?

  20. Kolla. "Träffa Joel och Amir, städa,
    skicka faktura, trä..." Vad står det?

  21. "Tvätta"!

  22. -Varför ville du bli influencer?
    -Det började med att jag bloggade.

  23. Sen blev jag trött på att skriva
    och ville göra det i videoformat.

  24. Så jag började lägga upp videoklipp.

  25. Jag är i kategorin "lifestyle",
    att man får följa mig i mitt liv.

  26. Jag köpte en hund häromdan.
    Jag blir som en internetkompis.

  27. Vad vill du säga? Har du nåt budskap?

  28. Det jag känner att jag...

  29. Jag har många yngre som kollar på
    mina klipp, Instagram och Snapchat.

  30. Jag vill visa
    att man kan och ska vara sig själv.

  31. Alla förtjänar
    att kunna vara sig själva.

  32. Du är en stor influencer
    och är dig själv.

  33. Stöter du på folk som trotsar det,
    alltså näthat?

  34. Det finns hela tiden på internet.

  35. Folk skulle alltid hacka på
    hur man såg ut och vad man gjorde.

  36. I dag när jag når fler
    får jag stå ut med det ännu mer.

  37. Jag har en spam-korg
    där många kommentarer hamnar.

  38. Det kommer kommentarer från
    småbarn-

  39. -från alla möjliga,
    från föräldrar med barn.

  40. Eftersom jag är så personlig
    så vet folk allt om mig-

  41. -och de kan kritisera mig
    genom personangrepp.

  42. Hur man ser ut, sminkar sig, beter
    sig... I början var det jättejobbigt.

  43. Jag förstår mig inte på människor
    som tycker att jag inte borde leva-

  44. -för att jag gillar killar.

  45. Jag tar upp det här
    för att jag precis...

  46. Det var ett stort gäng med killar som
    började trakassera mig på stationen.

  47. Jag är 16 år. Är det så här man
    ska växa upp och behöva stå ut med?

  48. Jag får stå ut med det, men jag har
    hållit på med sociala medier i 4 år-

  49. -så det har blivit en vanesak.

  50. Alla ska inte behöva vänja sig
    vid kritik.

  51. Konstruktiv kritik är bra. Men inte
    personangrepp eller att vara taskig.

  52. Som liten säger de "man ska vara
    snäll och alla är lika mycket värda".

  53. I dag verkar inte alla vara lika
    mycket värda och alla är inte snälla.

  54. -Näthat är att vara oschyst på nätet.
    -Att skriva taskiga saker till folk.

  55. Vissa kan inte hantera sociala medier
    och skriver i det fallet hat.

  56. De säger "vad tjock och ful du är".
    Såna kommentarer.

  57. Typ som att om jag leker med andra
    så får jag inte leka med dem.

  58. Då säger de till
    och skriver dumma kommentarer.

  59. Varför tror du att de gör som de gör?

  60. Jag tror att de är osäkra på sig
    själva och inte vet hur man är snäll.

  61. Man borde vara snällare mot varandra
    på nätet och inte mobba varandra.

  62. Det tycker jag med.

  63. Bris beskriver nätmobbning
    som att skriva taskiga saker.

  64. Ofta utifrån diskrimineringsgrunder.

  65. Alltså att man är taskig mot nån
    på grund av deras kön-

  66. -deras etnicitet,
    var man kommer ifrån-

  67. -om ens sexuella identitet
    inte följer normen.

  68. Sen skriver man taskiga saker
    via nätet.

  69. Det måste ske inom ramen för internet
    för att vara näthat eller -mobbning.

  70. Var går gränsen?
    När blir det mobbning?

  71. Det avgör den som har blivit utsatt.
    Det får man känna efter själv.

  72. Gick det här över gränsen?
    Var det här elakt? Blev jag ledsen?

  73. Då har man rätt att känna sig ledsen.

  74. Ingen får säga "lite får du tåla".
    Man måste inte tåla sånt.

  75. Det går att vara anonym på internet.

  76. Tycker du att folk utnyttjar
    den möjligheten och är extra elaka?

  77. Absolut!

  78. Man kan ställa frågor
    till personer som svarar-

  79. -men man vet aldrig vem som skriver.

  80. Där är folk extra elaka
    när de är helt anonyma.

  81. Jag råder folk
    att inte använda såna tjänster.

  82. Vill man kommentera nåt
    får man stå för vem man är.

  83. Kommenterar jag nåt på din post
    får jag stå för det.

  84. Jag skulle aldrig kommentera nåt jag
    inte kunde stå för i verkligheten.

  85. Så kan man tänka.

  86. Det är lättare. Man gömmer sig bakom
    en skärm och är inte face-to-face.

  87. Många blir nätmobbade i vår ålder.
    Många är på nätet.

  88. Det är lättare att mobba på nätet.

  89. Är det lättare att vara taskig på
    nätet eller om man står med personen?

  90. När man står med personen.

  91. Det är lättare
    att vara taskig på nätet.

  92. Man vågar inte säga lika mycket
    ansikte mot ansikte.

  93. Det känns konstigt att skriva
    konstiga saker bara för att man kan.

  94. Man skulle inte gå fram till en
    främling och säga vad som helst.

  95. Det är lättare
    att vara taskig på nätet.

  96. När vi gömmer oss bakom en skärm och
    är anonyma slipper vi konsekvenserna.

  97. Om jag skriver nåt dumt på nätet-

  98. -ser inte jag
    att du gråter och blir jätteledsen.

  99. Jag bara skriver
    och vet inte vad som händer sen.

  100. Men om jag säger "du är dum" IRL
    så ser jag din respons på det-

  101. -och får en direkt feedback.

  102. Du blir kanske ledsen och jag känner
    att jag gjorde nåt tokigt.

  103. Vi uppför oss bättre i verkliga livet
    eftersom beteendet får konsekvenser.

  104. På nätet finns det inga konsekvenser
    så folk kan bete sig hur de vill.

  105. Vi måste göra nåt. Vi har en idé.

  106. Vi ska göra en anti-nätmobbningsvideo
    för att stötta de utsatta.

  107. Vi ska visa
    vad som egentligen händer på nätet.

  108. Det är jätteviktigt.

  109. -Vi tänkte gå in dit och spela in.
    -Absolut. Vi kör!

  110. Vad kul! Det blir grymt.

  111. Jag tänker att vi kör nu.
    Vi ställer upp så att vi kan filma.

  112. Vi ska köra porträttfilmningar.
    Och så läser vi upp...

  113. -Vi får välja lite ljus.
    -Absolut. Vad ska vi ha för lampor?

  114. -Var ska den stå?
    -Sanningens ögonblick. Vi testar den.

  115. -Den var bättre än denna.
    -Ta-da!

  116. Kan vi ställa mot den vita väggen och
    så tar vi runt? Tre stycken kanske.

  117. Många barn
    vill inte berätta för nån vuxen.

  118. De är rädda att bli skuldbelagda.

  119. De vuxna säger "så är det på nätet,
    skyll dig själv".

  120. De vuxna kan ta ifrån barnet mobilen
    och förbjuda det att vara på nätet.

  121. Då kan barnet inte heller få stöd.

  122. -Ska vi stå?
    -Ska vi ta bort trappan?

  123. -Rulla dit den bara.
    -Så kan vi flytta in den här.

  124. Är det verkligen vårt ansvar
    att stoppa på nätmobbning?

  125. Nej, verkligen inte. Men tyvärr
    har många unga inte stöd av vuxna.

  126. Det saknas systematiskt stöd.

  127. Det saknas rutiner på skolan
    för problemlösning.

  128. Nåt händer och man försöker lösa det.

  129. Men många barn är ensamma
    med problemen.

  130. Både att de blir kränkta, att de
    kränker andra och ser kränkningar.

  131. De får inte stöd för att hantera det.

  132. Har ni stött på nån
    som är taskig på nätet?

  133. -Jag har det.
    -Inte jag.

  134. Det har hänt att skumma personer
    hört av sig, men de blockar man.

  135. Många av mina kompisar har det.

  136. Det är inte rättvist för de som
    får det och de som inte blir det.

  137. Oftast inte. Ibland är det nån man
    inte gillar, men de flesta är snälla.

  138. Om nån är elak, vad har de sagt då?

  139. De har sagt att jag är dålig,
    men inget jätteilla.

  140. Jag har koll på mina sociala medier
    och tar bort de jag inte vill ha.

  141. Ingen har varit elak mot mig.

  142. Men mot min kompis var några det. De
    gick i hennes skola men dolde namnen.

  143. De skrev taskiga kommentarer
    för att hon var lite mobbad.

  144. Det har hänt, men man får bara kämpa.

  145. Vad kan man göra? Hur kämpar du?

  146. Jag är väldigt självsäker så jag
    brydde mig inte och sa till en vuxen.

  147. -Varför är folk taskiga på nätet?
    -De kanske inte vet bättre.

  148. De kanske är osäkra. De kanske
    inte vet hur man ska uttrycka sig.

  149. Att man ska sprida kärlek
    i stället för hat.

  150. Hur reagerar hjärnan på nätmobbning?

  151. Det gör lika ont att bli socialt
    exkluderad, att inte få vara med-

  152. -både i verkliga livet att inte få
    kasta boll, eller vara med på nätet-

  153. -som att få en örfil.

  154. Det gör lika ont att få en "social
    örfil" på nätet som ett riktigt slag.

  155. Det är samma system i hjärnan
    som aktiveras.

  156. -Ska jag hålla Mowgli?
    -Ja.

  157. Okej.

  158. Man får inte vara glad när det är
    sånt här. Jag måste göra så här.

  159. Jag har fått höra
    att jag är en tjock bög.

  160. Jag har fått höra
    att min familj ska dö.

  161. Jag har fått höra
    att jag inte förtjänar att leva.

  162. Det svåraste
    är när folk mordhotar min familj.

  163. De hör av sig till mig och
    säger att de ska komma hem till en.

  164. Då känner man sig jätte-otrygg
    och vet inte vart man ska ta vägen.

  165. Har ni fått höra taskiga kommentarer?

  166. Det har hänt mig. Jag har stannat
    borta från anonyma tjänster på nätet.

  167. Jag har sett det hända andra.

  168. Folk har kommenterat deras beteende
    och kroppar. Det är hemskt.

  169. Jag har också sett det. Inne på
    Snapchat skulle man ha appen Sarahah.

  170. -Det är en anonym tjänst.
    -Jag hade den också.

  171. Jag tyckte det var kul
    för folk skrev bara roliga saker.

  172. Men så skrev nån: "Ha inte så mycket
    smink. Tro inte att du är nån."

  173. Det är värre om man är anonym.
    Man får stå för vad man gör.

  174. Då kan man bemöta det.
    Annars får man inte veta vem det är.

  175. Då mår man själv dåligt hela tiden.
    Det kan vara nån man känner.

  176. Som att snacka skit bakom nåns rygg.

  177. Om ni får en taskig kommentar,
    ventilerar ni det?

  178. Går ni till en kompis och ber om råd
    eller går ni till era föräldrar?

  179. Jag ignorerar det. Det är bättre.

  180. Om nån blir kallad dum eller ful,
    vad bör den som blir det göra då?

  181. Den bör berätta att den blir ledsen.

  182. Först kanske man ska...

  183. Man kan typ skriva att...

  184. "Jag vill inte skriva med er
    för ni behandlar inte mig rätt."

  185. Och prata med föräldrarna.

  186. Först prata med föräldrarna. Sen
    prata med läraren. Det har jag gjort.

  187. Man ska tänka efter
    innan man säger nån dålig kommentar.

  188. Vad kan den göra som får
    kommentaren?

  189. Strunta i det. Fatta att det är fel.

  190. Första gången blockerar man den.

  191. Om det är hela tiden
    måste man säga till.

  192. -Vem ska man snacka med?
    -Nån vuxen i närheten, en förälder.

  193. Nån man litar på.

  194. Anmäla dem så inga fler blir utsatta.

  195. Blockera dem
    och säga till sina föräldrar.

  196. Sen inte bry sig.
    Då blir det bara värre.

  197. Antingen bara blocka personen
    eller polisanmäla.

  198. Om den säger nåt olagligt
    kan man anmäla direkt.

  199. Man behöver lära ut mer
    om sociala medier.

  200. Man kanske ska ha nåt slags ämne
    i skolan där man pratar om det.

  201. Sociala medier
    är en så stor del av våra liv.

  202. Har nätet gjort
    att vi blir mer mobbade?

  203. Egentligen inte. Det tar sig
    andra uttryck och kan vara elakare.

  204. Men det är inte fler som mobbas.
    För många är det kanske tvärtom.

  205. Det är lättare att få stöd
    och lättare att söka hjälp.

  206. Det är lättare att larma nån
    som kan hjälpa till-

  207. -eftersom man kan vara anonym.

  208. Bris och Umo.se använder sig av
    att man kan vara anonym-

  209. -för att ta emot frågor
    som är svåra att ställa.

  210. Är man utsatt känner man sig ensam.
    "Ingen har råkat ut för det här."

  211. "Ingen vet hur det känns."
    Då är anonymitet bra.

  212. -Det är bra.
    -Kameran här.

  213. -Ska det inte vara nån skugga?
    -Det vore coolt. Ta bort den lampan.

  214. Där kommer ljuset
    så då får vi dra för de här.

  215. -Exakt.
    -Hej då!

  216. -Det tar stopp där.
    -Nej, den har bara fastnat.

  217. Varför är folk så elaka?
    Var kommer det ifrån?

  218. Det är svårt. Alla tänker olika.

  219. Vissa säger att det är avundsjuka.
    Det kan det vara.

  220. Man visar ju upp
    de finaste sidorna av ens liv.

  221. Man filmar på fin restaurang,
    inte när man äter snabbmat.

  222. Vissa kanske inte har
    alla hästar i stallet.

  223. -Ska det vara mer centrerat ljus?
    -Det kanske ska vara rätt på bara.

  224. -Så här?
    -Det tycker jag är snyggt.

  225. Halva ansiktet är skuggat. Det är
    jättecoolt. Man får en mörk känsla.

  226. Hur ska man göra
    för att få folk att tänka annorlunda?

  227. Man kan se till
    att själv inte tycka att det är okej.

  228. Man ska respektera varandra.
    Börja med att respektera andra.

  229. Om du tycker att nåns sminkning inte
    är snygg eller nåns klädstil är ful-

  230. -skriv det inte, utan säg det bara
    till dig själv. Publicera ingenting.

  231. I verkligheten säger man inte
    "Vilken ful hund!" "Vad fula kläder!"

  232. Varför är det då okej på internet?

  233. Ska vi komma på tips mot näthat?

  234. Man kan ignorera.
    Inte bry sig om andra.

  235. Han kanske mår jättedåligt, mobbas
    och måste ta ut sin ilska på andra.

  236. Han kanske har problem hemma.

  237. -Har du varit med om nåt?
    -Jag har säkert också varit taskig.

  238. Alla
    har nog varit lite taskiga på nätet.

  239. Många jag känner har det. Jag har
    blivit arg i debatter på Facebook.

  240. Man skriver saker man ångrar.

  241. Jag inser att det jag skrev
    för några år sen var inte okej.

  242. -I dag vet jag bättre.
    -Vad som är rätt och fel.

  243. Man gör inte så.
    Man kan tänka det för sig själv.

  244. Men man skickar inte i väg det.

  245. Vi måste skapa en förlåt-kultur på
    nätet. Det är en del av nät-kärleken.

  246. "Jag är jätteledsen om du blev sårad.
    Jag ångrar mig verkligen."

  247. Det är viktigt att kunna ångra sig.
    Man kan alltid säga förlåt.

  248. Det är ganska enkelt och det är
    så mycket kärlek i att säga förlåt.

  249. Det är jätteviktigt att säga förlåt.
    Och ganska lätt på nätet.

  250. Varje dag vänder sig barn till Bris
    eller Friends för hjälp och stöd.

  251. Många problem rör näthat. Vi ska läsa
    upp några sanna berättelser.

  252. Vi vill visa
    vad som händer på nätet.

  253. Folk skapar fejk-konton
    på Instagram och Snapchat.

  254. På kontona skriver de att de ska
    slå ner mig. De skriver elaka saker.

  255. Min familj tror att de bara skräms,
    men det är obehagligt.

  256. Jag är rädd att nåt ska hända.

  257. Nyligen skrev min kompis
    att hon och alla andra hatade mig-

  258. -att jag aldrig skulle älskas igen.

  259. En kille på hockeyn kallade mig
    n-ordet på sociala medier.

  260. Jag svarade att jag var indier
    och åkte bättre skridskor än honom.

  261. Varje dag i skolan känns som
    en mardröm. Vad ska jag göra?

  262. Vi har en klass-chatt för frågor.

  263. Nån frågade vem som var fulast i
    klassen. En kille sa att det var jag.

  264. Jag är rädd för en på Instagram.
    Han skickar meddelanden och hotar.

  265. När jag spelar dåligt
    blir jag kallad sämst, bög och idiot.

  266. Till dig som hatar på andra på nätet:

  267. Innan du kommenterar, skulle du kunna
    säga det till din bror, din mamma-

  268. -din syster eller din bästa kompis?
    Om inte, skit i att publicera.

  269. Nätet gör att folk kanske skriver
    taskigare saker.

  270. En tragisk sak är att folk hatar.
    Det är inte okej.

  271. Men en bra sak med nätet att det
    finns många som kan stötta och peppa.

  272. Var snälla! Youtubers vill inte
    att man ska hata. Älska varandra!

  273. I dag och alla andra dagar ska man
    sprida glädje och kärlek till alla.

  274. Glöm aldrig det här: Var snälla!

  275. Om nån skriver nåt taskigt
    kan man chatta med Bris.

  276. Man kan skriva på ett forum
    och få en massa pepp och kärlek.

  277. Ha det bra!

  278. Folk skriver värre saker, men man kan
    också snabbare få stöd och pepp.

  279. -Glöm inte att love-bomba på nätet.
    -I stället för att hata, love-bomba!

  280. Kom ihåg att du får vara
    precis som du är. Du är aldrig ensam.

  281. Man ska be om förlåtelse
    om man varit taskig.

  282. Och bli bättre på att kärleksbomba.

  283. -Tack för att ni tittade. Vi ses!
    -Hej då!

  284. Textning: Maria Taubert
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Psykologi och filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Barn och internet, IT, Informationsteknik, Nätmobbning, Samhällsvetenskap, Sociala medier, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Unga och internet
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen online

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Spel

Avsnitt 2 av 8

Blir man asocial av att spela dataspel? Eller kanske superteknisk och bättre på engelska? Får man en bättre hjärna rent utav eller är det så att spelandet leder till att man blir okänslig och avtrubbad? Idun och Samson träffar gamern Greta, MissGgamer, för att ta reda på det. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic medverkar och svarar på frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sociala medier

Avsnitt 3 av 8

Hur beter man sig egentligen på sociala medier? Och vad tänker vuxna om ungas liv i sociala medier? Det tar Idun och Samson reda på i detta avsnitt. De träffar Felicia Margineanu, fotograf, som lär dem hur man tar en perfekt selfie. Och influencern Viktoria Harrysson berättar om hur det var att komma ut som transsexuell. Hon använder sociala medier för att sprida kunskap om ämnet. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar om vad som händer i hjärnan när man får en like.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Makt

Avsnitt 5 av 8

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Offline

Avsnitt 7 av 8

Idun och Samson låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Framtiden

Avsnitt 8 av 8

Hur ska vi utnyttja tekniken i framtiden? Kan den digitala tekniken hjälpa oss att må bättre i verkliga livet? Idun besöker Kodstugan i Linköping där unga skapar appar och spel genom att lära sig om kod och programmering. Samson pratar med Betzy Bozdech i Silicon Valley om en mer människovänlig teknikvärld. Hur kommer sociala medier att se ut? Och kommer vi kunna teleportera oss med hjälp av mobilen? Medverkar gör även Elza Dunkels, internetforskare, Hoa Ly, doktor i psykologi och Katarina Gospic, hjärnforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera 2.0 - syntolkat

Mobilspel

Om man ska göra mobilspel måste man tänka på att mycket ska uttryckas på liten yta. Utmaningen består i att sortera godis med hjälp av symbolerna för logiska grindar. Efter besök hos Jonna Ingolf på King, som berättar om sitt jobb som "narrative designer", är det dags för utmaning nummer två. Nu ska deltagarna programmera en robot att klara en bana utan att köra in i vattenhinder eller sandbunkrar. Programmet avslutas med ett quiz.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Programmera mera

Sociala medier

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är sociala medier.