Titta

Världen online

Världen online

Om Världen online

Programledarna Idun och Samson tar reda på barn och ungas perspektiv och syn på internet. Hur använder de nätet? Och vad är källkritik? Är det bra med så mycket skärmtid? De träffar influencers och forskare som förklarar och svarar på frågor om nätet och dess påverkan på barn och unga. Hur kommer vi använda det i framtiden? Målgruppen är främst årskurs 4-9 men serien passar även föräldrar, lärare och alla som vill veta mer om unga och medie- och informationskunnighet (MIK).

Till första programmet

Världen online : FramtidenDela
  1. Idun? Om du kunde välja fritt,
    vad skulle du vilja ha i framtiden?

  2. Att man kunde teleportera sig
    med en knapp på mobilen.

  3. -Vad skulle du vilja ha?
    -I stället för skärmar...

  4. ...skulle jag vilja ha hologram
    som man kan gå igenom.

  5. Kan tekniken hjälpa oss
    att må bättre irl?

  6. -Kan vi använda tekniken på nåt sätt?
    -Vi drar ut och ser hur ni tycker.

  7. Jag har inga problem med
    att det blev mer high-tech.

  8. Men det blir för mycket
    av teknologin.

  9. Det kommer att vara skärmar överallt
    på en restaurang där man beställer.

  10. Det kommer att bli för mycket. Folk
    kommer ju att läsa på telefonerna-

  11. -och inte läsa böcker.

  12. -Det kommer säkert att hända.
    -Att umgås mer på nätet.

  13. Det känns
    som om det är på väg åt det hållet.

  14. Sant.

  15. Jag ska till Linköping. Men det är
    så tråkigt att vänta på bussen.

  16. Fast nu finns det ju en ny app
    som gör att man kan teleportera sig.

  17. Wow! Fast det kändes mer
    som science fiction.

  18. Men vi är med och skapar
    framtidens teknik.

  19. Jag ska in i kodstugan i Linköping
    där unga skapar appar och spel.

  20. Det ska bli spännande att höra
    vad de har att säga om framtiden.

  21. Känner nån igen
    spelet i mitten med en boll?

  22. -Pong.
    -Ja. Min mamma är gammal som gatan.

  23. När hon var tio köpte de Pong till
    datorn. Och de spelade hela dagen.

  24. Det var det första dataspelet
    som fanns nånsin.

  25. -Hej!
    -Hej! Vi lär oss om programmering.

  26. -Coolt! Får jag vara med?
    -Självklart.

  27. Tack!

  28. Då ska vi se. Flygande valen...

  29. Jag är en val. Valen följer efter
    min mus och ska fånga munkar.

  30. 13 poäng. Nu får ni slå på
    era skärmar och köra i gång.

  31. Om ni har frågor, säg till.

  32. Hur kommer det sig
    att ni har en kodstuga?

  33. Ett gäng kände att det är en bra grej
    nu när allt blir mer teknologiskt.

  34. Att man får barn intresserade tidigt.
    Jag började koda när jag var 21.

  35. Jag hade älskat det när jag var tio.
    Allt blir mer teknologiskt.

  36. Om tio år hoppas jag att fler
    ska kunna skriva kod än sy en knapp.

  37. -Man har nog stor nytta av det.
    -Hur tror du att framtiden blir?

  38. Att programmering blir
    en integrerad del i skolan.

  39. Att man får lära sig hur det funkar.
    Man kanske inte kodar stora program.

  40. Men att alla har koll på det. Att
    de blir presenterade för det tidigt.

  41. Hur tror jag att det digitala ser ut
    om tio år?

  42. Jag tror att vi kommer att ha hittat
    en bättre balans.

  43. Det som har hänt de senaste tio åren,
    så länge som vi har haft smartphones-

  44. -är att vi har konsumerat det
    utan att tänka.

  45. Nu börjar vi vakna upp och inse
    att det finns för- och nackdelar.

  46. Så jag tror att vi har fått
    ett bättre förhållande till det-

  47. -så att vi plockar russinen ur kakan
    när det gäller teknikens fördelar-

  48. -och städar undan det mindre bra.

  49. Hej! Vad gör ni?

  50. -Vårt eget spel.
    -Vad heter ni?

  51. -Erik.
    -Oliver.

  52. -Hur gamla är ni?
    -Elva.

  53. -Nio.
    -Är det nån cool app eller sak...

  54. -...som ni vill finns i framtiden?
    -Jag behöver inte tänka på det.

  55. Alla appar kommer att komma
    i framtiden. Jag är rädd för det.

  56. -Varför då?
    -Det kommer att bli så många appar.

  57. Om man försöker söka laggar det.

  58. Jag tror att telefonen
    kommer att krascha av alla appar.

  59. Blir du stressad av
    att det kommer nytt hela tiden?

  60. Ibland.

  61. Ibland kan man inte ta allting.
    Det kommer bara att bli för mycket.

  62. Som när man har den senaste mobilen
    och så kommer det en ny.

  63. -"Varför sparade jag inte pengarna?"
    -Precis.

  64. Kanske nån grej som skulle kunna göra
    alla ens sysslor-

  65. -och som även tränar en
    så att man överlever.

  66. Hur kan framtida appar
    hjälpa oss att må bättre?

  67. En jättebra fråga.
    Det som många appar gör i dag-

  68. -är att tävla om vår uppmärksamhet.

  69. Vi ska vara inne på apparna
    så himla mycket och så länge.

  70. Men tänk om apparna måste tävla om
    att hjälpa dig så mycket som möjligt-

  71. -med att uppnå ett specifikt mål
    som man sätter upp.

  72. Tänk om du sa till din telefon:

  73. "För mig är det just nu viktigt
    att röra på mig mycket."

  74. Tänk om din telefon säger åt apparna:
    "Hur får jag Idun att röra på sig"-

  75. -"så mycket som möjligt?"
    Det vore en häftig framtidsvision.

  76. En hel del av såna här tjänster
    finns redan.

  77. Tjänster som gör människor gott.

  78. T.ex. träningsappar som gör oss
    mer motiverade att gå ut och springa.

  79. Meditationsappar som gör att vi
    gärna vill ta en stund och meditera.

  80. Jag bygger en psykologiapp
    där vi har forskat på det-

  81. -och har sett att människor
    mår bättre när de använder den.

  82. Sen finns det ju andra tjänster som
    skapar möjlighet till fysiska möten-

  83. -vilket är helt fantastiskt.

  84. Vad tror du att det kommer för teknik
    i framtiden som kan hjälpa oss mer?

  85. Jag tror att det kommer att finnas
    ett litet programchip i nästan allt.

  86. Nästan till och med mina byxor
    kommer att vara uppkopplade-

  87. -och kan skicka mig en pling om:
    "Snart börjar det regna."

  88. "De här byxorna är inte regntäta.
    Köp ett paraply 40 m till vänster."

  89. Jag tänker
    att det blir nåt slags superinternet.

  90. -Är det din dröm att ha såna byxor?
    -Nej, men det vore häftigt.

  91. Jag tror att... Det är lite läskigt
    också att allt är uppkopplat.

  92. Men om man tänker till, kan man göra
    många saker bättre med programmering.

  93. Hur ser sociala medier ut
    i framtiden?

  94. Jag tror att de kommer att bli fler.

  95. Man ska också vara försiktig så att
    man inte lägger upp för mycket.

  96. Jag tror att det blir mer allvarligt.

  97. Att folk lägger ut bilder
    som visar mer.

  98. T.ex. att tjejer
    som är femton, sexton lägger ut-

  99. -lite mer privata bilder
    som fler och fler får se.

  100. -Menar du lite mer intima bilder?
    -Ja. Så det går nog inte så bra.

  101. I framtiden?

  102. Då kommer vi att ha svävande Iphones
    överallt.

  103. Det kommer att spåra, tror jag.

  104. Vi kommer att ha lufttelefoner
    där man kan skriva med en penna.

  105. Det kommer att vara
    för "high technology".

  106. Det kommer att vara överallt.
    Byggnader kommer att vara av skärmar.

  107. Nån cool robot eller maskin
    som ni skulle vilja ha i framtiden?

  108. En robot som kan vara husdjur
    och kan städa och laga mat och så.

  109. Nån som kan...

  110. Man liksom... Den är typ madrassen.

  111. När man vaknar
    kan man trycka på en knapp-

  112. -och så åker man till datorn
    och kan sätta sig och spela.

  113. Samtidigt startas datorn också,
    så att man slipper sträcka sig dit.

  114. -Även om det inte är så jobbigt.
    -Det är praktiskt.

  115. Hur kommer vi att använda mobilerna
    i framtiden?

  116. Mycket mer än vi gör i dag-

  117. -och vi kommer att styra fler saker
    med dem än vi gör i dag.

  118. Ett tag trodde man
    att alla datorer skulle bli större.

  119. Nu har vi en kraftfull dator
    i pytteformat.

  120. Jag har ringt upp nån
    från Silicon Valley.

  121. I Silicon Valley
    designas det mesta av tekniken.

  122. Nu ska vi se vad de har att säga.

  123. –Hej, Betsy! Hur mår du?
    –Jag mår bra, tack!

  124. Berätta lite om vad du sysslar med.

  125. Common Sense Media
    har funnits i nästan femton år.

  126. På sistone, framför allt i och med folks
    växande oro om för mycket skärmtid–

  127. –och teknikberoendekänslor–

  128. –har vi velat lyfta fram behovet av trygg
    och smart användning av apparater–

  129. –och barns välbefinnande.

  130. På Center for Humane Technology finns
    f.d. teknikchefer som delar den oron.

  131. Med dem försöker vi komma på sätt att
    göra tekniken trygg och smart för barn.

  132. Hur kan vi bygga
    en mer människovänlig teknikvärld?

  133. Det är den stora frågan.
    Jag är ingen utvecklare eller kodare.

  134. Jag kan inte prata om det rent fysiska.

  135. Vi behöver tänka på riktlinjerna: att inte
    samla in personlig information om barn–

  136. –och inte marknadsföra aggressivt
    eller manipulativt mot barn–

  137. –och försöka komma ihåg
    att de är människor.

  138. –Barn har lätt att få beroendekänslor.
    –Okej.

  139. En sista fråga
    för att sammanfatta diskussionen.

  140. Har du nåt tips eller knep till mig
    och mina jämnåriga trettonåringar?

  141. Vad kan vår generation göra
    med tekniken omkring oss?

  142. Kom ihåg att det är du som bestämmer
    över telefonen och inte tvärtom.

  143. Det vore perfekt om vi blev mer
    medvetna om apparaterna som vi har–

  144. –och att de som utvecklar apparaterna
    tänker på det.

  145. Det finns en hel del bra teknik.

  146. Vi vet att barn kan tycka om
    kvalitetsinnehåll.

  147. Vi vill att det finns en balans i barns liv
    och i allas liv.

  148. Finns det nåt som ni skulle vilja
    fanns på telefonen i framtiden?

  149. Att man kan prata
    i en grupp-Facetime.

  150. Att man inte bara kan prata med
    en person. Att det kan vara flera.

  151. Kanske en teleporteringsgrej?

  152. Jag vet inte riktigt.

  153. Jag skulle vilja ha en ny mobil
    i framtiden. Min är väldigt dålig nu.

  154. Att ta sig
    från en plats till en annan.

  155. Det skulle vara ganska skönt med en
    knapp så att man kunde teleporteras.

  156. Jag gillar det du sa med teleportera.
    Det skulle underlätta om man är sen.

  157. Och om man ville träffa folk enkelt.
    Det skulle vara kul om det gick.

  158. Men det verkar ganska omöjligt.
    Men vem vet?

  159. Att man kan trycka på en knapp
    och så kommer det en massa godis.

  160. Nej, jag tror inte
    att jag skulle vilja förbättra nåt.

  161. Att poppa ut grejer som man vill ha.
    Som godis. Åh, vad najs!

  162. Sen om man inte orkar gå till affären
    eller laga mat finns det färdigt.

  163. Det skulle vara najs. Allt på bordet.
    Fast alla skulle vara så lata då.

  164. Man skulle... Det skulle bli för...
    Fast det skulle vara najs ändå.

  165. Jag skulle verkligen vilja ha
    nåt tekniskt hjälpmedel.

  166. Antingen om den lever i telefonen
    eller som en del i en smartwatch.

  167. Men helt enkelt min vän
    som hjälper mig i min vardag.

  168. Att verkligen göra
    det som jag har sagt är viktigt.

  169. Om det viktigaste för mig nu är
    att hålla kontakten med min syster-

  170. -påminner den mig om det.

  171. Den gör allt för att jag ska
    den bästa relationen med min syster.

  172. Så skulle jag vilja
    att tekniken skulle göra för mig.

  173. -Blir det bättre med all teknik?
    -Nej, världen kommer att gå under.

  174. Ju mer el vi använder,
    desto fler plusgrader blir det.

  175. Det blir varmare hela tiden.
    Det har jag lärt mig i skolan.

  176. Om man använder för mycket el i
    framtiden, går världen kanske under.

  177. Kan ni komma på nån robot
    som gör att vi räddar jorden?

  178. Jag har den bästa idén.
    Man bygger minst fyra robotar-

  179. -som skjuter ut
    kall kyla på jorden.

  180. Om det blir varmt höjer man kylan
    så att det blir som det var förr.

  181. Så att isen aldrig smälter
    och fortfarande är kvar.

  182. En robot som suger upp alla
    växthusgaser som förorenar jorden.

  183. Den suger upp alla växthusgaser.

  184. Då återgår naturen till det vanliga.
    Men då kan det bli lite kallt.

  185. Så roboten kan kontrollera lite
    och släpper ut lite växthusgaser-

  186. -om det är sommar
    och det börjar bli lite kallt.

  187. Då sprutar man ut lite mer för att
    verkligen få den perfekta värmen.

  188. Det hade varit så skönt
    att slippa resa.

  189. Om man ska till Mallorca, sätter sig
    alla i flygplansliknande grejer-

  190. -och så teleporteras man.

  191. Det vore bra för miljön. Det finns
    en grej som halvt är så där.

  192. Man kan skicka sitt hologram
    till ett möte, till exempel.

  193. Så det sitter ett hologram i stolen.
    Men då upplever man inte själv det.

  194. Det är nackdelen.
    Hologrammet kan prata med andra.

  195. Men att åka på charter som hologram
    lät inte så smart.

  196. Eller så kan man sätta in ett minne
    i huvudet om att man åkt på semester.

  197. Det är jättebra för miljön
    och ekonomin. Då löste vi det här!

  198. Hur skulle tekniken kunna underlätta
    för oss unga i framtiden?

  199. Jag tycker att tekniken möjliggör
    så mycket för oss människor.

  200. Framför allt för unga
    att vara kreativa och hitta på saker.

  201. Det finns så mycket man kan göra
    med teknik i dag-

  202. -som man inte kunde göra
    för 20 år sen.

  203. Det önskar jag
    att teknik kunde göra mer.

  204. Att uppmuntra unga att ta till vara
    på lekfullhet och kreativitet-

  205. -och få människor att skapa saker.

  206. -Vad använder du din mobil till?
    -Jag vet faktiskt inte.

  207. Man kan ju kolla det
    på "Batteri" på "Inställningar".

  208. Jag ska kolla.
    Det står "Batterianvändning".

  209. De senaste sju dagarna
    har jag mest kollat på videor.

  210. Jag har gjort det 9,5 timme
    på sju dagar.

  211. Jag har mest kollat på film,
    och sen kommer sociala medier.

  212. Hur länge har du kollat på film
    de senaste sju dagarna?

  213. 6,5 timmar. Oj!

  214. Det är rätt mycket. Sociala medier
    är ungefär 2,5 timmar på sju dagar.

  215. Jag har mycket på musik också.
    19 timmar.

  216. Använder du mobilen tillräckligt,
    eller blir det för mycket ibland?

  217. Ibland blir det lite för mycket.
    Annars känns det lagom.

  218. Om man har ingenting att göra
    och håller på i en timme med mobilen-

  219. -känner man sig inte kreativ
    och att det har blivit för mycket.

  220. -Annars känns det lagom.
    -Jag håller med.

  221. Det har varit väldigt mycket debatt
    kring teknikens baksidor.

  222. Att den kan få oss
    att må sämre mentalt.

  223. Att den gör att vår uppmärksamhet
    och koncentration blir sämre.

  224. Så debatten är i gång.
    Den uppmärksammar frågan-

  225. -och uppmuntrar människor
    att tänka kring sitt mobilanvändande.

  226. Är det överdrivet att vuxna
    är rädda för vad vi gör på nätet?

  227. Jag tycker att vuxna i stället
    ska hjälpa till att inspirera-

  228. -och uppmuntra unga
    att skapa de här sakerna.

  229. Att ta till vara på
    de möjligheter som finns-

  230. -med den digitala värld
    som vi lever i i dag.

  231. Tror du att unga kommer att kunna
    använda kodning för att lösa problem?

  232. Jag tror att med hjälp av kod-

  233. -kan man nog komma på fantastiska
    lösningar på problem som vi har haft.

  234. Så det hoppas jag. Ni är framtiden.

  235. Ni kan nog lösa det mesta
    bara ni ger ert bästa.

  236. Snyggt!

  237. Tack för att jag fick vara här!
    Men nu ska jag gå. Ha det så bra!

  238. Hej då!

  239. Internet gör det enklare
    att dela med sig av livet.

  240. Jag tycker
    att selfies är fantastiskt.

  241. Hålla kontakten
    med vänner och familj.

  242. Hitta nya gemenskaper
    som förut inte fanns.

  243. Coolt!

  244. Så klart spelar vi mycket. Det kan
    bli klurigt om vi inte tar en paus.

  245. Nej! - Eller när vi är elaka
    mot varandra bakom skärmen.

  246. Folk skulle hela tiden hacka på
    hur man såg ut.

  247. -Trycka ner en?
    -Precis.

  248. Fast det är ju även enklare att hitta
    pepp och stöd om nåt är jobbigt.

  249. Vi lär oss av varandra och kan
    förändra som vi aldrig kunde förr.

  250. Jag tar upp frågor som man inte
    brukar prata mycket om i samhället.

  251. Om jag berättar den kunskapen
    kan folk förstå och tänka-

  252. -"de är också människor",
    och alla kan bli glada för varandra.

  253. Nätet är en stor del av våra liv.

  254. Ibland förstår inte vuxenvärlden
    hur vi använder det. Och varför.

  255. Kan ungdomar påverka vuxna
    genom nätet eller filmer, som ni gör?

  256. Ja, för att de kan få
    en bild utav hur de är mot oss.

  257. Hur vuxna är mot barn.

  258. Det man inte förstår
    har alltid skrämt människor.

  259. En återkommande grej är
    att så fort det kommer nåt nytt-

  260. -börjar man hitta på historier
    om vad som kan hända.

  261. Framför allt vad som kan hända
    med unga om de håller på med det här.

  262. Det har man gjort ända sen...

  263. Tusentals år tillbaka
    finns det dokument som visar-

  264. -att man trodde
    att det skulle gå dåligt-

  265. -när man tog in böcker i utbildningen
    i det gamla Grekland.

  266. Då lärde man sig allt utantill. De
    tyckte att det skulle bli förslappat-

  267. -om man hade böcker
    som man kunde slå upp saker i.

  268. Sen har det fortsatt så.

  269. Att vara på nätet är en balansgång,
    precis som livet i övrigt.

  270. Fan, vad jag saknar nätet, alltså.

  271. Ingen vet
    hur det kommer att se ut i framtiden.

  272. Det kanske går att teleportera sig.

  273. Eller så kommer vi att läsa allt
    i luften.

  274. Men nu är nu. Och du, kom ihåg:
    Tänk på hur du agerar på nätet.

  275. Behandla andra som du själv vill
    bli behandlad. För du bestämmer.

  276. Det är du som är boss.

  277. Var snälla! Youtubers vill inte
    att man ska hata varandra.

  278. Man vill att alla ska älska varandra.

  279. Alla skärmar är nog här
    för att stanna.

  280. I framtiden är de kanske hologram.

  281. Ja, och vi kommer aldrig
    att sluta med det heller.

  282. Men det är inte bra med för mycket.

  283. Att äta 5 kg pasta eller att sitta
    vid skärmen ett dygn är inte bra.

  284. Nej, precis. I framtiden kanske du
    och jag snackar via hologram.

  285. Ja. - Och hör ni, sluta aldrig
    att drömma och tro på er själva.

  286. -Speciellt era idéer.
    -Ni, vi och våra idéer behövs.

  287. För framtiden är vår!
    Hej då! Tack för att ni kollade!

  288. Wow! Skilltwins! Jag är... Nej...

  289. Jag har hört att man blir
    så här okänslig och...orubblig.

  290. Jag glömde det andra ordet!

  291. -Det är bara för att skrämmas.
    -Ja, kanske det. Men jag...

  292. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Framtiden

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur ska vi utnyttja tekniken i framtiden? Kan den digitala tekniken hjälpa oss att må bättre i verkliga livet? Idun besöker Kodstugan i Linköping där unga skapar appar och spel genom att lära sig om kod och programmering. Samson pratar med Betzy Bozdech i Silicon Valley om en mer människovänlig teknikvärld. Hur kommer sociala medier att se ut? Och kommer vi kunna teleportera oss med hjälp av mobilen? Medverkar gör även Elza Dunkels, internetforskare, Hoa Ly, doktor i psykologi och Katarina Gospic, hjärnforskare.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Psykologi och filosofi, Samhällskunskap
Ämnesord:
Barn och internet, Digitalteknik, Framtiden, Hälsa, IT, Industri, Informationsteknik, Kommunikationer, Mobiltelefoner, Sociala medier, Teknik, Teknikutveckling, Unga och internet
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen online

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Spel

Avsnitt 2 av 8

Blir man asocial av att spela dataspel? Eller kanske superteknisk och bättre på engelska? Får man en bättre hjärna rent utav eller är det så att spelandet leder till att man blir okänslig och avtrubbad? Idun och Samson träffar gamern Greta, MissGgamer, för att ta reda på det. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic medverkar och svarar på frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sociala medier

Avsnitt 3 av 8

Hur beter man sig egentligen på sociala medier? Och vad tänker vuxna om ungas liv i sociala medier? Det tar Idun och Samson reda på i detta avsnitt. De träffar Felicia Margineanu, fotograf, som lär dem hur man tar en perfekt selfie. Och influencern Viktoria Harrysson berättar om hur det var att komma ut som transsexuell. Hon använder sociala medier för att sprida kunskap om ämnet. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar om vad som händer i hjärnan när man får en like.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Makt

Avsnitt 5 av 8

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Offline

Avsnitt 7 av 8

Idun och Samson och låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Framtiden

Avsnitt 8 av 8

Hur ska vi utnyttja tekniken i framtiden? Kan den digitala tekniken hjälpa oss att må bättre i verkliga livet? Idun besöker Kodstugan i Linköping där unga skapar appar och spel genom att lära sig om kod och programmering. Samson pratar med Betzy Bozdech i Silicon Valley om en mer människovänlig teknikvärld. Hur kommer sociala medier att se ut? Och kommer vi kunna teleportera oss med hjälp av mobilen? Medverkar gör även Elza Dunkels, internetforskare, Hoa Ly, doktor i psykologi och Katarina Gospic, hjärnforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Är det sant?

Att vara på internet

Får man låtsas att man är någon annan på internet? Sofia Mirjamsdotter berättar vad som är bra med att finnas på nätet och vilka risker som finns. Historiska reportern rester till vikingatiden för att ta reda på hur länge bloggar har funnits.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Programmera mera

Robotar

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är robotar.

Fråga oss