Titta

Makeriet

Makeriet

Om Makeriet

I Makeriet kombineras teknik, kreativitet och slöjd. Programledarna Arantxa Álvares och Erik Rosales utforskar teknikens värld med digital slöjd och skapar och uppfinner tillsammans med barnen som besöker dem i verkstaden. De använder sig av allt från återvunnet material och gammalt skrot till digital teknik. På vägen lär de sig om mekanismerna bakom sina uppfinningar - som till exempel elektricitet, hydraulik och sensorer. Här skapar vuxna och barn tillsammans. Utgångspunkten är gör-det-själv-skapande och Maker-rörelsen.

Till första programmet

Makeriet : SensorerMaterialDela
  1. Vad har rymdingenjörer, konstnärer,
    slöjdlärare och barn gemensamt?

  2. Jo, allt fler kallar sig för makers.

  3. Maker är ett engelskt ord
    för skapare.

  4. Det är vad en maker gör: Skapar saker
    med olika verktyg och material.

  5. En maker använder allt från trä, tyg
    och plast till digital teknik.

  6. Ofta kan man återanvända material
    eller bygga saker av gammalt skrot.

  7. Det viktigaste är att man har roligt
    och testar nya saker.

  8. Jag heter Arantxa. Det här är Erik.

  9. Han är en av de mest påhittiga
    jag känner. En riktig maker-

  10. -med sitt helt egna "makerspace".
    Välkommen in i Makeriet!

  11. -Är de där?
    -Nej. Var är de?

  12. Åk lite längre ner.

  13. -Hej!
    -Hej, Greta och Gustav!

  14. Ni får följa med till Makeriet.
    Vi ska bara vända oss om.

  15. Snyggt kört, Arantxa. Nu ser vi oss,
    och nu ser vi Gustav och Greta.

  16. Greta har med sig sin kompis Gustav.
    Gud, vad kul att ni kunde komma!

  17. -Kul att vi fick komma.
    -Det här är jag nyfiken på.

  18. -Vad har du skapat?
    -Jag har gjort en tv.

  19. -En tv utan sladdar?
    -Ja, av en skokartong.

  20. -Hur funkar den?
    -Det är hål på sidorna.

  21. Man stoppar in papperet,
    drar och läser vad som står.

  22. -Det är som en liten film.
    -Okej!

  23. Makeriet i samarbete med Gustav
    presenterar stolt...

  24. Kanal 2! Okej, då kör vi!

  25. "Bert ligger och sover hemma i
    sin säng..." - Bra med ljudeffekter!

  26. "Plötsligt vaknar Bert
    av ett ljus utanför fönstret."

  27. "En rymdvarelse kommer in i rummet
    och vill att Bert ska följa med."

  28. "Bert följer med ut i rymden."

  29. "De kommer till en planet
    där allt är gjort av godis."

  30. -Den planeten vill man bo på!
    -Bravo!

  31. Superfint! - Greta, kan inte du
    berätta vad du har för uppfinning?

  32. Det här är ett spel. Det går ut på
    att man ska slå en fluga.

  33. -Hur funkar spelet?
    -Jag har använt en mikroprocessor.

  34. Här framme finns lysdioder.
    När den gröna lysdioden lyser...

  35. -...så ska man slå på flugan.
    -Vad är en mikroprocessor?

  36. Det är som en liten dator.

  37. Då har jag använt den för
    att programmera spelet och köra det.

  38. -Wow!
    -Coolt! Då är det bara att testa.

  39. -Hur förstår spelet att man slår?
    -Två ögon här ser ut som flugögon.

  40. Ena ögat skickar ut en signal
    som studsar tillbaka till sensorn.

  41. -Då kan man räkna ut avståndet.
    -En tidning. Varsågod.

  42. Där! Nej, vänta. Nu ska vi...köra.
    Där. Där!

  43. -Nej!
    -Det ljudet vill man inte höra.

  44. Kom igen, Gustav, kom igen!

  45. -Snyggast!
    -Grymt! Vad kul!

  46. Det är så himla fina uppfinningar!

  47. Jag måste hämta verktyg
    på ett "makerspace".

  48. Så du måste gå?
    Jag ska ta hand om dem. Vi ses!

  49. Greta och Gustav, jag blir
    så himla inspirerad av era skapelser.

  50. Jag får en idé, så mot förrådet!
    Jag ska förklara allting, så kom!

  51. Jag vill också skapa ett spel.
    Jag har en vision.

  52. Vi behöver en bräda
    som spelet kan stå på.

  53. Vi behöver två pinnar, massa pynt,
    pennor och pappersrulle.

  54. -Kan du leta efter toarullar?
    -Var ligger toaletten?

  55. Jättelätt. Raka vägen ut,
    sen går du två trappor upp-

  56. -en trappa ner, sen till vänster,
    lite till höger och ner en trappa.

  57. -Kommer du ihåg allt?
    -Ja.

  58. Hur länge har du varit en maker
    som också har programmerat?

  59. Sen jag var 7-8 år.

  60. Mina föräldrar satte mig på en kurs
    där man lärde sig att programmera.

  61. Sen har jag bara fortsatt lära mig.

  62. -Sen har jag gjort ett larmsystem.
    -Ett riktigt, fungerande larmsystem?

  63. Inte riktigt lika avancerat,
    men med en rörelsedetektor som pep.

  64. -Så du har jobbat med sensorer.
    -Ja, på senare tid har jag det.

  65. Du är tillbaka! Perfekt!
    Då har vi allt vi behöver.

  66. Då går vi tillbaka till Makeriet.

  67. Vad är egentligen en sensor?

  68. Jo, den gör att t.ex. automatiska
    dörrar känner av att man närmar sig-

  69. -och reagerar på det och
    t.ex. öppnas. En sensor är en manick-

  70. -som känner av
    om nånting låter eller rör sig.

  71. Då skickar den en signal till en
    dator och säger åt den att reagera.

  72. Man kan säga att en sensor
    är som datorernas sinne.

  73. Så en dator ser, hör eller känner
    att nåt händer i närheten.

  74. Sen reagerar den på det. Hur den
    reagerar beror på programmeringen.

  75. Alltså, vad nån människa
    har bestämt att den ska göra.

  76. Vi ser när Arantxa leker
    att hon är en sensor.

  77. Hon använder sina sinnen
    som en sensor.

  78. Först ska Arantxa reagera
    på beröring. Att klappa på huvudet-

  79. -är tecknet för att hon ska ducka.
    Kittel i magen är för att hoppa.

  80. Sen tänkte vi använda oss av hörseln.
    Jag kan säga att hon ska hoppa.

  81. Hoppa! Ducka!

  82. Öronen är en grymt bra sensor.

  83. Sist ska Arantxa reagera
    med sina ögon.

  84. Om jag pekar uppåt ska hon snabbt
    hoppa över de hinder som dyker upp.

  85. Om jag pekar neråt
    utför hon kommandot ducka.

  86. Jag ritar för er, så fattar ni
    hur spelet kommer att se ut.

  87. Jag tänker mig plankan som basen.
    Sen borrar vi fast våra pinnar.

  88. -På de här ska toarullarna vara.
    -Är det där man drar runt papperet?

  89. Precis! Då drar vi runt papperet där.

  90. På papperet kan vi skapa vår spel-
    värld. Sen behöver vi en spelfigur.

  91. -Är den bra?
    -Den blir perfekt! - Vad tror du?

  92. Då har vi allt vi behöver.
    Toarullar, pynt, ritpennor-

  93. -pinnar och skruvar.

  94. Nu är det dags för oss att börja med
    basen. Hur stor ska spelvärlden bli?

  95. Ni får helt enkelt säga stopp.

  96. -Stopp!
    -Det blir perfekt.

  97. Här sätter vi en skruv för pinnen
    som håller upp toarullarna.

  98. Nu ska vi mäta ut papperet
    så att det passar spelvärlden.

  99. -Det funkar ungefär som ett rullband.
    -Ungefär 70 centimeter.

  100. Vi smäller på 80 centimeter gånger 2.
    Det ska ju vara på bägge sidorna.

  101. Spelvärlden blir så här lång.

  102. Nu är det bara att rita, gå loss
    med fantasin och bygga världen.

  103. Hur vill ni att spelvärlden ser ut?
    Vad blir det för tema?

  104. -Godis.
    -Perfekt!

  105. Man kan snurra runt två piprensare
    så det blir som en polkagris.

  106. -Kolla, regnbåge.
    -Snyggt! Vill ni ha några hinder?

  107. -Kanske arga katter.
    -Hur låter en riktigt arg katt?

  108. Ksch!
    Så låter det när man kommer dit.

  109. Ska vi göra så att polkagrisarna
    ger figuren ett till liv? "1-up."

  110. Det är jättesnällt där borta,
    och här är det jättesvårt.

  111. Vi har så mycket sött här, så
    den här blompinnen med spelfiguren...

  112. -...kan vi trä... Oj! ...med popcorn.
    -Bra idé!

  113. Det blir salt mot allt det söta.
    Medan vi limmar fast det-

  114. -tittar vi in ett "makerspace".

  115. Vi besöker
    ett "makerspace" i Katrineholm.

  116. Hit kan ettor till sexor,
    som är nyfikna på teknik-

  117. -komma efter skolan
    för att bygga saker.

  118. De som kommer har ett teknikintresse.
    Precis som andra spelar fotboll-

  119. -vill man här programmera spel eller
    bygga nåt med hydraulisk funktion.

  120. Utöver mekanik och programmering
    kan man lära sig skriva bildmanus-

  121. -och göra film
    genom tekniken stop motion.

  122. Det är ett enkelt sätt att skapa film
    genom att fota föremål steg för steg.

  123. T.ex. så det ser ut
    som om en figur går framåt.

  124. Jag gör en stop motion-film med lego.

  125. Det handlar om en tjej som kan bli
    osynlig, som flyr från en forskare.

  126. Det är massor av bilder
    som man tar på rad.

  127. Här tar jag en bild.
    Sen flyttar jag fram ena benet.

  128. Sen sätter jag ner det benet
    och tar det andra.

  129. Då har man en film,
    så det ser ut som om personen går-

  130. -om man spelar upp bilderna fort.

  131. Jag gör en stop motion-film
    om asaguden Tor.

  132. Den här scenen är jag på nu.
    Tor vaknar upp-

  133. -och ska ge mat till sina getter.

  134. Men getter finns inte,
    så hundar får det bli.

  135. Jag blir så glad! Det funkar, ju!
    Det blev exakt som vi hade tänkt.

  136. -Hallå!
    -Erik, vilken tajmning!

  137. -Vi blev klara med vår spelvärld nu.
    -Är det det?

  138. -Hur spelar man, då?
    -Du och jag står på varsin sida.

  139. Sen ska vi rotera papperet,
    och Greta håller i spelfiguren-

  140. -medan Gustav säger
    när hon ska hoppa eller ducka.

  141. Som att du är spelkontrollen
    och ger kommandon.

  142. Gretas öron-sensorer som...
    Ja, grymt.

  143. Sen finns det godisar här
    som man får ett liv till på.

  144. De arga katterna blir minus ett liv.

  145. -Då kör vi!
    -Klara, färdiga, kör!

  146. Upp! Ett liv till. Ner!
    Upp jättemycket!

  147. -Ducka! Upp!
    -"Oh no, it's the mad cat!"

  148. -Bipp!
    -Upp!

  149. Nu är vi på en svårare nivå.
    Då går det snabbare.

  150. Himla snyggt jobbat!
    Vad duktiga ni är!

  151. -Bipp!
    -Hoppa högt! Upp!

  152. Vad var det där?

  153. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Sensorer

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Greta och Gustav kommer till Makeriet med varsitt spel som de har byggt. Erik och Arantxa blir så inspirerade att de också bygger ett spel tillsammans - sensorspelet. Men vad är egentligen sensorer, och hur fungerar de?

Ämnen:
Slöjd, Teknik
Ämnesord:
Industri, Kommunikationer, Konsthantverk, Kreativitet, Programmering, Spel, Teknik, Uppfinningar
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Makeriet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Hydraulik

Avsnitt 2 av 8

Med några sprutor och slangar förklaras det svåra ordet hydraulik, och sedan är det bara att utforska hur roligt och användbart hydraulik kan vara för en "maker". Tillsammans med Sasha och Younes bygger Erik och Arantxa en lyftkran som går att styra med hjälp av ett slutet vattensystem.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Dimensioner

Avsnitt 3 av 8

Vad är egentligen dimensioner - och vad händer när man går från två till tre dimensioner? Erik demonstrerar hur en 3D-skrivare fungerar, och Rita visar hur enkelt man kan bygga tredimensionellt med vanliga pärlor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Robotar

Avsnitt 4 av 8

Om maker-kulturen hade en egen maskot vore det nog tramsboten. En liten robot som byggs av en enkel motor och saker man har hemma och vars enda syfte är att vara kul att bygga. I det här avsnittet av Makeriet bygger Erik och Arantxa en hel städpatrull av tramsbotar tillsammans med Elsa och Inez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Enkla maskiner

Avsnitt 5 av 8

Enkla maskiner är kanske inte alltid så enkelt som namnet påstår, men de finns precis överallt omkring oss - tänk bara på gungbrädan, rutschkanan och cykelhjulet. Ester, Tuva och Benjamin kommer till Makeriet för att göra en rolig hamstervärld och det blir ett helt tivoli byggt av enkla maskiner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Sensorer

Avsnitt 6 av 8

Greta och Gustav kommer till Makeriet med varsitt spel som de har byggt. Erik och Arantxa blir så inspirerade att de också bygger ett spel tillsammans - sensorspelet. Men vad är egentligen sensorer, och hur fungerar de?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Elektricitet

Avsnitt 7 av 8

I det här avsnittet av Makeriet uppfinner Erik och Arantxa det nya ordet Makabärer - teknik som man kan bära på kroppen. Tillsammans med Alegra och Sahara skapar de lysande kläder och lär sig mer om elektricitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Innovation

Avsnitt 8 av 8

Innovation betyder "ny idé", och i säsongens sista Makeriet skapar Erik och Arantxa en ny lek - "Makerietleken", tillsammans med Klara som är på besök. I leken hjälps man åt att komma på nya saker tillsammans och sedan är det bara det roligaste kvar - att bygga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Hopp hopp tv

Kroppskontroll

Hur får man kontroll på kroppen? Vi följer med två tjejer på en kurs i klättring.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Småsagor

Sailor och Pekka och söndagen

"-Du måste skynda dig, Pekka, klockan är redan halv elva och fru Jackson ska sjunga i kyrkan idag!". Per Oscarsson, Mark Levengood och Eva Röse gestaltar Jockum Nordströms bilderbok om Sailor och hans hund Pekka. Jockum Nordströms böcker om den gamle sjömannen Sailor och hans hund Pekka (som naturligtvis kan prata) är underfundiga, djupt personliga, och med ett bildspråk som väcker både barns och vuxnas fantasi. Här finns den skönsjungande Fru Jackson, i hamnen ligger Tattoo Jacks lilla tatueringshåla, rostiga lastfartyg skymtar på redden och landskapet badar i ett medelhavsliknande vitt ljus.

Fråga oss