Titta

Makeriet

Makeriet

Om Makeriet

I Makeriet kombineras teknik, kreativitet och slöjd. Programledarna Arantxa Álvares och Erik Rosales utforskar teknikens värld med digital slöjd och skapar och uppfinner tillsammans med barnen som besöker dem i verkstaden. De använder sig av allt från återvunnet material och gammalt skrot till digital teknik. På vägen lär de sig om mekanismerna bakom sina uppfinningar - som till exempel elektricitet, hydraulik och sensorer. Här skapar vuxna och barn tillsammans. Utgångspunkten är gör-det-själv-skapande och Maker-rörelsen.

Till första programmet

Makeriet : ElektricitetMaterialDela
  1. Vad har rymdingenjörer, konstnärer,
    slöjdlärare och barn gemensamt?

  2. Jo, allt fler kallar sig för makers.

  3. Maker är ett engelskt ord
    för skapare.

  4. Det är vad en maker gör: Skapar saker
    med olika verktyg och material.

  5. En maker använder allt från trä, tyg
    och plast till digital teknik.

  6. Ofta kan man återanvända material
    eller bygga saker av gammalt skrot.

  7. Det viktigaste är att man har roligt
    och testar nya saker.

  8. Jag heter Arantxa. Det här är Erik.

  9. Han är en av de mest påhittiga
    jag känner. En riktig maker-

  10. -med sitt helt egna "makerspace".
    Välkommen in i Makeriet!

  11. -Erik! Vi har finbesök här.
    -Kom in! Gud, vad kul!

  12. Det här är Sahara och Alegra.
    De vill skapa grejer med oss.

  13. -Ni har kommit helt rätt.
    -Vad är det här?

  14. En högtalare som är gjord i tyg.

  15. -Högtalare i tyg? Nu får du förklara.
    -Det låter rätt sjukt.

  16. En musikspelare
    går till en förstärkare.

  17. -Vad är det här, då?
    -En tråd som skickar ström.

  18. Det kallas för konduktiv tråd.
    De leder ljudvågorna-

  19. -som får den här lilla magneten
    att vibrera.

  20. Ljud är vibrationer som min röööst.

  21. Aaah, vibrationeeer!

  22. Man kan göra den större med en
    större magnet. Då blir det starkare.

  23. Om man vänder en t-shirt ut och in
    kan man sy den inuti.

  24. Så blir det
    som om man går och lyssnar på...

  25. -Inte så många som har det på skolan.
    -Är det bara ljud man kan göra?

  26. -Kan man göra nåt med ljus?
    -Absolut! Man kan sy dit ljusslingor.

  27. Självlysande trådar.
    Man kan sy in mikrochipp.

  28. Man kan göra mycket
    med teknik som man bär med sig.

  29. Finns det nåt begrepp för det hela?

  30. Samlingsnamnet är "wearables" -
    saker man bär på.

  31. -Man-kan-bärer. Mackapär...mackabär.
    -Kom du på det nyss?

  32. Ja... Eller nåt annat.
    Nej, det är en mackabär.

  33. Ni vill ju skapa saker i dag.
    Vad vill du skapa, Sahara?

  34. Jag rider mycket.
    Om man rider när det är mörkt...

  35. -...vill man synas i mörkret.
    -Reflexväst.

  36. Ja, men reflexvästar är tråkiga.
    Man kunde piffa upp den med lampor.

  37. -Alegra, vad vill du göra?
    -Jag åker konståkning.

  38. Min dräkt som jag åker konståkning i
    är svart och tråkig.

  39. Den kanske kan lysa och bli snyggare.

  40. Det här är möjligt. Betyder det
    att vi ska gå till förrådet?

  41. -Yes.
    -Då går vi dit. "Let's go!"

  42. -Det här är Eriks förråd.
    -Jag känner mig som en myra här inne.

  43. -Det är mycket grejer.
    -Och jättehögt i tak.

  44. -Organiserat kaos.
    -Jag vet nästan var allting finns.

  45. Reflexvästar har vi. Här har vi lite
    glitter... Det var fint, faktiskt.

  46. Här har du lysande saker. El-wire.
    De blir fantastiskt fina att sy fast.

  47. -Då har vi väl allt.
    -Då så! Då går vi tillbaka.

  48. Ta-da!
    Då har vi lagt upp allt vi behöver.

  49. Nästan mer.
    Det är ett sånt myller av saker.

  50. Vi har dansdräkten.
    Vi har våra reflexvästar.

  51. Vi har ljusslingor med lampor
    som man kan tända och släcka.

  52. -Fint att det var hästar på!
    -Är det så?

  53. Jag har en aning om var det hamnar.

  54. -Sen har vi el-wire.
    -Hur fungerar de, egentligen?

  55. De drivs av batterier.
    Batterihållaren har en på/av-knapp.

  56. Så fort man kopplar på den och slår
    igång strömmen, så sluts kretsen.

  57. Då börjar den lysa.
    Det är samma princip på de här.

  58. Batteri i, på/av-knapp... Och så fort
    kretsen sluts, så börjar den lysa.

  59. Man kan sy fast nån ficka,
    så att man kan ha dem där i.

  60. Så det får plats nånstans.

  61. Hur funkar det när man kopplar ström?

  62. Egentligen är det simpelt. Precis som
    en vattenström rör sig åt ett håll-

  63. -nedströms i sitt spår, så "rinner"
    el i den ledning du lägger ut.

  64. Det är vad elektrisk ström är -
    energi som åker runt i en krets.

  65. Jättesnabbt! Och om du bryter
    den kretsen, så stoppar du strömmen.

  66. När man planerar hur strömmen
    ska gå gör man ett kopplingsschema.

  67. Här är ett kopplingsschema.
    Batterisymbolen, lampsymbolen.

  68. Här har vi en av/på-knapp -
    en strömbrytare.

  69. När vi kopplar in batteriet
    börjar strömmen åka runt.

  70. Och lampan får energi för att lysa.

  71. Nu kommer själva ögonblicket,
    om allting funkar...

  72. Yay!

  73. Om vi bryter elkretsen
    slocknar lampan.

  74. En strömbrytare fungerar precis så.

  75. Nu flödar strömmen genom lampan
    och tillbaka till batteriet.

  76. Så fort jag drar av den
    så finns det ingen kontakt här-

  77. -och då har kretsen brutits.

  78. Nu vet vi vad allting är och hur det
    kan användas. Då kan vi sätta igång.

  79. Det kliar i fingrarna.
    Vi måste få skapa!

  80. Först fäster vi ljusslingor
    med lampor och el-wires i kläderna.

  81. Det är batterier i.
    Vi ska se vilken färg.

  82. Vi kom på nåt genialt. Vi ska ta
    samma ficka som den här låg i-

  83. -för den är redan sydd och mätt
    till den, ja.

  84. Vi limmar fast den på insidan,
    så har vi en ficka där.

  85. -Sen stoppar man in det. Kolla!
    -Det är ju jättebra!

  86. Jag har en idé. Jag klipper bort lite
    piprensare, och sen gör vi så här.

  87. Sen sätter vi dit den här.
    Då behöver vi inte limma på tråden.

  88. Vi knyter fast den med piprensare.

  89. -Piprensar-lås var grymt på riktigt!
    -Tack så mycket.

  90. Ska vi testa att slå på den?

  91. Den blev assnygg! Sen
    en liten släpkjol. Det blir assnyggt!

  92. -Det blir coolt i mörkret.
    -Ja. Det blir tippen-toppen-bra.

  93. Det ska vara en speciell väst.
    Det ska synas att den är min.

  94. Vad vill ni bära med er för teknik?

  95. En laddare kan man inte koppla in
    varsomhelst. Som en powerbank, typ.

  96. Som sitter på nåt plagg eller nåt.

  97. -Om man laddade telefonen i fickan.
    -Att det finns en laddargrej där...

  98. -Det hade varit ascoolt.
    -Jag har sett en vante att ringa med.

  99. Nån typ av högtalare här
    och mick på lillfingret.

  100. -Vi är redan och nosar på framtiden.
    -Det är vi. Och det luktar gott!

  101. Här tänkte jag göra
    en hästform av piprensare.

  102. Sen kom jag på den här lystråden.

  103. Med en annan färg
    skulle det synas mycket bättre.

  104. -Kanske blå eller...
    -Bara för att du vill ha den gröna?

  105. Jag skojade!

  106. -Är du beredd? Kolla!
    -Det är fantastiskt!

  107. Vi måste göra nåt coolt
    med våra dräkter. Nån idé?

  108. -Nåt häftigt?
    -"Dance battle"!

  109. -Ja, i mörkret!
    -Grym idé!

  110. Medan vi fixar det sista, så kollar
    vi in ett "makerspace". Varsågoda.

  111. Vi tittar in
    i ett "makerspace" i Halmstad-

  112. -med barn i åldrarna 13 till 19 år.

  113. Hit kan man komma och testa
    bl.a. programmering, svetsning-

  114. -och 3D-utskrift.

  115. I dag får man jobba med egna idéer
    och bygga precis det man vill.

  116. Jag bygger en fågel-klätterställning,
    så min fågel kan leka och klättra.

  117. Jag fick idén från att min fågel
    inte har så många leksaker i sin bur.

  118. Han kan ha nåt att leka med.

  119. Jag bygger en katapult.
    Och det är en ganska enkel katapult.

  120. Den är som de där uppe.

  121. Jag bygger ett bord.
    Det ska vara ett glas på den-

  122. -som är en nallebjörn.

  123. Jag följer grupper på internet
    bara för att få idéer-

  124. -och använda gamla saker till nya
    grejer. Gammalt och nytt vill jag ha.

  125. Detta "makerspace"
    ska vara lite som en fritidsgård-

  126. -där du kan lära dig massor
    av nya saker. Alla hjälper varandra.

  127. Det går även att få hjälp med läxor.
    Man ska också kunna hitta nya vänner.

  128. Jag bygger en hylla till mitt badrum.
    Jag har alldeles för lite förvaring-

  129. -och ett väldigt litet badrum,
    så jag kan inte köpa en hylla.

  130. Jag får bygga en egen. Jag gjorde den
    i trä, men det går snabbare i metall.

  131. Och svetsa är otroligt roligt.

  132. Det bästa med "makerspace"
    är att göra precis vad du vill.

  133. Sen får du mer eller mindre som du
    vill, och du lär dig otroligt mycket.

  134. Det är verkligen
    det roligaste som finns.

  135. Eddy har börjat bygga en spelmaskin
    som liknar ett gammalt arkadspel.

  136. Det är nåt man gör själv. Det är
    enkelt att köpa nånting på internet-

  137. -och trycka på "beställ".

  138. Här får man bygga själv. Du får välja
    vad, hur och när du vill ha det.

  139. Det är mer kul på det här sättet.

  140. Jag är DJ Arantxa.
    Stunden som ni alla har väntat på!

  141. Makeriets "dance-off"!

  142. Pick it up, pick it up, pick it up,
    groove Baby girl watch how you move

  143. M to the A to the K to the E to the R
    I'm a maker

  144. Alla makare där ute, kom igen, var
    med min vän, kom hit till Makeriet

  145. Kolla in Makeriets egna mackabärer!

  146. Många häftiga saker kan man göra
    med lite tråd, nål och lampor.

  147. Vi ses snart igen i Makeriet!

  148. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Elektricitet

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I det här avsnittet av Makeriet uppfinner Erik och Arantxa det nya ordet Makabärer - teknik som man kan bära på kroppen. Tillsammans med Alegra och Sahara skapar de lysande kläder och lär sig mer om elektricitet.

Ämnesord:
Elektricitet, Fysik, Kläder, Kreativitet, Magnetism, Mode, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Makeriet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Hydraulik

Avsnitt 2 av 8

Med några sprutor och slangar förklaras det svåra ordet hydraulik, och sedan är det bara att utforska hur roligt och användbart hydraulik kan vara för en "maker". Tillsammans med Sasha och Younes bygger Erik och Arantxa en lyftkran som går att styra med hjälp av ett slutet vattensystem.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Dimensioner

Avsnitt 3 av 8

Vad är egentligen dimensioner - och vad händer när man går från två till tre dimensioner? Erik demonstrerar hur en 3D-skrivare fungerar, och Rita visar hur enkelt man kan bygga tredimensionellt med vanliga pärlor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Robotar

Avsnitt 4 av 8

Om maker-kulturen hade en egen maskot vore det nog tramsboten. En liten robot som byggs av en enkel motor och saker man har hemma och vars enda syfte är att vara kul att bygga. I det här avsnittet av Makeriet bygger Erik och Arantxa en hel städpatrull av tramsbotar tillsammans med Elsa och Inez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Enkla maskiner

Avsnitt 5 av 8

Enkla maskiner är kanske inte alltid så enkelt som namnet påstår, men de finns precis överallt omkring oss - tänk bara på gungbrädan, rutschkanan och cykelhjulet. Ester, Tuva och Benjamin kommer till Makeriet för att göra en rolig hamstervärld och det blir ett helt tivoli byggt av enkla maskiner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Sensorer

Avsnitt 6 av 8

Greta och Gustav kommer till Makeriet med varsitt spel som de har byggt. Erik och Arantxa blir så inspirerade att de också bygger ett spel tillsammans - sensorspelet. Men vad är egentligen sensorer, och hur fungerar de?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Elektricitet

Avsnitt 7 av 8

I det här avsnittet av Makeriet uppfinner Erik och Arantxa det nya ordet Makabärer - teknik som man kan bära på kroppen. Tillsammans med Alegra och Sahara skapar de lysande kläder och lär sig mer om elektricitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Innovation

Avsnitt 8 av 8

Innovation betyder "ny idé", och i säsongens sista Makeriet skapar Erik och Arantxa en ny lek - "Makerietleken", tillsammans med Klara som är på besök. I leken hjälps man åt att komma på nya saker tillsammans och sedan är det bara det roligaste kvar - att bygga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Femkompisar

Uno, Kaxi, Teresa och Kvartz får i uppdrag att göra en låt om talet fem. I Sifferverkstan saknar Cirkusdirektören siffran som får "den mänskliga kanonkulan" att skjutas iväg. Samtidigt i Räknebageriet är Bullino nervös. Vem är den viktiga kunden som är på ingång? Inne på Geometribanken marscherar en butter general som tappat en av sina geometriska medaljer. Vilken form hade den, egentligen?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Vad är liv?

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Fråga oss